Oh sorry, ik begreep de zin niet.
Nja je hebt wel gelijk. Misschien hebben extreem-rechtse luitjes weer iets om zich op te beroepen.
Maar hebben wij nou zoveel last van extreem-rechts?
In de jaren 70 werd door de zoon van oud-premier Drees geroepen dat we binnen 5 jaar een moslimstaat zouden zijn. Ja, DS-70 was in bepaalde opzichten de voorloper van de pvv, de cd, de centrumpartij. Alleen weten heel veel mensen zich dat niet voor de geest te halen, ook veel mensen die toen leefden, moeten daarvoor diep de archieven in duiken.
Wat extreem-rechts nu aan het rondblaten is: buitenlanders eruit, Nederland behoort toe aan de Nederlanders, is onuitvoerbaar. Ik heb in vergelijkbare discussies al aangegeven waarom dat zo is.
Maar 1 argument haal ik nog eens naar voren: ons land is al 300 jaar een multi-culturele samenleving. En andersom: al in de 16e of 17e eeuw verhuisden bepaalde bevolkingsgroepen vanuit ons land naar andere delen in de wereld. Groepen uit Friesland, Groningen en Twente wonen nu nog steeds in onder meer Wit-Rusland, Denemarken en ''Ost-Friesland''.
Wie kan mij vertellen met hoeveel problemen de komst van de Hugenoten en de Portugese joden naar ons land destijds gepaard is gegaan? NU zijn de afstammelingen daarvan volledig opgegaan in onze samenleving, maar wie vertelt mij hoeveel generaties daaroverheen zijn gegaan?
Extreem rechts is een gevaarlijkere factor voor onze samenleving dan de groep die we hier voor het gemak de allochtonen noemen. Er zijn zo'n 1,5 miljoen mensen in Nederland, die men onder die noemer laat vallen, maar verreweg de meesten, daar hoor je niets van. Het is de luidruchtige groep jongeren, die voor de overlast zorgt. Maar niet alleen de Marokkanen, ook Antillianen en Surinamers, groepen die simpelweg gewoon Nederlander zijn, (die laatste groep, mits ze ouder dan 32 zijn). Heb jij ooit gehoord van een Marokkaan van 40 plus, die voor rellen heeft gezorgd? Antillianen zijn massaal hierheen gekomen, nadat een van oorsprong Brits-Nederlands bedrijf geen brood meer zag in de olieraffinaderijen op de Antillen. Wat denk je, waren er bolletjesslikkers geweest, wanneer Shell open zou zijn gebleven?
Yep, Natuurlijk zijn er problemen. Niemand die dat zal ontkennen. Maar wanneer het orakel uit Venlo iets negatiefs roept over allochtonen (heb hem nooit anders horen doen, maar goed) is het daarom dus maar meteen de waarheid? Dacht het toch niet.
Wat ik hiermee aangeef: kijk behalve naar de veroorzaakte overlast, ook eens naar de oorsprong.