Auteur Topic: Aflevering 7  (gelezen 75464 keer)

Offline saem

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Aflevering 7
« Reactie #160 Gepost op: 20-02-2007, 00:15:52 »
Toevallig las ik hier dat mensen idd. met gele shirts gaan lopen ter ere van de koning, dus dat zal wel kloppen.
http://www.nvt-bkk.org/tips/koningshuis.html
Goed gevonden tureluurs!!!!!!!! Klopt dus.
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #161 Gepost op: 20-02-2007, 00:53:44 »
OK, even alle Phuket/Karel fouten op een rijtje.

** Eerste beeld van Phuket, helemaal aan het begin van de uitzending (2.09) staat: Dag 12 Chiang Mai. Dit moet uiteraard zijn Phuket stad.

** De tijd op de klokkentoren loopt niet chronologisch. Eerst 5 over 1, daarna 10 voor half twee en vervolgens weer 5 over 1.

** Karel zegt dat de nieuwe klokkentoren 12 jaar geleden is gebouwd op de plaats van de oude. Dit is niet correct want de oude stond (als hij al is afgebroken) ergens anders.

** Karel zegt dat Rama de 5e leefde van 1868 tot 1925 en 57 jaar is geworden. Dit is fout. Rama V leefde van 1853 tot 1910. Hij regeerde van 1868 tot 1910. Zijn opvolger Rama VI regeerde van 1910 tot 1925.

** Volgens Karel gaat het merendeel van de vrouwen elke ochtend naar de kapper. Volgens een simpel rekensommetje zou dat betekenen dat er in Phuket (60.000 inwoners) minstens 300 kapperszaken zouden moeten zijn en die moeten dan allemaal elke ochtend gemiddeld 50 vrouwen bedienen. Vooral gezien het zaakje wat ze bezochten lijkt dit schier onmogelijk of is enorm overdreven.

** De zons-opkomst en -onderganstijden op het bord kloppen niet met de dag waarop ze daar voor staan.
Op die dag(en) in juni 2006 zou er moeten staan 06.11 en 18.46, inplaats daarvan staat er 06.37, 18.38. en totaal verschil van 0.34.  De tijden die op het bord staan komen overeen met 6,7 en 8 maart 2006.

** Het verhaal van Karel dat dit bord word gebruikt om de bevolking op tijd te laten opstaan is mogelijk maar ongeloofwaardig want over een heel jaar genomen zit er niet meer dan een half uur verschil in tijd van zonsopkomst of ondergang. Van dag tot dag gaat het om seconden tot hooguit een kleine minuut.

** Het Thavorn hotel is volgens Karel het grootste in de stad. Dit is niet waar, sinds de opkomst van het toerisme zijn er veel grotere.

** Volgens Karel is het hotel pas 45 jaar oud. Dit is niet correct, het stamt uit begin 20e eeuw.

** Volgens Karel was het 45 jaar (vanaf 2006) geleden 1964. Dit moet uiteraard 1961 zijn.

** Het hotel is volgens Karel opgericht door ene Dilok. Wederom foute bingo. Het hotel is opgericht door de van Chinese origine Thavorn Wong Wong familie. Dilok was een zoon van koning Rama V. De 21e zoon om precies te zijn, de dochters meegerekend was hij nummer 44 (van de in totaal 77 prinsen en prinsessen die de goede man op de wereld heeft gebracht).

** Het was vroeger ook een bioscoop volgens Karel maar hoe wanhopig ook gezocht dit is nergens terug te vinden. Wel dat er vroeger veel filmsterren en andere celeb's logeerden en dat er een klein museum met film memoralia in zit.

** Bij de 'oude' tinbewerker herkent Karel de vrouw als een Birmaanse terwijl juist de Chinese vrouwen bekend staan om poeder op hun gezicht. Tevens waren het juist de Chinezen die naar Phuket kwamen vanwege de tinbewerking.
Birmezen vormen een heel kleine minderheid.

** Bij het eindpunt herkent Karel juist weer Chinese voorouders op een aantal foto's in een huis met een traditionele Maleisische keuken.

Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #162 Gepost op: 20-02-2007, 01:04:08 »
Bij begin van de rondleiding gaf Karel ook aan dat Chino-Portugese de leidraad van de tour is.

