Auteur Topic: Schooltopic  (gelezen 525578 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schooltopic
« Reactie #1980 Gepost op: 13-05-2017, 10:22:46 »
Bij mij was het alleen tekstverklaring. Maar was makkelijk, er was nog maar 1 tekst 'hebban Olla vogela' dus dat konden we goed voorbereiden

 ::oink:: Ik dacht dat jij die tekst had geschreven :o

We moesten stuk of 1 boeken lezen uit verschillende periodes, te beginnen uit de middeleeuwen.

Hard werk :(
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Schooltopic
« Reactie #1981 Gepost op: 13-05-2017, 10:36:21 »
::oink:: Ik dacht dat jij die tekst had geschreven :o

Hard werk :(

Oh, dat moest 15 zijn: 2 uit de middeleeuwen, 1 uit de rederijkersperiode, 2 uit de, etc...

Totaal dus 25 boeken Nederlands en 15 boeken Engels. Had je ook Duits en Frans, ook elk 15 boeken, was je de hele bovenbouw zoet met zo'n 70 lastige boeken.
« Laatst bewerkt op: 13-05-2017, 10:39:08 door Niuno »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1982 Gepost op: 13-05-2017, 11:09:52 »
Was bij mij ook ongeveer zoiets Niuno.
Voor die tijd las ik veel en graag, na het verplichte lezen was dat wel over, helaas. Wel had ik een negen op Nederlands mondeling 8) en heb ik voor Engels Lord of the Rings op de lijst staan (en geslaagd voor mijn mondeling), terwijl ik dat voor maar een derde of zo gelezen had :P
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Schooltopic
« Reactie #1983 Gepost op: 13-05-2017, 11:32:57 »
Ik moest bij Nederlands een tekst schrijven over een vooraf bepaald onderwerp. Daarbij ging het om spelling en stijl. Voor correct spellen hoefde ik nooit veel moeite te doen, daar haalde ik mijn gemiddelde vaak mee ''omhoog''.

Met tekst verklaren had ik meer moeite, hoewel dat in de loop der jaren toch wel verbeterd is.

Toen ik Mavo-examen deed (te vergelijken met VMBO), waren er vakken waarbij ik niet eens Centraal Schriftelijk hoefde te doen. Duits, Engels en Nederlands en Scheikunde waren de enige vakken waar ik destijds examen in deed. 3 van de 4 vakken waren bovendien Multiple Choice.


Voor de Meao had ik wel 6 examenvakken. Ik had de meest evenwichtige cijferlijst van allemaal in mijn examenjaar: 6 keer een 6.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schooltopic
« Reactie #1984 Gepost op: 13-05-2017, 14:00:29 »
Ik ga volgend jaar (hopelijk) examen doen op vwo-niveau. Hoorde dat het Nederlandsexamen inderdaad weer helemaal niks was. ...maar Nederlands is wel een van mijn beste vakken.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #1985 Gepost op: 13-05-2017, 15:40:25 »
Oh, dat moest 15 zijn: 2 uit de middeleeuwen, 1 uit de rederijkersperiode, 2 uit de, etc...

Totaal dus 25 boeken Nederlands en 15 boeken Engels. Had je ook Duits en Frans, ook elk 15 boeken, was je de hele bovenbouw zoet met zo'n 70 lastige boeken.

en ook hier 25 boeken voor Nederlands en 15 voor elke vreemde taal. Het examen bestond uit een mondeling examen over je boekenlijst en een tekstverklaring (voor zover ik me kan herinneren) En dan nog een opstel als schoolonderzoek en nog iets, maar dat weet ik niet meer.
Die teksten waar toen al niet makkelijk, maar er bestond nog geen Laks waar je met je klachten heen kon. Sowieso werd er voor mijn gevoel minder geklaagd.



edit: aardig artikel :)
« Laatst bewerkt op: 13-05-2017, 15:45:55 door Stormpie »
er was eens......

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1986 Gepost op: 13-05-2017, 15:52:21 »
edit: aardig artikel :)

Ja dat artikel had ik ook gelezen. Ik vind het nergens op slaan en nogal kortzichtig.

Reactie op dit artikel van een vwo leerling (waar ik het volledig mee eens ben ondanks dat ik het wel heb afgekregen) : http://blog.jelmerwitteveen.nl/2017/05/13/beste-gijsbert-de-keizer-ik-zeg-u-niet-na/
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #1987 Gepost op: 13-05-2017, 17:02:08 »
kortzichtig.. nee, daar kan ik het niet mee eens zijn. Hard? dat wel. En dat zal niet bij iedereen in goede aarde vallen.
er was eens......

