Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164495 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #340 Gepost op: 1-06-2006, 14:44:23 »
Hallo allemaal,  wat leuk dat er weer lekker gecommuniceerd wordt...
Ik voel me soms net een forummama die even in moet grijpen ::)
Citaat
ik wist wel dat dit een geweldig forum is.....  ::jaja::
Hier past alleen een zwijgend instemmen ::jaja::

Citaat
Toen ik hier voor het eerst kwam  (voor ER)  vond ik het juist een top forum...
onder andere omdat hier zo'n grote diversiteit aan mensen komt... in leeftijd.. opleiding.. leefwijze.. enz...

Dat is wat het allemaal zo leuk maakt!!

Citaat
En als men te ver gaat in negativiteit wordt er in gegrepen  ::ok::
Dat is dan weer de iets minder leuke kant ;)

Citaat
Er komen hier echt veel leuke mensen... en ook veel mensen met een hart voor dieren...
Dat merkte ik onder andere vorig ER aan de reacties op Chico het aapje... en nu aan de reacties op de wijze dat er met die haan gesold werd  (zie oa topic Karin)  en nou ja... gewoon in zijn algemeenheid.
Er komen hier mensen met een hart PUNT

Ik denk dat dat ook het misverstand was in dit topic. Men hoeft elkaar niet te overtuigen van iets/gelijk. Maar vertellen over jouw zienswijze, jouw levenswijze, da's heel andere koek. Ik denk dat de mens van nature geïnteresseerd is, al lopen die interesses heel ver uitéén. Maar luisteren naar wat een ander te vertellen heeft is leuk! En het kan je op nieuwe ideeën brengen. Op die manier leer je van elkaar.

Citaat
Stormpie... ben jij dan degene die in het water wordt geduwd?   ;)

ehm... :P >:D
er was eens......

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #341 Gepost op: 1-06-2006, 19:04:11 »
Vandavond een simpele boterham met advocado gegeten. Beetje goeie rijpe, niet topzacht, maar rijp, peper en zout en het is klaar, simpel, lekker en voedzaam.

Groetjes

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #342 Gepost op: 1-06-2006, 19:51:21 »
avocado is heerlijk en gezond. je kunt er ook fantastische juice mee maken:
-avocado
-honing
-chocoladesaus
-veel (schaaf)ijs

gewoon in de blender, zonodig wat water toevoegen. in glas schenken, beetje chocoladesaus er door heen en dan veel van dat gecrushte ( hoe heet dat in het nederlands?)ijs erbij. bij voorkeur drinken met dikke rietjes. jummie

wij hadden chili con tahu: geweekte bruine bonen, gekruimelde tahoe, prei, paprika, uien, tomaten, knoflook, chilipoeder,ketumbar, djintan, ve-tsin. lekker roerbakken. erbij rijst en ciabattabroodje uit de oven. ook jummie
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #343 Gepost op: 1-06-2006, 19:54:39 »
avocado is heerlijk en gezond. je kunt er ook fantastische juice mee maken:
-avocado
-honing
-chocoladesaus
-veel (schaaf)ijs

gewoon in de blender, zonodig wat water toevoegen. in glas schenken, beetje chocoladesaus er door heen en dan veel van dat gecrushte ( hoe heet dat in het nederlands?)ijs erbij. bij voorkeur drinken met dikke rietjes. jummie

wij hadden chili con tahu: geweekte bruine bonen, gekruimelde tahoe, prei, paprika, uien, tomaten, knoflook, chilipoeder,ketumbar, djintan, ve-tsin. lekker roerbakken. erbij rijst en ciabattabroodje uit de oven. ook jummie

Kan niet slecht zijn

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #344 Gepost op: 1-06-2006, 22:13:14 »
Je kunt ze bijvoorbeeld ook in de salade gooien. Of iets lekker zoet wat denk je daarvan? Nootjes een nacht laten weken en dan in de blender met rozijnen of andere gedroogde vruchten (die niet weken). Je kunt het gebruiken als smeerpasta op brood, maar er uit lepelen is ook lekker. Als je de noten weekt, direct de volgende dag verwerken, want geweekt bederft dat vrij snel. De pasta in de koelkast kan wel enkele weken bewaard worden.En je kunt bijvoorbeeld zelf marsepein maken. 150 gram ,100 gram kokos en 400 gram dadels. Eventueel wat sojaroom. In de blender en dan maar rolletjes maken.

