Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164483 keer)

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #320 Gepost op: 30-05-2006, 22:30:11 »
In deze tijd.. waarin informatie een stuk makkelijker te verkrijgen is dan in vroeger jaren.. zie je al dat mensen zich steeds bewuster worden van het feit dat er dingen niet goed gaan. We gaan bewuster om met energie, we gaan bewuster om met moeder aarde.. kortom, het bewustzijn van de mens groeit. Zoiets gaat heel heel langzaam en daar zul je altijd voorlopers in hebben. En ook tegenslagen, want mensen staan elkaar nog steeds naar het leven in sommige gebieden.
Om terug te komen op de vegetarische vleesvervanger. Die is al een tijdje op de markt en ik denk dat iedereen dat wel eens heeft geprobeerd. Misschien alleen om te proeven, misschien wel met de achterliggende gedachte om vlees van het menu te schrappen.

daar ben ik me bewust van!  ::jaja::
alleen vind ik het te traag vooruitgaan en dan ga ik me forceren met alle gevolgen...
ja ook ik moet me er bewust van worden dat mensen moeilijk zijn soms...
vooral wat betreft gewoontes... incl mezelf!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #321 Gepost op: 30-05-2006, 22:44:30 »
Mensen zijn niet zo moeilijk hoor.. alleen heel erg menselijk.  ::tandpastasmiley::

er was eens......

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #322 Gepost op: 30-05-2006, 22:59:23 »
Citaat
We doen ons best, niemand is perfect hé
schreef zosten.

zelfs pinguins zijn niet perfect; je moest eens weten wat díe elkaar aandoen...
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #323 Gepost op: 30-05-2006, 23:06:11 »
ehm die twee pinguins.. dat zijn mijn zus en ik ::tandpastasmiley::
er was eens......

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #324 Gepost op: 30-05-2006, 23:19:52 »
schreef zosten.

zelfs pinguins zijn niet perfect; je moest eens weten wat díe elkaar aandoen...

ach niets menselijks is hen vreemd ::tandpastasmiley:: ;)
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #325 Gepost op: 31-05-2006, 07:30:35 »
Gisteren hebben we ze gegeten van het merk Redwood (vis steak Fish Free).
Kost precies 2,95 Euro. Dus niet zooo duur.  :D
Was wel een beetje verward omdat we zo sterk twijfelde aan de smaak. ::oink::
"was da nu echt vis of plantaardig".  Meestal lijkt het er wel een beetje op.
Maar deze smaakte echt vis! ::tandpastasmiley::
Ja er zijn dingen die duur zijn maar veel dingen die wij kopen zijn ietwat gelijk aan traditionele voeding. Maar deze zijn verdomd goed hoor!
Normaal kocht ik de vegankaas van dit merk (deze is wat duur alhoewel zo'n 4,50 Eu).
Jammer dat bvb supermarkten dit niet kennen, zal ze eens inlichten.
Ik zoek het bonnetje eens om de prijzen te laten zien...

2,95 per keer is best duurder dan wat we normaal eten. Hier in Nederland heb je supermarkten die het vlees dat op de dag is, afprijzen. Dan krijg je 35% tot 50% korting en dat is heel aantrekkelijk. Wij doen dat dus heel veel.
Maar niet alleen vlees, als vegetarisch afgeprijsd is en het spreekt ons aan (dingen met spinazie neem ik bv al niet) dan neem ik het ook wel ;)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #326 Gepost op: 31-05-2006, 09:03:14 »
Ja soms vind ik het ook wel jammer waarom ze die prijzen hoog houden
maar 't kost minder aan de natuur da's een feit.
Volgens mij 'mis'bruiken ze het een beetje omdat het zgn luxe is.

Eigenlijk zou het goedkoper moeten zijn. Want waar ligt het meerwerk Bio aan?
De sproeistoffen die ze niet gebruiken of andere die dan wel weer duurder zijn?
Of een kleiner productie/afname, dwz dat jullie wa meer moeten meer kopen, hahaha
Daar ben ik niet echt op de hoogte van.
Waarschijnlijk ligt het aan de lage capaciteit (zgn).

Btw Kleurenprinters waren in het begin ook héél duur.
Mijn eerste was +850 Eu, nu zie ik hier eentje staan printer, scanner, fax voor amper 50 Euro, moet ik dan al die jaren wachten?


Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #327 Gepost op: 31-05-2006, 09:09:39 »
Aan Koe Koe,

als ik het mag zeggen wat betreft je fav bord biefst...friet.
Buiten het vlees (dat weet je ondrtss) vind ik er toch iets aan te verbeteren.
Persoonlijk vind ik de groentjes wat weinig gevariëert.
Ook best lekker hoor tomaat en sla. Daar niet van.
Maar een paar groentjes meer zou het nog beter smaken!
Als we eens friet eten trek ik es een fotootjen ervan.
Dan kan jij ook es uw mening uitspuien, héhé... ::jaja::

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #328 Gepost op: 31-05-2006, 09:12:34 »
Dit aten we gisterenavond nog.
Dit is meestal ons avondeten.
Wat denken jullie ervan?