See no Portugese? Of een hint naar de Portugal-reeks? Toen met George?

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline willem29

• Forumlid
  • Alex is leuk !
« Reactie #163 Gepost op: 20-02-2007, 02:49:02 »
OK, even alle Phuket/Karel fouten op een rijtje.

....

Maleisische keuken.

Arme Karel. Het is ook een presentator geen reisleider, geen autocue op locatie gehad... Het is ook niet niks om de hele toer uit zijn hoofd te leren. Jammer alleen dat er met de montage niet wat schoonheidsfoutjes zijn geknipt. Hij zal vast ook op plaatsen verhaaltjes gehouden hebben die wel klopte.

(ik moest erg lachen als ie bij de kapper in het nederlands vraagt of ze even mogen binnenkomen. Alsof ze dat verstaan)

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 20-02-2007, 09:27:35 »
Als het opsporen van fouten niet een van de volgende opdrachten is, dan schat ik in dat Karel niet gelukkig was met een redactie die gebrekkige research heeft gedaan voor teksten die hij moest uitspreken.

Hij is tevens journalist/presentator van serieuze nieuwprogramma's. Als een redactielid van zo'n programma dit soort broddelwerk levert, kan hij uit gaan kijken naar een andere baan.

Karel wekte bij mij de indruk dat hij het erg prettig vond deze rondleiding te doen. Hij kan wel wat meer dan alleen een spel presenteren. Ik vind dat hij dit programma naar een hoger niveau heeft getild.

Er zit iets achter, een opdracht of aanwijzing. Anders heeft de redactie zich vergaloppeerd met deze 'infotainment'. Er wordt wel meer apekool als feit op de televisie gepresenteerd maar alles wat gezegd wordt in juist dit programma,  wordt door de kijkers secuur gewogen.

Maar goed, toeristische informatie die je in de vreemde krijgt, klopt wel vaker niet. Hoe verder weg van West-Europa,  hoe onbetrouwbaarder. Ik denk dat de bron de lokale VVV van Phuket of het Thais verkeersbureau is.

« Laatst bewerkt op: 20-02-2007, 09:59:46 door tovak »

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 20-02-2007, 11:15:31 »
Bij begin van de rondleiding gaf Karel ook aan dat Chino-Portugese de leidraad van de tour is.

See no Portugese? Of een hint naar de Portugal-reeks? Toen met George?

Nee joh, dat is gewoon Sino-Portugees, 'Sino' staat idd voor Chinees, net als in "sinologie'
Tell me what your telescope says

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #166 Gepost op: 20-02-2007, 11:20:23 »
Er zijn 4 mogelijke verklaringen voor de foutieve informatie die Karel verstrekt.

1) Karel vergist zich. Hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan, haalt feiten door elkaar, heeft wel ergens de bel horen luiden maar weet bij god niet meer waar die klepel nou uithangt en zegt maar wat. (hele slechte actie voor een nieuwspresentator).

2) Karel weet niet beter. De informatie zoals hij die verstrekt is zoals het hem is meegedeeld. Een beetje goedkoop reisgidsje gekocht of een Thai die zo beroerd Engels sprak dat de info uit een Babbelonische spraakverwarring is samengesteld. (ook niet echt een positieve zaak voor een journalist, altijd feiten checken!!).

3) De verdraaide of foute feiten zijn er bewust ingestopt en hebben te maken met het spel voor de kandidaten in 1 van de volgende afleveringen. Voorbeeld: Ze krijgen een stapel reisgidsen en brochures, mogen in groepjes door de stad gaan lopen en hebben een uur de tijd om zoveel mogelijk fouten van Karel op te sporen. Voor elke fout komt er 100 euro bij in de pot.

4) De verdraaide of foute feiten zitten er enkel en alleen in om fanatieke molspeurders een hint te geven naar de identiteit van de mol. Een aanwijzing dus voor de kijkers/forummers.

Een laatste reden kan nog een combinatie zijn van 1 en 2.

In geval 1 of 2 zal hij dit op de MFD waarschijnlijk met het schaamrood op z'n kaken toegeven maar kunnen we dit hoofdstuk hier en nu afsluiten, kunnen we niks mee.

In geval 3 komen we er eerder achter en kan het wel van pas komen dat we al een hoop research hebben gedaan voor die specifieke opdracht.

