Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164468 keer)

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #280 Gepost op: 29-05-2006, 19:49:30 »
Oftewel: als je bewust bezig bent, raak je niet zwanger?

Waaruit ik dan weer lees: Als je vegetarisch bent (en dus in jullie ogen bewust bezig bent met je eten), raak je niet zwanger?
Dan heb ik medelijden met alle vegetariers en veganisten. Die zijn dan een uitstervend ras, want ze kunnen zich niet meer voortplanten.

Dus dan kunnen jullie ook beter niemand meer aanraden om hetzelfde te gaan doen, anders raakt de mensheid uitgestorven  >:D

huh,

lees het nog eens extra goed, grapjas!


Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #281 Gepost op: 29-05-2006, 19:50:51 »
Hallo allemaal,

Ik was een dag niet geweest.. toen ik eergisteravond weer een kijkje nam.
Er werd zo "scherp" geschreven dat ik het niet goed kon verwerken.
Ik werd echt overdonderd door alles was ik las.. en durfde daarom ook niets te schrijven.
En ook omdat ik bang was dat wát ik ook zou schrijven ..hoe goed bedoeld ook.. het weleens negatief over zou kunnen komen.

Toen nog een nachtje geslapen.. weer was er veel geschreven.
En weer kreeg ik het niet goed geordend...
ik werd triest van al die verwijten.. en het "ge-jullie" heen en weer.   :\'( 

Nu nog een nachtje.. en weer hetzelfde.
Zulke kinderachtige reacties.. zo flauw.. gegeven door alle leeftijden.. en alle soorten en maten.  ::ohno::

Ik word er zooo verdrietig van... wat een gemiste kans.
 :\'(  :\'(  :\'(

je hebt gelijk Novitia,
ik stop ermee, zinloos...
en puur tijdverlies, jammer...




Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #282 Gepost op: 30-05-2006, 13:16:34 »
Hallo allemaal,

Ik was een dag niet geweest.. toen ik eergisteravond weer een kijkje nam.
Er werd zo "scherp" geschreven dat ik het niet goed kon verwerken.
Ik werd echt overdonderd door alles was ik las.. en durfde daarom ook niets te schrijven.
En ook omdat ik bang was dat wát ik ook zou schrijven ..hoe goed bedoeld ook.. het weleens negatief over zou kunnen komen.

Toen nog een nachtje geslapen.. weer was er veel geschreven.
En weer kreeg ik het niet goed geordend...
ik werd triest van al die verwijten.. en het "ge-jullie" heen en weer.   :\'( 

Nu nog een nachtje.. en weer hetzelfde.
Zulke kinderachtige reacties.. zo flauw.. gegeven door alle leeftijden.. en alle soorten en maten.  ::ohno::

Ik word er zooo verdrietig van... wat een gemiste kans.
 :\'(  :\'(  :\'(




Ik vind het zelf wel spijtig dat het een welles nietes strijd geworden is. Ik heb daar zelf ook fouten in gemaakt. Sommige reacties, van sommige, ik herhaal sommige overtuigde vleeseters waren wat kinderachtig en die had ik beter genegeerd. Dat ik daar op in ben gegaan is een stommiteit, dat geef ik toe. Ik hoop dat er niet teveel negatieve gevoelens over vegetariërs/nisten zijn overgebleven. Als veganist die nog zeldzamer is dan een vegetariër is het weleens moeilijk om kalm te blijven daar wat je ook zegt je er nogal wat mensen mee raakt. Het punt is dat de reden waarom je gestopt bent leed is. Dat impliceert automatisch dat als je doorgaat met vlees en alle bijproducten je wel leed veroorzaakt. Met de redenen op te noemen waarom je gestopt lijkt het alsof je mensen beschuldigt opzettelijk leed te veroorzaken, wat niet zo is natuurlijk. En dan ontvang je heftige reacties. Ik heb waarschijnlijk nog veel te leren om die omstandigheden rustig te blijven. Sorry van de woordenstrijd.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #283 Gepost op: 30-05-2006, 13:22:58 »
Het feit dat je veganist geworden bent, is dat iets wat je echt van de ene op de andere dag besloten hebt, of was dat een besef dat in de loop der jaren groeide?

er was eens......

