Auteur Topic: Het ontstaan van de aarde en de mens  (gelezen 2811 keer)

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Het ontstaan van de aarde en de mens
« Gepost op: 3-01-2008, 00:22:04 »
Een eeuwig interessant-blijvend onderwerp: hoe zijn de aarde en de mens ontstaan?

Wat denken jullie ervan? Klopt de evolutietheorie van Darwin, heeft de Bijbel gelijk, of ligt het gewoon helemaal anders?

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het ontstaan van de aarde en de mens
« Reactie #1 Gepost op: 3-01-2008, 08:39:50 »
Interessant!
Ik geloof wel in God, maar niet in het scheppingsverhaal met Adam en Eva. Volgens mij zijn er genoeg aanwijzingen voor de evolutietheorie. Maar zelfs dan is er nog een begin van alles. En ik geloof dat God dat begin gecreëerd heeft. Geen Big Bang dus, maar een Creator die het begin van het uitdijende heelal heeft doen ontstaan.

Kom maar op met jullie theorie en de argumenten voor of tegen de mijne, lijkt me leuk om hier weer eens een zinnige diepgaande discussie te houden  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 3-01-2008, 08:43:05 »
Ik hou me op dit moment meer bezig met het feit hoe de aarde ten onder aan het gaan is door al die oorlogen, ontbossing en milieudelicten :-\\ ::niet-ok::.

Hoewel ik Christelijk ben opgevoed, heb ik altijd vraagtekens gehad bij het ontstaan van de aarde en vertel ik mijn kinderen dat de één van mening is dat de aarde ontstaan is door een oerknal en dat de ander gelooft in het feit dat God de aarde heeft geschapen.
Ik denk dat ik het geaccepteerd heb dat de aarde er is en dat we daardoor de mogelijkheid hebben gekregen om hier te leven maar hoe het ontstaan is? Nee geen flauw idee ::ohno::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #3 Gepost op: 3-01-2008, 10:24:09 »
Ik geloof sowieso niet in het Adam-Eva-verhaal, is wel leuk bedacht, maar niet reeel vind ik. En bovendien zien ze er te mooi uit. De eerste mensen stamden toch van dieren af?! Die waren amper mens, en werden door de jaren heen steeds 'beschaafder'. Bovendien is God (vind ik) geen tastbaar iets, niet iets dat kan bedenken 'we zetten een man en een vrouw neer, noemen ze Adam en Eva en van daaruit gaat een mensheid bestaan'.

Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 3-01-2008, 10:45:37 »
 ::tandpastasmiley::

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 3-01-2008, 10:46:18 »
Ik geloof sowieso niet in het Adam-Eva-verhaal, is wel leuk bedacht, maar niet reeel vind ik. En bovendien zien ze er te mooi uit. De eerste mensen stamden toch van dieren af?! Die waren amper mens, en werden door de jaren heen steeds 'beschaafder'. Bovendien is God (vind ik) geen tastbaar iets, niet iets dat kan bedenken 'we zetten een man en een vrouw neer, noemen ze Adam en Eva en van daaruit gaat een mensheid bestaan'.

Maar hoe is de wereld dan wel ontstaan? En hoe zie jij God dan (want ik begrijp dat God voor jou wel 'iets' is)

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #6 Gepost op: 3-01-2008, 11:19:53 »

Hoe weet je nou hoe Adam en Eva er mooi uitzagen dan? ;)

Trouwens: waar ik de laatste tijd heel erg aan zitten denken is het volgende. In het begin van de bijbel staat: "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." (Genesis 1:2). Hieruit maak ik op dat de aarde toen dus al bestond. Vervolgens staat het hele scheppingsverhaal beschreven van de 7 dagen en Adam en Eva enzo. Wat ik dus denk: de aarde bestond al, misschien wel door de oerknal ofzo, en God ervoor gezorgd dat deze leefbaar was voor zijn grote liefde: de mensen.

Hoe hij dat leefbaar maken heeft gedaan is dan de vraag. Ik geloof zelf ook niet in Adam en Eva, en ook niet in de 7 dagen. Ik denk dat ze symbolisch zo in de bijbel staan om het makkelijk begrijpelijk te maken voor de mensen. Voor God is één dag als 10000000 jaar en 10000000 jaar als één dag, zeg ik altijd maar, dus hij heeft er veel langer over hebben gedaan dan 7 dagen. Als ik dit zeg, zeggen veel christenen altijd: "maar waarom zou hij er zolang over hebben gedaan als hij het ook in 7 dagen kon doen, hij kan toch alles?" Ik antwoord dan altijd terug: "waarom zou God er 7 dagen voor uittrekken als hij het ook in een handomdraai had kunnen doen?"

