Auteur Topic: Molbeurs 2008 - evaluatie -2008-  (gelezen 9704 keer)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Molbeurs 2008 - evaluatie -2008-
« Gepost op: 4-03-2008, 12:06:15 »
Ten eerste wil ik Erik bedanken voor het hosten van een zeer geslaagde molbeurs.   ::ok::
Je hebt er weer veel tijd aan moeten besteden om dit voor ons mogelijk te maken.  ::joehoe::

Nu we nog een paar dagen hebben is het tijd om het spel te evalueren.

Ik ben aan de beurs begonnen de dag dat Nicolette uit WIDM lag. Dus met een week achterstand heb ik me prima vermaakt om mijn startpositie (> 60) te verbeteren. Mijn grote sprong voorwaarts was het vertrek van Coen, en in de week na Dunya's vertrek heb ik me in de top 10 kunnen handelen. Mijn gok op Patrick bleek vervolgens een succes, waardoor ik mijn huidige positie heb verworven. Al met al een leuk, en soms spannend, spel.  ::trots::

Inhoudelijk nog wat punten:

Salaris moet blijven. Het is de beloning voor actief meespelen.
Als iemand een week lang niet handelt, dan krijgt hij/zij geen salaris.

De handel ligt aardig stil deze week. Dat komt omdat er nu 2 weken over heen gaan tussen laatste afvaller en uitslag. Daar kan de beurs niets aan doen. WIDM duurt voor wat betreft de beurs (en de poll) gewoon een week te lang.

Ik moest dit jaar wel ff wennen aan het nieuwe systeem van de beurs. Ik miste de extremen van vorig jaar wel, maar feitelijk is dit systeem wel eerlijker. Vorig jaar werd er in de laatste minuten voor het sluiten van de beurs namelijk misbruik gemaakt van de 'zwaktes' van het oude systeem. Hierdoor werder er of belachelijk hoge of juiste extreem lage slotkoersen bepaald.

Het enige wat ik zou willen voorstellen is het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde hoger dan 100 dukaten mogen liggen. Bijvoorbeed 110 of 125 dukaten. Het gaat immers om "Wie is de Mol?", en niet om "Wie zijn de kandidaten?". De kandidaataandelen sluiten echter wel af op 100, ook voor de winnaar en verliezer. Ik vermoed dat dit, juist in de laatste week, nog voor flink wat speculaties zou zorgen. Echter wat de molaandeelslotkoers exact zou moeten zijn verdiend dan wel wat nadenk werk, om de beurs niet uit evenwicht te brengen.

Verder vind ik de komst van een bot die automatisch voor een speler speelt niet ok. De vraag of dat al dan niet voordelig was voor die speler vind ik niet relevant. Wat mij betreft is dit een spel tussen mensen.
« Laatst bewerkt op: 1-01-2009, 19:00:59 door Megan »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #1 Gepost op: 4-03-2008, 12:19:37 »
Goed idee, dit topic!  ::ok::

[...]
De handel ligt aardig stil deze week. Dat komt omdat er nu 2 weken over heen gaan tussen laatste afvaller en uitslag. Daar kan de beurs niets aan doen. WIDM duurt voor wat betreft de beurs (en de poll) gewoon een week te lang.

De handel lag vorige week ook stil, dus dit argument is niet juist.
Volgens mij komt dat doordat er teveel aandelen in omloop zijn. Nu moeten er veel aandelen verhandeld worden voordat de prijs echt wordt beïnvloedt.
Dit komt doordat we te rijk zijn (volgende keer geen salaris meer zou een mogelijkheid zijn) en/of doordat er geen schaarste in aandelen is. Volgens mij moet je dus 1 van deze 2 'problemen' oplossen om de handel tot het einde actief te houden.

Citaat
[...]
Het enige wat ik zou willen voorstellen is het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde hoger dan 100 dukaten mogen liggen. Bijvoorbeed 110 of 125 dukaten. Het gaat immers om "Wie is de Mol?", en niet om "Wie zijn de kandidaten?". De kandidaataandelen sluiten echter wel af op 100, ook voor de winnaar en verliezer. Ik vermoed dat dit, juist in de laatste week, nog voor flink wat speculaties zou zorgen. Echter wat de molaandeelslotkoers exact zou moeten zijn verdiend dan wel wat nadenk werk, om de beurs niet uit evenwicht te brengen.

Leuk voorstel! Ook omdat je bij de kandidaten aandelen een kans van 2 uit 3 hebt, en bij de molaandelen 1 uit 3 (alhoewel rechtlijnige statistiek hier natuurlijk niet opgaat).


