Auteur Topic: De openingsceremonie  (gelezen 15270 keer)

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
De openingsceremonie
« Gepost op: 10-01-2006, 23:00:28 »
Op 10 februari 2006 starten de Olympische Winterspelen in Turijn. De vlag zal het Stadio Olimpico ingedragen worden  en het belooft een spectaculair evenement te worden. Naast internationale vedetten als Giorgio Armani zullen ongeveer 6500 vrijwilligers de 2,5 uur durende openingsshow op 10 februari mee gestalte geven.

De kosten van het spektakel, dat door 2 miljard tv-kijkers in de ganse wereld zal bekeken worden, bedragen 28 miljoen euro. 

Het hoogtepunt van de openingsceremonie is het aansteken van de olympische vlam.
De naam van de laatste fakkeldrager wordt dikwijls tot op het laatste ogenblik geheim gehouden. Het is vaak een sportbekendheid van het gastland. Het wordt gezien als een grote eer om gevraagd te worden om het Olympisch vuur aan te steken. Het vuur blijft ononderbroken branden gedurende de Olympische Spelen tot het tijdens de slotceremonie weer gedoofd wordt.

Er zijn verschillende namen die in de Italiaanse tabloid worden genoemd: de Italiaanse langlaufster Stefania Belmondo, het kunstschaatsduo Barbara Fusar Poli en Maurizio Margaglio, maar torenhoog favoriet staat momenteel de bekende skilegende en ladykiller Alberto tomba...




met dank aan Millesime
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De openingsceremonie
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2006, 19:23:49 »
Was het niet in Barcelona, dat een blinde boogschutter de Olympische vlam aan zou schieten, maar een hulpvaardige vrijwilliger zette de gaskraan te vroeg open? Koot en Bie hebben dat destijds onweerlegbaar aangetoond.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2006, 19:28:33 door Bodejos »

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: De openingsceremonie
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2006, 12:15:42 »
Alvorens het heilige vuur definitief in Torino aankomt en daar aangestoken zal worden circuleert de toorts sinds 8 december door de voornaamste steden van Italië.
Vorige donderdag kwam zij exact na 50 jaar terug in het olympisch dorp Cortina d'Ampezzo..
Lokaal matador en afdaler alpijns skiën Kristian Ghedina had de eer in zijn eigen dorp de vlam aan te steken.
Hij werd per helikopter overgevlogen van Garmisch-Partenkirchen, waar hij aanwezig was voor een voorbereidende training op de Kandahar, naar Cortina d'Ampezzo.






Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De openingsceremonie
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2006, 14:48:16 »
Hoe laat begint het?

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De openingsceremonie
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2006, 20:23:05 »
Wow, wat is die openingsceremonie geweldig!!
Vooral die ski-springen

Offline Eirc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de lokroep roept
Re: De openingsceremonie
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2006, 22:31:50 »
 ::oink:: WHOW wat een orgasme voor het oog

 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: echt helemaal super  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De openingsceremonie
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2006, 22:57:15 »
Spectaculair hoor. Zelden zo'n mooie opening van de Spelen gezien.

Het woord is 16 dagen aan gastvrouw Megan............ ;) ;)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: De openingsceremonie
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2006, 23:28:32 »
In een woord Schitterend!! Vooral die kunsten aan dat net met als apotheose 'de Duif'.
er was eens......

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: De openingsceremonie
« Reactie #8 Gepost op: 11-02-2006, 00:15:48 »
Ik heb het gemist ::ohno::

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: De openingsceremonie
« Reactie #9 Gepost op: 11-02-2006, 01:45:32 »
Het was inderdaad prachtig. Straks om 08.30 op eurosport zenden ze heel de show nogmaals uit.
Ik vond het ook bijzonder mooi en jullie krijgen morgen een verslag van mij.
Subjectief kan ik zeggen dat ik de show een streling voor het oog vond, prachtige muziek geniale acrobatische toeren. Liet me soms aan cirque du soleil denken. Voor mij persoonlijk 2 emotionele hoogtepunten : de eed voorgelezen door Giorgio Rocca en toen Alberto Tomba de vlam binnenbracht in het olympisch stadion. Jammer dat hij de laatste drager niet was,  >:(maar daarover legt hij morgen een verklaring af. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De openingsceremonie
« Reactie #10 Gepost op: 11-02-2006, 10:25:09 »