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1988 Gepost op: 13-05-2017, 17:13:14 »
kortzichtig.. nee, daar kan ik het niet mee eens zijn. Hard? dat wel. En dat zal niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Ik bedoel meer dat hij gelijk maar vanuit gaat dat de leerlingen het niet kunnen, zonder zelf dit examen te hebben gemaakt. Zijn conclusies zijn dus gebaseerd op vooroordelen tegenover vwo-leerlingen. En het vergelijken van dit examen met een verkeersexamen slaat helemaal nergens op naar mijn mening.
Het feit dat er elk jaar veel geklaagd wordt over Nederlands betekent niet dat de klachten niet terecht zijn. Er zijn namelijk ook examens die wél goed worden ontvangen, zoals kunst algemeen en geschiedenis om maar iets te noemen.

En natuurlijk zijn er leerlingen die zich niet goed hebben voorbereid en ondanks dat toch denken dat ze het recht hebben om te klagen. Maar er zijn ook heel veel leerlingen die in oefenexamens bijvoorbeeld het examen ruim op tijd af krijgen en bij dit examen ernstig in tijdnood kwamen. Dan ligt het toch niet alleen aan hen lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 13-05-2017, 18:33:47 door Miek1999 »
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schooltopic
« Reactie #1989 Gepost op: 13-05-2017, 17:34:54 »
Ik denk niet dat het alleen aan hen ligt, en er zullen ongetwijfeld klachten terecht zijn.
Maar juist bij het eerste examen (altijd Nederlands) wordt er altijd buitenproportioneel geklaagd. En het merendeel zullen onzinklachten zijn.

Neemt niet weg, dat het wel een teken moet zijn, en dat ze moeten nadenken over de invulling bij het examen Nederlands
You'll never walk alone

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #1990 Gepost op: 13-05-2017, 18:53:32 »
Misschien het examen makkelijker maken? Maar waar ligt de grens? Tot het makkelijk genoeg is dat iedereen zonder al te veel inspanning slaagt? Of mag je van VWO leerlingen verwachten dat zij juist op examens laten zien waarom zij VWO leerlingen zijn? Laten zien dat ze hierna een academische opleiding kunnen volgen?

Ik help al 15 jaar in de mediatheek van een middelbare school. Ik zie daar veel lln zo'n 3 maanden over een boekje van pak 'm beet 120 blz doen. Het leestempo van de doorsnee ll is laag en lezen heeft nauwelijks interesse. Ze lezen liever op hun mobiel. Chats, appies en dat soort dingen. Het klinkt misschien generaliserend, maar het is wel de praktijk.
er was eens......

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Schooltopic
« Reactie #1991 Gepost op: 13-05-2017, 19:01:27 »
Ik denk dat dat ook één van de redenen is waarom wij in het verleden zoveel boeken moesten lezen voor de literatuurlijst. Als je weinig leest, zul je ook geen snelheid ontwikkelen. Ik was vroeger ook een trage lezer, deed een maand over een boek van zo'n 300 pagina's. Tegenwoordig doe ik dat in 2 dagen.
Als je sneller kunt lezen, zul je ook tijdens de examens de tekstverklaringsteksten sneller kunnen lezen en begrijpen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schooltopic
« Reactie #1992 Gepost op: 13-05-2017, 23:06:15 »
Nee nee niet examens makkelijker maken, maar nadenken of alleen tekstverklaring de goede manier is.

Zie post van hierboven
You'll never walk alone

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1993 Gepost op: 14-05-2017, 00:57:29 »
en ook hier 25 boeken voor Nederlands en 15 voor elke vreemde taal. Het examen bestond uit een mondeling examen over je boekenlijst en een tekstverklaring (voor zover ik me kan herinneren) En dan nog een opstel als schoolonderzoek en nog iets, maar dat weet ik niet meer.
Die teksten waar toen al niet makkelijk, maar er bestond nog geen Laks waar je met je klachten heen kon. Sowieso werd er voor mijn gevoel minder geklaagd.



edit: aardig artikel :)

Mmmm ik vind het nogal kort door de bocht, dat artikel. En als docent een 9 halen..., waarom geen 9,5 of 10?

Ik vond Nederlands in mijn tijd al een vaag vak en dan bedoel ik niet de grammatica, maar het tekst verklaren. Wat bedoelt de schrijver met .... Net alsof degene die de vraag stelt in het hoofd van de schrijver heeft kunnen kijken. Misschien bedoelt die schrijver wel heel wat anders.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1994 Gepost op: 14-05-2017, 11:42:48 »
Het is een opinie stuk en als opinie stuk vind ik het goed geschreven.
Het brengt discussie op gang en hij raakt een flink aantal goede punten.
Mooi artikel!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #1995 Gepost op: 14-05-2017, 16:24:22 »
Het is een opinie stuk en als opinie stuk vind ik het goed geschreven.
Het brengt discussie op gang en hij raakt een flink aantal goede punten.
Mooi artikel!