Wat ik overigens ook wil aandragen is dit: een mens bestaat (in mijn ogen dan) uit 2 delen: allereerst heb je het lichaam. Iedereen kan wel bedenken wat dat inhoudt, het is gewoon alles wat je kunt zien en alles wat je kunt aanraken. Ten tweede heb je de ziel. Dat is hoe de persoonlijkheid van een mens is. Evolutie kan, denk ik, slechts één van deze dingen creëren: het lichaam. Ik geloof ook best dat de mens zo is ontstaan. Maar hoe kwam die ziel er dan in? Apen, de 'familie van de mens' hebben namelijk geen ziel, maar een instinct. Ik denk dat daar God aan het werk is geweest.

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 3-01-2008, 12:03:22 »
Hoe weet je nou hoe Adam en Eva er mooi uitzagen dan? ;)

Trouwens: waar ik de laatste tijd heel erg aan zitten denken is het volgende. In het begin van de bijbel staat: "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." (Genesis 1:2). Hieruit maak ik op dat de aarde toen dus al bestond. Vervolgens staat het hele scheppingsverhaal beschreven van de 7 dagen en Adam en Eva enzo. Wat ik dus denk: de aarde bestond al, misschien wel door de oerknal ofzo, en God ervoor gezorgd dat deze leefbaar was voor zijn grote liefde: de mensen.

Grappig, jij denkt dit dus andersom dan ik. Ik vind juist die oerknal zo'n rare theorie

Citaat
Hoe hij dat leefbaar maken heeft gedaan is dan de vraag. Ik geloof zelf ook niet in Adam en Eva, en ook niet in de 7 dagen. Ik denk dat ze symbolisch zo in de bijbel staan om het makkelijk begrijpelijk te maken voor de mensen. Voor God is één dag als 10000000 jaar en 10000000 jaar als één dag, zeg ik altijd maar, dus hij heeft er veel langer over hebben gedaan dan 7 dagen. Als ik dit zeg, zeggen veel christenen altijd: "maar waarom zou hij er zolang over hebben gedaan als hij het ook in 7 dagen kon doen, hij kan toch alles?" Ik antwoord dan altijd terug: "waarom zou God er 7 dagen voor uittrekken als hij het ook in een handomdraai had kunnen doen?"

Ik ben zelf katholiek. Binnen het christendom zijn er veel variaties, maar er zijn een aantal stromingen die in mijn ogen wel heel strikt geloven wat er in de bijbel staat. Wij katholieken zijn daar wat losser in geloof ik  ;D
Afgaande op jouw eerdere posts op geloofsgebied had ik jou ingeschaald in die kringen die strikter geloven in de bijbelse verhalen. Erg verassend dus voor mij, en erg leuk, om dit te lezen  ::jaja::

Op de lagere school kreeg ik godsdienst onderwijs van de pastoor. Deze pastoor was een geweldige man, hij heeft veel betekend voor mijn geloofshouding. Tijdens 1 van zijn lessen vertelde hij over het scheppingsverhaal, en over hoe dat volgens hem in de bijbel is gekomen. Volgens hem hadden de mensen in vroegere tijden ook hun vraagtekens bij het ontstaan van de wereld. In het praten daarover, en met hun vaste vertrouwen in een God, is zo langzamerhand het scheppingsverhaal als overlevering ontstaan. Op het moment dat de verhalen werden opgeschreven, en de bijbel dus ontstond, is dit verhaal daar dan ook in opgenomen.

Citaat
Wat ik overigens ook wil aandragen is dit: een mens bestaat (in mijn ogen dan) uit 2 delen: allereerst heb je het lichaam. Iedereen kan wel bedenken wat dat inhoudt, het is gewoon alles wat je kunt zien en alles wat je kunt aanraken. Ten tweede heb je de ziel. Dat is hoe de persoonlijkheid van een mens is. Evolutie kan, denk ik, slechts één van deze dingen creëren: het lichaam. Ik geloof ook best dat de mens zo is ontstaan. Maar hoe kwam die ziel er dan in? Apen, de 'familie van de mens' hebben namelijk geen ziel, maar een instinct. Ik denk dat daar God aan het werk is geweest.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben, een interessante zienswijze in ieder geval  ::ok::

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 3-01-2008, 13:51:08 »

En bovendien zien ze er te mooi uit.

Het enige dat aan ze ontbreekt, is een navel.......

Oh, deze discussie kan lekker fel worden, maar met goed luisteren naar elkaars mening, en elkaar vooral in je waarde laten, kan het iets leuks worden.

Ik geloof dus ook niet in het scheppingsverhaal. God een tovenaar met een stokje, die  (al is het figuurlijk bedoeld) in 7 dagen een hele aardbol, beplanting, bewoners, en nog zo het een en ander in elkaar puzzelt, dat gaat me gewoon te ver.

