Auteur Topic: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?  (gelezen 6823 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #20 Gepost op: 12-04-2005, 22:42:56 »
Ik heb het even nagezocht:
Bij de engelse versie, geprocuceerd door de BBC is het projekt voortijdig gestopt.

Citaat
Scientists overseeing the BBC project became concerned that the 15 participants' emotional and physical wellbeing was in danger of being compromised, and called a halt before it was due to end.

Philip Zimbardo, de leider van het Stanford Prison Experiment, zei het volgende over het BBC programma:

Citaat
"That kind of research is now considered to be unethical and should not be redone just for sensational TV and Survivor-type glamour. I am amazed a British university psychology department would be involved.

Obviously they are doing the study in the hopes that high drama will be created, as in my original study. If not, it will be boring. If so, how will it be terminated and when?"

Overigens heeft BNN niet voor een gevangenissimulatie gekozen.


Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #21 Gepost op: 12-04-2005, 23:12:28 »
en daar ben jij al van op de hoogte..?

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2005, 23:33:33 »
Ja, jij ook.  ;)
Mirror Mission bestaat uit 7 delen. Het Stanford Prison experiment gingen direkt vanaf de start uit van een gevangenissituatie :

In Mirror Mission wordt wel voor een opdeling in 2 groepen gekozen, waarbij 1 groep macht heeft over de andere groep. Er is alleen geen sprake van een gevangenis.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2005, 07:49:36 door Castor_en_Pollux »

Offline oompah loompah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • floating on cloud nine
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #23 Gepost op: 20-04-2005, 17:56:36 »
Ik heb het laatsts gezien en het is volgens mij een erg interessant programma. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer de twee groepen helemal gevormd zijn. Hoe ver het rode team zal gaan in het domineren van het blauwe team.

Ik heb de site gelezen van The Stanford Prison Project en ik vond het eigenlijk nog het interessants dat zelfs de onderzoekers na een paar dagen "vergaten" dat het een experiment was. Ze hadden een hele dag onderzoek laten lopen om een vernomen "ontsnappingspoging" tegen te gaan. Dat moet een raar gevoel zijn geweest, dat je er in eens achter komt dat je zelf ook zo gaat inleven.

Ik ben daarom ook extra benieuwd wanneer de mensen van Mirror Mission niet meer bij alles denken: "ja, maar het is een wetenschappelijk onderzoek" wat je ze nu nog af en toe hoor zeggen.

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #24 Gepost op: 9-05-2005, 22:20:07 »
Ja, jij ook.  ;)
Mirror Mission bestaat uit 7 delen. Het Stanford Prison experiment gingen direkt vanaf de start uit van een gevangenissituatie :

In Mirror Mission wordt wel voor een opdeling in 2 groepen gekozen, waarbij 1 groep macht heeft over de andere groep. Er is alleen geen sprake van een gevangenis.
hahaha
Niet beginnen in een gevangenis..
Nee maar ze krijgen wel de extreem leuke opdracht om een gevangenis te bouwen.. ::ohno::
Is dit leuk..ook al kiezen ze er zelf voor..
Wat is leuk?

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #25 Gepost op: 10-05-2005, 19:36:17 »
Net de eerste aflevering zitten kijken, maar wat een leuk programma is dit. Leuk om naar te kijken hoe we zo manipuleerbaar zijn! :D Snel de resterende afleveringen een keer kijken! ::jaja::



en ook dat WidM deuntje is natuurlijk leuk om weer eens te horen... ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #26 Gepost op: 19-05-2005, 15:12:08 »
Nu ik alle afleveringen heb gezien..is mijn mening wel verandert over het programma.
Toen het begon had ik echt zo iets van waar gaat dit allemaal heen..
Dit had ik ook toen ze de kooi gingen bouwen.
Ik vond het mooi toen de kooi af was dat de rollen omgedraaid werden.. ::ok::
Schitterend dat de mollen die het spel naar hun hadden gezet tenslotte in de kooi terrecht kwamen.
Ook vond ik het goed van het programma dat ze na afloop stukje van de kandidaten lieten zien van wat het programma met hun gedaan heeft. Sommige werden echt aan het denken gezet over hoe de wereld in elkaar zit. Waarbij je soms ook gemanipuleert kan worden.
Achteraf was het toch een goed programma.. ::ok:: ::bravo::
Er zaten genoeg ideeen om te gebruiken voor andere programma's..