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #284 Gepost op: 30-05-2006, 13:47:27 »
Ik was eerst al 18 jaar vegetariër. Ik vond veganisme ook wel wat extreem, totdat iemand me vertelde van het kalf dat direct na de geboorte weggenomen word. En dat moeder en kind dan enkele dagen na elkaar loeien tot de stem gebroken is. In het begin was ik alleen gestopt met melk maar gebruikte ik nog wel kaas in ver verminderde porties. Met eieren was ik al iets eerder gestopt. Ik had zelf wat kippen rondlopen, maar toen kwam er een haan bij die anders de pot in zou aan en waren de eieren bevrucht. Ik had al een tijd gedacht om met eieren te stoppen omdat ik er allang geen goed gevoel bij had en dat was voor mezelf een excuus om op dat moment te stoppen. Ik denk dat ik nadat ik met melk gestopt ben nog een jaar of 2 in kaas gebruikt heb. Ik ben daarmee gestopt omdat ik van een dorp naar de stad ben verhuisd en daar meer mogelijkheden waren om lekker te eten zonder kaas. Vegetariër ben ik wel van de ene op de andere dag geworden, 22 jaar terug. Ik denk dat ik wel onbewust ermee bezig was voor die tijd. Op mijn 10e heb ik bij een konijnekweker weleens ton darmen zien staan waar ik toen wel even van onder de indruk was, maar ik dacht, het hoort erbij. Toen ik 13 was heb ik weleens een jong woestijnratje nadat de moeder de pootjes had afgebeten uit zijn lijden moeten helpen en heb daar toen ook wel zitten denken, ik kan het niet, maar ja, er sterven toch ook koeien voor mijn vlees. Ja maar dat doe ik niet zelf, en zo was ik een beetje in 2strijd. Uiteindelijk heb ik het beestje gedood, het had geen toekomst. En op een gegeven moment ben ik dienstweigeraar geworden. Er kwam een jongen, die nu overigens nog steeds vlees eet, met verhaal dat vlees en agressie ergens met elkaar verbonden waren. Die jongen werkte bij een slagerij op dat moment. Hij had het in een boek gelezen en het klonk wel plausibel. Ach, en ik was dienstweigeraar, ik was toch al bezig met tegenmaatschappelijke dingen, en het hoorde ook wel thuis in het kader van anti agressie waar ik op dat moment al mee bezig was. Voila, in een notedop mijn vegetarische/nistische geschiedenis.

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #285 Gepost op: 30-05-2006, 15:59:03 »
Wie zou het goed vinden als er een alternatief was voor vlees of vis?
Zou er iemand het dan wel ok goed vinden?
Ik bedoel stel je koopt veganistische fishsticks en denkt "verdorie is dat nu vis of plantaardig"?

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #286 Gepost op: 30-05-2006, 16:45:47 »
Wie zou het goed vinden als er een alternatief was voor vlees of vis?
Zou er iemand het dan wel ok goed vinden?
Ik bedoel stel je koopt veganistische fishsticks en denkt "verdorie is dat nu vis of plantaardig"?

Dat is er al...
Hier in Nederland heb je Valess, wat gemaakt is van zuivel en plantaardig spul zoals zeewier. Het smaakt niet slecht, het is alleen érg duur.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #287 Gepost op: 30-05-2006, 17:48:13 »
Wie zou het goed vinden als er een alternatief was voor vlees of vis?
Zou er iemand het dan wel ok goed vinden?
Ik bedoel stel je koopt veganistische fishsticks en denkt "verdorie is dat nu vis of plantaardig"?

