Poll

Wie moet de nieuwe president van Amerika worden?

Barack Obama
19 (86.4%)
John McCain
3 (13.6%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008  (gelezen 17842 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #40 Gepost op: 30-01-2008, 17:11:51 »
En Rudy Guiliani volgt hoogstwaarschijnlijk zeer spoedig...

Ja, nu hij heeft verloren in Florida zijn er bijna geen kansen meer.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #41 Gepost op: 2-02-2008, 23:15:20 »
Super Tuesday komt steeds dichterbij en eigenlijk zijn er bij beide partijen nog maar 2 kandidaten echt in de running. Daarom is het tijd voor een nieuwe poll!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #42 Gepost op: 6-02-2008, 15:39:43 »
Super Tuesday is geweest, en de eerste uitslagen wijzen op een voorkeur bij de conservatieven voor McCain (9 staten gewonnen, waaronder Californië) boven Romney (7 staten gewonnen) en Huckabee (5 staten gewonnen).

Bij de democraten is de strijd nog niet beslist. Obama won in meer staten, maar Clinton in de belangrijkste (New York en Californië).

Spannend dus nog steeds!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #43 Gepost op: 6-02-2008, 16:06:55 »
Super Tuesday is geweest, en de eerste uitslagen wijzen op een voorkeur bij de conservatieven voor McCain (9 staten gewonnen, waaronder Californië) boven Romney (7 staten gewonnen) en Huckabee (5 staten gewonnen).

Bij de democraten is de strijd nog niet beslist. Obama won in meer staten, maar Clinton in de belangrijkste (New York en Californië).

Spannend dus nog steeds!

Ja bij de democraten is het echt spannend!
Bij de republikeinen is het praktisch al beslist: dat wordt McCain

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #44 Gepost op: 25-03-2008, 18:04:22 »
Er hoeven nog maar 10 staten naar de stembus en nog steeds is het ongekend spannend!
Barack Obama heeft op dit moment een kleine voorsprong: hij heeft de steun van 1.414 gedelegeerden (53%) terwijl Clinton het moet doen met 1.252 gedelegeerden (47%). Het verschil is dus 162.
De laatste 10 primaries heb ik hieronder even overzichtelijk neergezet. Hieraan kun je zien dat die voorsprong van 162 nog lang niks zegt.

Datum:      Staat:          Gedelegeerden:
22 April    Pennsylvania    187
3 Mei       Guam              9
6 Mei       Indiana          85
            North Carolina  134
13 Mei      West Virginia    39
20 Mei      Kentucky         60
            Oregon           65
1 Juni      Puerto Rico      63
3 Juni      Montana          25
            South Dakota     23

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #45 Gepost op: 8-05-2008, 00:02:47 »
Clinton won in Indiana met 51% van de stemmen, maar Obama won in het grotere North Carolina met 56%! Hiermee heeft hij vandaag zijn voorsprong vergroot en komt hij steeds dichterbij de nominatie. Het begint er steeds meer op te lijken dat Clinton, de vrouw die ene tijd geleden nog de gedoodverfde overwinnaar was bij de Democraten, gaat verliezen. Er zijn nog 6 staten te gaan, zoals je ook ziet in het schema hierboven.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #46 Gepost op: 8-05-2008, 00:10:11 »
het golft wel weer hard heen-en-weer!
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #47 Gepost op: 8-05-2008, 00:19:51 »
het golft wel weer hard heen-en-weer!

Valt mee, Obama staat al maanden voor...

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #48 Gepost op: 8-05-2008, 00:25:15 »
maar niet overtuigend nog steeds, telkens als het voorbij lijkt kan alles weer met een beetje moeite
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #49 Gepost op: 8-05-2008, 08:15:10 »
Nou, nu moet Obama het toch eindelijk af kunnen maken? :)
Hopelijk gaan die vage supergedelegeerden geen rare dingen doen, daar ben ik nog wel een beetje bang voor eigenlijk.  ???

