En bovendien zien ze er te mooi uit.
Het enige dat aan ze ontbreekt, is een navel.......
Oh, deze discussie kan lekker fel worden, maar met goed luisteren naar elkaars mening, en elkaar vooral in je waarde laten, kan het iets leuks worden.
Ik geloof dus ook niet in het scheppingsverhaal. God een tovenaar met een stokje, die (al is het figuurlijk bedoeld) in 7 dagen een hele aardbol, beplanting, bewoners, en nog zo het een en ander in elkaar puzzelt, dat gaat me gewoon te ver.
Wanneer ik in discussie ga met iemand die blind vertrouwt op het scheppingsverhaal, merk ik dat de ander vaak helemaal niet luistert, overtuigd van zijn of haar eigen gelijk. Waarom moet ik toegeven aan het gelijk van de ander, wanneer die ander weigert om mijn standpunt serieus te nemen?
Los daarvan. Stel dan eens dat God bestaat, en dat dan de vraag komt: hoe lang bestaat God? Het standaard antwoord is dan: God heeft altijd bestaan. Oh ja? Altijd? Hoe lang is dat dan? Altijd is een ongrijpbaar begrip. Hoe lang bestaat het Heelal? De oerknal (volgens de wetenschappers dan), die vond 20 miljard, 12 miljard of 10 miljard jaar geleden plaats. Leuk gegeven. Maar ik wil weten wat er daarvoor was, ik neem geen genoegen met ''het grote niets''. Iets moet ergens vandaan gekomen zijn. Je redeneert je suf wanneer ja daar een antwoord op wil zoeken.
Evenzo is de vraag niet te beantwoorden over de afmetingen van het heelal. Wat is er daarbuiten? Hoe kan iets oneindig zijn? Materie moet toch ergens vandaan komen?
Hoe spijtig ik het ook vind voor de gelovigen onder ons, ik denk dat God een fenomeen is, dat bedacht is door het menselijk brein, met het doel het onverklaarbare (het onberedeneerbare) te verklaren, een plaatsje te geven.
En dan noemt een christen zijn opperwezen ''God'', en een moslim noemt datzelfde opperwezen ''Allah''. En dan doet zich de wonderlijke situatie voor, dat verschillende bevolkingsgroepen elkaar het licht niet in de ogen gunnen, terwijl ze in feite ruzie maken om een en hetzelfde opperwezen. Het beestje hoeft immers maar een naam te hebben.