 Jammer dat hij de laatste drager niet was,  >:(maar daarover legt hij morgen een verklaring af. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik weet de reden dus niet, maar als je afgaat op het aantal (gouden) medailles, in combinatie met het aantal keren dat iemand deelnam, lag de uiteindelijke keuze voor de hand.

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: De openingsceremonie
« Reactie #11 Gepost op: 11-02-2006, 11:26:12 »
Ik weet de reden dus niet, maar als je afgaat op het aantal (gouden) medailles, in combinatie met het aantal keren dat iemand deelnam, lag de uiteindelijke keuze voor de hand.

Ja maar Tomba is de figuur in Italië. Iedereen kent Tomba, maar Stefania Belmondo is veel minder populair. Ja gezien het aantal medailles was zij de keuze maar Tomba is veel flamboyanter en had hij de laatste geweest dan hadden vele mensen in de zaal nog veel uitzinniger geworden dan nu...
Jammer maar helaas....  :(
En over die verklaring, die komt van Alberto zelf, ik zal de artikels wel uitpluizen en vertalen voor julllie...

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: De openingsceremonie
« Reactie #12 Gepost op: 11-02-2006, 11:32:29 »
Millesime heeft een verslag voor ons gemaakt van de Openingsceremonie   ::bravo::


Turijn 2006 - 10 februari 2006

De start van de Olympische winterspelen wordt ingezet met slagen op de pauken door de turner Yuri Checci. We zijn onmiddellijk getuige van een fantastische show waarin de kleur rood als rode draad door het evenement zal rasen; de kleur van de passie, de kleur in de Italiaanse vlag, de kleur van ferrari, allemaal elementen die we nog zullen ontmoeten.
Op de muziek van  “Rhythm & Passion” skeeleren de sparks of passion met brandende rugzakken door het stadion.

     


Dit stadion werd vroeger nog gebruikt door Juventus Turijn en FC Twente heeft er ooit nog een wedstrijd van de UEFA beker gespeeld in 1975.
Daarna vormden 413 vrijwilligers één grote skispringer en worden de 5 ringen gesymboliseerd, de kleur van de 5 continenten.
De Italiaanse vlag wordt binnengebracht door topmodel Carolina Bruner en het Italiaanse volkslied : Fratelli d’Italia galmt door de zaal.

     

De deelnemers van de verschillende landen komen één voor één binnen: eerst Griekenland waar de olympische spelen zijn ontstaan,  dan volgen nog zo’n 80 landen in alfabetische volgorde. Als laatste land, gastland Italië. Het totaal 82 landen. Er zijn kleine landjes aanwezig met weinig deelnemers waaronder Hong Kong met 3 shorttrackers, Ethiopië met 1 langlaufer, die trouwens al geschorst werd voor dopinggebruik en Macedonië. Verder de naties met vele deelnemers zoals Rusland, de Verenigde Staten en Noorwegen, deze laatste als leider in het winnen van de meeste medailles ooit tijdens de winterspelen. Nederland o.l.v. snelschaatser Jan Bosch komt het stadion binnen onder de naam “paesi bassi” en België is gewoon Belgio en daar is het Kevin Van De Perre kunstschaatser die de vlag mag dragen.  Nederland heeft de grootste delegatie ooit met 35 athleten.

     

De geschiedenis van Italië wordt uitgebeeld: gaande van de renaissance van Dante met zijn middeleeuwse vendelzwaaiers en de Venus van Botticelli, over het barokken banket om dan uit te komen in 1909 met het futurisme en te eindigen met de Italiaanse technologie uitgebeeld door rode motoren en een heuse ferrari dit keer gestuurd door de motorrijder Valentino Rossi.

