Auteur Topic: De Moken in Reality  (gelezen 4587 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
De Moken in Reality
« Gepost op: 18-09-2005, 11:40:32 »
Terra Incognita of Terra Firma?

Wat is een mens nog waard als niets is als voorheen? Als alles wat je geleerd hebt niet meer telt?..........

Die woorden dringen dreunend en dreigend m'n huis binnen.
Als alles wat je geleerd heb niet meer telt ? Vertwijfeld vraag ik me af of ik het antwoord op deze prangende vraag wel wil weten.

Tot m'n niet geringe opluchting haasten de makers van Terra Incognita zich totaal niet deze vraag te beantwoorden. Tegen de aangenaam bekende achtergrond van een tropisch eiland, palmbomen en een altijd aanlokkelijk zandstrand, plonzen al snel 18 kandidaten het lauwwarme water van de Andaman zee in voor de eerste uithoudingsproef. Dit herken ik. Dat herkennen zij toch ook wel, peins ik verder. Met zoveel Terra Firma onder de voeten durf ik het wel aan nog even verder te kijken.Onderhuids dienen de vage voorboden van het onbekende zich toch al aan. Gelukkig steeds weer onderbroken door een vertrouwenwekkende herhaling van alles dat inmiddels enige herhalingen terug al zeer vertrouwd is geworden. Het woord mysterieus is op geniale wijze inmiddels van elke mogelijk vorm van geheimzinnigheid ontdaan.

Pascal echter stelt me al iets zwaarder op de proef. Hij mompelt wat over mensen uit het verleden en zeenomaden en het levenswiel die op hem afkomen. Merkwaardig, maar dat is zijn probleem. Ik zie in ieder geval niets, alles is nog zoals ik geleerd heb, dus kijk ik rustig verder.

Dan komt Remco op de proppen met een tak, waaraan kunstig een twaalftal schelpen gehangen is. De verveling heeft blijkbaar toegeslagen op het vasteland, constateer ik geamuseerd. Hij kondigt de schelpentak echter met trots aan als  "De staf van beraad". De 12 schelpen symboliseren de 12 vastelanders. Kan, denk ik. Dat is nog niet echt een reden om je nu direkt zorgen te maken. Enige onrust voel ik wel opkomen als Remco vervolgens uitlegt dat dit niet een uiting van creativiteit is,  maar een noodzakelijk hulpmiddel voor Jeanette. Zonder staf zou deze internationale vrachtwagenchauffeuse geen kans zien aan het woord te komen, verklaart Remco. Een beeld van deze kordate truckster temidden van een groep stoere truckers in een truckerstop doemt op. Vreemd genoeg ziet de enige staf van beraad die ik haar in deze situatie zie hanteren er heel anders uit. Ik ontkom ook niet aan het idee dat zij, ook zonder deze stok achter haar vrachtwagendeur, normaal toch mondig genoeg is. Zou bij Jeanette de stille kracht dan nu al hebben toegeslagen ?

De 2e aflevering wordt afgesloten met een proef op het eiland Koh Muk. Gianni en Paulo mogen hun inmiddels opgedane mokenkennis testen en in een onderlinge strijd proberen degradatie te voorkomen. Zij moeten een schelpdier koken en naar Roos brengen.
Gianni gooit alles wat hij heeft in de strijd en in het vuur en blaast en blaast, spit het halfgare beest uit zijn schelp om deze vervolgens als eerste in het kommetje van Roos te flikkeren. Tegen al dit geweld lijkt Paulo niet opgewassen. Terwijl Gianni al richting strand stormt wijdt Paulo zich nog in alle rust aan zijn vuurtje.
Plots dringt tot me door dat daar toch de ware mokenmentaliteit even de ziel van Paulo moet hebben geraakt. De Moken kennen geen tijd en bereiden ongehaast, zorgvuldig en met veel respekt voor de natuur hun maaltijden. Nu begin ik toch echt ongerust te worden. De makers van Terra Incognita lijken immuun te zijn voor de Mokengeest, Gianni wordt tot winnaar van deze proef uitgeroepen. Hierbij wordt de grootste slavendrijver van onze Westerse cultuur, de klok, als leidraad gehanteerd. Ik realiseer me dat Paulo de winnaar van deze mokenproef had moeten zijn.

Als alles wat je geleerd hebt niet meer telt ..... ?
Ik begin al trek te krijgen in een zeekomkommer.


