Auteur Topic: Europese competities (Europa League en Champions League)  (gelezen 551330 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1700 Gepost op: 25-11-2015, 19:28:43 »
Als ze maar niet met veel goals verschil winnen
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1701 Gepost op: 25-11-2015, 21:24:33 »
Pfff Zoet, wil je me nooit meer zo laten schrikken  :o

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1702 Gepost op: 25-11-2015, 21:32:16 »
0-0 bij rust, prima  ::ok::

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1703 Gepost op: 25-11-2015, 22:37:18 »
0-0 eindstand  ::bravo::



En nog alle kans op én overwintering Europa League, maar nog mooier... Champions League :D want als PSV wint van CSKA gaat het Wolfsburg en Man U (ongeacht resultaat daar) bij een gelijke stand op onderling resultaat voorbij. Zou het dan eindelijk weer lukken...

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1704 Gepost op: 25-11-2015, 22:50:18 »
Verliezen van CSKA betekent einde verhaal...
een gelijkspel betekent Europa League (of Champions League als Wolfsburg van Manchester wint)
Winnen betekent Champions League
Wit is ook een kleur!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1705 Gepost op: 25-11-2015, 22:51:53 »
resultaten uit het verleden ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1706 Gepost op: 25-11-2015, 23:20:29 »
Pff dat wordt spannend zeg over 2 weken. Kan inderdaad alle kanten op.
Ik vind Moskou een tricky tegenstander. Hadden meer punten kunnen hebben.

Maar hoe dan ook. Een gelijkspel bij Manchester is prima  ::ok::
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1707 Gepost op: 25-11-2015, 23:40:50 »
Volgde de wedstrijd met een boekje erbij - maar vond psv lang niet slecht spelen, Zoet leek ook prima ::ok::

Verliezen van CSKA betekent einde verhaal...
een gelijkspel betekent Europa League (of Champions League als Wolfsburg van Manchester wint)
Winnen betekent Champions League

Mja, maar in het scenario van gelijkspel en ManUtd verliest, kan Manchester is sommige gevallen nog doorgaan als ze bv met 3-2 verliezen, obv wie het meest gescoord heeft, geloof ik.

Anyway, ik heb net even zitten denken en cijferen, en heb PSV op 57% [indien m'n voorgenoemde vermoeden klopt misschien zakkend naar 56% - maar dat zit ruim in m'n foutmarge].
Probleem is een beetje een vrij forse foutmarge doordat CSKA heel moeilijk te plaatsen is door zeer slechte recente resultaten.



edit: heh, als mn odds kloppen zou PSV vrijwel precies evenveel kans hebben om zich te kwalificeren als ManUtd. Wie had dat vooraf gedacht.
« Laatst bewerkt op: 25-11-2015, 23:43:47 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1708 Gepost op: 25-11-2015, 23:55:13 »
Hoe bereken je dat in vredesnaam?
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1709 Gepost op: 26-11-2015, 09:35:14 »
Nee hoor, als PSV en Manchester gelijk komen dan gaat PSV altijd door, onderling resultaat is beter ;D
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1710 Gepost op: 26-11-2015, 11:03:00 »
Nee hoor, als PSV en Manchester gelijk komen dan gaat PSV altijd door, onderling resultaat is beter ;D

Dacht dat onderling resultaat kwam ná het totale resultaat van Doelsaldo; Meeste doelpunten vóór, etc. Maar misschien heb ik het wat dat betreft inderdaad mis.

Hoe bereken je dat in vredesnaam?

Ja, zeg, ik ga je even een nóg betere sportvoorspeller maken ::)
Alhoewel dit alleen kennis is die je theoretisch bij het wedkantoor kunt gebruiken, eigenlijk niet bij de toto [behalve als je elke week een paar uur aan de toto voorspellen wilt besteden].

Okay, ik zal de halve sluier oplichten:
In dit geval was de eindkans eenvoudig te berekenen obv kansen voor de afzonderlijke wedstrijden. Immers PSV gaat door bij winst, of bij Gelijkspel&WinstWolfsburg.
Ik had PSV's winstkansen op 46%; gelijkspel PSV op 27% en winst Wolfsburg op 40%.
Dus dat maakt een totale kans van .46 + (.27*.4) = .568, hetgeen ik even afrondde op 57%.

Maar ik denk dat je vraag feitelijk is hoe ik de kansen van de wedstrijden inschatte. Want dat is het enige ingewikkelde en interessante aan de exercitie - het komen tot de uiteindelijke totaalkans [van 57% hier] is zuiver wat vermenigvuldigen en optellen.

De basis is de volgende kennis:
- Wanneer je 2 volstrekt equivalente gemiddelde teams hebt, dan heeft het thuisteam een kans van ongeveer 46% om te winnen.
- Gelijkspelpercentage is redelijk onafhankelijk van krachtsverschil tussen teams, en zit bij 2 equivalente gemiddelde teams op 27-28%.
Dus je basis is als volgt: thuisteam winst 46%; gelijkspel 27%; uitteam winst 27%.
Dat is je uitgangspunt, en met die odds ga je vervolgens spelen en schaven om de wedstrijd te benaderen.




