Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3437723 keer)

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11060 Gepost op: 27-06-2009, 18:22:43 »
wie heeft Megan weggepest?
Menno is gek

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11061 Gepost op: 27-06-2009, 20:05:04 »
wie heeft Megan weggepest?

niemand hoor...ze is even een paar dagen afwezig ;D

OT: wanneer komen die voorspelde regenbuien deze kant op...nu weet ik niet of ik de tuin alsnog zal sproeien of dat ik ga wachten op de regenbuien?
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11062 Gepost op: 27-06-2009, 20:31:49 »
Zie jij de bui al hangen dan?



OT: Wie van de techneuten kan me helpen met het volgende:


Ik ben ingegaan op een aanbieding van Tele2, al 6 jaar mijn provider. Ik heb zelden of nooit een storing, en ik word doorgaans prima geholpen als die er onverhoopt mocht zijn. Vorig jaar kreeg ik een nieuw modem tot mijn beschikking, en dat stelde me ertoe in staat een mini-netwerkje te maken, en mijn netbook van Asus (ja, dat kleine laptopje werkt prima.....) werkte er sinds een jaar probleemloos op.


Nu hield de aanbieding van Tele2 in dat ik zou worden ge-upgrade, en mijn internet zou aanmerkelijk sneller worden. Daarvoor hoefde ik niet opnieuw een ander modem te krijgen, het mijne is daar al op ingericht.

Nu heb ik ineens geen netwerkje meer, en moet ik voor mijn laptop aanpikken bij een open lijn hier in de flat. Dat werkt natuurlijk alleen maar als die ander zijn modem heeft aanstaan.

Mijn vraag: kan dat upgraden de oorzaak zijn dat mijn netwerk niet meer wordt herkend? Mijn vaste aansluiting werkt probleemloos.

Van het antwoord van de helpdesk vielen mijn schoenen uit: Tele2 ondersteunt geen internetprotocol voor Linux. Onzin natuurlijk, want de verbinding functioneert al 13 maanden prima, en ik ben toch zeker niet de enige Linuxgebruiker bij Tele2? Wie heeft een oplossing?


Overigens ga ik niet zeggen dat Tele2 ''sucks', want ik heb meestal goede ervaringen ermee, ook met hun klantenservice.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11063 Gepost op: 27-06-2009, 20:37:47 »
Ten eerste kletst de Tele2 helpdesk uit z'n nek, het is namelijk geen internetprotocol.

Maar een intern netwerk kan niet wijzigen door een wijziging in het externe netwerk. Tenzij ze bij Tele2 volledige controle over de modems hebben.

Lijkt me dat er iets anders aan de hand is.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11064 Gepost op: 27-06-2009, 20:49:41 »
Ze hebben daar wel inzicht in mijn instellingen (die code die je moet invullen in het inlogschermpje).


Daar hadden zij destijds standaard het serienummer van mijn modem voor gebruikt, en toen dat vorig jaar om de een of andere reden niet meer werkte, hebben ze de code ''verdubbeld'', beter gezegd: mijn serienummer er nog eens achteraan geplakt. Vanaf dat moment werkte alles prima.

In dit geval ''sucks'' Tele2 dus wel, moet ik erkennen, en ik ben er dus even niet mee geholpen.

Heb je er iets aan als ik zeg, dat mijn vaste verbinding wel gewoon werkt? Zoals gezegd: ik heb internet via een andere bron op mijn laptop, momenteel. Waar pikt ie dat signaal van op, uit de omgeving, of toch via mijn eigen modem?

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11065 Gepost op: 27-06-2009, 21:16:11 »
Ik zou't niet weten, maar als ik't zo hoor... zou ik weggaan bij Tele2, dat zij inzicht hebben in jou draadloos-netwerk instellingen, betekend dat ze ook toegang hebben tot jou computers.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11066 Gepost op: 27-06-2009, 21:40:15 »
Daar is tot nu toe niets van gebleken, gelukkig. Die code is alleen van toepassing op mijn laptop, en daar staan geen cruciale gegevens op, dus ALS ze al toegang tot mijn computer hebben, kunnen ze alleen op de laptop kijken. En de harde schijf die daarin zit, daar staan alleen wat foto's op waar ze niets aan hebben.


