Auteur Topic: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?  (gelezen 405398 keer)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1020 Gepost op: 20-01-2013, 20:51:32 »
Ik ben naar Les Miserables geweest  ::zingen:: Ik heb 'm een jaar of 16 geleden op Broadway gezien met Ricky Martin als Marius  ;D. Vorig jaar heb ik het boek gelezen. Ik vond het al met al toch wel een goede film. Het volgt voor het grootste deel de musical (als ik me de musical nog goed kan herinneren, ik heb wel nog de cd  ::tandpastasmiley::). Ik vond sommige acteurs heel goed. En Sacha Baron Cohen en Helena Bonham Carter, zo goed gecast.  ::rofl::

Wat ik wel belachelijk vind is dat Victor Hugo nergens genoemd wordt in de credits. Goed het boek mag inmiddels rechtenvrij zijn. Maar er zaten toch gedeeltes in de film, die niet in de musical zaten maar wel in het boek. Dan is het op zijn minst netjes dat je de naam van de schrijver noemt... Maar goed, het zal de meeste mensen weinig meer zeggen vrees ik.

Ook wel leuk die reacties van mensen: "Oh jeetje duurt die film drie uur?" Tja, het boek was geloof ik 1200 bladzijden ofzo.  :P
« Laatst bewerkt op: 20-01-2013, 20:53:46 door Mloesje »

Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1021 Gepost op: 20-01-2013, 23:52:28 »
Hij is iets meer dan 2,5 uur :p Niet veel langer dan de meeste Harry Potter, Lord of the Rings of Pirates of the Caribbean films hoor :p En ik vond 'm wel heel mooi :)
En ik denk dat de meeste mensen (in ieder geval de mensen die naar achtergrondinformatie gekeken hebben) wel weten dat ie door Victor Hugo bedacht is (de musical is natuurlijk gewoon een kleine greep uit verhalen van het boek. 1200 pagina's verfilmen/vermusicallen is natuurlijk ondoenlijk). Maar ze hadden 't er wel bij kunnen vermelden ja (hebben ze niets in de aftiteling gezet nee? ;p)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1022 Gepost op: 21-01-2013, 23:05:21 »
Waarschijnlijk stond ie er toch tussen, na de schrijvers van de musical  ::)  Maar op zich valt het wel mee om die 1200 bladzijden te verfilmen, zowel de film als de musical zijn behoorlijk trouw aan het boek. Het is natuurlijk een boek uit de romantiek, dus er valt behoorlijk wat beschrijvend materiaal te schrappen. Hoe dat klooster eruit ziet waar ze schuilen, dat kun je gewoon zien. In het boek worden er minstens 100 bladzijden gewijd aan de beschrijving van het klooster. Die bisschop die vijf minuten in de film voorkomt, daar zijn de eerste 20 hoofdstukken aan gewijd in het boek. Tja, voor de musical en film is het niet zo belangrijk hoe goed die bisschop wel niet is, dat kun je ook al zien aan hoe hij omgaat met Jean Valjean. De hele slag bij Waterloo die heel uitvoerig wordt beschreven (2 a 300 bladzijden) komt in de musical niet voor, heeft ook niks met het verhaal te maken. Dus wat dat betreft hebben ze het wel goed gedaan. Ik denk dat ik zelfs zelden een getrouwere verfilming van een boek heb gezien.  ;)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1023 Gepost op: 21-01-2013, 23:25:12 »
Ik had laatst Les Miserables gelezen.
En ik vond het al zo vreemd dat iedereen het er altijd over heeft dat het zo'n uitzonderlijk dik boek is.
Maar ik denk dat de vertaler gewoon wat vrijheid heeft genomen met de deleteknop.

Dus dat ik een soort compactere samenvatting heb gelezen. Die was maar 300 paginas ofzo  ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1024 Gepost op: 22-01-2013, 17:33:33 »
Ik had laatst Les Miserables gelezen.
En ik vond het al zo vreemd dat iedereen het er altijd over heeft dat het zo'n uitzonderlijk dik boek is.
Maar ik denk dat de vertaler gewoon wat vrijheid heeft genomen met de deleteknop.