Inmiddels zijn de bookie odds bekend, dus ter voorbeeld zal ik ze vergelijken. Eerst de eenvoudigste:
Wolfsburg - Manchester United:
Mijn odds:
Wolfsburg 40%
Gelijkspel 27%
Manchester 33%

Gemiddelde bookie odds:
Wolfsburg 38.8%
Gelijkspel 27.7%
Manchester 33.5%

Naja, dat zit zeer dicht bij elkaar in de buurt - eigenlijk sterker dan je zou verwachten gezien de geringe tijd die ik aan de wedstrijd had besteed. Denk dat ManU momenteel een iets sterkere ploeg is, zodat ik Wolfsburg 40% [toevallig een rond getal] gaf ipv de 46% die het bij equivalentie had gekregen. Verder heb ik er weinig aan geschaafd.


PSV - CSKA
Mijn odds:
PSV 46%
gelijkspel 27%
CSKA 27%

Bookie odds:
PSV 59%
gelijkspel 24.5%
CSKA 16.5%

Deze zijn duidelijk sterk verschillend. Zoals ik gister zei, voordat de bookie odds uitkwamen, "Probleem is een beetje een vrij forse foutmarge doordat CSKA heel moeilijk te plaatsen is door zeer slechte recente resultaten."
Dat heeft de volgende invloed.
Normaal is CSKA absoluut zonder twijfel een beter team dan PSV. Dus zonder enige context zou PSV odds krijgen voor thuiswinst van.. laten we zeggen 36-37%. Misschien een procentje meer of minder, maar die regio. Er is echter wel context. PSV speelt zeer acceptabel in Europa; heeft thuis 2-0 van Wolfsburg en 2-1 van ManU gewonnen. CSKA zit even in een downswing, heeft de afgelopen 5 wedstrijden verloren, waaronder de laatste 3 allemaal thuis met 0-2; en de uitwedstrijen tegen Wolfsburg en ManU beide met 1-0.
Hoeveel laat je die context meewegen? Natuurlijk heeft PSV gezien die context meer dan 36-37% kans. Ik neigde aanvankelijk naar 50%; hetgeen zou impliceren dat PSV op dit moment een iets betere ploeg is dan CSKA. Maarrr, dacht ik toen, CSKA heeft beide uitwedstrijden in principe maar nipt verloren. En ondanks de downswing staan ze in de Russische league gewoon bovenaan, en 5 punten los van de nummer twee. Dus is PSV wel op dit moment een beter team? Daarom ben ik gesettled op dat ze momenteel equivalent zijn - met een ruime foutmarge omdat CSKA heel moeilijk is om in te schatten. In elk geval zonder ineens een serie wedstrijden van ze terug te gaan kijken, which would be a major overkill ;)
De bookies zijn het daar niet mee eens. PSV is momenteel een stuk beter dan CSKA, boem, 59%. I don't know. Context door abrupte veranderingen zoals deze CSKA-streak zijn moeilijk in te schatten. Dus wellicht hebben de bookies gelijk. Maar ik zie het niet.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1711 Gepost op: 26-11-2015, 12:47:52 »
Als jij dat wedkantoor eens runt volgend jaar ;d
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1712 Gepost op: 26-11-2015, 13:07:51 »
Als jij dat wedkantoor eens runt volgend jaar ;d
::rofl:: alleen al vanwege die uitleg wint HDD ook dit jaar waarschijnlijk de toto weer ;D

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1713 Gepost op: 26-11-2015, 19:03:49 »
Oke, helder! Dank voor je uitleg, HDD. Wat ik me nog wel afvraag: hoe kom je dan in eerste instantie aan die 46%?

En wat concurrentie kun je hier en daar wel gebruiken, dacht ik zo ;)
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1714 Gepost op: 26-11-2015, 21:52:20 »
Als jij dat wedkantoor eens runt volgend jaar ;d

Je doet het geweldig Niek ::hug::

::rofl:: alleen al vanwege die uitleg wint HDD ook dit jaar waarschijnlijk de toto weer ;D

Mwaaaahhh..