Overigens heb ik nadat ik het probleem bemerkte, een modem reset gedaan, en die hielp me eerder een keer zonder tussenkomst van de helpdesk weer op gang. Was ergens in december, en daarna heb ik geen problemen meer gehad. Dus ik dacht: dat probeer ik nu weer, maar het verhielp het euvel niet.


Ik kan morgen nog bellen. Kijken hoe dat precies zit. Als het zo is, dan is het einde contract.
« Laatst bewerkt op: 27-06-2009, 21:45:25 door Bodejos »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11067 Gepost op: 27-06-2009, 21:45:13 »
Kan je niet gewoon een router achter je modem zetten. Dan maak je toch gewoon je eigen netwerkje. ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11068 Gepost op: 27-06-2009, 21:48:15 »
Bij mijn weten zit die router al in het modem, (of het modem in de router, net hoe je het wil zien....) en het was het draadloze deel van het netwerk dat het liet afweten.



Davolink DV 2020 is de naam van het ding. Voor zover ik weet, is dat een combinatie router/modem.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11069 Gepost op: 27-06-2009, 22:46:12 »
Bij mijn weten zit die router al in het modem, (of het modem in de router, net hoe je het wil zien....) en het was het draadloze deel van het netwerk dat het liet afweten.



Davolink DV 2020 is de naam van het ding. Voor zover ik weet, is dat een combinatie router/modem.

Korte uitleg over door de ISP geleverde "Draadloze router/modem" apparaten:
Ze zijn waardeloos en onveilig.

Wat je beter kunt doen is bijvoorbeeld zoiets kopen.
Deze kun je:
1. Je eigen beveiliging instellen
2. Je eigen netwerk beheren

Belangrijk is dan wel dat je het draadloos netwerk van de modem uitschakelt (of laat uitschakelen? :-\\ )

Een belangrijk voordeel is, dat je niet de veiligheid van jou internet en/of computers overlaat aan een internet provider. Het is en blijft altijd veiliger om het zelf te doen. En moeilijk is zo'n dingetje niet te configureren hoor :)

En als je't helemaal goed wilt doen:
Linksys N-Gear!
Daarmee vervang je het hele door de ISP geleverde modem, maar daar moet je wel een stuk technischer voor zijn om alle instellingen goed te maken zodat je internet uberhaubt werkt.
« Laatst bewerkt op: 27-06-2009, 22:49:53 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11070 Gepost op: 27-06-2009, 22:53:42 »
Je kan ook eens op het tele2 forum kijken. Hier staat een berichtje van iemand die er verstand van lijkt te hebben.

Maar als het draadloze gedeelte niet of nauwelijks te beveiligen is, kan je misschien beter zelf een goede router er achter hangen.
Geniet nooit met mate...

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11071 Gepost op: 27-06-2009, 22:59:24 »
Je kan ook eens op het tele2 forum kijken. Hier staat een berichtje van iemand die er verstand van lijkt te hebben.

Maar als het draadloze gedeelte niet of nauwelijks te beveiligen is, kan je misschien beter zelf een goede router er achter hangen.
Sowieso eigenlijk, ben ik voor om toch je eigen netwerk te bouwen. Ik heb hier nog nooit een modem van de ISP binnen gelaten (nou ja, ik heb'm liggen, maar nog nieuw in doos)

Die dingen zijn mij te onbetrouwbaar. Hoewel het modem gedeelte vast goed werkt, is het router-gedeelte, vooral het draadloos, te onveilig. En als ik de standaard ingestelde beveiliging zie, heb ik nog geen kwartier nodig (en 2 laptops, dat wel), dan heb ik dat netwerk gekraakt. Heb genoeg van die oefeningetjes gedaan.