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #27 Gepost op: 19-05-2005, 19:17:31 »
Ik vond het eigenlijk al vanaf dat ik 1 aflevering had gezien een heel leuk programma, maar zeker ook met die laatste erbij maakt het het wel af! :D
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline oompah loompah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • floating on cloud nine
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #28 Gepost op: 21-05-2005, 13:40:23 »
Ik vond het ook een erg leuk programma. Eerst had ik bij de kooi zoiets van, dat maakt toch niets uit. geef mij maar een puzzelboekje en een pen en ik ga wel een tijdje in zo'n kooi zitten. Maar het gaat er niet om hoe erg het zou zijn om in die kooi te zitten, het gaat erom dat de kandidaten zo gemanipuleerd zijn dat ze andere onschuldige mensen vrijwillig in een kooi stoppen. Daarom vond ik Linda aan het eind toch heel sterk dat ze aan haar principes vast bleef houden. En er waren er 2 van het blauwe team die zichzelf nomineerden, wat ik ook nheel interessant vond. Al met al, een heel leuk programma.
En nu die spiegel op jezelf richten, wat zou jij doen? Ik denk dat ik het liefst in het blauwe team had gezeten, hoewel het rode team meer een hechte groep was waar ik zelf altijd wel veel behoefte aan heb. Maar ik had het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om allemaal leuke dingen te gaan doen, terwijl de andere helft zielig thuis zit.

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #29 Gepost op: 22-05-2005, 13:49:33 »
Ik vond het idd heel bijzonder om te zien dat toch bijna iedereen wel iemand in de kooi wilde zetten ja! :o

Ik vind het ook heel leuk om te zien hoe schijnheilig de mens eigenlijk is, we zeggen iets zus te doen, maar doen het eigenlijk zo als het erop aankomt... ;D
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline oompah loompah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • floating on cloud nine
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #30 Gepost op: 22-05-2005, 16:08:06 »
en dat ze telkens hun grens verleggen. Nee hoor, zoiets zou ik NOOIT doen! Oh, maar dat dan weer wel. Ik zou het toch wel erg confronterend vinden om aan zo'n programma mee te doen. Maar we zouden het allemaal hetzelfde doen denk ik

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #31 Gepost op: 22-05-2005, 19:58:59 »
en dat ze telkens hun grens verleggen. Nee hoor, zoiets zou ik NOOIT doen! Oh, maar dat dan weer wel. Ik zou het toch wel erg confronterend vinden om aan zo'n programma mee te doen. Maar we zouden het allemaal hetzelfde doen denk ik
Ja, die grens werd steeds verder opgerekt idd... :o

Maar of iedereen hetzelfde zou doen weet ik niet... Als je kijkt naar Linda, die hield gewoon vol dat ze niemand in de kooi wilde, dus ik denk wel heel veel mensen, maar niet iedereen... ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Tram

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #32 Gepost op: 30-05-2005, 20:57:27 »
Op de laatste afleveringen na heb ik ze allemaal gezien en ik vond het wel een leuke programma! Een hele hoop dingen kan je ook herkennen in jezelf.

De proefjes zijn wel leuk, maar echt wetenschappelijk is het natuurlijk niet. Ten eerste is de groep daar al te klein voor en de groep WEET natuurlijk ook dat ze meedoen aan een experiment. Neem bijvoorbeeld die opdracht met het overgooien van een bal. Op een gegeven moment moesten de 2 personen niet meer naar Wim gooien, hij werd dus buitengesloten. Als ik daar had gezeten had ik echt wel geweten dat dat de opdracht was en zou ik het me dus niet persoonlijk aantrekken.

En tja, hoe ver kun je gaan? Totdat mensen er fysiek en/of psychisch onder gaan lijden of schade er van hebben?