Je kunt notenballetjes maken, maard aar ben ik helaas het recept van kwijt. Is ergens verdwaald op mijn computer denk ik. Doe mijn best om ze te vinden en zal ze dan door sturen.

Hoi TKWillem  ;o)
welke noten raad je het beste aan bij dit recept?  ::zwaai::

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #345 Gepost op: 1-06-2006, 22:21:43 »
wij hadden chili con tahu: geweekte bruine bonen, gekruimelde tahoe, prei, paprika, uien, tomaten, knoflook, chilipoeder,ketumbar, djintan, ve-tsin. lekker roerbakken. erbij rijst en ciabattabroodje uit de oven. ook jummie

chili con tahu is als Chinees voor me. Is Tahu een vegetar gerecht?
Ketumbar, djintan, ve-tsin = nooit van gehoord. Woordje uitleg graag?

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #346 Gepost op: 1-06-2006, 22:49:22 »
chili con tahu is als Chinees voor me. Is Tahu een vegetar gerecht?
Ketumbar, djintan, ve-tsin = nooit van gehoord. Woordje uitleg graag?

ve-tsin is een chineese smaaksmaker
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #347 Gepost op: 2-06-2006, 00:27:56 »
En met ve-stin moet je wel een beetje voorzichtig zijn.

Ve-tsin is niets anders dan  Mono Sodium Glutamate (in het Nederlands: Mono Natrium Glutamaat) en is een smaakversterker een stof die de natuurlijke smaak van een voedingsmiddel op kunstmatige wijze versterken.
De MSG dat gebruikt wordt in het voedsel werd meer dan 1200 jaar geleden in de Oosterse keuken ontdekt. Het voedsel smaakte beter als het werd bereid met zeewier. De smaak wordt Umami genoemd, een vijfde primaire smaak naast zout, zoet, zuur en bitter. De meeste mensen beschrijven Umami als een vlezige smaak. Begin vorige eeuw wist een Japanse wetenschapper, glutamaat uit zeewier te scheiden. Sindsdien wordt MSG in de hele wereld gebruikt om de smaak in voedsel te versterken.

Maar er zijn mensen die hier overgevoelig voor zijn. Het komt nog wel eens voor dat men na een Chinese maaltuijd last heeft van duizeligheid, oorsuizen en hartkloppingen.

Gebruik Ve/tsin dan ook met mate. Een snufje per maaltijd is meer dan genoeg. Beter nog,...gebruik het helemaal niet. Met kruiden kom je vanzelf al een heel eind.

Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #348 Gepost op: 2-06-2006, 08:54:27 »
En met ve-stin moet je wel een beetje voorzichtig zijn.

Ve-tsin is niets anders dan  Mono Sodium Glutamate (in het Nederlands: Mono Natrium Glutamaat) en is een smaakversterker een stof die de natuurlijke smaak van een voedingsmiddel op kunstmatige wijze versterken.
De MSG dat gebruikt wordt in het voedsel werd meer dan 1200 jaar geleden in de Oosterse keuken ontdekt. Het voedsel smaakte beter als het werd bereid met zeewier. De smaak wordt Umami genoemd, een vijfde primaire smaak naast zout, zoet, zuur en bitter. De meeste mensen beschrijven Umami als een vlezige smaak. Begin vorige eeuw wist een Japanse wetenschapper, glutamaat uit zeewier te scheiden. Sindsdien wordt MSG in de hele wereld gebruikt om de smaak in voedsel te versterken.

Maar er zijn mensen die hier overgevoelig voor zijn. Het komt nog wel eens voor dat men na een Chinese maaltuijd last heeft van duizeligheid, oorsuizen en hartkloppingen.

Gebruik Ve/tsin dan ook met mate. Een snufje per maaltijd is meer dan genoeg. Beter nog,...gebruik het helemaal niet. Met kruiden kom je vanzelf al een heel eind.