Citaat
Verder vind ik de komst van een bot die automatisch voor een speler speelt niet ok. De vraag of dat al dan niet voordelig was voor die speler vind ik niet relevant. Wat mij betreft is dit een spel tussen mensen.


Op zich wel mee eens, maar valt dit altijd te ontdekken? Hoe kun je dit 100% uitsluiten? Bovendien heeft het (volgens mij) het spel niet noemenswaard beïnvloed.


Overigens ben ik veel te laat ingestapt om nog echt mee te kunnen doen, maar ik vond het leuk om met dit spel kennis te maken op deze manier! Volgend jaar zal ik proberen om er wel vanaf het begin bij te zijn  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 4-03-2008, 12:21:37 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #2 Gepost op: 5-03-2008, 12:47:04 »
Ik sluit me totaal bij Dikke aan, geweldig, Erik... ik hoop ook dat je met de winst van de beurs ook voldoende moed hebt volgend jaar weer te organiseren en je titel te verdedigen:):).

Salaris moet blijven. etc.

Klopt, salaris moet blijven en het nieuwe systeem van de beurs is eerlijker.

Maar de start was niet zo eerlijk, immers wisten de slimmeriken wel dat de handel totaal scheef begon, mol en K aandelen alles 50, dat is pas nu in de finale de waarde, toen was het eerder 20-80.

Het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol vind ik ook erg goed. Dat verlegt ook meteen de scheve waardering zoals hierboven geschetst. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde wel op 1000 dukaten mogen liggen. Om de mol draait immers alles, de rest is bijzaak.

De komst van een bot moeten we ook proberen uit te sluiten omdat het de verschillen killt en daarmee ook het spel.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #3 Gepost op: 5-03-2008, 13:21:36 »
Ik vind het systeem van vorig jaar beter. Toen draaide het om extreme koerswaardes. Maar nu zie je het tegenovergestelde. Omdat de mol en kandidaat aandelen aan elkaar gekoppeld zijn en samen altijd 100 zijn. Ik stel daarom voor:

Reken niet met het absolute getal: 100, maar het met relatieve geval: 100%.

Als je dus op een gegeven moment weer extreme koerswisselingen krijgt net voor een uitzending omdat het er naar uit ziet dat kandidaat A eruit gaat, moet je dat gewoon op zijn beloop laten gaan. Na de uitzending valt het kandidaat aandeel van A naar 0% en schiet het mol aandeel van A naar 100%.

En dan heb ik het dus over 0% van de koerswaarde en 100% van de koerswaarde op moment van sluiten voor de uitzending.

Schematisch dus:

Kandidaat aandeel A is 40 dukaten waard vanwege de hoeveelheid van vraag en aanbod
Mol aandeel van A is 20 dukaten waard vanwege de hoeveelheid van vraag en aanbod
We komen erachter dat A na de aflevering eruit ligt.
Enorme vraag naar kandidaat aandelen van A, met als gevolg: enorme koersstijging voor dat aandeel, namelijk: 400 dukaten.
Ondertussen blijft het molaandeel steken op 20 dukaten per aandeel.
De aflevering begint, de beurs wordt op slot gezet.
De aflevering is afgelopen, het totaal van de koerswaarde van mol en kandidaat aandelen van A is: 20 + 400 = 420 dukaten.
Dan wordt de koerswaarde van het molaandeel dus 0% van 420 en het kandidaat aandeel 100% van 420, dus 420. En tegen die prijs kun je dan verkopen.

Waar ik dus naar toe wil: meer vraag en aanbod werking. Dat had je vorig jaar en was op sommige momenten erg sterk aanwezig.

Die 2 uur regel tussen het aankoop van aandeel X en verkoop van aandeel X moet blijven, dat zorgt voor een eerlijke kans voor iedereen.
Het salaris (zoveel procent van het totaal aantal dukaten van de nummer 1) moet ook blijven, wederom geeft dat iedereen dezelfde kans.

Maar de koppeling van mol/kandidaat aandelen en dat de som 100 is vind ik voor verandering vatbaar. Want het kan dus nooit meer worden dan 100.
Wat je dus ziet de laatste tijd is dat er nauwelijks meer stijgingen in koersen komen, hoogstens 3 dukaten meer of minder. Het effect wat vraag en aanbod kan hebben is dus weg en daarmee is de molbeurs nu minder dynamisch als vorig jaar vind ik.

Met de 2 uur regeling zorg je er bovendien voor in mijn voorstel systeem dat je niet kunstmatig een blijvend versterkt effect van vraag/aanbod creert (door aandelen te dumpen of juist enorm in te kopen), op het moment dat het gebeurd wel, maar vervolgens kan degene die de veroorzaker was niet na 1 minuut weer beginnen. Nee, dan moet hij/zij 2 uur wachten. Verder vind ik het wel eerlijk zo'n systeem, want uiteindelijk zijn degene die goed gokken degene die bovenaan eindigen. Degene die het niet met regelmaat volgen, die komen nooit ergens.

Ik vind het dus eerlijker voor de actievelingen die meedoen, bovendien maakt dat het spel leuker als de koersen enorm de pan uit kunnen rijzen. Want als het je tegen zit, zit het echt goed tegen, zit het je mee, dan merk je het meteen goed. Zoals vorig jaar bij mij: kocht volop Nadja mol aandelen in en toen ze voor de finale eruit lag merkte ik het net zo hard in de daling. Ofwel: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten en dat is eerlijk op een beurs vind ik.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2008, 13:28:45 door Yvonisdemol »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2008, 21:44:21 »
Ik ben tevreden over deze editie van de Molbeurs. Hat was niet alleen een leuk spel om te spelen maar de beurs wees al sinds vlak na aflevering 4 de goede Mol aan. De volgende keer is het een goed idee om de Molbeurs in de gaten te houden als je de pool invult!

Toch kunnen wel een aantal zaken veranderd worden. Het belangrijkste is genoemd door Lo: de aandeelprijzen moeten niet beginnen op 50-50. Gezien de ervaringen in deze editie lijkt mij 75-25 (K-M) een betere startverhouding.

Het idee van Dikke Controleur om de eindprijs van de Molaandelen te verhogen, lijkt mij ook leuk om uit te proberen. De verhoging mag niet te groot zijn. Bijvoorbeeld, een eindprijs van 200 is al te hoog omdat anders de beste strategie is om direct voor de eerste aflevering Molaandelen van 1 persoon te kopen en verder niks te doen (eindscore boven de 80000 als je goede kiest). Ik vind dat de spelers wel moeten handelen om te kunnen winnen en denk daarom aan 120 of 125 als eindprijs voor het laatste Molaandeel.

Dat de prijzen niet teveel schommelen, vind ik juist goed. Vorig jaar konden spelers in hun eentje de prijs van een aandeel met 300% laten stijgen of dalen. Zoiets heeft grote gevolgen voor de stand.

Ik ben misschien wat bevooroordeeld maar ik denk dat met de huidige spelregels de sterkste spelers boven in de rangschikking eindigen. Bij de pool hier op .com kan je in de top-20 van 500 eindigen zonder de Mol ook maar 1 keer goed te hebben voorspeld. Als je dat in de Molbeurs probeert dan ga je gewoon failliet >:D

Ik ben van plan de juniorreeks ook te gaan volgen. Dus in mei is er waarschijnlijk weer een Molbeurs!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2008, 17:28:20 »
Ik ben van plan de juniorreeks ook te gaan volgen. Dus in mei is er waarschijnlijk weer een Molbeurs!

Dat is goed nieuws, hardstikke mooi  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2008, 19:57:04 »
Dankjewel voor de leuke molbeurs weer Erik ::bravo::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2008, 16:14:52 »
Ik ben van plan de juniorreeks ook te gaan volgen. Dus in mei is er waarschijnlijk weer een Molbeurs!

Leuk! ::bravo::
2024: wie is de Mol?

Offline SlowAlfie

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 - evaluatie
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2008, 21:58:47 »
Erik,

Dank je voor een geweldige molbeurs! Dit was de eerste keer dat ik speelde en ik vermaakte me prima!
Toch een paar suggesties;

Ik denk dat het nog mooier wordt als het systeem meer op een echte beurs gaat lijken. Zoals bijvoorbeeld betfair.com waar iedereen een bied en laat prijs in elke markt opgeeft en het matchen gebeurt tussen spelers onderling. In deze molbeurs heb je altijd de bank als gegarandeerde tegenpartij en dat maakt het geheel allemaal veel te stabiel.

Verder zou ik programma's wel gewoon toestaan, daar wordt de markt alleen maar actiever van. Wel een goed idee ( van iemand anders, maar kon het artikel niet vinden ) om dat duidelijk aan te geven, zoals SlowAlfie(BOT).

Goed gespeeld winnaars!