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #329 Gepost op: 31-05-2006, 09:34:17 »
2,95 per keer is best duurder dan wat we normaal eten. Hier in Nederland heb je supermarkten die het vlees dat op de dag is, afprijzen. Dan krijg je 35% tot 50% korting en dat is heel aantrekkelijk.

Je kan het ook nog anders bekijken.
Naast jullie "produkten" zeg maar, heb je ook nog tegenconcurentie. Die zorgen ervoor dat ze met tegenzin een stukje winst afgeven. Met veganfood is er nog weinig concurrentie en hebben ze voor 't moment totaal geen schrik van elkaar zolang er weinig merken bijkomen, dat kan hopelijk snel veranderen. Er is enkel wat tijd nodig. Vraag en aanbod weer.
Ook is het zo dat ze serieus afprijzen als de houdbaarheidsdatum als een peil naar beneden daalt! Dan is het snel verkopen(of soms wel weer in de diepvries/verboden maar doen ze toch soms). Of verwerken in burgers/fishsticks en veelal maken ze er charcuterie van met allerlei handige verberg-sausen)! En als allerlaatste de vuilbak in. Soms ook nog goed voor landlopers.

Nota:Vorige week zei de ambassador van Oeganda nog dat al het voedsel hier in België die ze wegwerpen kan gebruikt worden om de helft van Africa te voorzien van eten!
(woont in Brussel en verdient het laagste loon van ambassadr een kleine 5000 Eu netto) ::oink::

Offline zosten

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #330 Gepost op: 31-05-2006, 09:35:26 »
schreef zosten.

zelfs pinguins zijn niet perfect; je moest eens weten wat díe elkaar aandoen...

ga ik straks effe opzoeken, hahaha...
'google' weet je wel...  ::rofl::

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #331 Gepost op: 31-05-2006, 17:19:42 »
Je kan het ook nog anders bekijken.
Naast jullie "produkten" zeg maar, heb je ook nog tegenconcurentie. Die zorgen ervoor dat ze met tegenzin een stukje winst afgeven. Met veganfood is er nog weinig concurrentie en hebben ze voor 't moment totaal geen schrik van elkaar zolang er weinig merken bijkomen, dat kan hopelijk snel veranderen. Er is enkel wat tijd nodig. Vraag en aanbod weer.

Sowieso is er al veel meer op de markt dan vroeger.
Jaren geleden had je maar een paar dingen en dat was het. Nu ligt er zoveel in de schappen, dat je best veel keuze hebt. Niet alleen aan vleesvervangers, ook aan snijwaren.

Maar de vleesvervangers vind ik lang niet allemaal lekker. Maar er zijn dingen bij die inderdaad niet onder doen voor vlees.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #332 Gepost op: 31-05-2006, 18:17:56 »
2,95 per keer is best duurder dan wat we normaal eten. Hier in Nederland heb je supermarkten die het vlees dat op de dag is, afprijzen. Dan krijg je 35% tot 50% korting en dat is heel aantrekkelijk. Wij doen dat dus heel veel.
Maar niet alleen vlees, als vegetarisch afgeprijsd is en het spreekt ons aan (dingen met spinazie neem ik bv al niet) dan neem ik het ook wel ;)

Het is natuurlijk ook een feit dat de "normale" landbouw met heel veel subsidie gaat lopen. Daar betalen we met zijn allen belasting voor. Zouden we iets meer voor de normale dingen betalen en er werd geen subsidie gegeven dan zouden we minder belasting betalen en dan zouden de prijzen van biologisch en regulier dichter bij elkaar komen. Maar je moet natuurlijk ook geen afgeprijsde en dikwijls verwerkte producten en vegetarische producten niet met elkaar vergelijken. Iemand zei weleens dat de gewone hamburgers goedkoper waren dan de veggie burgers. Hamburgers dat is het slechtst van het vlees, allemaal afval. Dat kun je niet met een hoogwaardig product vergelijken. En ook je hebt die vleesvervangers niet echt nodig. Het is maar een gewoonte, groente aardappels en iets bruins gebakken. Totaal niet nodig. 50 gram noten en je hebt je vleeseiwitten vervangen. En in noten zitten nog veel andere voedingsstoffen die in vlees niet zitten, of die in vlees in de verkeerde verhouding zijn.

Vanavond eet ik pasta. Eerst koken en uit laten lekken, dan in olijfolie in de pan van de macaronie een rode peper even mee laten bakken en als laatste knoflook, die maar heel even laten bakken. Dan de macaronie terug in de pan en goed mengen, eventueel een lepeltje komijnpoeder erbij. Rondom de macaronie kun je dan een lekkere salade maken met krulsla, een paprika, druiven, uitje, tomaten en witloof. En nog wat olijven erbij. Over de macaronie waterkers. Lekker hoor.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #333 Gepost op: 31-05-2006, 18:33:07 »
Oh ik vergeet nog iets.
Mayonaise wordt dan Soyanaise of Veganaise...héhéhé...
ja ze vinden overal wat op hé. Ze snoepen nu overal een stukje van die markt af!