Puerto Rico is overigens officieel geen staat, maar een semi-autonoom gebied.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #50 Gepost op: 8-05-2008, 08:15:23 »
Ik vind het zo zonde, er gaat nu zoveel geld zitten in deze strijd, daar hebben alleen de Republikeinen voordeel van. Laat Hilary nu maar Obama gaan steunen, dan is er misschien nog een beetje kans op een Democratische President straks...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #51 Gepost op: 8-05-2008, 12:40:07 »
Ik vind het zo zonde, er gaat nu zoveel geld zitten in deze strijd, daar hebben alleen de Republikeinen voordeel van. Laat Hilary nu maar Obama gaan steunen, dan is er misschien nog een beetje kans op een Democratische President straks...

Ik vrees inderdaad ook dat al dit gestrijdt alleen maar in het voordeel van McCain zal werken. Hij wordt vast de nieuwe president...

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #52 Gepost op: 5-06-2008, 13:29:07 »
Eindelijk! ::ok::



 
Hillary Clinton spreekt zaterdag haar steun aan Barack Obama uit
Van onze redactie buitenland

Barack Obama heeft de nominatie als Democratische presidentskandidaat opgeëist. Rivale Hillary Clinton zal zaterdag haar steun aan Obama uitspreken, zo heeft haar campagneteam laten weten.


In een verklaring stelde het team dat "Senator Clinton gastvrouw zal zijn op een bijeenkomst in Washington D.C. om haar aanhangers te bedanken en om haar steun uit te spreken aan senator Obama en aan de eenheid van de partij.” In de verklaring wordt echter niet gezegd dat Clinton haar eigen campagne officieel gaat beëindigen of dat ze met haar campagneactiviteiten stopt.

De Amerikaanse zenders ABC en CNN meldden echter op gezag van anonieme bronnen binnen de Democratische partij dat Clinton in het weekeinde ook haar nederlaag tegen Obama zal erkennen

Felicitaties
President George W. Bush en zijn minister van buitenlandse zaken Condoleezza Rice behoorden gisteren tot degenen die Obama feliciteerden. De laatste voorverkiezingen gisternacht hebben een strijd van zestien maanden beslecht die de partij dreigde op te splitsen. Obama heeft volgens alle tellingen meer afgevaardigden achter zich dan Clinton als de Conventie van de Democratische Partij in augustus de presidentskandidaat aanwijst.

Dat Clinton zich nog niet officieel gewonnen gegeven doet er voor Obama niet toe. „Vanavond markeren we het einde van een historische reis en het begin van een andere, die Amerika een nieuwe en betere dageraad zal brengen”, zei Obama na de uitslagen in South Dakota (die Clinton won) en Montana (Obama).

De strijd zal in november gaan tussen Obama en de Republikein John McCain. Beiden gaan nu in de peilingen gelijk op. Obama verdedigde gisteren ferm zijn buitenlandse politiek tegen aanvallen van McCain in een toespraak tot Aipac, de pro-Israël-lobbygroep in Washington. Obama beloofde „altijd de dreiging met militaire actie achter de hand te houden, om onze veiligheid te verdedigen en die van onze bondgenoot Israël”. Hij beloofde ook ’alles in mijn macht’ te doen om Iran van kernwapens af te houden.

Ex-mentor
Obama moet joodse kiezers in belangrijke ’swingstaten’ als Ohio en Florida overtuigen. Ze wantrouwen Obama wegens diens ex-mentor, dominee Jeremiah Wright, die banden heeft met de antisemitische moslimleider Louis Farakhan.

McCain hamert er al weken op dat Obama’s eerdere belofte ’zonder voorwaarden’ vooraf met de president van Iran te onderhandelen, bewijst dat hij naïef is en Israëls veiligheid riskeert. Voor Aipac verdedigde Obama zo’n diplomatieke stap. Een EU-trio heeft in Teheran geen resultaat behaald. „Het wordt tijd dat Amerika de leiding neemt.”

De McCain-campagne noemde Obama’s dreiging met militaire actie onoprecht. Vorig jaar veroordeelde hij het ’wapengekletter’ van de regering-Bush tegen Iran. Onlangs minimaliseerde hij nog de dreiging van Iran, maar dat slikte hij snel in.

Ook Hillary Clinton sprak voor Aipac. Zij verzekerde: „Ik weet dat Obama een goede vriend van Israël zal zijn.” Dat klonk haast als een erkenning van haar verlies in de Democratische race. Maar zover is zij kennelijk nog niet.