Echt, mijn advies, haal even voor 30 euro een leuke Belkin router, stel die in met WPA2 beveiliging (werkt onder Linux perfect, onder Windows XP moet je even een patch downloaden eerst voordat je draadloos werkt).
Sloop vervolgens de draadloos van die modem-dinges (oftewel, zet uit) en je bent online.

Heeft nog een bijkomend voordeel, dat als je verhuist, van modem wisselt, van ISP wisselt, je hebt altijd dezelfde instellingen voor je draadloos netwerk.

Enneuh een draadloos wachtwoord "netwerk" of een netwerknaam "Belkin" is natuurlijk geen wachtwoord of netwerknaam he ;) .

Wat ik meestal doe, is het wachtwoord, of WPA2-code, laten genereren door de router zelf. De naam van het netwerk is vaak een paar letters uit de straatnaam + het huisnummer (bijvoorbeeld "doorloopstraat 12" word "dls12" als netwerknaam.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11072 Gepost op: 27-06-2009, 23:22:15 »
Ik lees wel dat die losse router het internet trager maakt, klopt dat?

Over de beveiliging zelf maak ik me overigens niet al te veel zorgen. Hoofdzaak is voor mij dat die draadloze verbinding weer werkt.

Kan die Belkin ook compleet los van de Davolink?  Ik bedoel, dan hoef ik niet te klooien met een in bruikleen gekregen apparaat, dan koppel ik het gewoon los.


Wel erg toevallig allemaal dat dit net gebeurt, enkele dagen nadat ze me die aanbieding hebben gedaan. Dat zou dus niets met elkaar te maken mogen/kunnen hebben.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11073 Gepost op: 27-06-2009, 23:29:41 »
Ik lees wel dat die losse router het internet trager maakt, klopt dat?

Over de beveiliging zelf maak ik me overigens niet al te veel zorgen. Hoofdzaak is voor mij dat die draadloze verbinding weer werkt.

Kan die Belkin ook compleet los van de Davolink?  Ik bedoel, dan hoef ik niet te klooien met een in bruikleen gekregen apparaat, dan koppel ik het gewoon los.
Nee, grote kletskoek, zo'n losse router maakt je internet nooit trager. De maximale snelheid van zo'n losse router ligt tussen de 5 en 10 maal de snelheid van jou internet. Dus zelfs als er een vertragende factor in zit, zou dat betekenen dat die router de verbinding tussen de modem en jou laptop zou moeten vertragen met meer dan 500% tot 1000% voordat je uberhaubt iets merkt.

Verder, ja, die Belkin is een router, die kan achter elke modem gehangen worden.
Let wel, die Belking is GEEN MODEM! Je zal dus met de Belkin nog altijd aangewezen zijn op de modem van je ISP.

Even ter uitleg:
Belkin Draadloos Router:

Binnen-kom-punt signaal ==> Modem ++> Belkin Router ==> Draadloos signaal dinges --> Laptop

(= betekend "vaste" verbinding, - betekend draadloos en ++ betekend kabel)

Jou huidige situatie is exact hetzelfde, alleen LIJKT het niet zo, maar in de modem/router combinatie die je nu hebt gebeurd hetzelfde.
In ELKE modem/router gaat het zo.
Let wel, bij de als je een losse, draadloze router koopt, blijf je dus afhankelijk van de modem die je ISP levert.
Bij de Linksys ben je daar volledig van onafhankelijk (maar daar betaal je ook voor, behalve dat je ook een beetje voor de naam betaald).

De Linksys vervangt het hele modem wat je nu hebt, de Belkin alleen je interne-netwerk-gedeelte.

begrijp je ongeveer? Ik namelijk niet helemaal meer geloof ik :P
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11074 Gepost op: 27-06-2009, 23:44:45 »
Whahaha, je hebt me weldegelijk geholpen, al zeg je het nu zelf niet meer te snappen. Knappe prestatie trouwens ::ok:: ::ok::


Ik ga dus eens achter die Belkin aan. Wellicht is die gewoon los te koop, anders bestel ik hem op het gegeven internetadres.


