Poll

Slimme ondernemers, of juist niet?

Ja, ik vind dit wel een goed idee
5 (26.3%)
Nee, een rookverbod is een rookverbod, en ze moeten niet proberen daar op deze manier onderuit te komen
14 (73.7%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen  (gelezen 5980 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Kortgeleden hoorde ik van het voornemen van veel kroegbazen, om van hun kroeg een besloten club te maken. Het enige doel daarvan is, om onder het aanstaande rookverbod per 1 juli 2008 uit te komen.

Ik vind dat een kwalijke ontwikkeling. Overigens, ik kom gerust in horecagelegenheden waar om me heen gerookt wordt, en ik ben ook niet zo fanatiek om alles in het werk te stellen om maar een rookvrije plek te vinden.

Het gaat er mij echter om, dat er weer eens een groepje ondernemers de wet te slim denkt af te zijn, door met deze oplossing te komen.

Immers, argeloze mensen die zo'n kroeg bezoeken, zien om zich heen dat er gerookt wordt, terwijl ze in de veronderstelling zijn dat het rookverbod van kracht is. Dan wappert een andere klant met een pasje, en zegt: dit is geen gewone kroeg, dit is een besloten club, waar eigen regels gelden.

Wat vinden jullie?

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 2-01-2008, 10:21:26 »
Immers, argeloze mensen die zo'n kroeg bezoeken, zien om zich heen dat er gerookt wordt, terwijl ze in de veronderstelling zijn dat het rookverbod van kracht is. Dan wappert een andere klant met een pasje, en zegt: dit is geen gewone kroeg, dit is een besloten club, waar eigen regels gelden.

Dat kan dus niet. Als argeloze bezoeker kom je daar niet binnen, alleen als je ook een pasje hebt en dus op de hoogte bent :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: 2-01-2008, 10:29:29 »
Zoals iemand mijn vertelde, zou dit zo moeten gaan werken. Als het is, zoals je zegt (ik hoop inderdaad dat het zo werkt, en dat je niet ''zomaar'' binnen kunt in zo'n kroeg), zou je niet voor verrassingen kunnen komen te staan.

Waar het mij dus in eerste instantie om gaat: wat vinden mensen nou van een dergelijke poging om onder dat rookverbod uit te komen. Ik zeg dus: het rookverbod is er niet voor niets gekomen, waarom moeten mensen dan toch proberen de ''slimmerik'' uit te hangen door met een dergelijk pasjessysteem te komen?


Degene die me die zei, vertelde me: wanneer je de kroeg binnen komt, kun je indien je wil een pasje krijgen, maar als je er niet om vraagt, ben je ook gewoon welkom. Zo zou het ongeveer moeten gaan werken (maar dan is het toch geen besloten club meer?).

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: 2-01-2008, 14:07:01 »
Het gaat me niet om op welke manier men het wil omzeilen,maar dat algemeen rookverbod is gewoon zever,waarbij de overheden hun eigen ramen ingooien. Het is een van de grootste bronnen van inkomsten; 5 euro 30 voor 25 sigaretten  :o Trek alle taksen en accijnzen (of hoe schrijf je dat?) af,wat kost dan een beetje tabak en papier? Als men de tabaksindustrie een flinke dreun zal toedienen,dan zullen de overheden hun verlies wel ergens anders uithalen,en daar zullen de niet-rokers mede de dupe van zijn. Zelf rook ik  ::schaam:: ::schaam:: en ik vind het ook prima dat in openbare plaatsen niet meer mag gerookt worden.Vooral in restaurants,als roker moet je de maaltijd van een niet-roker niet gaan verpesten.
Maar dat er in een ordinaire kroeg niet meer gerookt mag worden,dat vind ik je reinste bullshit.En vooral in Nederland dan nog  :o :o spuiten en slikken (heeft niets met het programma te maken) mmwwaja,doe maar gerust, maar waag het niet om in een café een sigaretje op te steken,want dan ben je de klos!!!
Ik zal er trouwens moeten aan denken,in Frankrijk is het sedert 1 januari ook zo.  :-\\ Voor de wedstrijd gaan we telkens een biertje drinken in hetzelfde cafétje,met bijhorend sigaretje.Stel dat ik dit uit gewoonte nog doe,misschien pakken ze mij op en sturen me naar het vreemdelingenlegioen  :o (da's wat vergezocht zeker?)  :)
Maar wat ik bedoel is,als ik bij mensen kom die niet roken,dan vraag ik het gewoon niet of het mag,en is de drang te groot,wel dan ga ik ff naar buiten.