In geval 4 moet het toch mogelijk zijn om dit uit te pluizen?!!. Ik kan het niet uitstaan dat je zeker weet naar een hint te kijken maar hem toch niet te zien.
Maar ja, bij die liftopdracht ben ik er ook van overtuigd dat er een hint in zit, maar waar? Niemand die het ziet.

« Laatst bewerkt op: 20-02-2007, 11:23:35 door Lodewijk14e »

Offline ravelijn

• Forumlid
  • niets is zoals het lijkt
« Reactie #167 Gepost op: 20-02-2007, 12:56:44 »
Ik wil jullie niet nog gekker maken maar... (ik ben toch al rijp voor het gesticht)

Hebben jullie gezien dat op wieisdemol.nl zowel bij aflevering 6 als 7 links geplaatst zijn naar Wikipedia?
Het betreft 2 links in opdracht 1 in aflevering 6: "bladverliezende" en "teakboom"
In aflevering 7, opdracht 3: 2 links: "portugees" en "Chinees"

Waarom juist deze 4 woorden? Volgens mij moeten we daar toch wat mee.

Offline Rormo

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 20-02-2007, 14:02:49 »
Portugees -> George -> de mol is een man -> Paul?????

Offline kabouter

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 20-02-2007, 16:20:44 »
Bladverliezende teakbomen vind je in Noord Thailand.

Offline Risjaar

• Forumlid
  • Eenmaal in een tunnel is 't maar beter doorgassen.
« Reactie #170 Gepost op: 20-02-2007, 21:21:27 »
Die links lijken me nou hele bewuste hints...
PUZZELTIJD!!! ::joehoe::
C'est le Fruit!

Offline willem29

• Forumlid
  • Alex is leuk !
« Reactie #171 Gepost op: 20-02-2007, 21:24:06 »
Bladverliezende teakbomen vind je in Noord Thailand.

Boom - (Inge) Iep(enburg)
Bij een Blad(verlies) moest ik meteen aan (adam en) eva denken
Portugal weer Inge. Die begint over Lissabon in de wandeltocht.
Chinees geen idee

« Laatst bewerkt op: 20-02-2007, 21:37:15 door willem29 »

Offline Moni

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 20-02-2007, 22:12:55 »
Ik wil jullie niet nog gekker maken maar... (ik ben toch al rijp voor het gesticht)

Hebben jullie gezien dat op wieisdemol.nl zowel bij aflevering 6 als 7 links geplaatst zijn naar Wikipedia?
Het betreft 2 links in opdracht 1 in aflevering 6: "bladverliezende" en "teakboom"

Ik ben gaan puzzelen met "bladverliezende" en "teakboom" en kan er de volgende zinnen mee maken:
Bladert deze mol in boek eva  ... of
Eva bladert in boek deze mol

Ik ben er nog niet helemaal uit er zijn vast nog meer mogelijkheden.
Volgens mij zit Eva in de vooruitblik van volgende week in iemands molboekje te kijken. Het boekje van de mol?

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 20-02-2007, 22:27:01 »
De verdraaide of foute feiten zijn er bewust ingestopt en hebben te maken met het spel voor de kandidaten in 1 van de volgende afleveringen. Voorbeeld: Ze krijgen een stapel reisgidsen en brochures, mogen in groepjes door de stad gaan lopen en hebben een uur de tijd om zoveel mogelijk fouten van Karel op te sporen. Voor elke fout komt er 100 euro bij in de pot.

Zoiets zou de reden kunnen zijn waarom ze hun reisgidsen moesten inleveren in het begin!

Offline Moni

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 20-02-2007, 22:39:53 »

Met de woordjes "portugees" en "chinees" kan ik de volgende zin maken:
Inge scheept euros

Klinkt wel raar vind ik zelf, maar volgens het woordenboek is "schepen" ook een werkwoord.
Is niet echt een hint lijkt mij, want we hebben allemaal kunnen zien dat ze aardig wat geld had gevonden op het eilandje.

