Auteur Topic: Menno k, vlak voor sluiting -2007-  (gelezen 6707 keer)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Menno k, vlak voor sluiting -2007-
« Gepost op: 25-01-2007, 20:31:17 »
Situatie 19:45 met betrekking tot Menno Kandidaat:

Vraag: 125
Aanbod: 195

Situatie 19:53, Erik biedt zijn 2 Menno kandidaat aandelen aan:

Vraag: 125
Aanbod: 2x 160 van Erik

Situatie 19:59:59, Erik biedt zijn 2 aandelen nogmaals aan nu voor 128, DC vraagt 2x 160. DC koopt dus die 2 aandelen van 128 voor 160 ducaten.

Dit resulteert in:
Vraag: 125
Aanbod: 160 van Erik, maar hij heeft ze nu niet meer.

Gevolg: Bevroren gemiddelde is 142, maar is gebaseerd op een loze aanbieding.

Ik protesteer hier tegen. Je kan niet het gemiddelde berekenen op boden die de aanbieder of bieder niet waar kunnen maken. De sluitingskoers van Menno zou 125+195/2=160 moeten zijn.

Er van uitgaande dat Menno er uit gaat. Maar gaat ook om principe.

Edit: Menno is er uit. Dus dit gaat nu ergens om!
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 10:37:34 door Megan »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2007, 21:48:28 »
Sowieso zou ik zeggen dat een kandidaat die niet meer in het spel zit, geen waarde meer vertegenwoordigt. 't Is natuurlijk een kwestie van keuze, maar aangezien de waarde van een molaandeel wordt bepaald door de 'molsverwachting' van een kandidaat, zou je zeggen dat er ook een waarde zou moeten staan tegenover een kandidatenaandeel (bijvoorbeeld hoe ver de kandidaat in het spel is gekomen).
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2007, 21:54:58 »
We kunnen nu we zover in het spel zitten moeilijk aandelen op een andere manier behandelen, maar DC heeft gelijk. Kandidaataandeelwaardes manipuleren terwijl je het gebruikte bod niet kan waarmaken zou niet moeten kunnen. Als Erik deze methode aanhoudt, hoop ik dat hij werkt met prijzen die de aandeelhouders ook kunnen leveren op dat moment.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2007, 22:05:22 »
De situatie die DC hierboven heeft beschreven, klopt (afgezien van de exacte prijzen, die ik na zou kunnen gaan). Door een fout in de software is een eindwaarde van het aandeel Menno Kandidaat lager dan het zou moeten zijn.

De waarden van aandelen kunnen op een aantal manieren verkeerd zijn. De prijs kan door een opkoop/verkoopactie van iemand zijn opgedreven/verlaagd, een geblokkeerd account kan de prijs hebben beinvloed en fouten in de software kunnen de prijs verkeerd laten zijn.

Ik heb mij voor de start van het spel voorgenomen om in geen van deze gevallen iets aan de prijs te doen. Dus nu ook niet. We spelen al drie weken met deze software en misschien zijn er wel meer prijzen verkeerd. Ik ga niet 1 prijs handmatig aanpassen omdat er een klacht over is.

Ik zal wel proberen de software aan te passen zodat dit niet meer voor kan komen. Ik heb er al naar gekeken. Het is niet eenvoudig maar moet kunnen lukken.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2007, 22:07:49 »
Hoezo fout in de software.

Het komt er gewoon op neer dat je 4x een aandeel aanbiedt, terwijl je er maar 2 hebt.

Het is bovendien ook niet zo maar een prijs, het is de eindprijs. Da's toch relevant voor de eindstand!
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2007, 22:25:03 »
Het komt er gewoon op neer dat je 4x een aandeel aanbiedt, terwijl je er maar 2 hebt.

Het is altijd al zo geweest dat je een aandeel vaker kan aanbieden. Ik bood twee aandelen aan voor 160. Toen wilde ik ze lager verkopen en bood ze daarom allebeide nog eens aan voor 126. Daar is niks mis mee.

Het ging fout toen de twee aandelen werden verkocht. Toen had ik een loos aanbod van twee keer 160. De software verwijdert deze automatisch (sinds een opmerking van Lo hierover) maar dit gebeurt voor er gehandeld wordt. Toen na het handelen die situatie ontstond, werd dit niet gecontroleerd en bleef het loze bod staan.

Dus ik moet de software nu aanpassen zodanig dat er zowel voor als na het handelen op loze aanbiedingen wordt gecontroleerd. Dit is niet eenvoudig want het stuk code dat dat nu doet is neutraal tegenover de prijzen (omdat die toch bepaald worden door het handelen erna) maar nu moet die code er wel rekening mee houden dat prijzen kunnen veranderen door het weggooien van loze aanbiedingen.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2007, 22:28:23 »
Het is fijn dat je je code wilt aanpassen.
Op zich hebben we hier geen last van door de weeks, maar het komt nu zo uit omdat we allebei in de laatste seconde een bod uitbrengen.

Maar omdat we het er over eens zijn dat dat bod van 160 er niet meer had mogen staan, zou je dan de eindprijs van Menno K handmatig willen ophogen naar het juiste gemiddelde. Het gaat tenslotte om de eindprijs, iets waar ik in ieder geval bewust en oprecht voor gespeeld heb.

mvg
DC
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2007, 22:56:28 »
Maar omdat we het er over eens zijn dat dat bod van 160 er niet meer had mogen staan, zou je dan de eindprijs van Menno K handmatig willen ophogen naar het juiste gemiddelde.

Nee, ik ga geen prijzen handmatig aanpassen. De prijs van een aandeel wordt bepaald door verschillende factoren op een bepaald moment van het spel. Voor het correct handmatig aanpassen van een prijs is het nodig om de exacte situatie van een bepaald moment te reconstrueren en daar heb ik geen zin in.

Ik heb overigens al voor de start van de aflevering en voordat bekend was dat Menno uit zou vallen, op de chat gezegd dat ik de prijs van het aandeel niet zou aanpassen. Dus het is niet zo dat ik hiermee iemand zou willen bevoordelen of benadelen.
 

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2007, 03:37:20 »
Omdat ik wel van een uitdaging hou, heb ik net gekeken of het uberhaupt mogelijk was om de stand van Menno Kandidaat van gisteren 20:00 te reconstrueren. Het was niet eenvoudig maar ik denk dat het is gelukt:
350 sell jannie
350 sell MartijnKortleve
349 sell Dikke Controleur
315 sell Compuart
300 sell Compuart
241 sell telmij
220 sell Tinuzzz
210 sell molletjes
204 sell molletjes
195 sell MacGyverMagic
160 sell Erik TKS
125 buy Dikke Controleur
121 buy Mallegat
25 buy Vonkie
10 buy epser
1 buy harmpv
Daarna heb ik gekeken of MacGyverMagic wel aandelen Menno Kandidaat had om 20:00 (klopt: 2) en of DC wel voldoende geld had om te kopen (klopt: 168, nog voor het salaris).

Omdat ik precies dezelfde prijzen kreeg als DC rapporteerde in zijn eerste bericht van het topic (195, 125), heb ik daarna de slotprijs van Menno Kandidaat handmatig gecorrigeerd naar 160 (195/2+125/2). Ik hoop dat ik dit niet vaker hoef te doen.
Het probleem van de software heb ik nu ook opgelost ::tandpastasmiley::
Allemaal succes toegewenst in de komende week! ::zwaai::

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Menno k, vlak voor sluiting
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2007, 08:39:38 »
Hulde voor je inzet. Tot half vier s'nachts!  ::oink::

Bedankt.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.