Je moet kennis als deze niet te breed trekken.
Voor de toto gebruik ik helemaal geen zelfgemaakte percentages.
Ten eerste omdat een dergelijke benadering totaal overkill zou zijn mbt de hoeveelheid werk die je er wekelijks in zou moeten steken.
Ten tweede, als Ajax thuis tegen De Graafschap speelt, dan is het totaal irrelevant of Ajax 70% kans om te winnen heeft of 80%. Je weet dat Ajax een zeer grote favoriet is, dat De Graafschap waarschijnlijk niet zal scoren, en dat Ajax ongeveer 4 er gemiddeld in zal trappen.
Andere overwegingen ;)

En zelfs als je een margin call hebt, waarbij thuiswinst, gelijkspel en uitwinst ongeveer gelijkwaardig zijn.. het is de essentie van een margin call dat ze nauwelijks zullen verschillen. Dus thuiswinst zal hypothetisch misschien 1.5 punten opleveren, gelijkspel 1.4, en uitwinst 1.45. Dan kan je wel langdurig zoeken, denken en kijken, om voor thuiswinst te gaan.. maar uiteindelijk waren alle keuzemogelijkheden equivalent, dus je wint on the long run praktisch niets.



Sterker nog, het is niet eens erg nuttig bij Nieks wedkantoor.
Het zou daar supernuttig zijn als Niek alle odds zelf zou bedenken, er links en rechts value te vinden was, en iedereen maar wat aan mocht klooien.
Maar de odds komen overwegend van bookies, en die hebben vaker gelijk dan ik :P

Oke, helder! Dank voor je uitleg, HDD. Wat ik me nog wel afvraag: hoe kom je dan in eerste instantie aan die 46%?

En wat concurrentie kun je hier en daar wel gebruiken, dacht ik zo ;)

I don't know.. ik kan wel goed leven met winnen ::hypocriet:: En je komt steeds dichter en dichterbij.


Ah, logische vraag ja. En feitelijk via indirecte observatie.
Ben jaren geleden nogal actief geweest met [virtueel] sportsbetting, dus dan zie je constant odds langskomen die je omrekent.
Dus dan begin je gewoon heel basic met kijken van 'okay, deze 2 teams zijn op het oog ongeveer gelijk, ik krijg odds van 2.15 voor het thuisteam. Dat had zonder juice (laten we zeggen) 2.35 moeten zijn, oftewel 42.5%.' Dus het ballpark-estimate heb je heel snel. En vervolgens ben je zo veelvuldig met de odds bezig, dat je finetuned wat equivalente teams zijn, en dan zie je dat het percentage meer in de buurt van de 46% zit, in plaats van de 42.5 die je in het begin gokte.
Zijn natuurlijk wel wat dingen op af te dingen, simpelweg een verschil tussen leagues, maar dat is het getal waar je ongeveer op uit komt.

Dus feitelijk door observatie van wat bookies geven. En bookies baseren zich weer op de werkelijkheid.
Want het alternatief om zelf duizenden wedstrijden door te ploegen voor het winstpercentage.. wederom overkill. ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1715 Gepost op: 26-11-2015, 22:49:04 »
Az ::zwaaisip::
Groningen ::zwaaisip::

Ajax ook... ::zwaaisip:: ??

Hoe typisch is het dat uitgerekend in dit rampjaar PSV (misschien) wel de tweede ronde van uitgerend de CL haalt  ??? ??? Tenzij ze verliezen van CSKA...

Edit: Ajax op 1-2  ::bravo::

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1716 Gepost op: 27-11-2015, 14:06:35 »
Fener heeft gewonnen dus nu moeten Ajax en Celtic beide winnen, anders gaat Ajax niet door...
Ik reken er niet meer op :(
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1717 Gepost op: 27-11-2015, 18:31:13 »
Zoek de fout  ::)


Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1718 Gepost op: 28-11-2015, 19:28:24 »
I don't know.. ik kan wel goed leven met winnen ::hypocriet:: En je komt steeds dichter en dichterbij.


Ah, logische vraag ja. En feitelijk via indirecte observatie.
Ben jaren geleden nogal actief geweest met [virtueel] sportsbetting, dus dan zie je constant odds langskomen die je omrekent.
Dus dan begin je gewoon heel basic met kijken van 'okay, deze 2 teams zijn op het oog ongeveer gelijk, ik krijg odds van 2.15 voor het thuisteam. Dat had zonder juice (laten we zeggen) 2.35 moeten zijn, oftewel 42.5%.' Dus het ballpark-estimate heb je heel snel. En vervolgens ben je zo veelvuldig met de odds bezig, dat je finetuned wat equivalente teams zijn, en dan zie je dat het percentage meer in de buurt van de 46% zit, in plaats van de 42.5 die je in het begin gokte.
Zijn natuurlijk wel wat dingen op af te dingen, simpelweg een verschil tussen leagues, maar dat is het getal waar je ongeveer op uit komt.

Dus feitelijk door observatie van wat bookies geven. En bookies baseren zich weer op de werkelijkheid.
Want het alternatief om zelf duizenden wedstrijden door te ploegen voor het winstpercentage.. wederom overkill. ;D
Oke, dan heb ik voldoende informatie om je te verslaan in de toto ::jaja::
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Europese competities (Europa League en Champions League)
« Reactie #1719 Gepost op: 28-11-2015, 23:22:49 »
Ik verwacht nu niets minder  ::ok::


Kom je dan de volgende keer ook op de spelletjesdag?  :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.