Auteur Topic: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?  (gelezen 6822 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Gepost op: 31-03-2005, 11:30:50 »
Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
vanaf 4 april iedere maandag op 21.30 tot 22.25 op Ned2.

‘n Stel mensen in een hok proppen en met camera’s volgen: goh, spannend hoor. Weer zo’n Big Brotherachtige kloon. Niet dus. Mirror Mission gaat een stuk verder dan dat: 12 mensen worden 18 dagen lang op allerlei manieren beïnvloed, getest, onderworpen aan macht en binnenste buiten gekeerd. Maar hoe extreem de reacties van de deelnemers ook zijn, de vraag blijft:  Zou jij dat ook doen?  Mirror Mission houdt ons een spiegel voor.

Hoe ver kun je gaan?
Uhm, experimenteren op mensen: mag dat? Ja dus, maar er zijn regels. Om maar eens wat te noemen: er mogen geen doden vallen. Wat voor kijkcijferkanon dat ook oplevert. BNN Media Directeur Maarten van Dijk: “Even hebben we overwogen om ’t te faken. Gewoon een goeie rel veroorzaken en vervolgens iemand laten instorten. Kijken wat dat met de groep doet. Maar dat kun je niet maken.” Hoe ver je dan kunt gaan? Maarten: “Heftige confrontaties opzoeken zonder iemand te kakken te zetten. Je zit toch een beetje op de stoel van God. Daar moet je mee uitkijken.”

Experimenteren?
Maar ‘experimenten’ klinkt wel erg vaag.  Wetenschapper Paul van Lange:  We hebben experimenten uitgevoerd in een laboratorium waarin we laten zien hoe zeer het gedrag van mensen te beïnvloeden is.  Vaak worden we al beïnvloed door hele kleine dingetjes.  Zo spreken we minder vloeiend als onze handen zijn vastgebonden.  De meeste mensen denken dat we met handen spreken om duidelijker te zijn voor de luisteraar.  Maar we doen het name voor ons zelf.  We komen door handgebaren beter op woorden.”  Interessant?  Van Lange:  “Ja, het is heel erg leuk om kennis te illustreren aan de hand van experimenten.  En om te zien of je voorspellingen uitkomen.  Bijvoorbeeld, kunnen mensen ook dronken worden van nepbier?  Het allermooiste is dat we kunnen laten zien dat ons denken en ons gedrag op voorspelbare wijze te beïnvloeden is. We zullen mensen een spiegel voorhouden.  En de kijker zal zich dus afvragen: Zou ik dat nu ook doen? 

Producer Reinout Oerlemans is er klaar voor: “ We zijn er anderhalf jaar mee bezig geweest. Nu hebben we zeven afleveringen die oplopen tot één grote climax. En ik kan je verzekeren, die dubbele laag ontstijgt alles!”

Bron: BNN.NL

« Laatst bewerkt op: 31-03-2005, 21:11:48 door Castor_en_Pollux »

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: MIrror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2005, 11:31:49 »
Kandidaat Anouska, bron: BNN.nl