Bron: Trouw

Offline mcpdallas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #53 Gepost op: 9-07-2008, 06:26:35 »
Het viel mij op dat de berichten over de verkiezingen echt vanuit een Nederlands oogpunt worden gezien. Ik wil ook eens de verkiezingen vanuit een Amerikaans oogpunt laten zien. Dit geeft een heel ander beeld. Dit is natuurlijk mijn eigen mening en iemand anders kan een totaal andere mening hebben.

De Amerikaanse verkiezingen werken heel anders dan in Nederland. Eerst moeten de kandidaten hun eigen achterband winnen. Obama is wel heel erg links voor zijn actherban and McCain is niet rechts genoeg. Nu ze beide worden genomineerd moet een ander spel gespeeld worden. Zo'n 80% van de staten zijn of links (Democratisch) of rechts (Republikeins). Die staten zijn dus al vergeven en je zult de kandidaten daar weinig zien. De meeste linkse mensen stemmen Democraat en nooit Republikeins en Republikeinen zullen nooit op een Democraat stemmen. Het enige doel voor deze groep is om ze vooral te laten stemmen. Beide kandidaten hebben hier een probleem. Ze zullen niet voor de andere partij stemmen, maar blijven gewoon thuis. Bekende voorbeelden zijn Democraten die African-Americans naar de stembus rijden en Repubikeinen vervoeren senioren/bejaarden. Voor beiden is het zaak om de "zwevende" kiezer te trekken en die zit in het midden. Wat je dus ziet gebeuren is dat beide kandidaten een beetje genuanceerder voor de dag komen en meer naar het midden kruipen. Het laatste voorbeeld is Obama die voor het eerst sinds een paar jaar naar Irak gaat. Voor de verkiezingen was hij diegene die aangaf dat hij de troepen terug zou halen. Nu zij hij dat hij toch naar de Generaals zou gaan luisteren. McCain zal binnenkort ook wel weer een gekke sprong maken. Het hoor allemaal bij het spel.

De algemene opinie was dat hoe slechter het gaat in Irak hoe beter het is voor Obama. Het nadeel voor hem is dat er net een rapport over Irak uit is dat aangeeft dat het nu veel beter gaat. Niet goed, maar beter. Dat kan McCain wel eens redden. Beide hebben ze geen energie plan. America is te afhankelijk van olie, maar beide hebben ze geen echt plan. Ziekte verzekering is een ander belangrijk punt. Democraten willen de overheid alles laten regelen, repubikeinen bedrijven en/of mensen zelf. Iedereen verzekert door de overheid betekend vrijwel geen keus en waarschijnlijk hogere belastingen. Repubikeinen willen graag zelf bepalen wat het best voor hun zelf is. De overheid verkwanselt het toch. We moeten in de komende maanden maar zien hoe ze de economie weer op gang krijgen. McCain zal vooral op Obama's onervarenheid wijzen en Obama zal McCain vooral aan Bush verbinden. Maar bedenk hierbij dat het allemaal op de kiezers in het midden is gericht.

In de US heb je veel groepen die hun partij actief steunen. Zij zijn vaak diegene die de harde spotjes maken die je op TV ziet. De meest Amerikanen weten wel beter. Alleen buitenechtelijke verhoudingen kosten een kandidaat zijn kop. Guilty by association is niet genoeg. Wat ook belangrijk is om te weten is dat de Amerikaanse TV zenders en kranten voornamelijk links/Democratisch zijn. Toen ik in Nederland was viel het mij op dat vooral hun berichtgeving te zien was. De radio daarentegen is voornamelijk Republikeins en zelfs heel erg rechts. De democratische radio zenders gaan bijna allemaal op de fles. TV werkt voor hun veel beter.

Amdere partijen hebben in het Amerikaanse kies stelsel geen kans. De partij die in een staat wint krijgt alle vertegenwoordigers. De groene party zal nooit winnen, want democraten willen geen verkiezing verliezen door niet democraat te stemmen. Veel independends hebben veel overeen met libertarians (Nederlandse VVD) maar die redt het ook nooit. Barr is een oud-republikein die het als liberterian gaat proberen. Independents maken het lijstje met prioriteiten en kijken dan welke partij het hoogste scoort. En die partij wint er in November.

Wat nog een verschuiving kan terweeg brengen is wie als Vice-presidents wordt gekozen. Obama wil liever niet Clinton. Want met haar krijg je ook Bill. Nederlanders denken mischien dat het erg goed is maar hier hebben de meeste mensen toch wel genoeg van de Clintons. Metname de independents. Condelice Rice zou een goede voor McCain zijn als balans tegen Obama. Zij heeft aangegeven niet daarvoor in aanmerking te willen komen. McCain kiest waarschijnlijk een jonge, gelovige (niet Mormon) rechtse Vice-president om zijn actherban tevreden te stellen. Obama kiest waarschijnlijk een ervaren politicus, niet verbonden aan Washington (we are going to change Washington) en van een swing-state. De verkiezingen worden namelijk in een paar staten besloten.

Ik hoop dat dit een beter beeld wat er in mijn ogen tijdens de volgende maanden zal afspelen. De peilingen zullen stijgen voor McCain en Obama na hun eigen conferentie. De vraag is wie er de langste adem heeft. Het zou mij niet verbazen dat Obama de volgende Gore wordt (do you remember Florida?).

Marcel



 

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #54 Gepost op: 9-07-2008, 08:24:15 »
Super Marcel deze beschouwing, dank je wel  ::bravo::

Voor mij is de Amerikaanse samenleving in een aantal opzichten een raadsel, dit geeft al wat verheldering. Maar je eindconclusie is dus dat Obama het net niet gaat redden?

Opvallend vind ik je uitspraak: McCain is niet rechts genoeg. Kun je dat toelichten?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #55 Gepost op: 9-07-2008, 11:13:05 »
@Swifty: McCain heeft op sociaal-economisch gebied standpunten die wij links noemen. Heel anders dan bijv. Bush.

En idd heel erg bedankt Marcel! Interessant stukje! Ik zie inderdaad ook Obama nét verliezen, maar ik hoop het niet.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #56 Gepost op: 9-07-2008, 15:01:24 »
Thnx voor je uitleg Marcel ::bravo::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline mcpdallas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #57 Gepost op: 10-07-2008, 05:56:08 »
Nadere uitleg:
De Republikeinen zijn heel erg tegen het same-sex huwelijk (rechts). McCain niet
De Republikeinen willen overall naar olie boren (rechts). McCain will niet dat er in Anwar (Alaska) wordt geboord.
Oorspronkelijk was McCain voor imigratie regelingen voordat een muur wordt gebouwd. Nou is hij voor de muur zoals vele Republikeinen.

Obama wordt grotendeels gesteund door African-Americans. Die zitten voornamelijk in staten die toch al democratisch waren. UIt opinie peilingen blijkt data vele Clinton aanhangers liever thuisblijven dan op Obama stemmen. White-color workers in swing states zoals Pennsylvania (Philidelphia) stemmen niet op Obama. Waarom zei Hillary Clinten dat ze een betere Democratische kandidaat was? Omdat zij in the swing-states won.

Persoonlijk denk ik dat de volgende punten doorslaggevend zullen zijn:
* Wie zijn voorgedragen als Vice-president
* Hoe gaat het eind October in Irak
* Hoe staat de economie er eind October voor (tax cuts from Bush)
* Hoe goed verbinden de Democraten McCain to Bush
* Blijft het stempel van onervarenheid plakken aan Obama

Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden dan zou Obama nipt winnen. Ik twijfel of dat in November ook het geval is. Het hangt helemaal af van wat er gebeurt in de swing states met de independents. En de punten hierboven zijn voor hen bepalend.

Ik denk niet dat het veel uitmaakt voor Nederland wie er wint. Beide zullen Nederland om hulp vragen in Afganistan. En de koers van de euro is meer gebonden aan de Amerikaanse economie dan een Democraat of Republikein.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #58 Gepost op: 10-07-2008, 06:41:40 »
bedankt voor je uitleg. werkt zeker verhelderend.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #59 Gepost op: 10-07-2008, 20:59:56 »
Ik heb de poll even vernieuwd BTW