Auteur Topic: De nationale karaktertest  (gelezen 7252 keer)

Offline plienke

  • Forumlid
De nationale karaktertest
« Gepost op: 1-06-2005, 17:35:20 »
zondag 5juni nationale karaktertest
Je IQ, je rijvaardigheid, je gezondheid...
Er wordt wat afgetest op tv. De KRO wil niet achterblijven.

En dus werd er dus De Nationale Karktertest bedacht, de presentatie werd Karin de Groot in haar schoot geworpen.
Zij wordt bij gestaan door enneagram~goeroe Frank Schaper.
Vanuit de studio worden vragen afgevuurd op het publiek, kijkers kunnen meespelen via sms en internet.
Aanstaande dinsdag begint de enneagram~filmreeks:
negen films, gebaseerd op een van de types van het enneagram.
Met acteurs als Kim van Kooten en Monic Hendrickx.
(bron veronica gids)

Het kan erg leuk om de test zondag te maken, dan heb je een beeld waarover de films dinsdag over gaan..
Maar een test maken net als de IQ test op test is altijd wel grappig en verrassend ::jaja::..
« Laatst bewerkt op: 1-06-2005, 17:38:50 door plienke »

Offline oscar

  • Kandidaat de Farm
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • the crouch
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #1 Gepost op: 2-06-2005, 13:02:21 »
Het is de combinatie van.... het enneagram zelf is geen karakterbeschrijving.... Het geeft meer een beeld van de rol die iemand speelt/opeist...en is derhalve meer een beschrijving van gedrag dan van karakter.

Wat is het enneagram eigenlijk? Het is een universeel symbool dat uit het werk van Gurdijeff komt, een Russische mysticus, die was ingewijd in bepaalde vormen van het Sufisme. Zijn belangrijkste leerling was Ouspensky, die een boek schreef: "Op zoek naar het wonderbaarlijke", waarin het enneagram genoemd wordt. Gurdjieff zei dat in het enneagram, een soort van symnbool waarin een aantal lijnen met elkaar verbonden zijn alles wat er maar te weten valt gevonden kan worden. Een mens zou alleen in de woestijn kunnen zijn en het enneagram dan tekenen in het zand en daarin zou hij nog de eeuwige wetten van het universum kunnen vinden. En telkens kun je er nieuwe ontdekkingen in doen. Het ennegram is dan ook een schematische weergave van eeuwige beweging.
Het diagram heeft negen zijden en wat er van bekend is in de populaire new age zijn de negen persoonlijkheidstypen die daarbij horen. Het woord enneagram komt ook van negen, ennea betekent negen, en gram slaat op diagram. Het is een middel om tot zelfbewustzijn te komen, tot zelfobservatie, tot zelfherinnering, een sleutelwoord van Gurdjieffs leringen. Hij zei bijvoorbeeld dat wij onszelf niet herinneren en dat we meer moeten oefenen om onszelf waar te nemen en te herinneren in wat we aan het doen zijn als we willen ontwaken tot onze spirituele kwaliteit. Het ennegram is uiteindelijk ook een tranformatie-instrument om schaduwzijden van je zelf te integreren en transcenderen. Maar zo ver gaan we niet op deze pagina, dat vergt een diepere studie op zich.

De basis van het Enneagram is een indeling van persoonlijkheidstypen in 9 groepen die gebaseerd zijn op drie centra van bewustzijn: het hoofd, denken dus, het hart, de liefde dus, en de buik: de instincten en het fysieke leven. Iemands persoonlijkheid wordt heel sterk bepaald door de nadruk die ligt op een van de drie centra. Waar zetelt je bewustzijn zich? In het hoofd, hart of in de buikstreek, als het ware. In het denken, in de liefde, of in de emotie? Er zijn ook drie reacties mogelijk op elk van de drie centra, wat in de astrologie genoemd wordt, hoofd, vast en beweeglijk, of tewel naar buiten gekeerd, naar binnengekeerd, of zich aan alles ontrekkend. Drie centra en drie soorten van hoe de energie gericht is, is dus in totaal 9 basistypen van de mens. (bron: Raya/Qradio)

Een hele leuke website is www.enneagram.pagina.nl.......
Je vindt hier leuke achtergrond info, leuke toepassingen en nog veel meer......

Natuurlijk wordt het een leuk programma....immers het maakt niet uit met wat voor spiegel....als je maar af en toe spiegelt.......