Wanneer ik in discussie ga met iemand die blind vertrouwt op het scheppingsverhaal, merk ik dat de ander vaak helemaal niet luistert, overtuigd van zijn of haar eigen gelijk. Waarom moet ik toegeven aan het gelijk van de ander, wanneer die ander weigert om mijn standpunt serieus te nemen?

Los daarvan. Stel dan eens dat God bestaat, en dat dan de vraag komt: hoe lang bestaat God? Het standaard antwoord is dan: God heeft altijd bestaan. Oh ja? Altijd? Hoe lang is dat dan? Altijd is een ongrijpbaar begrip. Hoe lang bestaat het Heelal? De oerknal (volgens de wetenschappers dan), die vond 20 miljard, 12 miljard of 10 miljard jaar geleden plaats. Leuk gegeven. Maar ik wil weten wat er daarvoor was, ik neem geen genoegen met ''het grote niets''. Iets moet ergens vandaan gekomen zijn. Je redeneert je suf wanneer ja daar een antwoord op wil zoeken.

Evenzo is de vraag niet te beantwoorden over de afmetingen van het heelal. Wat is er daarbuiten? Hoe kan iets oneindig zijn? Materie moet toch ergens vandaan komen?

Hoe spijtig ik het ook vind voor de gelovigen onder ons, ik denk dat God een fenomeen is, dat bedacht is door het menselijk brein, met het doel het onverklaarbare (het onberedeneerbare) te verklaren, een plaatsje te geven.

En dan noemt een christen zijn opperwezen ''God'', en een moslim noemt datzelfde opperwezen ''Allah''. En dan doet zich de wonderlijke situatie voor, dat verschillende bevolkingsgroepen elkaar het licht niet in de ogen gunnen, terwijl ze in feite ruzie maken om een en hetzelfde opperwezen. Het beestje hoeft immers maar een naam te hebben.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #9 Gepost op: 3-01-2008, 16:35:39 »
Maar hoe is de wereld dan wel ontstaan? En hoe zie jij God dan (want ik begrijp dat God voor jou wel 'iets' is)

Hoe de wereld ontstaan is... geen idee ;D Maar het is er en het is mooi ::ok:: Als kind had ik een kinderbijbeltje, gekregen van mijn katholieke oma, en die verslond ik. Ik was gek op die verhalen, geloofde daar ook echt in. Maar goed, ik ben niet gelovig opgevoed, mijn moeder is antigelovig en mn vader was katholiek. Ik zie God niet als een wezen, maar ik geloof idd wel in iets. En dat komt door wat mijn vader mij liet zien, waar ik het verder nu niet over wil hebben, sorrie :)

Voor mij is God iets wat in ons leeft, liefde, een soort oerkracht om te overleven. Maar het is heel moeilijk om uit te drukken.
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 3-01-2008, 16:51:25 »
Hoe de wereld ontstaan is... geen idee ;D Maar het is er en het is mooi ::ok:: [...]

Voor mij is God iets wat in ons leeft, liefde, een soort oerkracht om te overleven. Maar het is heel moeilijk om uit te drukken.

Mooi  ::ok::

Voor mij is leven naar Gods 'wil' of 'liefde'  ook goed leven, dus anderen geen kwaad doen, iets betekenen voor de mensen om je heen en voor onbekenden. Ook voor mij lastig uit te leggen, maar voor mij staat 'Geloven' ook voor 'Goed' zijn en doen en leven.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 3-01-2008, 18:29:38 »

als iedereen een dergelijke opvatting nou eens van de ander accepteerde, zou het met de wereldvrede een stuk rooskleuriger ervoor staan.

Het claimen van de enige waarheid, dat was voor mij 1 van de overwegingen om mijn eigen weg in te slaan, wat mijn kijk op het geloof betreft. Want wie ter wereld mag dit recht dan claimen? In mijn ogen niemand.

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
« Reactie #12 Gepost op: 3-01-2008, 21:37:44 »
Ik vind het zelf ook nog altijd een moeilijke vraag. Ik heb Filosofie en daar hebben we het laatst over gehad, of er een begin van iets alles is. Maar dat is dus supermoeilijk te achterhalen/bedenken, als je telkens nagaat wat het begin van iets is. Uiteindelijk komen de meesten op 'God' of 'Oerknal' oid uit. Voor mij is de oerknal het meest realistisch, maar ik geloof er niet 100% in. Een echt bevredigende verklaring voor het ontstaan van de aarde en de mens is er voor mij niet. En ik betwijfel of die ooit zal komen.
First you go backwards, but then forwards again