Ik hang nu tijdelijk (draadloos) achter zo'n ''open'' linksys. Is wel prettig, alleen, wanneer de eigenaar dat ding uitzet, heb ik uiteraard ook geen internet. Misschien is dat ook nog een optie, kost het me helemaal niets.


Nee, zo doen we dat niet...... ::rofl::



Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11075 Gepost op: 27-06-2009, 23:54:29 »
Ik ga dus eens achter die Belkin aan. Wellicht is die gewoon los te koop, anders bestel ik hem op het gegeven internetadres.


Ik hang nu tijdelijk (draadloos) achter zo'n ''open'' linksys. Is wel prettig, alleen, wanneer de eigenaar dat ding uitzet, heb ik uiteraard ook geen internet. Misschien is dat ook nog een optie, kost het me helemaal niets.
Op je eerste:
Ja hoor, is vast wel ergens los verkrijgbaar. Ik heb een dergerlijk apparaat laatst nog voor m'n ouders gekocht bij Dynabyte, maar ik denk dat de MediaMarkt of BCC ook wel iets dergerlijks heeft liggen. Ik link alleen naar Azerty, omdat ik daar zelf vaak m'n "boodschappen" doe. omdat ze niet zo duur zijn, en vlak bij mij zitten en dus niet hoef te laten versturen ;)

En 2: Ies Iellegaal he! andermans onbeveiligde netwerk gebruiken!

Trouwens, even op letten:
Koop alsjeblieft geen producten van het merk:
Sweex, Sitecom, of zelfs merkloos.

Dat is echt goedkope "troep", een goed apparaatje, van 30 tot 40 euro, is echt de prijs waard. Linksys, Cisco, Belkin, dat zijn goede merken (Linksys is trouwens Cisco tegenwoordig). Belkin is voor de thuisgebruiker goed genoeg, voor echte kwaliteit kom je op 50 tot 80 euro uit meestal.

Een "goedkope" router van 2 tientjes, is duurkoop. Mijn ouders hadden zo'n Sweex-ding, dat ding zoemde, liep om de haverklap vast waardoor dat ding gereset moest worden, en dus alle instellingen kwijt. Zit je niet op te wachten ;)

Advies in volgorde van kwaliteit-ervaring van mij:
Linksys by Cisco
Belkin
Whatever-ander-merk-je-ziet
« Laatst bewerkt op: 27-06-2009, 23:56:54 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11076 Gepost op: 28-06-2009, 00:05:48 »
Dat tweede: natuurlijk weet ik dat het illegaal is: iemands onbeveiligde netwerk gebruiken. Het geeft me echter wel antwoord op de vraag of het misschien aan de laptop zelf kan liggen. Als ik draadloos kan internetten, lijkt me dat het probleem daar niet kan liggen, of vergis ik me?


Dus als ik het goed begrijp, verpruts ik in geen geval mijn gewone internetaansluiting voor de vaste computer, als ik voor het draadloze deel een andere router neem (en instel....)


Cisco: die hebben dat heel grote kantoor vlakbij de Amsterdam Arena? Ik ken de naam wel.........

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11077 Gepost op: 28-06-2009, 00:18:11 »

Wat je beter kunt doen is bijvoorbeeld zoiets kopen.

zie ik hier nou reclame staan? ::ohno::
Menno is gek

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11078 Gepost op: 28-06-2009, 00:20:16 »
waarom ben ik de enige die bierflesjes kan openen met een bbq spatel?
Menno is gek

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #11079 Gepost op: 28-06-2009, 00:20:33 »
Als het nou niet achter een blauwe doorklik-link stond, dan wel. Maar dit mag toch?