Auteur Topic: Nieuwe koersberekening? -2007-  (gelezen 16910 keer)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Nieuwe koersberekening? -2007-
« Gepost op: 26-01-2007, 23:59:49 »
Net hebben de Eva-fans het aandeel Eva Mol opgedreven tot 245 door het te koop aan te bieden voor 300. Om dit in de toekomst moeilijker te maken, ben ik van plan om de berekening van de koersen vanaf volgende week donderdag te veranderen.

Nu is de prijs: de helft van ( de hoogste vraagprijs plus de laagste aanbodsprijs ) (na handelen)

Dan zou het worden: de hoogste vraagprijs  (na handelen)

Voorbeeld: Eva Mol kan je nu kopen voor 300 terwijl het hoogste bod op het aandeel 190 is. De waarde is nu (190+300)/2 is 245. Met de nieuwe berekening wordt die waarde 190. De aandelenprijzen kunnen dan nog steeds worden opgedreven maar de speler die dat doet loopt dan wel het risico dat hij het aandeel moet kopen voor de vraagprijs. Nu is er geen enkel risico bij het aanbieden van een aandeel voor een onrealistische prijs.

De prijsverandering zou met terugwerkende kracht gelden voor de Kandidaatsaandelen van de afgevallen kandidaten.

Wat zijn de meningen over dit voorstel? Zijn jullie voor of tegen zo'n verandering van de berekening van de koersen? Of maakt het jullie niet uit?
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 10:42:10 door Megan »

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2007, 00:08:57 »
Er kan altijd iemand een aanbod doen wat realistischer is en zo de koers doen zakken.
Wat mij vooral tegenvalt van het nieuwe idee is dat er nauwelijks initiatief is om te kopen. De koers daalt immers direct nadat jouw bod van de lijst verdwijnt.

Misschien is het beter om een maximum vraagprijs vast te stellen?

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2007, 00:10:00 »
Andere aandelen waren trouwens ook al eens opgedreven. Alex Mol en Dick Mol hebben ook tijden hooggestaan en ze zijn allemaal weer netjes gedaald. Als iemand het lef heeft om Eva mol aan te bieden, daalt de koers wel weer. Ik kan ze echt niet allemaal opkopen.

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Waarom nu net zo'n idee nu ik bovenaan sta?
Wees blij dat de koersen weer 's wat hoger zijn.

Als dit wordt geimplementeerd vind ik dat het tijdens een uitzending moet zodat iedereen de tijd heeft zich er op voor te bereiden. Maar persoonlijk vind ik dat de huidige wijze werkt. Ik ben tegen een verandering.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2007, 00:15:19 door MacGyverMagic »

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2007, 08:26:27 »
ik zou het ook bij het oude laten, ik denk dat anders de halve pret weggaat ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2007, 10:18:08 »
ik ben ook voor de oude.

Offline Giorgio

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is dé Giorgio?
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2007, 00:15:46 »
Ik vind alles goed gaan, zoals het nu gaat.
Als je nu koersdingen gaat veranderen, verander je ook de scores. Dat waar mensen nu al een paar weken voor gespeeld hebben.
Het is en blijft een spel en ik denk dat het spel heel goed gespeeld kan worden.
Eindelijk...

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2007, 00:35:21 »
Ik snap het niet :P

Wat maakt de opgedreven prijs nu eigenlijk uit (in dit geval 245). Want als iemand het wil verkopen, gaat hij toch wel weer onder die vraagprijs van 300 zitten? 250 ofzo, en de volgende dan 220, en zo kom je wel weer bij een normale koers.

wat is dan het belang van de koers, anders dan je (tijdelijke) positie in het klassement?
Mollen in Japan...

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #7 Gepost op: 28-01-2007, 00:37:04 »
Ik snap het niet :P

Wat maakt de opgedreven prijs nu eigenlijk uit (in dit geval 245). Want als iemand het wil verkopen, gaat hij toch wel weer onder die vraagprijs van 300 zitten? 250 ofzo, en de volgende dan 220, en zo kom je wel weer bij een normale koers.

wat is dan het belang van de koers, anders dan je (tijdelijke) positie in het klassement?

O, ik snap het denk ik al: is het zodat als eva eruit zou gaan, en haar aandeel bevroren wordt, haar aandeel nog een hoge koers heeft waardoor fans die veel verzameld hebben, hoog in het klassement blijven staan???

Dan blijf ik het bewerkelijk vinden.
Mollen in Japan...

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #8 Gepost op: 28-01-2007, 01:09:36 »
O, ik snap het denk ik al: is het zodat als eva eruit zou gaan, en haar aandeel bevroren wordt, haar aandeel nog een hoge koers heeft waardoor fans die veel verzameld hebben, hoog in het klassement blijven staan???

