Auteur Topic: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?  (gelezen 15846 keer)

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Gepost op: 20-08-2007, 19:31:44 »
Het voetbal der lage landen heeft meer dan ooit een boost nodig.Zowel in Nederland als België heb je 5-6 'topteams',en van derest vraag je je toch wel af wat zij te zoeken hebben in 1é klasse/Eredivisie.Hoe men in Nederland over dit idee denkt weet ik niet,maar in België is men er reeds een tijdje mee bezig.Stel dat het zover komt,en we spelen een gezamelijke competitie met 18 clubs(9 uit elk land)welke teams zouden jullie voorkeur dan krijgen?
1. Ajax
2. AZ Alkmaar 
3. Feyenoord
4. Groningen
5. PSV
6. Twente 
7. Vitesse
8. Roda JC
9. NEC 
10. Willem II
11. Heerenveen 
12. Sparta Rotterdam 
13. Excelsior
14. Heracles 
15. NAC
16. Utrecht
17. VVV - Venlo 
18. De Graafschap
19. Club Brugge
20. Standard
21. AA Gent
22. Anderlecht
23. Westerlo 
24. Moeskroen 
25. Roeselare 
26. Lokeren
27. Racing Genk
28. Germinal Beerschot 
29. Charleroi 
30. Cercle Brugge 
31. Zulte Waregem 
32. KV Mechelen 
33. Bergen
34. FCV Dender EH 
35. Sint Truiden 
36. FC Brussels
 


Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2007, 19:37:19 »
Mijn favo's:
AJAX
PSV
FEYENOORD
UTRECHT
AZ
HEERENVEEN
TWENTE
GRONINGEN
VITESSE
ANDERLECHT
CLUB BRUGGE
RC GENK
STANDARD
AA GENT
MOESKROEN
CHARLEROI
KV MECHELEN
GERMINAL BEERSCHOT

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #2 Gepost op: 20-08-2007, 20:12:18 »
Ik geloof dat Harry van Raaij (ex PSV-voorzitter) dit idee wou uitwerken, maar dat het er nooit van kwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #3 Gepost op: 20-08-2007, 21:32:17 »
RWDM misschien?

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2007, 21:38:26 »
RWDM misschien?
  ::rofl::  ::rofl::  ::ok:: ::ok:: Maar Jos, ik denk niet dat de jonge generatie weet over wie of wat je nu bedoeld   ::rofl:: ::ok:: ::ok::

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #5 Gepost op: 20-08-2007, 21:42:15 »
  ::rofl::  ::rofl::  ::ok:: ::ok:: Maar Jos, ik denk niet dat de jonge generatie weet over wie of wat je nu bedoeld   ::rofl:: ::ok:: ::ok::

Niet echt ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #6 Gepost op: 20-08-2007, 21:46:40 »
RWDM:

fusieclub tussen Racing White en Daring Molenbeek.

Speelde in de jaren 70 de Belgische sterren van de hemel.


En is reeds jaren naar de voetbal-hemel.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2007, 01:59:23 »
Aangezien de Nederlandse clubs een stuk beter zijn (sorry dat ik het zo zeg, maar in Europa presteren wij een stuk beter). Voel ik meer voor dit plan:

16 clubs
9 uit Nederland
7 uit België


De clubs zijn dan:

Ajax
AZ
Feyenoord
Groningen
PSV
Twente
FC Utrecht
Vitesse
Heerenveen
Club Brugge
Anderlecht
Genk
AA Gent
Standard
Charleroi
Westerlo

De eerste divisie zal dan uit 20 bestaan, en hiervan promoveren er dan elk jaar een aantal naar de eredivisie. Hierdoor kan de samenstelling tussen NL en BE veranderen.

Onder de eerste divisie zitten dan nog een aantal andere divisies, zoals in Engeland.