Offline opaweethetbeter

• Forumlid
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
« Reactie #175 Gepost op: 20-02-2007, 23:19:06 »
Zon op 06.37
periode van 5 tot 12 maart of 17 dec

Zon onder 18.38 
26 feb - 23 april
Goed gezien willem!
Edit: Goed gezien Lodewijk! ('t gaat ook ineens zo snel met dit topic dat ik een hele pagina gemist heb.)
Ik heb wat zitten speuren m.b.v. "Starry Night", dat is een programma voor astronomie-liefhebbers (kun je gratis 10 dagen proefdraaien.) Je kunt daar een plaats en een tijdstip invullen en het programma vervolgens de tijden van zonsopgang en zonsondergang laten uitrekenen. Ik kom daarmee op het volgende lijstje:

Deventer, 24 april 1957.       op: 6.19, onder: 8.48
Mortsel, 1 september 1977.          op: 6.55, onder: 8.28
Etten-Leur, 29 januari 1979        op: 8.25, onder: 5.24
Rotterdam, 27 oktober 1979       op: 7.27, onder: 5.24

Deventer, 24 april 2007       op: 6.20, onder: 8.48
Mortsel, 1 september 2007      op: 6.55, onder: 8.28
Etten-Leur, 29 januari 2007      op: 8.25, onder: 5.24
Rotterdam, 27 oktober 2007      op: 7.27, onder: 5.24

Phuket, 24 april 1957          op: 7.11, onder: 7.35
Phuket, 1 september 1977      op: 7.18, onder: 7.34
Phuket, 29 januari 1979         op: 7.46, onder: 7.32
Phuket, 27 oktober 1979         op: 7.14, onder: 7.06

Phuket, 1 januari 2007         op: 7.39, onder: 7.20
Phuket, 1 april 2007         op: 7.24, onder: 7.36
Phuket, 1 juli 2007         op: 7.12, onder: 7.47
Phuket, 1 oktober 2007         op: 7.14, onder: 7.18

(De Phuket-tijden die het programma uitrekent wijken om een of andere reden een uur af van de tijden uit die tabel van jou, maar verder komt het behoorlijk overeen.)
De gezochte tijden rollen hier nog niet uit, dus ik speur nog verder.

Noggunedit: ik zag helaas pas achteraf dat Lodewijk al had uitgevogeld dat de tijden overeenkomen met 6-8 maart. Dat lijkt idd te kloppen (afgezien van dat uur verschil dat ik niet helemaal snap.)
« Laatst bewerkt op: 20-02-2007, 23:33:23 door opaweethetbeter »

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #176 Gepost op: 20-02-2007, 23:44:55 »
.

Noggunedit: ik zag helaas pas achteraf dat Lodewijk al had uitgevogeld dat de tijden overeenkomen met 6-8 maart. Dat lijkt idd te kloppen (afgezien van dat uur verschil dat ik niet helemaal snap.)

Uur tijdverschil:
In Thailand kennen ze geen zomertijd  ;)

Is ook niet nodig want zoals ik al had gemeld zit er maar ongeveer een uur verschil tussen de langste en kortste dag van het jaar.

Offline opaweethetbeter

• Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 20-02-2007, 23:51:02 »
Zomertijd is 't probleem niet, want als ik die aanzet kom ik zelfs op twee uur verschil. Nee, het lijkt erop dat het programma denkt dat Phuket op GMT + 8 uur zit, terwijl het in werkelijkheid 7 uur is. Jouw berekeningen kloppen dus precies.

Offline opaweethetbeter

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 21-02-2007, 00:16:14 »
Maar hoe komen we er eigenlijk bij dat de serie in juni is opgenomen? Het is dan namelijk in het grootste deel van Thailand het regenseizoen, terwijl het in maart veel droger is. Lijkt me toch wel iets om rekening mee te houden met al die watergevoelige camera's.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #179 Gepost op: 21-02-2007, 00:21:19 »
Maar hoe komen we er eigenlijk bij dat de serie in juni is opgenomen? Het is dan namelijk in het grootste deel van Thailand het regenseizoen, terwijl het in maart veel droger is. Lijkt me toch wel iets om rekening mee te houden met al die watergevoelige camera's.
Er is een aantal vaststaande feiten dat deze opnameperiode markeert.

Ten eerste: de rechtszaak op 8 juni waar Karel nog bij was. Ten tweede: het weinig om het lijf hebbende optreden van Sander Lantinga op Wimbledon, 3 of 4 juli. Tussen die twee data in hebben de opnames plaatsgevonden.