Auteur Topic: Wie was ik?  (gelezen 1755 keer)

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
  • Geslacht: Man
Wie was ik?
« Gepost op: 9-05-2005, 16:11:50 »
Wie was ik?

De opmerking: "ach, je leeft maar één keer," wordt vaak achteloos gemaakt. Maar leef je wel één keer, of bestaat er zoiets als een vorig leven? En kan je in dat vorig leven Jeanne d’Arc, Alexander de Grote of Vincent van Gogh zijn geweest?

Deze vragen staan centraal in 'Wie was ik?' Acht weken lang volgen we per aflevering één kandidaat die onder begeleiding van een regressietherapeut in trance wordt gebracht. Tijdens de sessie vertelt de kandidaat verhalen over een ver verleden waarin zij zelf voorkomen. Of dit herinneringen zijn uit een vorig leven? Wie zal het zeggen? Presentator Derk Bolt reist samen met de deelnemers af naar de plaats waar het verhaal zich afspeelde, op zoek naar overeenkomsten met de werkelijkheid. Overeenkomsten die vaak op zijn minst opmerkelijk te noemen zijn…

Bijzondere verhalen

‘Wie was ik?’ is gebaseerd op een populair format uit Denemarken dat daar wordt uitgezonden onder de titel ‘Sporen van de ziel’. Volgens eindredacteur Paul Vertegaal is de KRO erop voorbereid dat het programma tot zeer uiteenlopende reacties zal leiden. "Een deel van de kijkers zal het programma zien als een bewijs dat reïncarnatie bestaat," aldus Vertegaal, "Maar je kunt ook tot de conclusie komen dat de mensheid een collectief bewustzijn heeft, dat zonder dat wij het weten wordt doorgegeven." Vertegaal zelf ziet de belevenissen van de deelnemers als een ‘onverklaarbaar fenomeen dat serieuze aandacht verdient’. "De interpretatie laten wij geheel over aan de kijker, zoals we dat ook doen bij het KRO-programma Wonderen Bestaan. Wij registreren slechts de verhalen, die geheel volgens de traditie van programma’s als Spoorloos en Memories, kunnen worden omschreven als bijzondere verhalen van gewone mensen."

Interpreteer zelf

De deelnemers aan ‘Wie was ik?’ zijn geselecteerd uit een groep van vijftig personen die onbevangen hebben deelgenomen aan de sessies, met als meest genoemde argument dat ze nieuwsgierig zijn naar het verhaal dat ze zelf zouden gaan vertellen. Tijdens de sessies zijn de kandidaten individueel in trance gebracht door professioneel regressietherapeut Louis de Bie. "De deelnemers volgden geen therapie, zij werden uitsluitend in een lichte trance gebracht voor de verhalen die daarbij loskomen. Ik vroeg daarbij vooral naar details die mogelijk in onze tijd nog terug te vinden zijn. Daarbij kun je denken aan gebouwen, pleinen, standbeelden, schilderijen, archieven en opvallende feiten uit die tijd." Na afloop van de sessie konden alle kandidaten zich het door hen vertelde verhaal nogmaals nauwkeurig navertellen. De meeste deelnemers omschreven de sessie als een heftige en indrukwekkende reis die eigenlijk wel aangenaam was.

Frappante ontdekkingen

Redacteuren van ‘Wie was ik?’ hebben alle verhalen die tijdens de sessies naar boven kwamen vastgelegd. Nadien is onderzocht of de locaties die door de deelnemers zijn beschreven, ook daadwerkelijk bestaan. Dat leidde tot frappante ontdekkingen. Opmerkelijk is dat veel verhalen zich afspelen in Europa. De meeste deelnemers noemden ook het jaartal waarin hun verhaal zich afspeelt. De acht kandidaten waarvan het verhaal verfilmd wordt, zijn mede gekozen omdat de feiten die zij noemden verifieerbaar waren aangezien hun verhaal zich afspeelt in de 19e of 20e eeuw.

website: http://wiewasik.kro.nl/

Acht uitzendingen vanaf 1 mei elke zondag om 20.50 uur op Nederland 1
« Laatst bewerkt op: 9-05-2005, 16:13:56 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
Re: Wie was ik?
« Reactie #1 Gepost op: 9-05-2005, 16:18:07 »
Ik heb de eerste 2 uitzendingen vandaag als herhaling gezien. Toch wel grappig te zien dat mensen zich blijkbaar bepaalde details kunnen herinneren uit een andere tijd. Of je het als bewijs voor reïncarnatie kan zien, weet ik niet. 
Geniet nooit met mate...

Offline Philemon

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 9-05-2005, 22:52:46 »
Ook afl. 1 gezien, afl. 2 gaan we zometeen zien  ;D
Ik vind dat ze achteraf beter kunnen nagaan of een bepaald persoon echt heeft bestaan, maar die vrouw van vorige week, die was best wel rijk in die tijd, geen onbemiddeld iemand, dus volgens mij moet er best na te gaan zijn, wie ze eventueel is geweest, als er een beetje meer moeite zou zijn gedaan.
Bijvoorbeeld in kerkarchieven, want naar mijn mening is het een bekend persoon geweest in die stad (of haar man)
Er valt dus naar mijn mening meer uit te halen....of is er echt niets?? hihi  ;D

Maar zou het, als reïncarnatie écht zou bestaan, je die ellende nou echt nog een keer moeten meemaken, door opnieuw hier op aarde neergezete te worden?   :-\\ >:D
waarvoor is dat dan; wat heeft het voor een doel; wat is de reden dat je niets weet te herinneren van een vorig leven; mag dat soms niet?
Als je ervan zou moeten leren, dan is dat zonde, want je kan er niets van onthouden  :-\\ ;)

Offline ceetje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 16-05-2005, 12:52:58 »
wat vonden jullie van de derde aflevering? Lag het aan mij of was ie weinig overtuigend?
Ik vond tot nu toe de eerste aflevering de beste. Verder vind ook ik het jammer dat ze niet eens een archief induiken om wat concretere bewijzen te zoeken.
Zou dat louter een geldkwestie zijn (de Nederlandse publieke omroep spendeert doorgaans minder geld aan programma's dan de BBC, heb ik de indruk) of zijn ze bang dat dat niets oplevert?  >:D

Offline Nostradamus

• Forumlid
  • Never say more than is necessary
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2005, 12:54:28 »
ik heb helaas aflevering 3 gemist, 1 en 2 wel gezien (was leuk)
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!