En wat is dan je reactie op het stuk dat ik heb gepost? (De reactie van de vwo leerling)
Die raakt naar mijn mening namelijk ook goede punten  ;)
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1996 Gepost op: 14-05-2017, 16:58:42 »
ow die had ik nog gemist.

Ja ook een paar goede punten. Dat is ook de bedoeling van opinie stukken. Een goede discussie.

trouwens als iets niet in een examensyllabus staat vind ik persoonlijk helemaal niet erg. Voor een tien moet je namelijk uitmuntend zijn en dus meer weten dan gevraagd wordt. In zelfgemaakte toetsen doe ik altijd ook nog wel 1 of 2 extra vragen die wel behandeld zijn maar niet in de papieren zat die de kinderen konden leren. (weliswaar basisschool niveau)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schooltopic
« Reactie #1997 Gepost op: 14-05-2017, 19:57:55 »
Maar Lukie, het punt is, die examensyllabus is wat de school moet volgen, je kan niet zomaar iets buiten de syllabus op een examen zetten. Deze is gemaakt om te laten zien wat er in het examen komt, zodat alle scholen daarnaar kunnen werken. Als examens niet volledig gericht zijn hierop, waarom zou er dan één zijn, is een landelijk examen dan nog wel mogelijk?
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schooltopic
« Reactie #1998 Gepost op: 14-05-2017, 20:05:06 »
In mijn ogen wel, als het maar binnen het onderwerp valt. Ik weet dat ik hier op wiebelig gebied zit hoor, maar toetsen zijn er op gemaakt om te onderscheiden tussen leerlingen. Dat betekent dat er iets in moet zetten om de beste eruit te halen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Schooltopic
« Reactie #1999 Gepost op: 15-05-2017, 14:48:05 »
Ik vind dat ook altijd lastig. Sowieso kun je lang discussiëren over wat een 10 nou precies inhoudt. Het kan inhouden dat je perfect beheerst wat je dient te beheersen, maar het kan ook betekenen dat je meer beheerst dan je dient te beheersen. Zelf denk ik dat omdat de schaal tot de 10 gaat dat een 10 inhoudt dat je precies alles beheerst dat je dient te beheersen, het maximale van alles dat onderwezen is dus. De schaal is er (lijkt me) om aan te geven in hoeverre een leerling de onderwezen stof onder de knie heeft. Als bepaalde kennis of vaardigheden getoetst worden die niet onderwezen zijn, dan toets je in mijn ogen meer dan wat getoetst dient te worden. Dan komt het dus voor dat leerlingen die alles beheersen waarvan gezegd is dat ze het moeten beheersen maar niet meer dan dat niet de maximale score krijgen, terwijl ze daar wel alles voor hebben gedaan dat ze moesten doen.
Iets met bonusvragen zou je dan kunnen doen, maar ik vind wel dat iemand die niet meer weet of kan dan hem/haar geleerd is de kans moet hebben om de maximale score te behalen.
'De beste eruit halen', zoals Lukie zegt, kun je volgens mij prima doen zonder buiten de stof te treden. Wie de meeste vragen goed hebben, zijn de beste. Het kritisch denkvermogen van leerlingen kun je in een toets natuurlijk stimuleren door een vraag te stellen waarbij ze het antwoord moeten beredeneren en niet uit hun hoofd hebben kunnen leren, maar dan vind ik dat ze in dat kritisch denken wel getraind moeten worden tijdens lessen. Ik vond op de middelbare school bij ons dat dat kritisch denkvermogen er maar moest zijn en er tijdens toetsen uit moest komen, terwijl er tijdens de lessen weinig gedaan werd om ook echt kritisch na te leren denken over de stof. Dan waren de toetsen dus eigenlijk de training, terwijl die de wedstrijd zouden moeten zijn.

Bepaalde zaken behandelen in de les die niet in de lesstof staan en vervolgens toetsen lijkt me prima, dat is dan gewoon onderwezen. Maar bij centrale examens kun je dat natuurlijk lastig doen, omdat alle leerlingen in het land dezelfde kennis en vaardigheden moeten bezitten.

Mijn leraar Engels deed dat altijd mooi, vond ik. Die liet dan iemand een stuk tekst voorlezen en vervolgens moesten wij de uitspraak beoordelen. Zelden gaf iemand een 10, behalve de leraar. 'Als je niets kunt aanwijzen dat ze niet goed deed, waarom geef je dan geen 10? Een 10 is er toch voor leerlingen die alles goed doen dat ze goed moeten doen? Ik vroeg haar om de tekst voor te lezen zonder fouten te maken in de uitspraak, niet om een Brits of Amerikaans accent te forceren.'
« Laatst bewerkt op: 15-05-2017, 14:54:23 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.