Als je in een Chinees restaurant gaat eten, kan je ook aangeven dat je dat niet wilt. Lise houdt er namelijk niet van en die geeft het aan.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #349 Gepost op: 2-06-2006, 10:47:40 »
Hoi TKWillem  ;o)
welke noten raad je het beste aan bij dit recept?  ::zwaai::

Voor de notenpasta? Gewoon, wat gemengde noten. Ongeveer half rozijn en half noten. Moet je een beetje uitvogelen wat je het lekkerst vind. Maar er moet minstens wel een derde rozijnen in. Door de suiker houden die rozijnen ook het bederf tegen.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #350 Gepost op: 2-06-2006, 12:57:34 »
tahu/tahoe is hetzelfde als tofu
ve-tsin is al keurig uitgelegd (ook wel japans zout)
ketumbar is koriander
djitan is komijn

is niet chinees, maar indonesisch

chili con tahu is verzonnen. analoog aan chili con carne ::tandpastasmiley::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #351 Gepost op: 2-06-2006, 16:40:18 »
chili con tahu is verzonnen. analoog aan chili con carne ::tandpastasmiley::

oa joaa tsit azzo!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #352 Gepost op: 14-01-2013, 02:24:46 »
Zullen we deze voor de quiz en Lukie even bumpen? >:D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #353 Gepost op: 14-01-2013, 10:57:47 »
 ::rofl::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #354 Gepost op: 14-01-2013, 10:58:44 »
Er was ook nog ergens een topic over Wakker dier ;D. Maar dat werd to much denk ik ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #355 Gepost op: 14-01-2013, 11:16:54 »
Zullen we deze voor de quiz en Lukie even bumpen? >:D

 ::rofl::
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #356 Gepost op: 14-01-2013, 12:04:35 »
Zo. even een opleving na 6,5 jaar. Tjongejonge. Maar nog steeds actueel. Hoewel ik wel het idee heb dat het groene idee en vegetarisme wel langzaam maar zeker toeneemt in de maatschappij. Helaas nog hele boel mensen die nog steeds niet nadenken. Voor wie gewoonte en goedkoop nog steeds de maatstaf is. Dat is ook een hardnekkig verschijnsel. Mij is indertijd verweten dat ik handvaten moest aangeven in plaats van kritiek. Maar er zijn heel veel sites die goede en goedkope vegetarische recepten geven, dus daar ligt het niet aan. Een deel is angst voor het nieuwe, maar ook een deel is angst om toe te geven dat we met zijn alleen wellicht een vergissing begaan hebben. En een deel is, het spijt me, zelfgenoegzaamheid. Zoals groepen mensen tegenover andere groepen van mensen soms ook gruwelijke vergissingen begaan hebben. En daar ga ik maar verder geen voorbeelden van geven, want dan zijn we direct weer 3 weken aan het discussiëren. Mensen zouden wellicht beter denken in menselijke vergissingen en niet direct in goed en kwaad. Dan kwamen er minder emoties aan te pas en zou het allemaal wat sneller opschieten. Maar ja, zoals het op dit moment is, heersen angst, emotie en ook zelfgenoegzaamheid. Sorry als het als een oordeel klinkt. Dat is het niet, het is alleen een vaststelling. En waarom zou ik dat niet mogen zeggen? Wij mensen mogen wel eens van ons voetstuk afkomen. Wie heeft gezegd dat we meer zijn dan mensen met een andere kleur, of mededieren die alleen een andere vorm hebben, maar verder hetzelfde voelen. We spreken niet over voeding, maar over een niet menselijke persoon in een andere vorm. Het is jammer dat diereneters die persoon in het dier niet herkennen. Dit is geen mening, zoals men graag zou willen kunnen zeggen, maar dit is een feit.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #357 Gepost op: 14-01-2013, 12:21:05 »
oei, heb ik nou een slapende waakhond wakker gemaakt? :-X