     

Dan weer een officieel gedeelte met de speech van Jacques Rogge, IOC Voorzitter en Valentino Castellani il Presidente van de TOROC. Beiden heten ze de deelnemers, het publiek (zowel thuis als in het stadion), de journalisten en de sponsoren van harte welkom: Torino zal voor 16 dagen uw gastdorp zijn en we hopen dat jullie je er thuis zullen voelen. Ze vinden de Olympische Spelen een dialoog tussen verschillende culturen en is er nu geen sprake van verschil in kleur,taal of religie. Verder zei Jacques Rogge dat de deelnemers een voorbeeld zijn voor de jeugd en dat de prestaties niet het belangrijkste zijn maar wel het gedrag van de spelers, vrij van doping. Daarna opent Carlo Azeglio Ciampi, de President van Italië de 20ste Olympische Winterspelen!


     

Vervolgens wordt onder de tonen van Aïda van Verdi de Olympische vlag binnengedragen door 8 prominente vrouwen uit de 5 continenten waaronder filmdiva Sofia Loren en de schrijfster Isabel Allende.
Daarna volgt de Olympische eed die voorgelezen wordt door de slalomskiër Giorgio Rocca en door de official en jurylid schaatsen Bianchetti. Er volgt een moment van vrede door enkele vrijwilligers die de vredesduif uitbeelden en Yoko Ono die een vredesboodschap voorleest. Daarna vertolkt Peter Gabriel het lied Imagine oorspronkelijk van John Lenon. De Olympische vlam wordt binnengedragen door 3-voudig Olympisch kampioen -alpijns skiën- Alberto Tomba, Pietro Gros -alpijns skier- te Innsbruck in 1976, Manuela Di Centa -langlaufster-, Deborah Compagnoni -alpijns skiester-  en tenslotte is het Stefania Belmondo die het Olympisch vuur mag aansteken.

     

Het Olympisch vuur zal nu definitief over Torino blijven branden tot de dag van de sluiting, 26 februari.
Tot slot brengt Luciano Pavarotti, de italiaanse operaster een stuk uit Turando “nessun dorma “ van Puccini.
De avond wordt afgesloten met een geweldig vuurwerk.


bron (foto's): www.gazzetta.it

« Laatst bewerkt op: 11-02-2006, 11:37:16 door Megan »
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De openingsceremonie
« Reactie #13 Gepost op: 11-02-2006, 13:26:12 »
mooi geschreven Millesime ::ok::...mijn complimenten ::bravo::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De openingsceremonie
« Reactie #14 Gepost op: 11-02-2006, 19:03:22 »
Goed gedaan hoor, Millesime.

Ik vond Luciano Pavarotti ook goed hoor, alleen vond ik hem nu wel erg op een gemummificeerde uitgave van Jerommeke lijken.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De openingsceremonie
« Reactie #15 Gepost op: 11-02-2006, 19:48:58 »
Ik heb wat stukjes gezien, jammer dat ik nou die Formule 1 bolide heb gemist! >:( (Het was overigens niet Rossi, maar Luca Badoer, maar die fout vergeef ik je, omdat het op diverse sites fout vermeld staat!)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: De openingsceremonie
« Reactie #16 Gepost op: 11-02-2006, 19:56:24 »
Ik heb wat stukjes gezien, jammer dat ik nou die Formule 1 bolide heb gemist! >:(

Die heb ik wel gezien. ;D
2024: wie is de Mol?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De openingsceremonie
« Reactie #17 Gepost op: 11-02-2006, 20:02:01 »

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: De openingsceremonie
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2006, 20:12:21 »
Gaaf verslag ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De openingsceremonie
« Reactie #19 Gepost op: 14-02-2006, 15:25:49 »
Klein beetje offtopic, maar ik hetb er een goede reden voor. Het nummer ''nessun dorma'', dat Luciano Pavarotti zong bij de opening, werd vandaag gespeeld tijdens de uitvaartmis van mijn collega. Het was het laatste stuk muziek dat hij op 8 februari beluisterd had, de avond voor hij overleed.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2006, 16:54:18 door Bodejos »