Dus dat ik een soort compactere samenvatting heb gelezen. Die was maar 300 paginas ofzo  ::rofl::
moet je de readest digest versie nemen; in 100 blz Miserabel  ::tandpastasmiley::
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1025 Gepost op: 22-01-2013, 17:35:03 »
Ik had laatst Les Miserables gelezen.
En ik vond het al zo vreemd dat iedereen het er altijd over heeft dat het zo'n uitzonderlijk dik boek is.
Maar ik denk dat de vertaler gewoon wat vrijheid heeft genomen met de deleteknop.

Dus dat ik een soort compactere samenvatting heb gelezen. Die was maar 300 paginas ofzo  ::rofl::
het oorspronkelijk boek heeft geloof ik een hoofdpersoon of 30 - 40. is niet helemaal in een film te krijgen
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1026 Gepost op: 22-01-2013, 19:51:27 »
Valt wel mee hoor. Ik kan niet zo iemand bedenken die ze eruit hebben gelaten. Behalve de broertjes en het zusje van Eponine. Oh ja en in het boek is Gavroche ook een broertje van Eponine. Ik vond het wel bizar dat in de film de opa van Marius ineens terug was, terwijl die niet in de musical zat. Maar hij zat alleen maar in twee scènes, en volgens mij als je het boek niet hebt gelezen was het echt niet duidelijk wie die man nou was enzo. Die hadden ze er wel gewoon uit kunnen laten.  ::jaja::


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1027 Gepost op: 22-01-2013, 22:16:07 »
ja, dat stond ook allemaal in mijn vertaling hoor.

Wat een held die vertaler; alle verhaalelemenenten erin maar toch slechts een kwart vd paginas ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1028 Gepost op: 24-01-2013, 17:07:50 »
 ::rofl:: Nouja, beter toch. Scheelt leeswerk. Vooral als je niet zo'n held bent met lezen. 600 is echt mijn limit ongeveer XD

Ik ga morgenmiddag naar Les Misérables met 'n vriendin van me.. Om te vieren dat we tentamen Analyse II achter de rug hebben XD

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1029 Gepost op: 25-01-2013, 21:52:45 »
Nu intouchables aan het kijken. Hij is nog niet afgelopen, maar ik vind m echt geniaal! Zo grappig.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1030 Gepost op: 25-01-2013, 23:10:50 »
treasure island 1 en 2 vanmiddag gezien

vond het opzich wel een goede film/serie, maar in deel 1 zat wel te weinig actie naar mijn mening
deel 2 had juist weer een heel vaag einde :( lijkt net of ze de verhaallijn die parallel loopt aan de rode draad vergeten zijn, waardoor het eigenlijk geen echt einde is
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1031 Gepost op: 25-01-2013, 23:25:00 »
Nu intouchables aan het kijken. Hij is nog niet afgelopen, maar ik vind m echt geniaal! Zo grappig.

toch eens kijken, hoor daar nu al zoveel mensen zo positief over
Keep calm and eat chocolates!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1032 Gepost op: 25-01-2013, 23:38:35 »
toch eens kijken, hoor daar nu al zoveel mensen zo positief over

Doen! Veell humor en een goede verhaallijn.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1033 Gepost op: 26-01-2013, 11:27:06 »
Ik heb net Les Miserables bekeken.
Ik moet zeggen dat ik ervan genoten heb.
Eerst even terug komen op Mloesje. Victor Hugo wordt wel degelijk genoemd in de credits. Maar precies zoals jij zegt na de makers van de musical. Ze hebben het zo gedaan:
Screenplay by:   4 mensen o.a. ook musicalmaker boublil en Schönberg.
Based on the original stage musical Boublil en Schönberg's les miserables
From the novel by:  Victor Hugo.