Bimbo leeghoofd
Vraag je je natuurlijk af wie zichzelf vrijwillig als proefkonijn laat opsluiten. Anouska had er geen moeite mee. En nee, ze is niet iemand die perse op tv wil. Een leeghoofd is ze ook niet. Anouska: “Ja, ik had een enorme koffer bij me (lees: met tien paar schoenen, vijftien glitterriemen, bijpassende tassen, drie colberts en één beautycase). Maar ik ben nu eenmaal veel met mijn uiterlijk bezig. Zo zullen ze me ook wel neerzetten. Maar daar heb ik schijt aan. Ik ben geen bimbo. Absoluut niet. Ik heb beauty en brains!” Waarom ze zelf denkt dat ze gecast is? Anouska: “Omdat ik ’n pittige tante ben. Met alleen maar softies wordt het niet spannend!”
12 mensen, 18 dagen op een paar vierkante meter is één ding. 12 mensen, 18 dagen op een paar vierkante meter met een verdeling in heersers en onderdanen is vragen om gezeik. Anouska: “Ik had er niet zo’n moeite mee om niks te doen, terwijl anderen druk bezig waren. Dat waren gewoon de richtlijnen. Wat mij betreft hadden de straffen ook veel zwaarder gemogen. Ik bedoel dan moet je je opdracht maar goed uitvoeren. Maar ja, ik was heerser. Als onderdanige slaaf had ik daar waarschijnlijk heel anders over gedacht, haha.” En zelfs met al die privileges (denk aan tv-kijken en geen corvee) was het soms gewoon keihard afzien. Anouska: “Die drilltraining van die brullende legermannetjes door de modder … toen dacht ik echt, ‘ík kap ermee’ ‘zo praat je niet tegen me’. Maar ja, dan heb je een grote bek terug en blijf je uiteindelijk toch voor het team.”
Nachtmerries
Over teambuilding gesproken. Samen drie weken bikkelen, drillen en proefkonijn spelen schept natuurlijk een band. Toch? Anouska: “Nou we gaan we nog wel eens samen wat drinken. Maar het zijn meer kennissen dan vrienden. Ik bind me niet zo snel aan mensen. Ik ben in de dagboekkamer ook heel eerlijk geweest. Over alles. En nee, daar zal niet iedereen blij mee zijn.” Of het eigenlijk niet één groot spel is? Anouska: “Het ging verder dan dat. Die spanning, die opdrachten, die camera’s: daar heb ik nog steeds nachtmerries van. Er waren ook genoeg mensen die die huispsycholoog écht nodig hadden. Je komt jezelf toch tegen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ikzelf soms zo hard kon zijn.”

Nog twee kandidaten:
http://www.ikwordmodel.nl/Jane-interview.php
http://labruja.web-log.nl/log/1924569



Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: MIrror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2005, 12:09:25 »
Het klinkt interessant. Ik zal eens kijken of het wat is.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: MIrror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2005, 20:09:35 »
Ben benieuwd. Klinkt als 'De Mensentuin' (of hoe heette het ook weer), dat was een Britse versie waarbij ze de kandidaten een soort van opdrachten lieten doen, maar stiekem waren het soort van experimenten om te zien hoe mensen reageren in bepaalde situaties.

Als ik het niet vergeet, ga ik kijken. En anders maar hopen dat het op tvopjepc.nl staat.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2005, 21:07:28 »
De kandidaten zijn in dit programma duidelijk op de hoogte van het feit dat ze deelnemen aan experimenten.

Dit is de tekst van een van de wervingsadvertenties:
Wij zoeken mensen ( 20-49 jr.) die mee willen werken aan een spannend, spraakmakend wetenschappelijk onderzoek. Kun jij je voor een aaneengesloten periode van 3 weken (nov/dec) vrijmaken?
Tegenover medewerking staat een reele vergoeding.

Bron:http://www.prikbord.nl/viewtopic.php?t=8255&sid=177511913b492eb3e59fe214b30e1ba6


Zo te zien werd in de wervingsadvertentie geen melding gemaakt van TV opnames.  ;)
« Laatst bewerkt op: 31-03-2005, 21:24:37 door Castor_en_Pollux »

Offline garibaldi

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #5 Gepost op: 4-04-2005, 20:57:56 »
strax maar ff kijken, ik hoor dat t wel aardig is  ::zwaai::

Offline Lesser Spotted

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #6 Gepost op: 4-04-2005, 21:46:05 »
Mirror Mission gebruikt "Wie is de Mol" achtergrondmuziek !!    ::niet-ok::

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2005, 22:35:42 »
Mirror Mission gebruikt "Wie is de Mol" achtergrondmuziek !!    ::niet-ok::

Ja, ik hoorde iig The Bone Collector en The Bourne Supremacy. Niks mis mee, overigens. WIDM heeft hier geen patent op.

