Poll

De zomer/wintertijd, afschaffen maar!

Eens
Oneens

Auteur Topic: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???  (gelezen 2104 keer)

Offline JvB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Gepost op: 30-10-2005, 22:53:49 »
Dit las ik afgelopen weekeinde in het AD:

Nooit meer de klok verzetten
Door FERNANDA DE BRUIJN JORIS VAN POPPEL

ROTTERDAM/BRUSSEL - Aan de rompslomp die het verzetten van de klok met zich meebrengt, komt misschien een einde. Brussel onderzoekt volgend jaar of het vooruit- en terugzetten van de klok wel zin heeft. Tot eind 2007 liggen de afspraken vast, maar daarna zou het wel eens afgelopen kunnen zijn met de zomer- en wintertijd.




 Sinds jaren gaan in Europa stemmen op om de zomertijd, die vandaag afloopt, te verlengen of af te schaffen. De meerderheid van de Nederlanders wil dat zomer- en wintertijd blijven bestaan, blijkt uit enquêtes. Vooral ondernemers in de horeca en toeristische sector spinnen er garen bij. Zij profiteren van de lange zomeravonden.

Maar de zomertijd is vooral bedoeld om het energieverbruik te beperken. EnergieNed, de koepel van energiebedrijven, schat dat alle Nederlandse huishoudens er bij elkaar 60 miljoen euro mee besparen. Dat is al snel een paar tientjes per gezin per jaar.

De PvdA lanceerde eerder deze maand een plan om de zomertijd een maand te verlengen. Dat zou nog meer energie en geld besparen. Door de klok in februari al terug te zetten, hoeven de lichten 's avonds pas later aan.

De partij keek het idee af van de Verenigde Staten. Daar wordt vanaf 2007 de zomertijd verlengd. PvdA-Kamerlid Diederik Samsom: ,,De verwachting is dat er met langere zomertijd in Europa een half procent wordt bespaard. Dat lijkt weinig, maar het gaat omgerekend om honderdduizenden vaten olie, die momenteel zeer duur zijn.''

Ook in andere landen gaan stemmen op de zomer- en wintertijd aan te passen. Vooral in België, Spanje en Frankrijk is de weerzin tegen het verzetten van de klok groot. De Franse oud-premier Alain Juppé elde ooit voor de zomertijd in z'n land eenzijdig af te schaffen. Volgens hem raakten kinderen te veel van slag door het wisselen van de tijd en waren de economische voordelen te beperkt. De Europese Unie floot hem terug. De tijd is geen onderwerp waarmee landen zomaar hun gang kunnen gaan.

Sinds 1996 verzet iedereen in de EU zijn klok op hetzelfde moment. Dat is wel zo makkelijk voor de internationale handel en het verkeer. De EU is niet doof voor kritiek op het omschakelen. Alleen als een meerderheid van de lidstaten er voor is, kan de EU de data veranderen of de zomertijd helemaal afschaffen. Dat kan op zijn vroegst vanaf 2008, met de goedkeuring het Europees parlement.

=======================================

Wat vind jij ?? Afschaffen die HAP of is het toch wel weer grappig dat je elke keer weer de wekker vergeet te verzetten voor je gaat slapen, om je vervolgens te verslapen ?
Bekijk elke week de WIDM Vodcast! Te vinden via www.WieIsDeMol.com/vodcast/.

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2005, 23:14:46 »
In het Engels heet het ook "daylight saving time". ;) Het is volgens mij ingevoerd vanwege hoge olieprijzen destijds om zo geld te kunnen besparen... En hoe zit het ook alweer met de huidige olieprijs? ::)

Ik speel met een aantal collega's op donderdag na het werk een aantal holes golf en dat is nu met het terugzetten van de klok afgelopen. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden en anders zou ik pleiten voor continue zomertijd, al blijft het in de winter dan wel akelig lang donker 's ochtends.