Ik vind de verschillende verhaallijnen zo sterk geschreven.

Het verhaal van Marius met zijn rijke opa (leuk dat die erbij was, gaf Marius nog meer echtheid dan in de musical)
Het verhaal van Javert (opgegroeid voor galg en rat, trots op wat hij bereikt heeft, maakt een geweldige karakterontwikkeling door)
En natuurlijk het verhaal van Valjean.
Maar ook die bijverhalen van Eponine en Marius. De kleine Gavroche die bij mij een traan laat opkomen als hij dood wordt geschoten. Fantime en Cossette. Het hele verhaal zit gewoon geweldig in elkaar dat heeft meneer Hugo puik gedaan. En inderdaad knap hoe het in musical/film is overgezet.

Ik vond de meeste rollen goed gecast. Ik vond alleen Javert (Russel Crowe) niet geweldig. Twee personen vond ik bijzonder goed Marius (Eddy Redmayne) en Eponine (Samantha Barks). Echt heel goed. Sascha Baron Cohen als Thenardier is natuurlijk ook precies goed. Net als zijn vrouw, die herkende ik als een van de waanzinnige volgelingen van "hij die niet genoemd mag worden".

Kortom erg genoten, nog één kritiekpuntje en dat was hoe het gefilmd is, het kan ook liggen aan het feit dat ik hem op mijn laptop bekeek, maar hoe vaak is er gekozen om te filmen met een close-up. Heel de tijd alleen maar gezichten in beeld. Echt veel decor hebben ze niet hoeven bouwen. vond ik er ook niet zo "af" uit zien. Maar goed wel erg genoten zoals ik al zei.

oh nog een gedachte... hoe goed was die bisschop ?





Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1034 Gepost op: 27-01-2013, 19:06:18 »

Net als zijn vrouw, die herkende ik als een van de waanzinnige volgelingen van "hij die niet genoemd mag worden"


Helena Bonham Carter is dat. geweldige actrice en inderdaad geweldig gecast voor deze rol.

Citaat
oh nog een gedachte... hoe goed was die bisschop ?

Bedoel je nu in dat kleine stukje dat je nu zag? Daar heeft hij toch in elk geval een grote invloed op het latere gedrag van Jean Valjean. Of reageer je nu op wat ik zei, dat ie in het boek een veel grotere rol speelt? Dat weet ik echt niet meer hoor. Dat vond ik echt het saaiste gedeelte van het boek en daar heb ik niet zoveel van onthouden ;)







Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1035 Gepost op: 27-01-2013, 19:09:56 »
Nee ik bedoel vooral als zanger ;)
Ik heb hem even opgezocht, hij heeft heel lang zelf Jean Valjean gespeeld.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1036 Gepost op: 28-01-2013, 22:37:56 »
Django Unchained. Niet helemaal mijn type film denk ik, maar heb me zeker wel vermaakt. Had ook niet het gevoel dat het een lange film was (en dat is het wel), dus dat is een goed teken.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1037 Gepost op: 2-02-2013, 22:27:22 »
Amour.

aanrader  ::jaja::
mooi, gelukkig niet te melodramatisch, mooi ingetogen.

^dat

formidabel acteerwerk ook ::jaja::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1038 Gepost op: 2-02-2013, 22:51:29 »
In mijn bed New York Minute gezien. Spelen de Olsen-Twins in. Echte aanrader!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat was de laatste film die je zag en wat vond je ervan?
« Reactie #1039 Gepost op: 3-02-2013, 14:25:06 »
The Thin red line was van de week op tv.
Ik heb hem even opgenomen en dit weekend bekeken.
Ik vind het op zich wel een goede en mooi film en ik begrijp de regisseur wel wat hij wilde doen en dat is best goed overgekomen. Maar de regisseur heeft het net een beetje "te" gemaakt.  Te veel mooie quotes, te veel mooie beelden, te veel stiltes. 
Zeker een mooie film als je 3 en een half uur de tijd hebt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.