Precies.

Donderdag hebben in de laatste minuut voor de beurssluiting zes verschillende spelers in totaal tien transactievoorstellen gedaan, vermoedelijk meestal om een slotkoers te beinvloeden. 1 speler deed 3 transactievoorstellen in 5 seconden.

Vrijdagnacht heeft een andere speler de koers van Renate Mol opgedreven tot 5084 dukaten. Ik heb 1 van de logfiles moeten weggooien omdat de grafieken onleesbaar waren geworden.

Iedereen die gereageerd heeft, is voor de handhaving van de huidige spelregels. Dat is prima. Ik zal niks veranderen. Er is een risico dat er de komende weken vreemde dingen gebeuren. Maar als het nodig is, kunnen we altijd achteraf beslissen hoe we daar mee omgaan.

Allemaal bedankt voor de reacties!

Offline kolko

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #9 Gepost op: 28-01-2007, 11:20:12 »
Het nu nog gaan veranderen zou inderdaad niet zo leuk zijn, maar volgend jaar hebben we zeker een ander systeem nodig

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #10 Gepost op: 28-01-2007, 15:41:31 »
Het aandeel waar je het over had was een molaandeel. Als Eva eruit zou gaan, had de slotkoers van dit aandeel totaal geen betekenis. Aandeel koersen vastzetten is een goede strategie, totdat we simpelweg besluiten na de afl. de overige koersen verder te laten stijgen zodat de spelers met vastgezette bedragen niet kunnen profiteren ervan.

Offline LozegtDickismol

  • Forumlid
  • Dick 'kan niet zo goed kaartlezen' ;)
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #11 Gepost op: 28-01-2007, 20:10:20 »
Ik heb in de andere thread al een tijd geleden gezet hoe je dit m.i. moet oplossen. Gewoon een cap inbouwen. Vaste waardes voor afvalkandidaten, die het eerst afvalt bijv. 100 waarde geven, volgende 120 etc.

Ik ben er overigens tegen tijdens het spel de regels te veranderen.
Greetz, Lo

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #12 Gepost op: 28-01-2007, 23:47:40 »
Precies.

Donderdag hebben in de laatste minuut voor de beurssluiting zes verschillende spelers in totaal tien transactievoorstellen gedaan, vermoedelijk meestal om een slotkoers te beinvloeden. 1 speler deed 3 transactievoorstellen in 5 seconden.

Vrijdagnacht heeft een andere speler de koers van Renate Mol opgedreven tot 5084 dukaten. Ik heb 1 van de logfiles moeten weggooien omdat de grafieken onleesbaar waren geworden.

Iedereen die gereageerd heeft, is voor de handhaving van de huidige spelregels. Dat is prima. Ik zal niks veranderen. Er is een risico dat er de komende weken vreemde dingen gebeuren. Maar als het nodig is, kunnen we altijd achteraf beslissen hoe we daar mee omgaan.

Allemaal bedankt voor de reacties!

Heel erg bedankt voor de uitleg  ::ok:: . Maar ik snap nog niet helemaal de zin van het dikgedrukte :-[
Mollen in Japan...

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2007, 14:50:47 »
Ik snap het ook niet meer, volgens mij heeft iedereen hier zonder uitzondering gezegd dat we niet de regels willen veranderen maar ik zag net tot mijn schrik dat een heleboel doorlopende orders zijn geschrapt. Ook van mij en ik weet i.i.g. van mezelf dat ik dat zelf niet gedaan heb. Het is heel belangrijk dat je doorlopende orders kan inleggen, zeker voor mij omdat ik meerdere dagen achtereen niet thuis ben. Ook die spelers moeten mee kunnen doen aan het spel. Een molprijs zal zeker gaan oplopen naar 500 dukaten zo niet meer omdat de keuze steeds kleiner wordt en het iedereen duidelijk zal worden wie het is. Dus waarom toch schrappen van ingelegde orders terwijl iedereen er tegen is?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2007, 20:50:24 »
Ik snap het ook niet meer, volgens mij heeft iedereen hier zonder uitzondering gezegd dat we niet de regels willen veranderen maar ik zag net tot mijn schrik dat een heleboel doorlopende orders zijn geschrapt.

Klopt, sinds vrijdag worden alle transactievoorstellen die ouder zijn dan 10 dagen, automatisch verwijderd. Dit gebeurt vanwege twee redenen:

  • Sommige spelers zijn gestopt en het is niet eerlijk dat hun voorstellen het spel blijven beinvloeden
  • Sommige spelers doen onredelijke voorstellen. Voorstellen waarop lang niet wordt gereageerd, zijn waarschijnlijk niet realistisch en kunnen weg

Citaat
Het is heel belangrijk dat je doorlopende orders kan inleggen, zeker voor mij omdat ik meerdere dagen achtereen niet thuis ben.