Als je denkt ik wil wel de echte smaak van mayonaise dan is de soyanaise het best benaderde. Veganaise doet me meer denken aan tartaar...
en uiteraard is ketchup voor ons vegan. Waarom omdat het een product is die zuiver plantaardig is. Alleen nemen wij een soort met suikerriet. Want de gewone witte suiker wordt zodanig bewerkt dat het eigenlijk een restproduct is. Dat weten veel mensen niet!
Witte suiker heeft eigenlijk een valse energie.
Ook met granen doen ze dit!

Ook aardig om te weten over suiker is dat het vitamine B12 afbreekt en ook je botten. Als je suiker in een suikerbiet zou eten dan is dat verbonden met onderandere calcium. Van het suiker nemen ze alleen het zoet en dat is dan niet gebonden. Maar aangezien alles in de natuur gebonden is zoekt de suiker de calcium uit je lichaam en met name dan je botten, en onttrekt dat aan het lichaam. Daardoor verzwakken niet alleen je botten maar breekt ook de glazuurlaag van je tanden af. En dan krijgen bacteriën vrij spel. Het is dus niet alleen dat je tanden rotten van de bacteriën op zich of van de plaklaag, maar ook door de verzwakking van de tanden op zich bij het suikergebruik.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #334 Gepost op: 31-05-2006, 18:48:12 »
Je kan het ook nog anders bekijken.
Naast jullie "produkten" zeg maar, heb je ook nog tegenconcurentie. Die zorgen ervoor dat ze met tegenzin een stukje winst afgeven. Met veganfood is er nog weinig concurrentie en hebben ze voor 't moment totaal geen schrik van elkaar zolang er weinig merken bijkomen, dat kan hopelijk snel veranderen. Er is enkel wat tijd nodig. Vraag en aanbod weer.
Ook is het zo dat ze serieus afprijzen als de houdbaarheidsdatum als een peil naar beneden daalt! Dan is het snel verkopen(of soms wel weer in de diepvries/verboden maar doen ze toch soms). Of verwerken in burgers/fishsticks en veelal maken ze er charcuterie van met allerlei handige verberg-sausen)! En als allerlaatste de vuilbak in. Soms ook nog goed voor landlopers.


Nota:Vorige week zei de ambassador van Oeganda nog dat al het voedsel hier in België die ze wegwerpen kan gebruikt worden om de helft van Africa te voorzien van eten!
(woont in Brussel en verdient het laagste loon van ambassadr een kleine 5000 Eu netto) ::oink::

Misschien kun je ook nog eens zeggen hoeveel gram je voor die 2,95 krijgt. Ook nuttig om te weten als je prijzen vergelijkt ;)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #335 Gepost op: 31-05-2006, 18:57:07 »
ehm die twee pinguins.. dat zijn mijn zus en ik ::tandpastasmiley::

Amai, zo'n leeftijd en dan nog altijd van die streken uithalen?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #336 Gepost op: 31-05-2006, 20:07:02 »
Juist op die leeftijd :P
Wil ik nog verklappen wie het onderspit delft? ::)
er was eens......

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #337 Gepost op: 31-05-2006, 20:32:29 »
Juist op die leeftijd :P
Wil ik nog verklappen wie het onderspit delft? ::)

Ja wie? Heel nieuwsgierig

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #338 Gepost op: 1-06-2006, 08:22:10 »
ik ben de liefste van de twee ::pinokkio:: ::hypocriet::
er was eens......

Offline Novitia

  • Forumlid
  • Ik houd wel van een goede paradox ...
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #339 Gepost op: 1-06-2006, 13:08:29 »
Hallo allemaal,  wat leuk dat er weer lekker gecommuniceerd wordt...
ik wist wel dat dit een geweldig forum is.....  ::jaja::

Toen ik hier voor het eerst kwam  (voor ER)  vond ik het juist een top forum...
onder andere omdat hier zo'n grote diversiteit aan mensen komt... in leeftijd.. opleiding.. leefwijze.. enz...
En als men te ver gaat in negativiteit wordt er in gegrepen  ::ok::

Er komen hier echt veel leuke mensen... en ook veel mensen met een hart voor dieren...
Dat merkte ik onder andere vorig ER aan de reacties op Chico het aapje... en nu aan de reacties op de wijze dat er met die haan gesold werd  (zie oa topic Karin)  en nou ja... gewoon in zijn algemeenheid.

Willem... je reactie op mijn post was top  ::ok::

Stormpie... ben jij dan degene die in het water wordt geduwd?   ;)

Ik ga even ER lezen... en dan kijken hoe ik hier weer gezellig mee kan doen...
::zwaai::

« Laatst bewerkt op: 1-06-2006, 13:15:17 door Novitia »