Ze hebben maar liefst twee mollen! Waar gaat dit naar toe?  ::rofl::

Offline gon

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #8 Gepost op: 5-04-2005, 08:44:14 »
Zeer leuk programma om naar te kijken,ik ga het zeker volgen! ::ok::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #9 Gepost op: 5-04-2005, 12:20:40 »
Ja, ik hoorde iig The Bone Collector en The Bourne Supremacy. Niks mis mee, overigens. WIDM heeft hier geen patent op.

Ze hebben maar liefst twee mollen! Waar gaat dit naar toe?  ::rofl::
En Lola Rennt hoorde ik ook.  ;D

Vind het wel leuk programma, maar veel dingen heb ik inderdaad al eens in de UK versie gezien die eens op Canvas werd uitgezonden (4 jaar geleden ofzo).

Wel grappig dat ze in het Vlaamse BB huis zitten!

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #10 Gepost op: 7-04-2005, 12:39:07 »


Het beroemde experiment waar dit soort tv-series op voortborduren is het Stanford Prison experiment, uitgevoerd in 1971. Het doel van dit experiment was om in twee weken te onderzoeken hoe mensen zich aanpassen aan een positie van macht (als bewaker) of als ondergeschikte (als gevangene). Het liep dermate uit de hand dat het na 6 dagen gestopt moest worden.

The stanford prison experiment.
http://www.prisonexp.org/
« Laatst bewerkt op: 7-04-2005, 12:47:06 door Castor_en_Pollux »

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #11 Gepost op: 7-04-2005, 13:05:53 »
Ik heb de site net effe bekeken maar ik had al heel snel zo iets van dit gaat mij te ver..
Amerikaanse politie praktijken.. Toen ik verder keek kreeg ik koude rillingen over me rug want de beelden deden mij te veel denken aan de tweede wereld oorlog.
De Holocaust ging zo met joden om. Vast geketende personen en kaalgeschoren hoofden.Zo ga je niet met mensen om.
Of ga ik te ver na het zien van de site.
Ik ga wel kijken naar de nederlandse versie maar als het echt te ver gaat zet ik de knop om.
Dit is Nederland en we leven nu al een tijd waarin de grimig is met rasisme.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #12 Gepost op: 7-04-2005, 13:15:31 »
Ik weet niet of dit helemaal duidelijk is, maar dit was een wetenschappelijk experiment, waaraan studenten vrijwillig hebben deelgenomen. De bedoeling was om te onderzoeken hoe mensen om zouden gaan met een situatie van macht en anderen met het ondergeschikt zijn aan die macht. Er was in principe ook geen dwang om het aan het experiment deel te blijven nemen, er kon worden gestopt.

Een quote van de programmadirecteur Maarten van Dijk:
"Het idee kwam nadat ik de film Das Experiment had gezien, die is gebaseerd op het Stanford Prison-experiment."
« Laatst bewerkt op: 7-04-2005, 13:24:00 door Castor_en_Pollux »

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #13 Gepost op: 7-04-2005, 13:42:17 »
Maar ik hoop dat je mijn reactie begrijpt.. na het zien van die site.. ieder z'n mening.
Ik wel: ik wel tot een bepaalde hoogte..

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #14 Gepost op: 7-04-2005, 13:54:36 »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoeld. De site is samengesteld door de hoogleraar die dit experiment heeft bedacht en uitgevoerd. Volkomen normale mensen gaan zich dus kennelijk zo gedragen in dergelijke omstandigheden. Wat je daaraan kan zien is dat je erg moet oppassen dat dat soort dingen niet gaan gebeuren, vgl b.v. de situatie met de gevangen in Irak.

De zetting bij BNN is uiteraard wel anders dan bij het stanford prison-experiment. Of het juist is om dit als een vorm van vermaak op tv te brengen kan je je natuurlijk afvragen.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2005, 13:57:43 door Castor_en_Pollux »

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #15 Gepost op: 7-04-2005, 14:02:48 »
Bij het laatste punt geef ik je ook gelijk..
Ik had alleen moeite met de andere site.. ook al is het een experiment.
Ik zeg ook benieuwd hoever bnn gaat...

