Poll

Wie moet de nieuwe president van Amerika worden?

Barack Obama
19 (86.4%)
John McCain
3 (13.6%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008  (gelezen 17844 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Gepost op: 6-01-2008, 13:23:40 »
Op dit moment hot news zijn natuurlijk de presidentsverkiezingen in Amerika.
Ik vind het zelf erg interessant en ik volg de verkiezingen ook op de voet.
Wie vinden jullie dat er president moet worden?

Dit zijn de voornaamste kandidaten:

Hilary Clinton


De echtgenoten van voormalig president Bill Clinton wil dit jaar de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten worden. Ze doet mee namens de Democratische Partij. Als Hilary gekozen wordt, wil ze geleidelijk alle soldaten uit het Midden-Oosten halen. Ook vindt ze het milieu belangrijk en wil ze een betere gezondheidszorg. Ze is voor abortus. Ze is tegen het homohuwelijk, maar vindt wel dat mensen van hetzelfde geslacht een samenlevingscontract mogen tekenen. Ze vindt dat de wapenwetten in Amerika veel strenger moeten. Het Amerikaanse volk ziet haar als een liberaal, wat in Amerika (in tegenstelling tot Nederland) in de linkse hoek staat.


Barack Obama


Barack Obama maakt als tweede kandidaat van de Democraten een goede kans om de eerste Afro-Amerikaanse president van Amerika de worden. De zoon van een Keniaanse vader en blanke moeder wil meer rechten voor immigranten en armen. Hij wil een nieuw belastingstelsel, waardoor de hogere inkomens meer moeten betalen dan ze nu doen. Obama is voor abortus, tegen de Irak-oorlog en tegen het homohuwelijk (wel voor samenlevingscontract). Wegens zijn charimatische optredens wordt hij regelmatig vergeleken met John F. Kennedy. In oktober 2005 zette een Britse krant Obama in de top 10 van 'mensen die de wereld zouden veranderen'. Obama won al de eerste voorverkiezing in Iowa, met een overtuigende meerderheid.

John Edwards


De derde Democratische kanshebber is John Edwards. Edwards promoot in Amerika acties om armoede te bestrijden. Ook support hij acties als 'College for everyone', om te zorgen dat iedereen naar school kan. Ook het milieu laat hem niet koud. Hij is tegen de oorlog in Irak, en wil graag dat de overheid meer kansen geeft aan illegale immigranten om een verblijfsvergunning te krijgen. Hij is tegen het homohuwelijk (wel voor het samenlevingscontract), en voor abortus. Een leuk detail die hem waarschijnlijk ook wel stemmen op zal gaan leveren, is dat hij in 2000 werd gekozen tot 'Meest sexy politicus van Amerika'.

« Laatst bewerkt op: 6-01-2008, 13:30:26 door Willemson »

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #1 Gepost op: 6-01-2008, 13:28:25 »
Rudy Giuliani


De centrum-rechtse politicus Rudy Giuliani is één van de voorname kandidaten die afkomstig is van de Republikeinen. Giuliani was van 1994 tot 2001 burgemeester van New York, en maakte in die functie de terroristische aanslagen van 11 september 2001 van heel dichtbij mee. Door zijn goede optreden daar, maakte hij veel naam en heeft hij erg veel aanzien. Hij is voor wapenbezit, maar tegen drugs. Hij is voor abortus. Hij vindt dat het huwelijk voor man en vrouw bedoeld is, en is dus tegen het homohuwelijk. Wel is hij voor het samenlevingscontract. Hij zegt het schoolsysteem in Amerika drastisch te gaan verbeteren. Hij is voor de oorlog in Irak.

John McCain

Ex-Vietnam soldaat John McCain is een conservatieve kandidaat voor het presidentschap. De Republikein is 'pro-life', wat wil zeggen dat hij tegen abortus, euthenasie en de doodstraf is. Voor abortus zijn er, volgens McCain, wel uitzonderingen, zoals verkrachtingen, incest of een levensbedreiging voor de moeder. Hij wil meer bescherming voor de burger, en is voor de 'oorlog tegen het terrorisme'. Hij wil het wapenbeleid van Amerika strenger maken. Hij is tegen het homohuwelijk en tegen drugsgebruik. Op het gebied van immigratie is hij redelijk progressief, hij pleit voor een minder streng beleid als het gaat om visums en verblijfsvergunningen.

Mike Huckabee


De predikant van de baptisten Mike Huckabee is presidentskandidaat voor de Republikeinen. Hij is conservatief en kan rekenen op veel steun van de Amerikaanse christenen. Huckabee is tegen abortus, omdat 'het leven begint bij de verwekking'. Ook is hij tegen het homohuwelijk, maar voor een samenlevingscontract. Als het gaat om de oorlog in Irak, steunt hij zijn partijgenoot Bush. Hij wil de oorlog in Irak voortzetten en meer troepen sturen. Huckabee is een groot voorstander van 'Fair Tax' (eerlijke belasting), kort gezegd houdt dat in dat hij de belastingen zo laag mogelijk wil houden.

Mitt Romney


De laatste kandidaat die ik behandel is Mitt Romney. Romney doet mee voor de Republikeinen. Hij is lid van de Mormonen, een christelijke groepering die gelooft dat de Verenigde Staten, samen met Israël, het beloofde land is. Romney staat bekend om zijn charisma. Hij is tegen abortus (behalve bij verkrachting, insects of een levensbedreigende situatie voor de vrouw) en tegen het homohuwelijk. Hij is voor de oorlog in Irak, en vind dat er meer troepen naar Irak moeten worden gestuurd.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2008, 13:31:56 door Willemson »

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #2 Gepost op: 6-01-2008, 13:31:54 »
Obama  8) Mochten ze Bin Laden pakken,ik zie de krantenkoppen al voor me;

"Obama pakt Osama"  :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #3 Gepost op: 6-01-2008, 13:45:53 »
Ik zie het liefst 1 van de eerste 2 kandidaten president worden, maar ik denk dat de kans bijzonder klein is dat een vrouw of een niet-blanke de Verenigde Staten zal leiden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #4 Gepost op: 6-01-2008, 13:47:39 »
Als ik het zo lees, dan ga ik voor Obama, alhoewel ik Hillary ook sympahtiek vind. Die Romney moet het niet worden, vind ik, ik heb niks met de Mormonen :-[

Maar er is er niet eentje voor homohuwelijken he?! ::oink:: Beetje jammer wel...
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #5 Gepost op: 6-01-2008, 13:51:04 »
Maar er is er niet eentje voor homohuwelijken he?! ::oink:: Beetje jammer wel...
Roepen dat je daar wel voor bent, zou teveel stemmen kosten in het conservatieve Amerika, dus dat zeggen ze niet.
Keep calm and eat chocolates!

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #6 Gepost op: 6-01-2008, 15:35:38 »
ik ben voor Barack Obama niet omwat hij zegt maar hij ziet er het hipst uit. de rest is zo saaiachtig ::jaja::
Menno is gek

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #7 Gepost op: 6-01-2008, 15:51:53 »
Ik ben ook voor Obama! :D

WorldExpress

  • Gast
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #8 Gepost op: 6-01-2008, 16:23:12 »
Roepen dat je daar wel voor bent, zou teveel stemmen kosten in het conservatieve Amerika, dus dat zeggen ze niet.
Slechte zaak. Rare jongens, die amerikanen

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #9 Gepost op: 6-01-2008, 18:40:16 »
Obama of Clinton dat maakt me niet heel veel uit. Ik hoop wel dat er in elk geval een Democraat komt te zitten deze keer.  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 6-01-2008, 18:42:11 door Mloesje »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #10 Gepost op: 6-01-2008, 19:21:44 »
Hij is tegen abortus (behalve bij verkrachting, insects of een levensbedreigende situatie voor de vrouw)

 ;D


Obama of Clinton dat maakt me niet heel veel uit. Ik hoop wel dat er in elk geval een Democraat komt te zitten deze keer.  ::jaja::

Mee eens. Van de Republikeinen lijkt Giuliani me de minst erge.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #11 Gepost op: 6-01-2008, 22:29:12 »
Ik ben voor Edwards. Ook al is het saai om weer een 'gewone man' te hebben, denk ik dat het voor Amerika wel het beste is.

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #12 Gepost op: 6-01-2008, 23:30:38 »
Ik vind al die 3 Democraten wel goed, het maakt me niet zoveel wie van de 3 wint :) Als het maar wel een Democraat is, geen Republikein!
First you go backwards, but then forwards again

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2008, 11:07:11 »
Ik vind trouwens dat de wereld er iets te veel vanuit gaat dat er een democraat gaat winnen.
Ik heb het al eerder tegen evenstar gezegd, maar de echte amerikaan is geen zwarte arme die op Obama stemt of een hippe bewoonster van een luxe appartementje in New York die fan is van Hillary. De echte Amerikaan is een conservatieve boer in het middenland. 'Ouderwetse' mensen waarvoor oude waarden nog gelden. Deze stemmen niet op een Obama of een Clinton, maar veel eerder op een Huckabee of een Romney.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2008, 12:03:57 »
Volgens de NRC.next van vandaag is Obama trouwens wel voor het homohuwelijk!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2008, 12:13:54 »
Volgens de NRC.next van vandaag is Obama trouwens wel voor het homohuwelijk!

In één van zijn toespraken heeft hij duidelijk gezegd van niet. Misschien bedoelt het NRC dat hij voor een samenlevingscontract is?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2008, 12:45:20 »
Van de website van nrc.next:

Maar voor Barack Obama (46) zal het lastig zijn leuke dingen voor rechtse Amerikanen te presenteren. Hij heeft bijna alleen maar standpunten die conservatieven verafschuwen: hij is voor het homohuwelijk, voor abortus, voor beperking van wapenbezit en voor steun aan illegale immigranten, et cetera. Sinds hij in 1996 senator in de staat Illinois werd, en in 2004 senator in Washington, bevond hij zich altijd op de linkerflank. Hij was al tegen de oorlog in Irak toen in 2002 het hele land nog voor was. Maar het voorbeeld is vooral exemplarisch voor zijn positie: het gezaghebbende weekblad National Journal, dat het stemgedrag van alle politici weegt, concludeerde eerder dat hij tot de twintig progressiefste senatoren van de VS behoort.

Ik denk dat je gelijk hebt Willemson, de meeste Amerikanen stemmen niet op deze man. Als het al een democraat wordt, dan moet het een behoudende democraat zijn, 1 die conservatief Amerika ook aanspreekt.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2008, 13:03:57 »
Van de website van nrc.next:

Maar voor Barack Obama (46) zal het lastig zijn leuke dingen voor rechtse Amerikanen te presenteren. Hij heeft bijna alleen maar standpunten die conservatieven verafschuwen: hij is voor het homohuwelijk, voor abortus, voor beperking van wapenbezit en voor steun aan illegale immigranten, et cetera. Sinds hij in 1996 senator in de staat Illinois werd, en in 2004 senator in Washington, bevond hij zich altijd op de linkerflank. Hij was al tegen de oorlog in Irak toen in 2002 het hele land nog voor was. Maar het voorbeeld is vooral exemplarisch voor zijn positie: het gezaghebbende weekblad National Journal, dat het stemgedrag van alle politici weegt, concludeerde eerder dat hij tot de twintig progressiefste senatoren van de VS behoort.

Ik denk dat je gelijk hebt Willemson, de meeste Amerikanen stemmen niet op deze man. Als het al een democraat wordt, dan moet het een behoudende democraat zijn, 1 die conservatief Amerika ook aanspreekt.

Ik denk dat het voor de democraten beter is als John Edwards presidentskandidaat wordt. Ik denk dat veel Amerikanen niet stemmen op de inhoud, maar op de persoon zelf. Daarom denk ik dat een 'gewone man' als Edwards veel meer stemmen kan halen dan een donkere of een vrouw. Bovendien sluiten de standpunten van Edwards het meest aan bij die van mij, dus daarom zou ik ook al op hem stemmen.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2008, 16:31:00 »
Ik lees net op nu.nl dat een derde van de Amerikaanse vrouwen hun stemkeuze voor een presidentskandidaat laat beïnvloeden door het geluk dat de kandidaat in zijn huwelijksleven heeft :)

Citaat
De Democraat John Edwards heeft volgens de meeste vrouwen het beste huwelijksleven van alle serieuze presidentskandidaten voor de komende verkiezingen. Volgens 52 procent van de ondervraagden heeft Edwards een goed huwelijksleven.

Van tegenkandidaat Barack Obama gelooft maar 43 procent dat hij een goed huwelijk heeft.

Op Hillary Clinton zullen volgens het onderzoek maar weinig vrouwen stemmen. Slechts 29 procent van de ondervraagden gelooft dat zij en haar man Bill een goed huwelijk hebben.


Als dat echt zo is, een derde vd vrouwen, dan maakt Hillary idd weinig kans, vrouwen stemmen sowieso niet snel op een vrouw geloof ik ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2008, 22:54:16 »
Als dat echt zo is, een derde vd vrouwen, dan maakt Hillary idd weinig kans, vrouwen stemmen sowieso niet snel op een vrouw geloof ik ::)

Ik weet het niet hoor. In Iowa won Hillary maar op één doelgroep van Obama, namelijk vrouwen boven de 45 jaar. De rest heeft Obama allemaal gewonnen.

De uitslagen van New Hampshire zullen vannacht om 2 uur bekend worden, en daar ga ik niet op wachten. Morgenochtend dus! Ik ga dan even een overzicht maken van alle staten en waarop ze stemden, ik heb toch niks te doen.