Ik heb dat Willem proberen uit te leggen.. Wat jou (jullie) voor ogen staat is een bewustzijnsverandering. Dat zijn dingen die niet van vandaag op morgen gebeuren, zoiets is een proces waar generaties overheen gaan. Ongetwijfeld en dat heb je bij Willem al kunnen lezen is dat ook bij jou het geval geweest.
In deze tijd.. waarin informatie een stuk makkelijker te verkrijgen is dan in vroeger jaren.. zie je al dat mensen zich steeds bewuster worden van het feit dat er dingen niet goed gaan. We gaan bewuster om met energie, we gaan bewuster om met moeder aarde.. kortom, het bewustzijn van de mens groeit. Zoiets gaat heel heel langzaam en daar zul je altijd voorlopers in hebben. En ook tegenslagen, want mensen staan elkaar nog steeds naar het leven in sommige gebieden.
Om terug te komen op de vegetarische vleesvervanger. Die is al een tijdje op de markt en ik denk dat iedereen dat wel eens heeft geprobeerd. Misschien alleen om te proeven, misschien wel met de achterliggende gedachte om vlees van het menu te schrappen.
er was eens......

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #288 Gepost op: 30-05-2006, 19:08:05 »
Dat is er al...
Hier in Nederland heb je Valess, wat gemaakt is van zuivel en plantaardig spul zoals zeewier. Het smaakt niet slecht, het is alleen érg duur.

Gisteren hebben we ze gegeten van het merk Redwood (vis steak Fish Free).
Kost precies 2,95 Euro. Dus niet zooo duur.  :D
Was wel een beetje verward omdat we zo sterk twijfelde aan de smaak. ::oink::
"was da nu echt vis of plantaardig".  Meestal lijkt het er wel een beetje op.
Maar deze smaakte echt vis! ::tandpastasmiley::
Ja er zijn dingen die duur zijn maar veel dingen die wij kopen zijn ietwat gelijk aan traditionele voeding. Maar deze zijn verdomd goed hoor!
Normaal kocht ik de vegankaas van dit merk (deze is wat duur alhoewel zo'n 4,50 Eu).
Jammer dat bvb supermarkten dit niet kennen, zal ze eens inlichten.
Ik zoek het bonnetje eens om de prijzen te laten zien...

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #289 Gepost op: 30-05-2006, 19:23:40 »
Ik heb dat Willem proberen uit te leggen.. Wat jou (jullie) voor ogen staat is een bewustzijnsverandering. Dat zijn dingen die niet van vandaag op morgen gebeuren, zoiets is een proces waar generaties overheen gaan. Ongetwijfeld en dat heb je bij Willem al kunnen lezen is dat ook bij jou het geval geweest.
In deze tijd.. waarin informatie een stuk makkelijker te verkrijgen is dan in vroeger jaren.. zie je al dat mensen zich steeds bewuster worden van het feit dat er dingen niet goed gaan. We gaan bewuster om met energie, we gaan bewuster om met moeder aarde.. kortom, het bewustzijn van de mens groeit. Zoiets gaat heel heel langzaam en daar zul je altijd voorlopers in hebben. En ook tegenslagen, want mensen staan elkaar nog steeds naar het leven in sommige gebieden.
Om terug te komen op de vegetarische vleesvervanger. Die is al een tijdje op de markt en ik denk dat iedereen dat wel eens heeft geprobeerd. Misschien alleen om te proeven, misschien wel met de achterliggende gedachte om vlees van het menu te schrappen.

aaaah da's al stukken beter zo'n reakties!  ::zwaai::

wat vervangers betreft moet je wel goed uitkijken vind ik. Zoals in iedere winkel heb je soorten. Er zijn goeie maar ook betere. Tjah wat is goed hé?

Weet je welk merk zeer goed is dat is Lima! Moet je eens proberen.
En wel de speltseitan. Suuuuperlekker echt! Lag het aan mij thuis dan at ik dit elke dag!
Je hebt 3 soorten, natuur, gourmet en grilled! Dat laatste is het. Laat je niet misleiden door de verpakking, ziet er wat geprest uit en je zal denken daar heb ik niet mee genoeg maar voor 2 personen meer dan voldoende! Kostprijs afhankelijk van het gewicht vanaf 2,50 Euro.
Heb ik al getest bij ECHTE zwaar verslaafde vleeseters en die vinden het echt , jaja echt héél lekker! Eerste opmerking die ze meestal geven, "precies echt vlees".
De smaak van de grilled lijkt een beetje op ribbetjes. 'k Heb er spijtig genoeg (vroeger) massaal van gegeten. Vandaar dat ik het lust. In bijlage een fotootje van mijn bord...
ttz als het mag.... ::regenboog::
Of ze het ooit kopen is een andere vraag tuurlijk.... ::trots::

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #290 Gepost op: 30-05-2006, 19:32:21 »
Citaat
aaaah da's al stukken beter zo'n reakties!