Post hier alles over de Mokencultuur, het boek en de rol die de Mokencultuur speelt in Terra Incognita.
Slaagt Terra Incognita erin de Mokencultuur begrijpelijk te maken?
« Laatst bewerkt op: 18-09-2005, 11:43:36 door Castor_en_Pollux »

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: De Moken in Reality
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2005, 12:05:54 »
Prachtig  ::bravo::

mijn complimenten  ::ok:: dit is echt goed, C&P ::ok::

Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moken in Reality
« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2005, 14:02:21 »
Heel mooi C&P. ::ok::

Maar wat je zegt over Gianni v.s. Paulo zit wel wat in... Paulo doet het het meest op de Moken-manier (voorzover ik wat van Moken afweet dan), dus zou hij in dat opzich zeker winnaar zou moeten zijn. Het gaat er tenslotte om zoveel mogelijk Moken te worden ook. Maar het is toch een programma voor de Westerse wereld, waar tijd nou eenmaal als maatstaf voor veel dingen wordt gebruikt. Op zich wel jammer ja, maar wel het meest vertrouwd voor de kijker denk ik, al hoewel dat minder mysterieus is. ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: De Moken in Reality
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2005, 17:48:26 »
 ::rofl:: ::bravo:: Castor

Zeer scherp opgemerkt en leuk geschreven  ::ok:: We kijken uit naar een volgende column stukje  ;D ::ok::

Voor wat betreft de Moken, sja het is idd een lastig dilemma wel en een contradictie in de opzet ergens.. leer leven zoals de Moken, met spelelementen en wedstrijden waarin competitie (die de Moken niet of wrsch in veel mindere mate kennen) een belangrijke rol speelt.

Bovendien gaan de makers ook wel uit van die principes vwb de eerzucht en honger naar kennis/ ontwikkeling als prikkel om van eiland nummer 1 af te komen (ok daar hebben ze geen boek maar nu wel twee mensen die het boek enigszins kennen. Ze krijgen geen actieve prikkels maar zouden wel kunnen proberen hun kennis van de Mokencultuur te verdiepen op basis van bekende informatie. Ten slotte is bekend dat dat het doel is naar ik begrijp). Vreemd ergens dat men dat toch niet doet, maar zich voornamelijk richt op de groepsprocessen en de promovering ed- daarin zit een stukje psychologische impact ook en misschien toch een survivaldrang die verder gaat dan puur die in fysiek opzicht. Misschien dat die hiërarchie vwb promotie cq carrièrekansen er toch wel stevig ingebakken is, op onbewust niveau en dat je daar in deze situatie automatisch op terugvalt?

Vraag me af wat de beloning is van dit alles aan het einde van de rit kan geen geld zijn toch?  >:D In een Moken-waardige trant (en met zoveel niet materialistische mensen die meedoen) zou ik me kunnen voorstellen een paar weken Thailand om echt de cultuur te leren kennen- of een jaar lang gratis vis oid?  ;D
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moken in Reality
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2005, 18:28:13 »
of een jaar lang gratis vis oid?  ;D
::rofl:: Inclusief kabang. ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moken in Reality
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2005, 15:26:38 »

De 2e aflevering wordt afgesloten met een proef op het eiland Koh Muk. Gianni en Paulo mogen hun inmiddels opgedane mokenkennis testen en in een onderlinge strijd proberen degradatie te voorkomen. Zij moeten een schelpdier koken en naar Roos brengen.
Gianni gooit alles wat hij heeft in de strijd en in het vuur en blaast en blaast, spit het halfgare beest uit zijn schelp om deze vervolgens als eerste in het kommetje van Roos te flikkeren. Tegen al dit geweld lijkt Paulo niet opgewassen. Terwijl Gianni al richting strand stormt wijdt Paulo zich nog in alle rust aan zijn vuurtje.
Plots dringt tot me door dat daar toch de ware mokenmentaliteit even de ziel van Paulo moet hebben geraakt. De Moken kennen geen tijd en bereiden ongehaast, zorgvuldig en met veel respekt voor de natuur hun maaltijden. Nu begin ik toch echt ongerust te worden. De makers van Terra Incognita lijken immuun te zijn voor de Mokengeest, Gianni wordt tot winnaar van deze proef uitgeroepen. Hierbij wordt de grootste slavendrijver van onze Westerse cultuur, de klok, als leidraad gehanteerd. Ik realiseer me dat Paulo de winnaar van deze mokenproef had moeten zijn.

Wauw C&P, ontzettend mooi stuk geschreven  ::bravo:: ::ok:: ga zo door!!  :P >:D :)

Inderdaad had Paulo de winnaar van de proef moeten zijn; ik zat me steeds al af te vragen wat er nou precies scheef zat met deze opdracht, maar je hebt helemaal gelijk; Gianni, die als een bezetene tekeergaat met schelp+inhoud druist regelrecht in tegen de Moken-cultuur  ::ohno::

Prachtig verwoord en scherpe analyse; mooie post; staat als een huis!  ::ok:: ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 21-09-2005, 15:29:24 door cadfael »
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: De Moken in Reality
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2005, 00:08:38 »
Wat zou er gebeuren als ze die oude zeenomaad in het BB huis zouden stoppen ?  ;D

Dat zou pas interessante ontwikkelingen geven dan, laat ie meteen die baby straks in de vijver buiten zwemmen  :-X
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moken in Reality
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2005, 01:31:01 »
hihihi, dan zou ik zelfs misschien ffies gaan kijken naar BB  >:D
btw; is het kind er al?  ???
Mol moet, mol doet je goed!