Natuurlijk kunnen spelers een tijdje wegblijven. Maar als ze een order langer dan 10 dagen willen houden dan moeten ze hem verversen. Deze tip staat sinds vrijdag ook bij de uitleg van het spel.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #15 Gepost op: 29-01-2007, 21:23:11 »
Ik heb in de andere thread al een tijd geleden gezet hoe je dit m.i. moet oplossen. Gewoon een cap inbouwen. Vaste waardes voor afvalkandidaten, die het eerst afvalt bijv. 100 waarde geven, volgende 120 etc.

Ik herinner mij deze opmerking. Het is, zeker in het eerste jaar van de beurs, erg lastig om redelijke eindprijzen voor de aandelen te bepalen. Ze zijn allemaal begonnen op 10 dukaten. Ik heb nog steeds geen idee waar ze gaan eindigen.

Toch moet er een soort begrenzing komen. Het aandeel Liesbeth Kandidaat heeft in week 2 gemiddeld op 229 gestaan met een maximum van 324. Op woensdag 12:00 is het vanaf 230 beginnen te dalen. Donderdag 19:00 stond het op 167, de laagste stand van die week. Om 20:00 heeft Giorgio daar 95 van gemaakt, de eindstand.

Wat ik volgend jaar wil doen, is het aandeel te laten eindigen binnen 10% van de gemiddelde weekprijs. Als spelers het aandeel opdrijven gedurende de week dan kunnen andere spelers daarop reageren. De gemiddelde weekprijs lijkt mij daarom een eerlijke prijs. Als het aandeel eindigt binnen die grenzen, dan geldt de laatste prijs. Anders geldt de gemiddelde prijs plus of min 10% afhankelijk of het aandeel boven of onder de gemiddelde prijs is geeindigd.

Voor Liesbeth Kandidaat zou deze regel hebben betekend: gemiddelde weekprijs = 229; +/- 10% levert op minimumprijs=206, maximumprijs=252. Het aandeel is geeindigd op 95, onder de minimumprijs. Dus de eindprijs zou gelijk zijn aan de minimumprijs: 206.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #16 Gepost op: 30-01-2007, 00:34:25 »
sommige spelers doen onredelijke voorstellen. Voorstellen waarop lang niet wordt gereageerd, zijn waarschijnlijk niet realistisch en kunnen weg

Dat is dus maar de vraag, ik denk van niet.... de laatste molkandidaten zouden best een veelvoud kunnen gaan kosten dan wat ze nu zijn. Verder ben ik het zeker wel eens hoor dat je trucs moet voorkomen, stel voor dat je een kandidaataandeel oppompt tot 5000 dukaten waarna die op dat niveau wordt vastgeklickt. Dan is de molbeurs helemaal kapot, al je zorgvuldige winstjes van koop op 120 en verkoop 140 slaan dan nergens meer op. Een van de methoden om dat tegen te gaan is juist veel (oude) liggende orders in de markt. Want hoe minder orders, hoe makkelijker het manipuleren is. Ik schrok echt dat de hele markt wel weggeslagen leek te zijn, het wordt dan echt gevaarlijk voor dit soort buitenissige scores.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #17 Gepost op: 30-01-2007, 00:53:46 »
Ik schrok echt dat de hele markt wel weggeslagen leek te zijn, het wordt dan echt gevaarlijk voor dit soort buitenissige scores.

Ik heb dat gevaar ook meteen ingezien. Vandaar dat ik kwam suggestie om de spelregels aan te passen (eerste post van dit topic).

Citaat
stel voor dat je een kandidaataandeel oppompt tot 5000 dukaten waarna die op dat niveau wordt vastgeklickt

Ik heb de maximumprijs van een aandeel zondag verlaagd van 9999 naar 999. Ik vond het jammer dat het moest maar ik wilde niet het risico lopen op het scenario dat je hier nu ook beschrijft,

Citaat
Want hoe minder orders, hoe makkelijker het manipuleren is.

Ja, de spelers moeten goed opletten. Maar dat doen we ook wel.

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2007, 00:37:45 »
Maar eigenlijk hoef je alleen op te letten / in te grijpen op de donderdagmiddag, toch?
Mollen in Japan...

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Nieuwe koersberekening?
« Reactie #19 Gepost op: 6-02-2007, 15:48:25 »
Voor een volgende beurs zou ik de aandeelwaarde en dus de slotkoers als volgt bepalen:

Waarde Aandeel = (SUM(Laatste 5 transacties))/5

Of wellicht laatste 10 transacties, maar dat maakt koersverloop wel traag.

In ieder geval is de waarde dan gebaseerd op wat mensen er in het recente verleden er voor over hebben.

Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.