Zo zie je maar zosten, Het is de beroemde wet van actie en reactie.  ;) Stel jij je redelijk op in een discussie, dan zul je merken dat men redelijk op jouw reageert. Ik ben blij dat je dat nu ervaart en deze wijze les meeneemt om in het vervolg op die manier je mening te geven over zaken die je ter harte gaan. Zoals ik al enkele posts geleden heb proberen duidelijk te maken overigens. Ga zo door ::ok::
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #291 Gepost op: 30-05-2006, 19:38:45 »


Zo zie je maar zosten, Het is de beroemde wet van actie en reactie.  ;) Stel jij je redelijk op in een discussie, dan zul je merken dat men redelijk op jouw reageert. Ik ben blij dat je dat nu ervaart en deze wijze les meeneemt om in het vervolg op die manier je mening te geven over zaken die je ter harte gaan. Zoals ik al enkele posts geleden heb proberen duidelijk te maken overigens. Ga zo door ::ok::

juist, je hebt gelijk maar aan beide kanten!  ::ok:: ::)

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #292 Gepost op: 30-05-2006, 19:41:29 »
Als ik nu en dan wat tijd heb toon ik jullie wat borden.
Niet dat ik duizenden foto's heb maar genoeg om te zien dat het niet zooo anders is dan velen denken.
En let vooral op de tijd. Want zoveel tijd hebben we niet om te eten op de middag. 8)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #293 Gepost op: 30-05-2006, 19:45:20 »
pak van mijn hart; heb het gevoel dat ik hier nu wel wijzer kan worden  ::jaja::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #294 Gepost op: 30-05-2006, 19:50:24 »
aaaah da's al stukken beter zo'n reakties!  ::zwaai::

wat vervangers betreft moet je wel goed uitkijken vind ik. Zoals in iedere winkel heb je soorten. Er zijn goeie maar ook betere. Tjah wat is goed hé?

Weet je welk merk zeer goed is dat is Lima! Moet je eens proberen.
En wel de speltseitan. Suuuuperlekker echt! Lag het aan mij thuis dan at ik dit elke dag!
Je hebt 3 soorten, natuur, gourmet en grilled! Dat laatste is het. Laat je niet misleiden door de verpakking, ziet er wat geprest uit en je zal denken daar heb ik niet mee genoeg maar voor 2 personen meer dan voldoende! Kostprijs afhankelijk van het gewicht vanaf 2,50 Euro.
Heb ik al getest bij ECHTE zwaar verslaafde vleeseters en die vinden het echt , jaja echt héél lekker! Eerste opmerking die ze meestal geven, "precies echt vlees".
De smaak van de grilled lijkt een beetje op ribbetjes. 'k Heb er spijtig genoeg (vroeger) massaal van gegeten. Vandaar dat ik het lust. In bijlage een fotootje van mijn bord...
ttz als het mag.... ::regenboog::
Of ze het ooit kopen is een andere vraag tuurlijk.... ::trots::
Lieve St. hier ben ik niet mee akkoord he   ::ohno:: ::ohno::

Mijn bord met biefstuk-friet(EN) groentjes mag er dan ook weer op!!!!!!!!!!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #295 Gepost op: 30-05-2006, 19:51:52 »
ik zou graag wat meer willen weten over noten, ben er gek op namelijk. maar wat kun je er allemaal mee? (behalve dan gewoon uit de hand knabbelen)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #296 Gepost op: 30-05-2006, 19:54:28 »
Gisteren hebben we ze gegeten van het merk Redwood (vis steak Fish Free).
Kost precies 2,95 Euro. Dus niet zooo duur.  :D
Was wel een beetje verward omdat we zo sterk twijfelde aan de smaak. ::oink::
"was da nu echt vis of plantaardig".  Meestal lijkt het er wel een beetje op.
Maar deze smaakte echt vis! ::tandpastasmiley::
Ja er zijn dingen die duur zijn maar veel dingen die wij kopen zijn ietwat gelijk aan traditionele voeding. Maar deze zijn verdomd goed hoor!
Normaal kocht ik de vegankaas van dit merk (deze is wat duur alhoewel zo'n 4,50 Eu).
Jammer dat bvb supermarkten dit niet kennen, zal ze eens inlichten.
Ik zoek het bonnetje eens om de prijzen te laten zien...