Offline oompah loompah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • floating on cloud nine
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #33 Gepost op: 31-05-2005, 17:19:41 »
Ik denk ook niet dat het de bedoeling was als een echt wetenschappelijk experiment maar meer om een beetje een beeld te schetsen voor de kijker. Bij bijvoorbeeld zo'n test over discriminatie (sla op je linker been als het een autochtone naam of een positief woord is en op je rechter been als het een allochtone naam of een negatief woord is enz enz), dat is natuurlijk op tv en in de huiskamer een test van niks want je gaat op een bepaalde manier denken doordat je eerst met een bepaalde groep op je rechterbeen moet slaan en vervolgens wordt je door de war gehaald. (ben ik nog te volgen...) maar zo'n zelfde experiment is al veel eerder op veel grotere schaal en veel uitgebreider gedaan met hetzelfde resultaat. Het is dus bij Mirror Mission alleen om iets aan te geven.

Snapte trouwens niet dat toen men te horen kreeg dat er mollen in het spel zaten dat Wim toen niet meteen aan die twee van het balspel dacht. Blijkbaar had hij dus toch niet door dat hij gemanipuleerd werd op die manier en ook door zijn medespelers.

Offline Tram

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #34 Gepost op: 31-05-2005, 22:38:31 »
wim vond ik sowieso al niet de meest snuggere dus ik zie hem er best voor aan dat ie in dat trucje trapt.

en met die test waarbij je op je benen moest slaan: de eerste ronde werkt dat natuurlijk nog, maar bij de tweede ronde weet je waar het om draait en ga je er goed op letten. het maakt dan volgens mij veel minder uit wat je met elkaar moet combineren.

de testjes waren dus inderdaad om een al bestaande theorie te bevestigen, het was daarom ook wel handig dat die theorie dan ook telkens uitgelegd werd door een "deskundig" persoon (hoewel ze natuurlijk iedereen een tekst van een autocue kunnen laten oplezen ;))

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #35 Gepost op: 1-06-2005, 09:58:11 »
Neem bijvoorbeeld die opdracht met het overgooien van een bal. Op een gegeven moment moesten de 2 personen niet meer naar Wim gooien, hij werd dus buitengesloten. Als ik daar had gezeten had ik echt wel geweten dat dat de opdracht was en zou ik het me dus niet persoonlijk aantrekken.

En tja, hoe ver kun je gaan? Totdat mensen er fysiek en/of psychisch onder gaan lijden of schade er van hebben?
Uiteraard zijn dit soort zaken eerder met voldoende proefpersonen getest. Bij die proeven is, zoals werd aangegeven aangetoond dat buitensluiting in de hersenen een emotie veroorzaakt vergelijkbaar met een fysieke klap(een prikkel in hetzelfde hersengebied iig.)
(Er wordt natuurlijk bij wetenschappelijk onderzoek altijd uitgegaan van een model en conclusies zijn alleen valide binnen dit model).

Jouw veronderstelling dat je 'hier niet in zou trappen',gaat volkomen voorbij aan het feit dat herkenning van de situatie en het ervaren van een emotie vooraf gaat aan de mogelijkheid om vervolgens rationeel te handelen in deze situatie.
Daar komt nog eens bij dat het overgooien gebeurde door twee mensen die ook tot de testgroep behoorden. De aanname dat deze twee geinstrueerd zouden zijn door de programmamakers had Wim in een veel lastiger parket gebracht, nl tot wantrouwen jegens iedereen binnen de testgroep.
De simpele opzet van de experimenten is kennelijk misleidend.
« Laatst bewerkt op: 1-06-2005, 10:00:23 door Castor_en_Pollux »

Offline Tram

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #36 Gepost op: 1-06-2005, 19:50:06 »
Jouw veronderstelling dat je 'hier niet in zou trappen',gaat volkomen voorbij aan het feit dat herkenning van de situatie en het ervaren van een emotie vooraf gaat aan de mogelijkheid om vervolgens rationeel te handelen in deze situatie.

daar heb je wel een punt m.i. in het echt zal deze theorie ook wel opgaan en dan is de reactie/emotie misschien nog wel heviger.