Auteur Topic: Racistisch?  (gelezen 1499 keer)

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Racistisch?
« Gepost op: 19-09-2007, 19:20:33 »
Het is al enkele maanden geleden,maar ik hoor net op een Franse zender dat men nogsteeds met de "zaak" bezig is.

"Racistisch" Kuifje in Afrika verhuist naar volwassenenafdeling
 De Amerikaanse uitgever Borders heeft zijn boekwinkels in Groot-Brittannië de opdracht gegeven het stripalbum "Kuifje in Afrika" (oorspronkelijk vertaald als "Kuifje in Congo") van de kinderrekken naar de volwassenenafdeling te verplaatsen. Borders nam dit besluit nadat de Britse vereniging voor rassengelijkheid (CRE) het tweede Kuifje-avontuur als "racistisch" had bestempeld.

Racistische vooroordelen
Volgens de CRE bevat het album "elementen die voor sommige lezers schokkend kunnen zijn". Een woordvoerder van de vereniging had het onder andere over tekeningen en dialogen die uitpuilen van schrikwekkende racistische vooroordelen, waar "de inheemse wilden op apen lijken en praten als debielen".

Klacht
De commissie was in actie geschoten na een klacht van een klant van een Borders-winkel in Londen, die had gemerkt dat het gewraakte album er te koop was.

Kolonie
Hergé tekende "Tintin au Congo" in 1930-1931, toen Afrika nog één grote kolonie van de Europese mogendheden (Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Duitsland, ...) was, en de blanke Europese elite er een zeer paternalistische houding jegens de in haar ogen minder ontwikkelde zwarte Afrikanen op nahield.

Hertekend
In hertekende versies werd zowel aan het "debiele" taalgebruik als de karikaturale tekeningen van de Congolezen (volle lippen, kroezelhaar, ..) reeds een kleine mouw gepast. Overigens is het album evenmin een favoriet van dierenliefhebbers, want het geweer van Kuifje decimeert er behoorlijk wat inheemse fauna. (belga/hln)

Misschien zijn er mensen die de strip hebben(gelezen hebben).Ik zou graag eens weten wat zij erover denken. Racisme kan natuurlijk niet,maar (ik heb dat stripverhaal zelf gelezen) men moet toch ook niet overdrijven.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Racistisch?
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2007, 21:58:34 »
Ik heb de strip niet gelezen. Maar heb wel een mening erover.

Als we nu eens met zijn allen, wereldwijd, een beetje meer ontspannen zouden reageren op elkaars huidskleur, geloof, geaardheid, haarkleur, het wel of niet hebben van sproeten, en de verschillen op die punten van elkaar zouden accepteren, dan zou de wereld er een stuk aantrekkelijker uitzien, niemand zou een probleem hebben met de multi-culturele samenleving.

Maar nu iedereen angstvallig zijn of haar eigen stukje aarde als persoonlijk eigendom beschouwt, krijg je dus haat en nijd. Helaas wordt dze opvatting van generatie op generatie doorgegeven.

Nu iets meer gericht op de strip zelf: blank wordt per definitie als het superieure ras beschouwd, alles wat niet blank is, betekent inferieur aan het blanke ras.

Een zeer foute visie. Helaas wordt deze opvatting door enkele politici, verspreid over Europa en de rest van de westerse wereld, in stand gehouden.