Zelf gebruik ik het liefst de lachspiegel.....
 >:D ::rofl:: ::zwaai::


 
« Laatst bewerkt op: 2-06-2005, 13:10:21 door oscar »
als je stoere praat hebt....

Offline Celebriän

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #2 Gepost op: 2-06-2005, 13:59:08 »
Jee, Oscar, impressive! Ben jij helemaal into enneagrammen dat je dit weet? Of heb je dit van de site ge-CTRL-V-ed (ja, het wordt steeds gekker met die dikke van Dalen  ;D )Heel leuk om te lezen... Wat voor type ben jij?

Ik ga iig ff kijkje nemen en uiteraard voor de buis zondag a.s.  ::)
« Laatst bewerkt op: 2-06-2005, 14:36:57 door Celebriän »
pas op! 11jes kunnen bijten...

Offline Celebriän

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #3 Gepost op: 2-06-2005, 14:05:36 »
O ja, in het kader van 'ik mag mezelf wel in een hokje plaatsen'  ;) kun je hier testen welk type je bent:

http://www.andromeda-uitgeverij.nl/enneagram

 ::ok:: leuke topic, Plienke!

 ::bravo::
pas op! 11jes kunnen bijten...

Offline oscar

  • Kandidaat de Farm
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • the crouch
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #4 Gepost op: 2-06-2005, 19:50:39 »
Of heb je dit van de site ge-CTRL-V-ed

Hoi Hoi C'tje...

Ik heb de bron vermeld  ::tandpastasmiley::

ennuh.... naast het enneagram zit ik in de roos van leary..de menstypes van Jung...het COPA model van Oscar ....de teamrollen van Belbin en nog een paar......

In het enneagram ben ik......
Perfectionist,levensgenieter en baas........ ??? ::) :o ;D

oooohhhhhhhhhh.....nu begrijp ik ineens een hoop......
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
als je stoere praat hebt....

Offline plienke

  • Forumlid
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #5 Gepost op: 2-06-2005, 20:09:22 »

 ::ok:: leuke topic, Plienke!

 ::bravo::
Geen dank Celebrian..
Het is even een kwestie van af en toe in de gids kijken en kijken wat je opvalt als nieuwe programma´s en als het een beetje interessant is..

Ik ben net op de site geweest en ik vond het een leuk voorproefje voor zondag.. ::jaja::
Het is wel grappig om te ontdekken wie ik was..
De romanticus, de loyalist en de baas..
Bij uitslag van de baas kon ik me het minst vinden...

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag van andere forumers die de test maken.. ::jaja:: ;)

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #6 Gepost op: 2-06-2005, 22:34:48 »
Getver, die test klopt nog ook zeg!!

7 De Avonturier

De Avonturier’ het leven is een groot avontuur en je moet het allemaal meegemaakt hebben is het motto van type ‘zeven’. Hij maakt graag plezier en dat houdt tevens in dat pijn vermeden moet worden. Daardoor stelt hij nogal eens wat uit dat niet leuk is om te doen. Hij droomt van mooie vakanties, mooi partners, kleedt zich soms opvallend en kan luidruchtig zijn, maar is lief en laat ook wel eens zijn kwetsbaarheid zien.


Offline Tram

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #7 Gepost op: 2-06-2005, 22:43:58 »
Ik had:

7 De avonturier
2 De helper
6 De loyalist
denk dat het wel klopt ongeveer :)

Lijkt me een leuke test op tv, ik ga wel kijken.

Offline Celebriän

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #8 Gepost op: 3-06-2005, 12:36:54 »
Hoi Hoi C'tje...

Ik heb de bron vermeld  ::tandpastasmiley::

ennuh.... naast het enneagram zit ik in de roos van leary..de menstypes van Jung...het COPA model van Oscar ....de teamrollen van Belbin en nog een paar......

In het enneagram ben ik......
Perfectionist,levensgenieter en baas........ ??? ::) :o ;D

oooohhhhhhhhhh.....nu begrijp ik ineens een hoop......
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

hihi, sorry...  ::schaam:: ik ben het type: 'te-snel-lezend-en-de-helft-missend'  ;)

Nee, de testjes wijzen uit dat ik een loyale avonturierster ben die ALTIJD de baas wil spelen  ::rofl::

 ::bravo:: (maar best lief, hoor!)
pas op! 11jes kunnen bijten...

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #9 Gepost op: 4-06-2005, 15:31:04 »
Volgens de test...