Nou ja vegetarisch ben ik niet, wel ooit geprobeerd maar niet volgehouden. Wel eet ik biologisch ::jaja::. Maar vlees is ook gewoon lekker en er zijn genoeg dieren ( zo kan je bijv. overpopulatie tegen gaan) dus zie niet in wat er mis mee is. Ja een beetje minder mag wel, maar helemaal verbannen gaat toch niet lukken. Ik mag zelf ook ondertussen niet meer vegetarisch worden omdat ik dan teveel voedingsstoffen mis en ik al tegen de ondergewicht lijn aanzit. Dus het is ook voor mijn eigen gezondheid beter :).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #358 Gepost op: 14-01-2013, 12:44:03 »
Phoe kan me altijd zo irriteren aan mensen die een bepaald ideaal hebben en dat anderen opdringen (doe ikzelf misschien ook wel eens)

Vegetariër zijn is een individuele keuze, het enige waar je naar mijn mening voor kan strijden is dat men meer biologisch gaat eten

Ikzelf koop eigenlijk alle soorten vlees, grap weleens dat ik een ultra carnivoor ben :p
Maar koop ook zeker vaak zat biologisch
Maar ook weleens die goedkope diepvries shit, wat misschien zelfs voordeliger is
Diepvries vlees is gewoon langer houdbaar en daardoor eet ik gewoon minder vlees, het hoeft namelijk niet opgemaakt te worden
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #359 Gepost op: 14-01-2013, 13:22:46 »
Overpopulatie?? Die dieren worden gekweekt speciaal voor de vraag van genot zoekende lichaam eters. Geen vraag is geen kweek meer. Voor iedereen die stopt worden na enkele maanden geen dieren meer gekweekt. Nu op dit moment is er overpopulatie door kweek. Er zijn 6 miljoen varkens bij voorbeeld in Belgie. Er zouden hier echt geen 6 miljoen everzwijnen zijn, want daar is geen voedsel genoeg voor. Al het voedsel voor de koeien en de varkens komen uit Zuid Amerika, want daar is hier geen ruimte voor om te kweken. Vlees vraagt veel meer land dan vegetarisch, dat geeft zelfs de boerenbond toe. Hier een rapport in opdracht van de Nederlandse overheid, dus niet van een of ander idealistische geitenwollensokkentype

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=vlees%20land%20gebruik&source=web&cd=1&ved=0CDMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.blonkmilieuadvies.nl%2Fnl%2Fpdf%2FDefinitief%2520rapport%2520vs%25208okt%25202008.pdf&ei=KffzULvmIseO0AXG6YGQCA&usg=AFQjCNHPdpw50sfqV09HZx3L4m_VTtRNzw&bvm=bv.1357700187,d.d2k&cad=rja

even samengevat, In Nederland zou 12000 km2 land bespaard worden als men allemaal daar vegetarisch zou eten.

En wat idealisten of opdringen betreft, of biologisch. Dieren zijn persoonlijkheden zoals kinderen. Hen wordt opgedrongen in een hok te zitten omdat er mensen zijn die hun lichamen zo lekker vinden. Dat wordt hen opgedrongen door mensen die het irritant vinden dat hen dat uitgelegd word. Plantaardig eten neemt zoveel minder ruimte in beslag dat als iedereen stopt met vlees, er plaats is voor wisselteelt, en dan zijn er minder plantenziektes waardoor er veel minder gespoten moet worden. Biologisch is in principe niet nodig. Op voorwaarde dat alle vlees stopt. Biologisch is alleen uitgevonden om ons geweten te sussen.

Over ideal  isme gesproken, mensen die vlees eten hebben ook een ideologie (isme), namelijk carnisme. Een geloof waarbij men denkt  boven alle andere soorten te staan, waardoor men denkt deze zo maar te mogen exploiteren, doden en gebruiken als genots middel. Carnisme veroorzaakt oorlogen, omdat een carnist bijna altijd specieist en dus ook racist is. Even een definitie van ras, wij zijn een dieren ras en en andere dieren zijn ook een ras. Dus rascisten. Maar het het denken in een indeling maken van soorten gebaseerd op uiterlijkheden, veroorzaakt ook denken in een indeling in menselijke uiterlijkheden. Ik hoef waarschijnlijk niet te zeggen waar dat toe leidt. Sla er maar wat geschiedenis op na. Dus in principe dringen carnisten hun denkwijze net zo goed op als veganisten. Alleen zijn jullie met meer waardoor je beter gesteund word in je eigen gelijk.