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #8 Gepost op: 22-08-2007, 15:37:01 »
Lijkt me duidelijk: nee, het Belgisch voetbal is inmiddels zodanig in kwaliteit achteruit gegaan(voor het nationale elftal wil geen omroep meer betalen) dat het voor het Nederlandse voetbal ook alleen maar achteruitgang zou betekenen. Ik zie meer in een Euro-league met iedere week top wedstrijden.
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #9 Gepost op: 23-08-2007, 18:56:16 »
Stel,met de recente heisa in België (ik heb gelezen dat 77% van de Nederlanders die brave Vlamingen  ::hypocriet:: terug bij hen willen  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley:: ),dat ook de nationale teams dan samengevoegd worden.Als ik het goed heb staat Nederland in de top 10 van de Fifa,of Uefa,ofzo ranking....België staat op plaats weet ik veel,maar we staan net onder de Kaapverdische Eilanden  8) 8)  ::ok:: ::ok:: Of het een vooruitgang voor Oranje zou zijn,dat betwijfel ik toch  ::) ::)

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #10 Gepost op: 23-08-2007, 19:01:30 »
RWDM:

fusieclub tussen Racing White en Daring Molenbeek.

Speelde in de jaren 70 de Belgische sterren van de hemel.


En is reeds jaren naar de voetbal-hemel.
..... en het mag gezegd worden,"Bossie" (Johan Boskamp) was er een tijd de vedette  ::jaja:: ::jaja:: ::jaja::

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #11 Gepost op: 23-08-2007, 19:02:33 »
Nederland staat op de 7e plaats, net achter Kroatië.

België staat 69e, net achter Bolivia, Belarus, Macedonië, Albanië, Hongarije, Irak, Trinidad, Zambia, Zuid-Afrika, Togo, Uzbekistan en Angola. ;D

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #12 Gepost op: 11-12-2007, 18:35:02 »
Bij handbal zijn ze al zover  ::oink::


Beneliga handbal krijgt gestalte

HOLSBEEK -  De plannen voor een mannenhandbalcompetitie tussen de beste Nederlandse en Belgische clubs krijgen in januari 2008 concreet gestalte. De grensoverschrijdende samenwerking heet Beneliga en begint in het weekeinde van 26 en 27 januari met een eerste toernooi. Acht clubs doen mee, meldde het Nederlandse Handbalverbond (NHV) dinsdag.

„De bovenste vier clubs van de ranglijst zijn uitgenodigd en spelen tegen elkaar. Later in het jaar treffen de beste vier uit het eerste weekeinde elkaar in de finales. Een grote Belgische sponsor zorgt voor het prijzengeld”, legt directeur Ben Spaai van het NHV uit.

De Beneliga kan mogelijk uitgroeien tot een volwaardige competitie, met de erkenning van de Europese handbalfederatie (EHF). „Maar dat zal nog wel even duren”, zegt Spaai. „Eerst maar eens kijken hoe de eerste toernooien uitpakken. Het is natuurlijk een mooie gelegenheid voor de clubs om meer topduels te spelen.”

De vier Nederlandse teams die zijn uitgenodigd voor de eerste Beneliga zijn landskampioen Volendam, Bevo Panningen, Fiqas Aalsmeer en Hellas Den Haag. Uit België komen kampioen Sasja Hoboken, Initia Hasselt, Sporting Neerpelt en United Tongeren.
Keep calm and eat chocolates!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #13 Gepost op: 11-12-2007, 19:01:16 »
Met 'al zover' ga je er dus vanuit dat het in het voetbal ook ooit zover gaat komen?  ::)

Ik hoop persoonlijk van niet, ik zie er de toegevoegde waarde niet van.  ::ohno::
Vooral ook omdat de Belgen dan ongetwijfeld de helft van de eredivisieploegen claimen, of in ieder geval een vast aantal ploegen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #14 Gepost op: 11-12-2007, 19:16:18 »
Met 'al zover' ga je er dus vanuit dat het in het voetbal ook ooit zover gaat komen?  ::)