Kortom,roker of niet;blijf hoffelijk!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: 2-01-2008, 14:20:46 »
Voor mij hoefde dat rookverbod in een kroeg ook helemaal niet. Maar in een restaurant is het des te begrijpelijker. Je hebt echter ook eetcafe's, en daar ligt de grens dan weer wat gecompliceerder.


Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: 2-01-2008, 14:35:09 »
als we het nu eens gewoon aan de bezoekers zelf over zouden laten....als je niet gediend bent van sigaretterook dan blijf je daar weg. weinig alternatief?? dan is er blijkbaar niet zoveel behoefte aan rookvrije horeca.
betutteling van het hoogste niveau.

en dat pasjessysteem: slim idee. vind ik wel goed gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 14:37:00 door ibung »
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #6 Gepost op: 2-01-2008, 19:36:30 »
Wanneer ik het vertaal naar het verkeer op de weg, dan krijg je bijvoorbeeld de volgende situatie: er is een weggedeelte waar je maar 100 kilometer per uur mag rijden, en dat is ter plaatse keurig aangegeven. Wat voor reden er ook is om die maximumsnelheid daar aan te houden, doet volstrekt niet ter zake.

Er zijn er altijd die vinden dat je op dat weggedeelte makkelijk 120 km per uur kan rijden, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. Dat kan en mag dan wel zo zijn, maar wanneer er op datzelfde weggedeelte een snelheidslimiet van 120  zou gelden, dan zouden er nog steeds mensen zijn die dan 140 of nog sneller zouden rijden.

Wat voor maatregel je ook treft, hoe onzinnig ook naar de zin van sommige mensen, er zijn er altijd die onder die maatregel uit willen komen. In plaats van het rookverbod in de horeca of de snelheidslimieten, kan ik ook de leeftijdsgrens noemen, waaronder iemand geen tabak of alcohol mag kopen, of de snelheidsbeperking van een snorbrommer (die zit er mijns inziens toch niet voor niets op?).

Dat is eigenlijk de strekking van mijn betoog.
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 19:39:23 door Bodejos »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #7 Gepost op: 2-01-2008, 19:43:16 »
Ik ben eigenlijk wel voor een rookverbod in gelegenheden waar je ook kunt eten (dus in restaurants, cafetaria, etc.). In kroegen kan ik me voorstellen dat men wil roken, maar bij het eten verpest die rook gewoon het lekkere eten wat er wordt geserveerd.

Dat pasjessysteem vind ik wel slim bedacht. Ik neem aan dat er heus wel controle komt of het echt een besloten club is of niet, dus zul je er zonder pasje niet snel binnen komen (wel is een pasje snel gemaakt als je naar binnen wilt waarschijnlijk  ;)) Iedereen kiest er dan toch bewust voor om daar binnen te zijn, ondanks de rook?

Het rookverbod wordt trouwens ingesteld omdat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek, ook mensen die in de horeca werken.

Welke maatregel er ook wordt bedacht, men zal altijd proberen er iets slims tegenover te zetten. En dat is ook ieders goed recht, je mag de mazen van de wet zoeken. Daar is m.i. helemaal niets op tegen, ik vind het wel creatief vaak!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #8 Gepost op: 3-01-2008, 00:23:50 »
Slim hoor, maar het was wel te verwachten.

Volgens mij zijn er bij elke nieuwe wet wel weer slimmeriken die iets bedenken waardoor ze het kunnen omzeilen. Deze kun je niet aanpakken, omdat ze niks illegaals doen. Wat je wel kunt doen is zorgen dat het ook illegaal wordt, zodat je het wel kunt aanpakken.
Easypeasy!  ;)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #9 Gepost op: 3-01-2008, 17:13:16 »
Het meest krankzinnig is toch wel het rookverbod dat er aan gaat komen in coffeeshops. Dat wordt dan toch maar gewoon een kopje koffie drinken daar denk ik  ::tandpastasmiley::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #10 Gepost op: 3-01-2008, 18:25:32 »
Het meest krankzinnig is toch wel het rookverbod dat er aan gaat komen in coffeeshops. Dat wordt dan toch maar gewoon een kopje koffie drinken daar denk ik  ::tandpastasmiley::
het woord zegt het toch al? Coffeeshop betekent koffiewinkel.........

Maar dat ben ik natuurlijk met je eens, een coffeeshop is (al kom ik er uit mijzelf niet, kwam er alleen binnen wanneer ik er post moest brengen en er geen brievenbus was) de gelegenheid bij uitstek om WEL te mogen roken. WAT daar te roken is, doet er helemaal niet toe voor mij.

