Auteur Topic: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'  (gelezen 4814 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
[Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Gepost op: 18-09-2008, 12:50:15 »
We hebben afgelopen jaren een aantal topics gehad waarin politieke issues bespraken. Deze topics vond ik altijd erg interessant, en daarom open ik er bij deze nog 1.

De laatste tijd is er veel te doen geweest over de AOW. Het aantal AOW-gerechtigden zal in de komende 30 jaar verdubbelen, wat dus betekent dat elke AOW'er door 5 werknemers betaald zal moeten gaan worden in plaats van door 10 (wat nu het geval is). Voor Alexander Pechtold is de oplossing duidelijk: de pensioenleeftijd moet omhoog. "Ik gelóóf gewoon niet dat het CDA en de VVD nu opeens denken dat de AOW kan blijven zoals die is", sprak de D66-leider 2 jaar geleden al in het NRC Handelsblad (20 september 2006), "iedereen weet dat de pensioenleeftijd omhoog moet. D66 zou dat benoemd hebben. Het CDA en de VVD doen dat liever niet." D66 wil dat de grens op 67 komt te liggen, terwijl hij nu op 65 ligt. Dit jaar ging een commissie op onderzoek uit binnen het onderwerp, en kwamen ook zij met de verhoging die Pechtold graag wil. De commissie adviseert om vanaf 2016 elk jaar de pensioengrens met een maand te verlengen, zodat deze in 2040 precies op 67 ligt.

In juli van dit jaar deed onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Donner, er nog een schepje bovenop: hij denkt dat een verhoging naar 67 jaar niet genoeg zal zijn om de pensioenkosten op te vangen, maar dat de leeftijd omhoog moet naar 70. Trouw (19 juli 2008): Donner wil de verhoging in drieën knippen en dan voor de oudste groep gelijk laten. Mensen tussen de 45 en 55 moeten jaarlijks, zoals in het plan van de commissie-Bakker, een jaar langer wachten op hun pensioen en mensen tussen de 35 en 45 krijgen er jaarlijks twee maanden bij om zo in 2040 uit te komen op een pensioenleeftijd van 70 jaar.

Wat vinden jullie nou van de kwestie? Gaat de AOW echt niet meer te betalen zijn, of hoeven we ons er niet zo druk over te maken? En mocht het wel zo zijn: wat is dan de oplossing? Moeten we de leeftijd verhogen, zoals de stelling zegt, of moeten we misschien de AOW verlagen? Graag jullie reacties!
« Laatst bewerkt op: 18-09-2008, 13:09:54 door Willemson »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2008, 12:54:30 »
Leuk issue  ::ok::

Ik ben er van overtuigd dat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog moet. Toen die leeftijd destijds op 65 jaar werd gesteld, was de levensverwachting van de gemiddelde Nederlander nog geen 70 jaar. Inmiddels is de levensverwachting een stuk langer, dus lijkt het me logisch dat we ook langer zullen moeten werken. Daarbij komt de babyboom-generatie, er zijn straks simpelweg teveel 65 plussers om te kunnen verzorgen door 20-65 jarige werkenden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2008, 13:13:46 »
Wat ik zelf ook wel een oplossing vind is de hoogte van AOW afhankelijk te maken van je pensioen. Zodat mensen met wat lagere pensioenen meer AOW uitgekeerd krijgen dan mensen met pensioenen die hoger zijn. Ik weet echter niet of dit al zo is. Het heeft in ieder geval een nivellerend effect, en omdat het steeds minder voorkomt dat pensioenen niet goed geregeld zijn, zal het ook geld besparen.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2008, 13:18:44 »
Dat vind ik geen oplossing. Waarom zou je dan nog zelf voor je pensioen zorgen? Dan kun je het nu toch beter lekker uitgeven, de staat zorgt dan later toch wel voor je. Lijkt mij niet goed werken dus  ::ohno::

Ik denk dat de AOW uiteindelijk afgeschaft gaat worden. Wij, mijn generatie en jonger, we zullen zelf voor ons pensioen moeten zorgen, reken er maar niet al te vast op dat er later nog veel AOW uitgekeerd gaat worden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2008, 13:35:24 »
Dat vind ik geen oplossing. Waarom zou je dan nog zelf voor je pensioen zorgen? Dan kun je het nu toch beter lekker uitgeven, de staat zorgt dan later toch wel voor je. Lijkt mij niet goed werken dus  ::ohno::

Je moet het vergelijken met de Bijstand van nu. Als je Bijstand krijgt kun je in feite ook lekker achterover leunen. Echter is deze zo laag dat je wel móet gaan solliciteren en dergelijken, omdat werken gewoon veel meer oplevert. Zo moet het met AOW dan ook, als je begrijpt wat ik bedoel. Je krijgt dan wel meer AOW als je weinig pensioen hebt, maar het weegt nog steeds niet op tegen een goed pensioen.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2008, 17:11:06 »
Je krijgt dan wel meer AOW als je weinig pensioen hebt, maar het weegt nog steeds niet op tegen een goed pensioen.

Ben ik het ook niet mee eens, want pensioenbijdrage is nog steeds vrijwillig, tenminste bij vrouwen, geen idee hoe dat bij mannen zit :) En dan kan je dus nu mooi besluiten geen pensioen te betalen zodat je later meer van de staat krijgt ::ohno::

Vind wel dat de leeftijd omhoog kan, de meesten werken toch al langer door :D
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2008, 20:11:17 »
lastig hoor. iemand begint op zijn achttiende serieus met werken, zeg in de bouw of de zorg. als je het al haalt om tot je zevenenzestigste te werken zonder (invaliderende) rug-en aanverwante klachten, dan heb je er negenenveertig jaar opzitten. geloof maar dat je dan nog weinig geniet van je aow-tje.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #7 Gepost op: 18-09-2008, 21:00:14 »
Verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd lijkt mij geen goed idee. Natuurlijk is die vergrijzing een probleem, maar ik betwijfel ten zeerste of díe maatregel iets oplost. Ik zet grote vraagtekens bij de arbeidsproductiviteit van 69-jarigen (gemiddeld genomen!!!).
De levensverwachting is toegenomen klopt natuurlijk, maar dat heeft voor een groot deel te maken met gezondheidszorg etc.: oftewel, mensen van 66 zijn nog steeds net zo 'oud' als eerder.
Je kan niet alleen kijken naar levensverwachting als een cijfer, maar ook hoe 'oud' mensen qua gezondheid etc. zijn. Als iemand nu op zijn 65ste met pensioen gaat, kan ie over het algemeen nog een aantal jaar lekker reizen en leuke dingen doen. Dat wordt al een stúk minder als je pas op je zeventigste met pensioen gaat.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #8 Gepost op: 21-09-2008, 20:46:01 »
Mijn schoonvader is 78 en werkt nog steeds. Als hij zou MOETEN stoppen, ligt hij zo in een graf.
Mijn man zal zeker ook, als hij bij de huidige werkgever kan blijven, doorwerken na zijn 65ste.
Ik wacht eerst maar af of ik de 65 haal ;D

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling]: 'De pensioenleeftijd moet verhoogd worden'
« Reactie #9 Gepost op: 1-10-2008, 09:20:28 »
Je kan niet alleen kijken naar levensverwachting als een cijfer, maar ook hoe 'oud' mensen qua gezondheid etc. zijn. Als iemand nu op zijn 65ste met pensioen gaat, kan ie over het algemeen nog een aantal jaar lekker reizen en leuke dingen doen. Dat wordt al een stúk minder als je pas op je zeventigste met pensioen gaat.
Ik denk dat die hoge levensverwachting er juist ook mee te maken heeft, dat mensen langer gezond blijven. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, mensen die de 65 niet gezond halen, maar er zijn nu toch ook mensen die al op hun 45e moeten stoppen, omdat ze het niet meer aankunnen?
Er zijn echter ook nog genoeg mensen die wél doorkunnen werken, als ik zo om mij heen kijk. Beroepen zoals leraar ofzo maakt volgens mij weinig uit of je nou 65 of 67 bent. En mijn moeder is bibliothecaresse, nou die zou, mits haar gezondheid het toelaat, ook best nog een aantal jaar door kunnen werken hoor, als ze over 21 eindelijk 65 wordt.
Ik denk dat het deels van het beroep afhangt, maar het is toch ook zo dat politiemannen en brandweermannen al ergens in de 50 met pensioen mogen? Misschien komen er dan wel uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde bouwvakker, waar men dan niet tot hun 70e doorhoeven. Ik denk dat er genoeg mensen zullen zijn die best door kunnen en willen werken.

En wat er gezegd wordt over pensioen/AOW verhouding, ik vind niet dat je meer zou moeten krijgen naarmate je pensioen hoger wordt. Het AOW zit momenteel toch ergens rond het minimale wat nodig is? Ik vind dat het je eigen zaak is om je pensioen te regelen. En als je al jaren geld apart zet, heel hard spaart voor je pensioen is het toch lullig dat je buurman, die dat niet doet, ongeveer evenveel krijgt als jij?