Ik hoop persoonlijk van niet, ik zie er de toegevoegde waarde niet van.  ::ohno::
Vooral ook omdat de Belgen dan ongetwijfeld de helft van de eredivisieploegen claimen, of in ieder geval een vast aantal ploegen.
Met 'al zover'  bedoel ik dat ik niet gedacht had dat enige sport dit serieus zou gaan doen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #15 Gepost op: 25-04-2008, 21:04:34 »
Ik ben meer en meer voorstander voor die BeNe-liga.Maar of het er ooit zal komen.....
Okee,misschien zullen sommige mensen zeggen "daar is ie weer met z'n Lens" Maar vorige week was er een wedstrijd tussen een degradatiekandidaat,(Lens) en een ploegje die amper wat puntjes meer had. Maar we waren er met meer dan 40.000 man ::jaja:: ::jaja::
In de lage landen kan je dit onmogelijk voorstellen.Maandag sloeg ik de krant open,en met uitzondering van Standard,Anderlecht,Club Brugge en Genk,moest ik al 4(VIER) wedstrijden samentellen om aan een totaal aantal toeschouwers van 10.000 te komen  ::oink:: ::oink:: Dus die BeNe.liga mag er van mij best komen  ::jaja::
Wat zou dat trouwens mooi zijn;Anderlecht-Psv, Brugge-Ajax enz.........

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #16 Gepost op: 26-04-2008, 11:49:25 »
Over toeval gesproken,vandaag las ik dit;

UEFA-voorzitter Michel Platini is voorstander van de oprichting van een BeNe-Liga. Dat vertelde hij in een gesprek met Alain Courtois, de man achter de Belgisch-Nederlandse WK-kandidatuur.

Het voorstel om een BeNe-Liga op te richten, circuleerde vooral rond de eeuwwisseling. De beste teams uit België en Nederland zouden in zo'n competitie moeten spelen. Onder andere Anderlecht-manager Michel Verschueren was een groot voorstander van het idee. Tot concrete plannen kwam het echter nooit.

Courtois rakelde het idee onlangs weer op in een gesprek met UEFA-voorzitter Platini. "Ik heb hem verteld over de vroegere BeNe-Ligadenkpiste, en hij zou zoiets steunen", legt Courtois uit in Het Laatste Nieuws. "Hij denkt dat Europa de volgende jaren sowieso zal evolueren naar een Europa van gewesten."

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2008, 17:55:36 »
Overigens vind ik dat Luxemburg ook wel mee mag doen. Kunnen we lachen.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #18 Gepost op: 27-04-2008, 13:57:19 »
Ik vind het eigenlijk maar niks, maar als het moet graag deze clubs: (18 clubs, 10 uit Nederland, 8 uit België)

1. PSV
2. SC Heerenveen
3. Feyenoord
4. AZ
5. Ajax (met pijn in m'n hart  :\'( )
6. Roda JC
7. Vitesse
8. FC Utrecht
9. NAC Breda
10. FC Groningen
11. Club Brugge
12. Anderlecht
13. Cercle Brugge
14. AA Gent
15. Racing Genk
16. Standaard Luik
17. SV Zulte-Waregem
18. Excelsior Moeskroen

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: BENE-Liga,ja of nee? En welke Clubs?
« Reactie #19 Gepost op: 4-02-2012, 08:09:26 »


Op weg naar BeNe-liga?

De UEFA gaat onderzoeken of een gezamelijke competitie met Nederlandse en Belgische clubs kan leiden tot minder (financiële) ongelijkheid met andere Europese competities. Mogelijk krijgt het BeNe-liga-dossier hierdoor een nieuw impuls.

03/02/2012 11:41 


In het verleden waren er reeds plannen voor een samengevoegde competitie, maar de UEFA ging daar niet mee akkoord.  Nu de UEFA van gedacht lijkt te veranderen, reageert Standard-voorzitter Duchâtelet verheugd.

“Dit is de economische weg die we moeten inslaan. Als voor de vuist weg Anderlecht, Club en Standard samen met PSV, Feyenoord en Ajax in één BeNe-liga spelen, krijg je een rijkdom aan traditie,” klinkt het in HNB.

“Dan groei je naar een competitie op het niveau van Frankrijk of Spanje, en kom je zelfs in de buurt bij een land als Duitsland”, aldus Duchâtelet.

De Europese voetbalbond stelt nu een werkgroep aan om de impact van het plan te onderzoeken. Binnen enkele maanden moet deze groep haar werk starten. Op die manier lijken de plannen voor een BeNe-liga opnieuw tot de mogelijkheden te behoren.