Van Redwood heb je ook kaas. Die cheddarstyle is best te genieten. Ik geef daar de meeste voorkeur aan. Ze hebben ook andere kazen. Die smaken niet zo sterk. Maar ik ben van pikante kant, dus op mijn mening daarover moet je niet echt afgaan. Ik denk zo dat er voor ieder wat wils is.Die fishticks heb ik ook al geprobeerd. Ik ben er niet zot van maar ik ben zelf al 22 jaar vegetariër en weet eigenlijk zo goed die smaak van vis niet meer te herinneren. Maar ik denk dat als mensen over willen stappen dat optie niet zo gek is. De meeste veganisten zijn er lyrisch over. Het is wel een feit dat je smaakpapillen veranderen. Ik drink af en toe bijvoorbeeld warme (soja)chocolademelk. Toen ik een na half jaar veganistisch gegeten te hebben het nog een  keer met gewone melk  bij mijn moeder dronk vond ik er niet zoveel smaak aan zitten. En dat terwijl ik dol was op melk, ik dronk een liter per dag. Ik was ook gek vroeger op vis. Ik veronderstel dat als ik nu echte vis zou eten, ik het ook niet meer lekker zou vinden. Dus, van mij moet je wat dat betreft niet uit gaan. Maar die kaas, die is geweldig, voor mij dan. Net echt. Voor een leek zullen die fishsticks ook wel echt smaken.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #297 Gepost op: 30-05-2006, 19:56:58 »
Lieve St. hier ben ik niet mee akkoord he   ::ohno:: ::ohno::

Mijn bord met biefstuk-friet(EN) groentjes mag er dan ook weer op!!!!!!!!!!

Och, je moet het ook weten klaar te maken. Ik paneer die sitan. Lekker jong. Zonder paneer vind ik ze ook niet geweldig. In de paneer doe ik dan kruiden. Maar ja, ik had al gezegd dat ik een pikante ben.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #298 Gepost op: 30-05-2006, 20:07:50 »
ik zou graag wat meer willen weten over noten, ben er gek op namelijk. maar wat kun je er allemaal mee? (behalve dan gewoon uit de hand knabbelen)

Je kunt ze bijvoorbeeld ook in de salade gooien. Of iets lekker zoet wat denk je daarvan? Nootjes een nacht laten weken en dan in de blender met rozijnen of andere gedroogde vruchten (die niet weken). Je kunt het gebruiken als smeerpasta op brood, maar er uit lepelen is ook lekker. Als je de noten weekt, direct de volgende dag verwerken, want geweekt bederft dat vrij snel. De pasta in de koelkast kan wel enkele weken bewaard worden.En je kunt bijvoorbeeld zelf marsepein maken. 150 gram ,100 gram kokos en 400 gram dadels. Eventueel wat sojaroom. In de blender en dan maar rolletjes maken.

Je kunt notenballetjes maken, maard aar ben ik helaas het recept van kwijt. Is ergens verdwaald op mijn computer denk ik. Doe mijn best om ze te vinden en zal ze dan door sturen.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #299 Gepost op: 30-05-2006, 20:15:51 »
Nog nootjes

Een heel eenvoudige, maar heerlijke en gezonde salade.

Ingrediënten:

    * een kwart rode kool
    * twee el olijfolie
    * zout
    * een kopje cashewnoten
    * een beetje dragon
    * een half kopje rozijnen

Bereiding:
Snijd de kool met een groot mes in dunne reepjes. Snijd eveneens de cashewnoten in kleine stukjes. Voeg noten bij de kool, voeg olijfolie toe, zout, en dragon. Goed mengen.