Zowel verzetten als afschaffen heeft grote gevolgen, denk maar aan alle software die automatisch omschakelt.
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2005, 09:12:17 »
Ik vind het voorstel de zomertijd helemaal af te schaffen belachelijk. De zomer en wintertijd hebben beide zijn charmes. De zomertijd dat als dan met het een uur langer licht zijn, de lente ook echt begint voor mijn gevoel, en met de wintertijd dat dan een beetje de dagen voor de gezellig december maand beginnen. Ze worden korter, mensen zitten eerder gezellig bij elkaar.


Kortom: Laat het zoals dat is, je kan toch niet zomaar met de natuur gaan spelen?
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2005, 09:24:17 »
Citaat
je kan toch niet zomaar met de natuur gaan spelen?
Jorg, dit is dus wat ze nu wel al bijna 30 jaar doen.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2005, 10:18:12 »
De zomer en wintertijd hebben beide zijn charmes. De zomertijd dat als dan met het een uur langer licht zijn, de lente ook echt begint voor mijn gevoel, en met de wintertijd dat dan een beetje de dagen voor de gezellig december maand beginnen. Ze worden korter, mensen zitten eerder gezellig bij elkaar.

Inderdaad, mooi zo laten... niet alles moet altijd strak en gladjes zijn   ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2005, 12:06:23 »
wintertijd valt wel te doen (1 uur meer slaap), maar die zomertijd..
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline plienke

  • Forumlid
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2005, 12:13:42 »
wintertijd valt wel te doen (1 uur meer slaap), maar die zomertijd..
als je er een beetje rekening mee houdt valt het heus wel mee..
In de winter een uurtje later naar bed als de tijd verzet wordt en in het voorjaar een uurtje vroeger naar bed..  ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2005, 12:47:47 »
Ik vraag me alleen af hoe dat gedaan wordt met mensen die dan nachtdienst hebben. Bij vaste dienst wordt dat uur gecompenseerd, maar bij iemand met een tijdelijke baan gaat dat niet op.

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #8 Gepost op: 31-10-2005, 14:25:54 »
Kortom: Laat het zoals dat is, je kan toch niet zomaar met de natuur gaan spelen?
Wintertijd en Zomertijd ìs toch juist met de natuur gaan spelen?
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #9 Gepost op: 31-10-2005, 16:23:07 »
Wintertijd en Zomertijd ìs toch juist met de natuur gaan spelen?
hmmh you're right htere(jos ook trouwens ;)) maar dan nog blijfk derbij dat het zo moet blijven ::ok::
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #10 Gepost op: 1-11-2005, 22:46:18 »
De hele automatisering is op zomer/wintertijd aangepast (denk alleen maar aan alle computers die zich automatisch aanpassen), volgens mij kost het meer dan dat t oplevert. Lekker laten zo!

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #11 Gepost op: 2-11-2005, 20:08:03 »
De hele automatisering is op zomer/wintertijd aangepast (denk alleen maar aan alle computers die zich automatisch aanpassen), volgens mij kost het meer dan dat t oplevert. Lekker laten zo!
Voor de huidige software is dat zeker zo, maar als je eens weet hoeveel tijd ik al heb besteed om rekening te houden met zomer/wintertijd in de software die ik geschreven heb... :-X
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [Stelling] Nooit meer de klok verzetten???
« Reactie #12 Gepost op: 9-11-2005, 11:48:09 »
ik werk alleen maar 's nachts en hebben dienst van kwart over tien tot kwart over zeven= negen uur. in de nachten dat de klok wordt verzet werk je dus acht of tien uur. er wordt gerekend op kwartaalbasis. aan het eind van het kwartaal kom je dus een uur tekort of je hebt een uur te veel gewerkt. dat wordt dan gecompenseerd door uitbetalen/vrije tijd/volgend kwartaal een uurtje meer werken. bij een tijdelijke baan zul je waarschijnlijk een uurtje minder uitbetaald krijgen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw