Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164478 keer)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #260 Gepost op: 28-05-2006, 14:58:53 »

Softenon wordt op dit moment weer gebruikt, bij ernstige ziekten, bij mensen die niet zwanger zijn of kunnen worden. Met hele goede resultaten. Flecainide werkt bloedverdunnend, daar moet je altijd voorzichtig mee omgaan. De vraag is hoeveel mensen er dood waren gegaan als dit niet eerst op dieren was getest. Waarschijnlijk 10x zoveel mensen.
Testen op gekweekte mensencellen werkt niet hetzelfde.



De afbraakproducten (metabolieten) van thalidomide spelen ook een rol in de giftigheid van de stof. Waarschijnlijk verklaart dat de gevoeligheidsverschillen tussen de diverse diersoorten. De manier waarop dieren een geneesmiddel afbreken, verschilt namelijk per diersoort. Een interessante recente waarneming is dat enzymen die betrokken zijn bij de afbraak van sommige vetzuren ook het thalidomide kunnen afbreken. Bij een dergelijke afbraak ontstaan reactieve zuurstofmetabolieten, de zogenoemde zuurstofradicalen. Die radicalen kunnen het DNA beschadigen. Deze oxidatieve DNA-beschadiging kan er wel eens de oorzaak van zijn dat de stof de jonge vrucht beschadigt.


Lees vooral deze zin;De manier waarop dieren een geneesmiddel afbreken, verschilt namelijk per diersoort. De mens is ook een diersoort, het reageert dus anders. Je komt het steeds vaker tegen in wetenschappelijke bladen. In de laatste Eos bijvoorbeeld. Artikel over het weerleggen van schadelijke werking van koffie na testen; "Er zijn testen gedaan op ratten, maar ratten zijn geen mensen, dus de werking is anders" Zie Eos Mei.

edit crew: link verwijderd
« Laatst bewerkt op: 28-05-2006, 15:22:41 door mapel »

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #261 Gepost op: 28-05-2006, 15:21:56 »
WillemTK ik verzoek je met klem je te houden aan het topic. Dat gaat over het al dan niet eten van vlees. Deze discussie gaat de hele andere kant op. Namelijk over het testen van medicijnen op dieren. Dat heeft niets te maken met het eten ervan. Je kan misschien denken dat het er mee samenhangt maar zo vliegt de discussie alle kanten op en eindigt bij iets heel anders dan waar over het begon.

Lees mijn post over fanatisme nog eens heel goed. Door zo door te drammen stijgt de ergernis alleen maar en bereik je alleen maar dat men helemaal niet meer op je wil reageren. Er zijn al verzoeken binnengekomen om dit topic te sluiten. Vooralsnog wil ik dat niet doen. Misschien is het zinnig ook hier nog even onze gedragsregels door te lezen over het gebruik van linken en andere zaken.
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #262 Gepost op: 28-05-2006, 16:08:46 »
WillemTK ik verzoek je met klem je te houden aan het topic. Dat gaat over het al dan niet eten van vlees. Deze discussie gaat de hele andere kant op. Namelijk over het testen van medicijnen op dieren. Dat heeft niets te maken met het eten ervan. Je kan misschien denken dat het er mee samenhangt maar zo vliegt de discussie alle kanten op en eindigt bij iets heel anders dan waar over het begon.

Lees mijn post over fanatisme nog eens heel goed. Door zo door te drammen stijgt de ergernis alleen maar en bereik je alleen maar dat men helemaal niet meer op je wil reageren. Er zijn al verzoeken binnengekomen om dit topic te sluiten. Vooralsnog wil ik dat niet doen. Misschien is het zinnig ook hier nog even onze gedragsregels door te lezen over het gebruik van linken en andere zaken.

Aan de ander kant kun je misschien ook stellen dat jullie fanatiek vasthouden aan jullie ideeën. Dat bedoel ik niet vervelend hoor. Alleen als denkpuntje.Ik wil wel een serieuze discussie. Ik snap wel dat het vervelend is dat ik altijd weer argumenten vind. Het spijt me, ik ben gewoon goed geïnformeerd.Hoe zou je willen dat ik schreef? Kun je me daar eens mee hepen? Wat wil je weten? Hoe wil je geïnformeerd worden? Ik zou wel nader willen komen bij de vleesetende mens. Heus wel. Mijn strijd is er een voor een betere wereld. Niet tegen mensen. Wel voor dieren, mensen en natuur. helaas botst dat dikwijls op tegenstrijdige belangen. Ik begrijp dat wel. Het is een moeilijk iets. Als je altijd te horen krijgt dat een bepaald iets perfect is en dan te horen krijgt dat iets destructief is, dan moet je weleens knipperen met je ogen. Ik veroordeel verder niemand. Maar als ik info geef, doet dat weleens pijn. Ik hoop alleen dat mensen de info lezen en niet alleen in de verdediging gaan. NIemand is wezenlijk slecht, alleen niet altijd uitgebreid geïnformeerd. En bang. Daarom is er geweld en daarom worden ook dieren gedood, omdat mensen bijvoorbeeld bang zijn om ziek te worden. En om alleen te staan. Er zijn bijvoorbeeld sociale dingen die wat moeilijker gaan zoals naar het restaurant gaan. Anderzijds zijn er nu al vaak een veggie schotel en dikwijls is er ook al keuze in restaurants. Allez, ik hoop dat ik toch mensen bereik en dat niet iedereen blijft zeggen dat ik fanatiek ben. Een mens is als een spiegel, je reflecteerd elkaar. Daarmee bedoel ik dat aan beide kanten fouten gemaakt zijn. Van mijn kant, mijn excuses.Op naar een nieuw begin?

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #263 Gepost op: 28-05-2006, 16:26:27 »
Je wil de mensen graag bereiken en je boodschap verkondigen. Dat is prima, maar misschien zit men op dit forum daar niet op te wachten.

Kijk als er een Jehova Getuige aan de deur komt, die ook graag zijn boodschap wil verkondigen, dan kun je vriendelijk zeggen dat je geen belangstelling hebt en de deur sluiten. Op internet is dat lastiger of je moet de blijde-boodschap-verkondiger meteen in de ban gooien. Dat is niet onze gewoonte, omdat wij respect hebben voor ieders mening. Ook voor de jouwe. Zolang jij ontopic blijft, de discussie normaal houdt en de vleeseters niet uitmaakt voor dom, lafaards en hen in hun waarde laat dan kan ook hier de discussie voortduren.

Ik denk dat alleen de mensen hier zullen lezen en posten, die er daadwerkelijk belangstelling voor hebben en degene die zich niet in de discussie willen mengen vanzelf wegblijven.
« Laatst bewerkt op: 29-05-2006, 00:09:25 door mapel »
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #264 Gepost op: 28-05-2006, 16:30:49 »
Je wil de mensen graag bereiken en je boodschap verkondigen. Dat is prima, maar misschien zit men op dit forum daar niet op te wachten.

Kijk als er een Jehova Getuige aan de deur komt, die ook graag zijn boodschap wil verkondigen, dan kun je vriendelijk zeggen dat je geen belangstelling hebt en de deur sluiten. Op internet is dat lastiger of je moet de blijde-boodschap-verkondiger meteen in de ban gooien. Dat is niet onze gewoonte, omdat wij respect hebben voor ieders mening. Ook voor de jouwe. Zolang jij ontopic blijft, de discussie normaal houdt en de vleeseters niet uitmaakt voor dom, lafaards en hen in hun waarde laat dan kan ook hier de discussie voortduren.

Ik denk dat alleen de mensen hier zullen lezen en posten, die er daadwerkelijk belangstelling voor hebben en degene die zich niet in de discussie willen mengen vanzelf wegblijven.

Dat lijkt mee een goed idee. Dus als er mensen zijn die absoluut geen belangstelling hebben, dan hoop ik dat ze ook de boel niet komen versteren met ongepaste opmerkingen. Zal ik ook proberen mij wat vriendelijker op te stellen. Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 29-05-2006, 00:10:03 door mapel »

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #265 Gepost op: 28-05-2006, 16:33:03 »
Waar haal jij die cijfers vandaan? Uit een (ander?) onderzoek is namelijk gebleken dat dit percentage veel lager ligt. Het onderzoek is gehouden in 2004, maar de cijfers zijn pas net bekend.
 


Maar als jij andere cijfers hebt, wil ik dat graag weleens zien.

edit crew: link verwijderd

Hier heb ik iets.
Hoeveel vegetariërs zijn er in België?

Net als in Nederland is er ook in België weinig onderzoek gedaan naar het aantal vegetariërs. Dierenrechtenorganisatie GAIA liet het eens uitgebreid onderzoeken en toen werd becijferd dat circa 2% van de Belgen volledig vegetariër is.

Ander onderzoek spreekt van 7 procent van de Belgen die minstens wekelijks een vegetarisch product koopt (onderzoek van supermarktketen Delhaize) en circa 10 procent die vegetarisch eet in gemeenschapsrestauratie (scholen, bedrijven, gezondheidsinstellingen) indien daar vegetarisch geserveerd wordt (onderzoek van parlemetariër Guy Swennen).


Er is wel iets aan het gebeuren, niet dan?

edit crew: link verwijderd
« Laatst bewerkt op: 28-05-2006, 16:37:05 door mapel »

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #266 Gepost op: 28-05-2006, 16:41:49 »
Je wil de mensen graag bereiken en je boodschap verkondigen. Dat is prima, maar misschien zit men op dit forum daar niet op te wachten.

Kijk als er een Jehova Getuige aan de deur komt, die ook graag zijn boodschap wil verkondigen, dan kun je vriendelijk zeggen dat je geen belangstelling hebt en de deur sluiten. Op internet is dat lastiger of je moet de blijde-boodschap-verkondiger meteen in de ban gooien. Dat is niet onze gewoonte, omdat wij respect hebben voor ieders mening. Ook voor de jouwe. Zolang jij ontopic blijft, de discussie normaal houdt en de vleeseters niet uitmaakt voor dom, lafaards en hen niet in hun waarde laat dan kan ook hier de discussie voortduren.

Ik denk dat alleen de mensen hier zullen lezen en posten, die er daadwerkelijk belangstelling voor hebben en degene die zich niet in de discussie willen mengen vanzelf wegblijven.


Hier had nog bij moeten staan 'en aan de gedragsregels houdt'

Het gebruik van externe linken is niet toegestaan op Realitynet. Wederom bekijk hiervoor onze gedragsregels waar ik je al eerder op heb gewezen. Wil je iemand op een site attenderen dan vraag je of diegene een link per pm toegestuurd wil hebben. Geen antwoord betekent, geen belangstelling. Ook kan je je favoriete site in je profiel zetten (maar niet in je onderschrift) en de mensen daarheen verwijzen.
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #267 Gepost op: 28-05-2006, 21:02:23 »
Je wil de mensen graag bereiken en je boodschap verkondigen. Dat is prima, maar misschien zit men op dit forum daar niet op te wachten.

Kijk als er een Jehova Getuige aan de deur komt, die ook graag zijn boodschap wil verkondigen, dan kun je vriendelijk zeggen dat je geen belangstelling hebt en de deur sluiten. Op internet is dat lastiger of je moet de blijde-boodschap-verkondiger meteen in de ban gooien. Dat is niet onze gewoonte, omdat wij respect hebben voor ieders mening. Ook voor de jouwe. Zolang jij ontopic blijft, de discussie normaal houdt en de vleeseters niet uitmaakt voor dom, lafaards en hen niet in hun waarde laat dan kan ook hier de discussie voortduren.

Ik denk dat alleen de mensen hier zullen lezen en posten, die er daadwerkelijk belangstelling voor hebben en degene die zich niet in de discussie willen mengen vanzelf wegblijven.

hei Mapel,
waarom zo'n tegenspraak altijd?
er staat toch "Re vleeseten of vegetarisch"?
als je het niet verdragen kan ga naar de andere topics dan?

dan hebben wij ook geen last meer van je posten en misschien stopt het vanzelf dan...?
shit, ben weer begonnen....
 

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #268 Gepost op: 28-05-2006, 21:26:53 »
Beste mensen die onze mening/gezeur nog wil verder lezen...
lees eens de gratis meeneem magazine STEPS City magazine...vindt je (bijna) overal in stad!
Er staat een artikel in "Een schreeuw om Wellness"
Het gaat hier over een wellnessdokter die een boek aan het schrijven is.
en enkele zinnetjes vallen mij al meteen op...toeval?
Bvb "hoe kunnen we in onze wellnesskliniek mensen beter maken als ze buiten meteen weer in de shit zitten?"
of deze
"we hebben van de vorige generaties een hoop rotzooi geërft, die we moeten aanpakken.
Het moet gedaan zijn met de wereld naar de knoppen te helpen"
Kan het hier natuurlijk niet helemaal overtypen... en wat verder, op het einde staat er het volgende:
"hoe krijgen we mensen aan het luisteren? "O, laat nog maar wat orkanen gebeuren."
of dit
je wilt je kind leren dat cola slecht voor ze is maar op de speelplaats moeten ze wel de hele dag tegen die automaat opkijken.
En ook:
Hersenen ontwikkelen zich tot je 24ste en dan is het gedaan (volgens hem). Als je die eerste kwarteeuw alleen draait op intellectuele junkfood, dan wordt dat een complete catastrofe!
We zitten dus sowieso met een lost generation en als we niet oppassen ook met een tweede....
Dus die dokter denkt ook heel wat verder dan zijn neus lang is me dunkt!
Lijkt me heel interessant dit boek! Niet...

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #269 Gepost op: 28-05-2006, 21:36:22 »
Potverdorie zeg er staan dingen in die wij hier in deze topic al de hele tijd willen duidelijk maken... (en tegengehouden ook)...

nog een klein stukje:

Elke maand voelen de mensen zich minder wel.
en wat verder...
In de 21ste eeuw moeten we afrekenen met de bagage van de generaties voor ons.
De enige manier om een wraakactie van de natuur te vermijden. "Luisteren we NIET naar de natuur dan zal die een revolutie ontketenen." We moeten stoppen met het PLUNDEREN van het milieu.
Je hoeft niet naar mij te luisteren, de natuur zal ons wel verplichten. Als we biogramatisch denken, weten we eerst al 'aha dat doen we verkeerd' anders niet.
« Laatst bewerkt op: 28-05-2006, 21:46:29 door zosten »

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #270 Gepost op: 28-05-2006, 21:56:45 »
Je wil de mensen graag bereiken en je boodschap verkondigen. Dat is prima, maar misschien zit men op dit forum daar niet op te wachten.

Kijk als er een Jehova Getuige aan de deur komt, die ook graag zijn boodschap wil verkondigen, dan kun je vriendelijk zeggen dat je geen belangstelling hebt en de deur sluiten. Op internet is dat lastiger of je moet de blijde-boodschap-verkondiger meteen in de ban gooien. Dat is niet onze gewoonte, omdat wij respect hebben voor ieders mening. Ook voor de jouwe. Zolang jij ontopic blijft, de discussie normaal houdt en de vleeseters niet uitmaakt voor dom, lafaards en hen niet in hun waarde laat dan kan ook hier de discussie voortduren.

Ik denk dat alleen de mensen hier zullen lezen en posten, die er daadwerkelijk belangstelling voor hebben en degene die zich niet in de discussie willen mengen vanzelf wegblijven.

Hoi Mapken,

stel dat wij nu niet reageren?
dan zal dit topic nogal heel leuk stil worden, niet?
Enkel en alleen maar vleeseters en nergens een tegenwoordje te bespeuren dan?


Want er zijn maar amper 2 veganisten ... op de wereld (bwv spreken)...


Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #271 Gepost op: 28-05-2006, 22:01:07 »
En het is toch niet slecht dat het al 1772X gelezen is?
We staan op 6 van 28 (als je 't sorteert).
Dus zo slecht is dit toch niet hé?
Er zijn heel wat topics die minder worden gelezen en beantwoord, niet?

Dus af en toe een (af)knallertje doet wonderen niet?   ::tandpastasmiley::

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #272 Gepost op: 28-05-2006, 22:01:40 »
Om eerlijk te zijn Zosten, heb ik er geen moeite mee als dit topic doodstil wordt. Liever geen discussie dan een eenzijdige discussie.
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #273 Gepost op: 28-05-2006, 22:03:20 »

Hier had nog bij moeten staan 'en aan de gedragsregels houdt'

Het gebruik van externe linken is niet toegestaan op Realitynet. Wederom bekijk hiervoor onze gedragsregels waar ik je al eerder op heb gewezen. Wil je iemand op een site attenderen dan vraag je of diegene een link per pm toegestuurd wil hebben. Geen antwoord betekent, geen belangstelling. Ook kan je je favoriete site in je profiel zetten (maar niet in je onderschrift) en de mensen daarheen verwijzen.

Och, Iris deed dat ook. Daar zeg je nu niets van. Hoeft niet hoor. Maar laat het dan ook tegen mij. Het is trouwens wel een beetje flauw om ons met Jehova getuiges te vergelijken. Dat kan soms ook kwetsend overkomen en we hadden geloof ik afgesproken vriendenlijk te zijn tegen elkaar, volgens een of andere regel of zoiets. Ik zou nu ook vervelend kunnen zijn en zeggen zie je wel.... maar dat laat ik maar achterwege. Ik breng geen goede boodschap, alleen een heel vervelende. A: Als je vlees eet zorg je voor destructie van de wereld, voedselproblemen voor anderen en dierenmishandeling, en dat doet pijn voor wie het betreft. Maar B; Het postieve nieuws is, als je echt wilt kun je er iets aan doen, want vlees heb je niet nodig. En, het allerleukste is, je hoeft geen enkele religie te volgen. Je kunt het gewoon thuis doen. En over dierproeven. Bij een vegetariër en zeker bij een veganist gaat het eigenlijk niet om dat stukje vlees. Er is nu sprake om vlees kunstmatig aan te maken via kweekjes uit dierlijke cellen. Het is er nog niet hoor,maar wie weet. En ik denk dat dan sommige mensen die veganist zijn dan de verleiding niet meer zouden kunnen weerstaan. Van mij hoeft het niet zo nodig meer, dat vlees, ik eet nu veel lekkerder. Maar ik wilde even zeggen dat het eigenlijk voor het grootste gedeelte gaat om het misbruik van de dieren, niet om dat lapje vlees op zich. En daar horen die dierproeven zeker bij. Maar ja, als iedereen al vegetariër zou worden zou het ook snel gedaan zijn met de rest van het misbruik.


Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #274 Gepost op: 28-05-2006, 22:09:53 »
Om eerlijk te zijn Zosten, heb ik er geen moeite mee als dit topic doodstil wordt. Liever geen discussie dan een eenzijdige discussie.

Dat noemen ze monoloog, geloof ik

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #275 Gepost op: 28-05-2006, 22:46:30 »
Die monoloog is wel aan hun zijde hé!
Wees nu potverdorie eens eerlijk.
Hoeveel onderwerpen hebben wij hier duidelijk gemaakt?
Hoeveel bewijzen zijn er hier getoont en zelfs zgn verloren geraakt of gecensureert?
Hoeveel uitleg hebben we hier gegeven wat er slecht is aan het eten van dierlijke eiwitten (zuivel/vlees)? En bijgevolg dus ook waarom wij nu anders genieten zeg maar!
En dat we al jaren supergezond zijn dat telt niet?
Wat de oorzaken en gevolgen ervan zijn voor de mens zelf, de natuur en niet te vergeten de miljarden dieren die pijn moeten lijden tot aan hun gruweldood.
Hoeveel mensen-doden het ieder jaar veroorzaakt. Hoeveel mensen ziek geworden zijn, die vanbinnen dik en kapot zijn gemaakt.
Waarom en wat ze er aan kunnen doen om gezonder te leven.
Wat pillen daarmee te maken hebben. enz enz...

Wat hebben zij ons bijgeleert?
"Dat ze het lekker vinden".

That's all? Dat is dus monoloog.

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #276 Gepost op: 29-05-2006, 09:14:45 »
misschien eentje die te weinig vitamines binnen heeft gekregen?

kom maar eens helpen in mijn verbouwing.
We zullen dan zien wie te weinig vitamientje heeft!
(zie vorige post met helper).
Kunnen we nog es lachen.
Oh je mag gerust wat koffie drinken nadien, de uren lopen door!  ::jaja::

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #277 Gepost op: 29-05-2006, 10:08:33 »
das weer zo'n onderwerp om te discusiëren, hahahahha... weet je mijn vrouw en ik nemen helemaal niets, geen pil, geen spiraal, geen condoompje, geen ....niks en de grap is...
wij willen geen kinderen! En we zijn al +18 jaar samen!
Als je bewust bezig bent dan hoef je deze rotzooi niet te nemen! Straight Edge?
Oeps....wat gaat er hier nu van komen..... ::rofl::


Oftewel: als je bewust bezig bent, raak je niet zwanger?

Waaruit ik dan weer lees: Als je vegetarisch bent (en dus in jullie ogen bewust bezig bent met je eten), raak je niet zwanger?
Dan heb ik medelijden met alle vegetariers en veganisten. Die zijn dan een uitstervend ras, want ze kunnen zich niet meer voortplanten.

Dus dan kunnen jullie ook beter niemand meer aanraden om hetzelfde te gaan doen, anders raakt de mensheid uitgestorven  >:D
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #278 Gepost op: 29-05-2006, 11:58:01 »
 :\'(

Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #279 Gepost op: 29-05-2006, 13:11:59 »
Hallo allemaal,

Ik was een dag niet geweest.. toen ik eergisteravond weer een kijkje nam.
Er werd zo "scherp" geschreven dat ik het niet goed kon verwerken.
Ik werd echt overdonderd door alles was ik las.. en durfde daarom ook niets te schrijven.
En ook omdat ik bang was dat wát ik ook zou schrijven ..hoe goed bedoeld ook.. het weleens negatief over zou kunnen komen.

Toen nog een nachtje geslapen.. weer was er veel geschreven.
En weer kreeg ik het niet goed geordend...
ik werd triest van al die verwijten.. en het "ge-jullie" heen en weer.   :\'( 

Nu nog een nachtje.. en weer hetzelfde.
Zulke kinderachtige reacties.. zo flauw.. gegeven door alle leeftijden.. en alle soorten en maten.  ::ohno::

Ik word er zooo verdrietig van... wat een gemiste kans.
 :\'(  :\'(  :\'(


« Laatst bewerkt op: 29-05-2006, 13:34:28 door Novitia »