(vervolg)
Neem nou de eerste, 'vrouwen zijn socialer dan mannen'. Ik kan me nu serieus beledigd voelen door deze onzin. Ik, de jongen die een paar jaar geleden nog uitgeroepen werd tot 'meest oversociale persoon van de klas', zou dus geen echte man zijn, simpel omdat ik sociaal ben? Ik dacht dat het juist meestal de mannen waren die graag met hun vrienden zaten te lullen, terwijl de meeste vrouwen liever in een disco gaan dansen, waardoor de sterkte van de muziek geen gesprek mogelijk is?
Dan de tweede uitspraak, 'vrouwen zijn meer vergevingsgezind'. Ik heb hem even toegepast op mijn eigen leven, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ook dit onzin is. Ik zelf heb nooit ruzie, als iemand mij onrecht aandoet dan doe ik daar gewoon niet moeilijk over. Als die persoon spijt heeft, vergeef ik hem/haar meteen en als hij/zij geen spijt heeft, moet hij/zij dat zelf weten, als hij/zij maar weet dat hij mij in ieder geval niet boos zal krijgen. Vergevingsgezind, niet? In mijn optiek zijn het juist vaker mannen die zo zijn dan de meeste vrouwen, die na een ruzie met hun vriendinnen wekenlang boos blijven en pas tot verzoening komen als één van de twee gaat huilen.
Tot slot, de derde uitspraak, 'mannen zijn agressief'. Heeft men nou nog nooit van het fenomeen 'bitchfight' gehoord? Natuurlijk weet ik dat het wonderlijke goedje 'testosteron' kan zorgen voor agressieve neigingen, maar zelf heb ik nog nooit iemand geslagen. In tegenstelling tot twee klasgenotes van mij, die een maand geleden beiden twee dagen geschorst werden omdat ze na schooltijd met elkaar op de vuist gingen. Nu zullen sommige mensen komen met het argument dat het wel zo is dat alle wereldleiders die andere landen de oorlog verklaarde wel man waren. Nou, daar hoef je bij mij niet mee aan te komen, want tot en met 1979 wás er niet eens vrouwelijke wereldleider...
Conclusie: uitspraken over mannen en vrouwen zijn onzin. Elk persoon is uniek en heeft zijn eigen persoonlijke eigenschappen. Het zijn van een man of vrouw heeft daar verder weinig mee te maken. Échte mannen en échte vrouwen bestaan niet, al is in de letterlijke zin van het woord iedereen met een piemeltje een échte man. Laten we gewoon iedereen als een individu bekijken, en stoppen met oefenloos gelul over 'twee verschillende diersoorten'.
Met vriendelijke groet,
Willem de Gelder,
handtekening
Freelance betoger, amateur-psycholoog en neo-hippie.
Attentie: het feit dat Willem de Gelder nu ook heeft gegeneraliseerd was om enigszins humoristisch over te komen. Mocht u dat niet zo hebben ervaren, dan bij deze excuses.