Maar zoals Swifty terecht opmerkt, het verbod is niet alleen ingesteld om de gasten niet te laten roken, maar ook om het personeel een rookvrije werkplek te gunnen. En in dat erband is het pasjessysteem natuurlijk geen oplossing.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2008, 16:03:05 »
Het meest krankzinnig is toch wel het rookverbod dat er aan gaat komen in coffeeshops. Dat wordt dan toch maar gewoon een kopje koffie drinken daar denk ik  ::tandpastasmiley::

Ja. echt zo belachelijk dat het grappig is :P

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2008, 16:54:09 »
Ik las ergens (ik geloof op teletekst) dat een Franse café-eigenaar probeert onder het rookverbod uit te komen door te beweren dat het een artistieke uiting is. En artistieke uitingen mogen niet verboden worden. Dus heeft hij zijn café nu vol staan met asbakken en staat hij met zijn peuk lekker artistiek te wezen.

Dat noem ik nog eens vindingrijk! ;) Dan zijn die pasjes tamelijk fantasieloos. ::)




Overigens vind ik het rookverbod een prima zaak. :)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #13 Gepost op: 5-01-2008, 09:06:35 »
Om een beetje dezelfde richting van KD uit te gaan,Een café-eigenaar die rookt mag dan ook in zijn eigen woning geen sigaret meer opsteken? Okee, in de meeste café's heb je een woon en een openbaar gedeelte.Men kan natuurlijk zeggen dat hij maar in het privé deel moet gaan roken,maar het openbare deel is per slot van rekening ook zijn eigendom.Toch?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #14 Gepost op: 5-01-2008, 10:19:21 »
Om een beetje dezelfde richting van KD uit te gaan,Een café-eigenaar die rookt mag dan ook in zijn eigen woning geen sigaret meer opsteken? Okee, in de meeste café's heb je een woon en een openbaar gedeelte.Men kan natuurlijk zeggen dat hij maar in het privé deel moet gaan roken,maar het openbare deel is per slot van rekening ook zijn eigendom.Toch?
Mijn zaak is toch ook mijn eigendom, en daar mag ik ook niet roken. Dat geldt voor zo'n café-eigenaar net zo. Mijn en zijn werknemers moeten werken in een rookvrije omgeving.
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #15 Gepost op: 5-01-2008, 11:05:28 »
Mijn zaak is toch ook mijn eigendom, en daar mag ik ook niet roken. Dat geldt voor zo'n café-eigenaar net zo. Mijn en zijn werknemers moeten werken in een rookvrije omgeving.
Ik begrijp je punt wel en zoals ik reeds eerder zei,ik vind het ook goed dat er in restaurants en andere openbare plaatsen een rookverbod is.Maar toch niet in een café  ??? Dat snap ik echt niet  ::ohno:: Straks drijft men het zover door dat je geen sigaret meer mag opsteken op de weide van Werchter of Pinkpop.

Offline BOE!!

  • Forumlid
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #16 Gepost op: 5-01-2008, 20:11:35 »
ik vind een rookverbod is gewoon een rookverbod

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #17 Gepost op: 9-07-2008, 07:35:43 »
In Maastricht is er inmiddels een kroegbaas die dit systeem in praktijk heeft gebracht.


hij heeft de vereniging ´de jager´ opgericht, en inderdaad roken ze daar inderdaad in dat cafe, dat vanaf 1 juli dus een club is. Nu lijkt het me sterk dat hij dit heeft gedaan, omdat dit topic hier op internet staat.

de eigenaar deed echter, alsof hij het allemaal zelf verzonnen had. Ik ken het cafe, het is een gelegenheid, waarbij je zoń aktie wel zou verwachten, ´hier maken wij zelf wel uit wat er hier gebeurt´.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #18 Gepost op: 9-07-2008, 10:50:32 »
Even contact opgenomen met de voedsel- en warenautoriteit:

Wat dezxe meneer doet, masg ook niet. Een pasjessysteem houdt het rookverbod niet tegen, zogezegd.

Ofwel: de regel dat er in horecagelegenheden niet mag worden gerookt, geldt ook voor ´besloten clubs´.  Ook bijvoorbeeld een studentenvereniging dient zich hieraan te houden, en dus ook een club zoals in Maastricht.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: [stelling] Pasjessysteem in de horeca om rookverbod te omzeilen
« Reactie #19 Gepost op: 9-07-2008, 15:09:14 »
Even contact opgenomen met de voedsel- en warenautoriteit:

Wat dezxe meneer doet, masg ook niet. Een pasjessysteem houdt het rookverbod niet tegen, zogezegd.

begrijp ik nou goed dat jij 'm verlinkt hebt ???
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.