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2005, 22:44:51 »
Toch heb ik vanavond wel weer gekeken.. ondanks die mening die ik heb..Ik blijf wel aan de ene kant nieuwsgierig..
Ook vanwege de experimenten die die psycholgische inzicht geven in je jezelf, van hoe reageer ik in sommoge sitauties..
En nu er 2 teams zijn gevormd in het programma begint het besef ook te komen bij de kandidaten..
Volgen jullie dit programma ook en wat is jullie mening over dit programma.. ?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #17 Gepost op: 11-04-2005, 22:53:27 »
Wat je zegt over die andere site: de organisatoren van dat experiment zijn zo ver niet gegaan. De kandidaten zelf deden dat. Het liep uit de hand. Tenminste dat heb ik er uit begrepen.

Ik denk dat als de kandidaten in Mirror Mission zo ver gaan, er wel ingegrepen zal worden.
Ik vind het interessant en blijf het volgen (hoewel sommige dingen dus wel déjà-vu zijn zoals eerder reeds gepost).
En ik vind Anouska niet leuk, maar heb een beetje het gevoel dat ze hiermee ook het publiek aan het beëxperimenteren zijn door zoveel irritante stukjes van haar te laten zien.

Ik vond dat experiment waarbij de handen werden gebonden trouwens ook niet erg geloofwaardig overkomen. Het zal best wel zo zijn, daar niet van, maar zoals het uitgezonden werd, vond ik het ongeloofwaardig. Een hoop korte "euh"s en pauzetjes achter elkaar. Ze hadden beter het hele gesprek laten zien. Want in een normaal gesprek zeg je ook af en toe "euh" of is er ook af en toe een pauze. Als je die korte stukjes achter elkaar zet, krijg je precies hetzelfde effect.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #18 Gepost op: 11-04-2005, 23:12:53 »
Wat je zegt over die andere site: de organisatoren van dat experiment zijn zo ver niet gegaan. De kandidaten zelf deden dat. Het liep uit de hand. Tenminste dat heb ik er uit begrepen.
Het is de bedoeling van zo'n experiment om te kijken wat er gebeurt, het is dus niet de bedoeling om (te) snel in te grijpen. In het Stanford Prison experiment gingen de organisatoren zo in het experiment op, dat een buitenstaander nodig was om aan te geven dat het te ver ging.

Ik denk dat als de kandidaten in Mirror Mission zo ver gaan, er wel ingegrepen zal worden.
De bedoeling is iets aan te tonen, dus zal er niet zo snel worden ingegrepen.

Ik vond dat experiment waarbij de handen werden gebonden trouwens ook niet erg geloofwaardig overkomen. Het zal best wel zo zijn, daar niet van, maar zoals het uitgezonden werd, vond ik het ongeloofwaardig. Een hoop korte "euh"s en pauzetjes achter elkaar. Ze hadden beter het hele gesprek laten zien. Want in een normaal gesprek zeg je ook af en toe "euh" of is er ook af en toe een pauze. Als je die korte stukjes achter elkaar zet, krijg je precies hetzelfde effect.
Ik ben het met je eens dat de experimenten wat onhandig en vaak te fragmentarisch in beeld worden gebracht, waardoor het niet overtuigend is. Dat zegt niet zoveel over de principes waarover het gaat. De experimenten zorgen er overigens wel voor dat de deelnemers steeds worden afgeleid en zich niet kunnen instellen op het centrale experiment.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2005, 23:15:13 door Castor_en_Pollux »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mirror Mission, Waar ligt jouw grens?
« Reactie #19 Gepost op: 12-04-2005, 11:28:56 »
OK, maar ik bedoelde vooral dat het niet de bedoeling was van de organisatoren om het zo ver te laten gaan.

En als er fysiek geweld gebruikt wordt in Mirror Mission denk ik toch dat ze wel zullen ingrijpen.

En Daniel is De Mol! Bij die zwerver wilden sommigen wel stoppen maar hij zei 'Laat hem maar doen.'
En op de achtergrond zag je het cijfer 44. Gedeeld door 11 is dat de D, dus moet het Daniel wel zijn!  ::oink:: ;D