Het resultaat:
Op grond van de gekozen antwoorden sluiten de volgende enneagramtypen het beste bij uw persoonlijkheid aan:

9 De bemiddelaar
2 De helper
4 De romanticus


Vanmorgen las ik toevallig 'n artikel ivm de nationale karaktertest in m'n krant...

Bij de romanticus draait alles om gevoel en hij is op zoek naar zijn 'echte ik'. Dit type heeft altijd het verlangen naar andere en betere tijden en er is altijd een gemis. Hij ziet zichzelf als 'anders dan alle anderen' en vraagt zich constant af of hij er wel bij hoort, maar of hij dit ook wil...

Sounds like someone I know... ::)


Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #10 Gepost op: 4-06-2005, 16:15:37 »
Citaat
Op grond van de gekozen antwoorden sluiten de volgende enneagramtypen het beste bij uw persoonlijkheid aan:

6   De loyalist
2   De helper
7   De avonturier
Jawel, al twijfel ik een beetje over de derde. Maar ik zie mezelf ook wel als perfectionist en waarnemer eigenlijk.
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline oscar

  • Kandidaat de Farm
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • the crouch
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #11 Gepost op: 4-06-2005, 16:21:59 »
Het maakt niet uit wat je bedoelt....het gaat erom hoe het op anderen overkomt....
 ??? ::) ;D
als je stoere praat hebt....

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #12 Gepost op: 4-06-2005, 16:41:46 »
Het maakt niet uit wat je bedoelt....het gaat erom hoe het op anderen overkomt....
 ??? ::) ;D
Ok... dan kan/zal ik niet oordelen... ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #13 Gepost op: 4-06-2005, 16:53:50 »
9 De bemiddelaar
2 De helper
6 De loyalist


die omschrijvingen kloppen wel aardig :-\\
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline xmoix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #14 Gepost op: 5-06-2005, 13:17:38 »
waar hebben jullie die test gedaan? Hier doet ie het niet :S

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #15 Gepost op: 5-06-2005, 16:51:51 »
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline oscar

  • Kandidaat de Farm
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • the crouch
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #16 Gepost op: 5-06-2005, 19:53:34 »
wel grappig..... op de site van firefoot kwam ik op de baas, de winnaar en de perfectionist.....

op

www.enneagram.pagina.nl kwam eruit:
perfectionist,levensgenieter, baas en loyale scepticus

deze uitslag in combinatie met winnaar geeft volgens mij het beste beeld. Het is ook een andere testvorm...leuk om te vergelijken en een absolute aanrader...ben benieuwd vanavond..
als je stoere praat hebt....

Offline plienke

  • Forumlid
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #17 Gepost op: 5-06-2005, 22:46:56 »
Ik heb net via de tv de test gedaan..
Daarmee had ik een totaal andere uitslag..
En hiermee heb ik een beter gevoel..
De waarnemer..
De helper..
De perfectionist..

Waarnemer..Ja ik observeer heel vaak mensen, zeker mensen die ik nog niet ken zo probeer ik een beeld van ze te krijgen.
Helper..Ja ik wil graag mensen helpen om me heen en wil dat andere het ook goed hebben en soms heb ik ook de neiging om het voor de zwakkere op te nemen..
De perfectionist..Ja ik wil veel dingen zo goed mogelijk doen via een bepaalde structuur anders klopt het niet..
Vandaar dat ik me nu wel kan vinden in de uitslag.. ::jaja::


Offline oscar

  • Kandidaat de Farm
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • the crouch
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #18 Gepost op: 5-06-2005, 23:23:50 »
ik ook .....
waarnemer (heel duidelijk)
dan pas baas en perfectionist

Wat me ook opvalt is dat er elke keer andere vragen en vraagstellingstechnieken worden gebruikt....... Dat maakt de resultaten ongeloofwaardig...wel leuk..genoeg discussie stof!

Al met al...een leuke avond....maar niet echt leerzaam..en de voorstukjes van de 9 films....geven nog eens extra aan dat het hoog tijd wordt voor een zomerklapper op de nederlandse TV..want die films gaan het ook niet worden!
als je stoere praat hebt....

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: De nationale karaktertest
« Reactie #19 Gepost op: 5-06-2005, 23:28:46 »
Ik heb hem ook gemaakt en ben weer bemiddelaar en loyalist, Ik verbaas me er echt over hoe erg t klopt ::jaja::
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand