Poll

Stelling 3: De Nederlandse Soldaten moeten weg uit Uruzgan!

Eens
10 (76.9%)
Oneens
3 (23.1%)

Totaal aantal stemmen: 13

Poll gesloten: 6-05-2008, 11:12:39

Auteur Topic: Stelling van de Week  (gelezen 5932 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Stelling van de Week
« Reactie #40 Gepost op: 29-04-2008, 00:06:45 »
In het kader van mijn profielwerkstuk heb ik de chipkaart onderzocht (en daar vervolgens een documentaire over gemaakt). We hebben een interview gedaan met meneer Van der Veen, de plv. projectleider van de OV-chipkaart die o.a. nauw samenwerkt met staatssectretaris Huizinga. Wat hij ons allemaal vertelde vond ik best wel impressive. Die kaart heeft echt ontzettend veel mogelijkheden. Ik vind het verder alleen jammer dat het in de praktijk nog lang niet goed werkt en dat het regelmatig misgaat. Ze moeten gewoon nog even een tijdje doortesten en als het allemaal wat beter gaat de kaart definitief instellen en de strippenkaarten afschaffen.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Stelling van de Week
« Reactie #41 Gepost op: 29-04-2008, 09:05:20 »
Stelling 2: De OV-chipkaart moet er niet komen. We houden liever de strippenkaart!
Eens  5 (62.5%)
Oneens  3 (37.5%)

Volgende stelling komt er in de loop van de dag op!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Stelling van de Week
« Reactie #42 Gepost op: 29-04-2008, 11:11:57 »
En weer eentje waarbij je niet kunt stemmen

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de Week
« Reactie #43 Gepost op: 29-04-2008, 11:13:07 »
En nu weer wel. ::jaja::
Geniet nooit met mate...

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Stelling van de Week
« Reactie #44 Gepost op: 29-04-2008, 11:14:06 »
daar ben ik het wel mee eens, er zijn er al veel te veel gesneuveld
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de Week
« Reactie #45 Gepost op: 29-04-2008, 11:18:28 »
Ben het er ook mee eens. We zijn er onder valse voorwendselen naar toe gegaan en hebben internationaal veel te weinig steun. Volgens mij bereiken we daar helemaal niks. ::ohno::
Geniet nooit met mate...

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: Stelling van de Week
« Reactie #46 Gepost op: 29-04-2008, 11:49:23 »
Inderdaad Test. Er heen gaan om het land op te bouwen. Yeah.. right.
The sun came up and reality set in.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Stelling van de Week
« Reactie #47 Gepost op: 29-04-2008, 11:54:11 »
Ik ben tegen de stelling. Ik heb o.a. met minister Van Middelkoop gesproken over de 'oorlog' en ook met soldaten, en die waren allemaal erg positief. De lokale bevolking is iig erg blij met ze.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Stelling van de Week
« Reactie #48 Gepost op: 29-04-2008, 11:55:24 »
Inderdaad Test. Er heen gaan om het land op te bouwen. Yeah.. right.
Lekker land op bouwen zeg..  ::ohno::
Als ze daar wat behalen, is het toch een pyrhusoverwinning  ::niet-ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de Week
« Reactie #49 Gepost op: 29-04-2008, 11:56:00 »
Het probleem is dat er teveel geld heen gaat dat we hier in eigen land kunnen gebruiken.

Aan de andere kant: de wereld is van ons allemaal, maar waarom moet die overal ter wereld volgens westerse normen worden ingericht?


laten we eens kijken naar het waarom van de verschillen in opvattting, en daar iets aan doen, ik denk dat je dat niet met een paar oorlogshandelingen kunt oplossen.

Ik heb het al zo vaak gezegd: probeer de wereld eens een ander aanzien te geven door godsdiensten wereldwijd buitenspel te zetten, en vervolgens te kijken naar de echte verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen, die elkaar heet licht in de ogen niet gunnen. De verschillen blijken dan zo groot niet te zijn.

Dus waarom staaan die groepen dan tegenover elkaar?

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Stelling van de Week
« Reactie #50 Gepost op: 29-04-2008, 11:57:06 »
Lekker land op bouwen zeg..  ::ohno::
Als ze daar wat behalen, is het toch een pyrhusoverwinning  ::niet-ok::

Doe niet zo ongenuanceerd. Je bent zelf niet in Uruzgan geweest dus je weet niet wat de soldaten daar doen. Voor zover ik het heb kunnen zien en horen van soldaten doen ze dat wel degelijk. Het land is naar kloten en wij helpen de mensen daar om het weer op te bouwen en beschermen ze tegelijk tegen de kwaadaadrdige Taliban. Niks mis mee.

laten we eens kijken naar het waarom van de verschillen in opvattting, en daar iets aan doen, ik denk dat je dat niet met een paar oorlogshandelingen kunt oplossen.

Ik heb het al zo vaak gezegd: probeer de wereld eens een ander aanzien te geven door godsdiensten wereldwijd buitenspel te zetten, en vervolgens te kijken naar de echte verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen, die elkaar heet licht in de ogen niet gunnen. De verschillen blijken dan zo groot niet te zijn.

Dus waarom staaan die groepen dan tegenover elkaar?

Ik had al geen hoge dunk van jouw standpunten, maar dit slaat echt helemaal nergens op. Jij zoekt altijd in een discussie een reden om je tegen religie uit te spreken, en ik vind diep en diep triest. Deze hele oorlog heeft niks met religie te maken. De oorlog in het Midden-Oosten is begonnen als een oorlog tegen het terrorisme. Een pure machtstrijd waarin George Bush bang was macht en vertrouwen te verliezen. Bovendien had hij ook oliebelangen in de streek.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2008, 12:06:23 door Willemson »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de Week
« Reactie #51 Gepost op: 29-04-2008, 12:22:47 »
Laten we de discussie niet te persoonlijk maken he.


Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Ik geloof wel dat dit een missie is waar we meer betekenen voor de mensen dan eerder bij andere missies. En we hebben het leger toch niet voor niets, als ze zich goed en zinvol kunnen inzetten, prima.
Maar eigenlijk ben ik niet zo voor het leger en oorlogvoeren, dus tja, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Stelling van de Week
« Reactie #52 Gepost op: 29-04-2008, 12:25:43 »
Doe niet zo ongenuanceerd. Je bent zelf niet in Uruzgan geweest dus je weet niet wat de soldaten daar doen. Voor zover ik het heb kunnen zien en horen van soldaten doen ze dat wel degelijk. Het land is naar kloten en wij helpen de mensen daar om het weer op te bouwen en beschermen ze tegelijk tegen de kwaadaadrdige Taliban. Niks mis mee.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. ;)
Ik zie ook wel dat het land helpen opbouwen, maar er zijn al wat soldaten van Nederland gesneuveld.
Dat bedoel ik  ;)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de Week
« Reactie #53 Gepost op: 29-04-2008, 12:28:20 »
Ik ben tegen de stelling. Ik heb o.a. met minister Van Middelkoop gesproken over de 'oorlog' en ook met soldaten, en die waren allemaal erg positief. De lokale bevolking is iig erg blij met ze.

Dat is in mijn ogen puur propaganda. Een minister van defensie die zal zeggen dat we daar niet moeten zijn. Zie je het al voor je? Leuk voor de moraal van je troepen! ::ok::

We zouden daar naartoe gaan om op te bouwen. Doen we dat? Niet of nauwelijks. We zouden gaan voor een beperkte tijd (een jaar als ik me niet vergis) en dan zou een ander land het van ons overnemen. Is dat gebeurd? Nee! We zitten daar nog steeds en nu wordt er gezegd dat we er langer moeten blijven omdat anders het effect van ons verblijf minimaal is. Het is gewoon de ene leugen op de andere. ::niet-ok:: We hadden daar nooit naartoe moeten gaan.
Geniet nooit met mate...

Offline Mollemaarten

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Weg van teruggeweest!
Re: Stelling van de Week
« Reactie #54 Gepost op: 29-04-2008, 12:37:07 »
ik ben eigenlijk oneens, aangezien we nog bijna geen mensen hebben verloren, en, we doen toch groots werk daar? ik zie echt het probleem niet ???
Je kunt ze uitroken, wegjagen, soms vang je er zelfs een, maar je weet wat ze zeggen...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de Week
« Reactie #55 Gepost op: 29-04-2008, 12:43:28 »
ik ben eigenlijk oneens, aangezien we nog bijna geen mensen hebben verloren, en, we doen toch groots werk daar? ik zie echt het probleem niet ???

Vertel! Wat doen we daar dan allemaal? Wat hebben we daar bereikt tot nu toe?

Of je daar wel; of niet moet blijven moet trouwens niet afgemeten worden aan hoeveel mensen er sneuvelen. Als dat de maatstaf is, kan je beter helemaal nergens naar toe gaan. Het moet er om gaan dat je iets van je doelen bereikt. En zover ik in de media heb gevolgd, hebben we daar tot nu toe nog niks bereikt.
Geniet nooit met mate...

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Stelling van de Week
« Reactie #56 Gepost op: 29-04-2008, 12:50:01 »
We hadden daar nooit naartoe moeten gaan.

En daar heb je in mijn ogen dan weer wel een punt ;)
Maar goed, die keuze is gemaakt. We kunnen nu beter ons werk afmaken daar, dan dat we stoppen en dat daar alles half is afgewerkt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de Week
« Reactie #57 Gepost op: 29-04-2008, 20:06:05 »

Ik had al geen hoge dunk van jouw standpunten, maar dit slaat echt helemaal nergens op. Jij zoekt altijd in een discussie een reden om je tegen religie uit te spreken, en ik vind diep en diep triest.
Ik geef slechts aan: probeer eens een oplossing te zoeken ZONDER religie erbij te betrekken.

Bovendien klopt het niet wat je zegt. De Taliban baseert zich op uiterst conservatieve standpunten, die men uit de Koran zegt te halen. En daarop reageer ik dan met: iedereen interpreteert het heilige boek waar men zich op godsdienstige gronden op baseert, op zijn of haar eigen manier, en iedereen pretendeert de waarheid in pacht te hebben. Er zijn klaarblijkelijk dus meerdere ''waarheden''........ Wat daar gebeurt, is: men slaat elkaar de koppen in, omdat beide partijen niet willen toegeven dat ze in feite hetzelfde opperwezen aanbidden. Haal die ''angel'' eruit, en er is geen reden meer tot ruzie maken.

Ik denk heel wat genuanceerder over godsdienst dan jij meent uit mijn uitspraken op te kunnen maken.

Dat IK niets moet hebben van welke godsdienst dan ook, dat klopt. Maar ik respecteer weldegelijk dat er anderen zijn die hun leven in dienst stellen van de religie die ze aanhangen. Dat is totaal iets anders als wat jij nu beweert, Willemson.


Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Stelling van de Week
« Reactie #58 Gepost op: 29-04-2008, 20:45:42 »
ik ben eigenlijk oneens, aangezien we nog bijna geen mensen hebben verloren

16! en dat is behoorlijk veel vind ik...
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de Week
« Reactie #59 Gepost op: 30-04-2008, 09:01:42 »
Het trieste is, dat er nog steeds gemoord en afgeslacht wordt, omdat geen enkele van in een conflict betrokken partij wil toegeven dat ze fout zitten.

Edele motieven ten spijt, godsdientige en economische belangen zullen altijd een rol blijven spelen.

We willen hier in het westen niets van onze welvaart inleveren, ten gunste van bevolkingsgroepen die het minder getroffen hebben.

Helaas is het een historisch vaststaand feit, dat de westerse wereld haar huidige positie te danken heeft aan activiteiten van vele eeuwen terug. WIJ hadden geen grondstoffen om onze welvaart te verhogen, dus zijn we op zoek gegaan naar plekken waar die wel voorhanden waren. WIJ hebben vervolgens de volken onderworpen aan onze eigen wil.

Ga nou niet zeggen dat het bovenstaande niets te maken heeft met onze aanwezigheid in Afghanistan of Irak, want dat heeft het zijdelings dus weldegelijk.