Auteur Topic: Schooltopic  (gelezen 527163 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Schooltopic
« Reactie #100 Gepost op: 6-03-2009, 23:07:22 »
hij deed het erom, in de veronderstelling dat ze hem niets konden maken. Dus wel, hij kreeg een schorsing van maart tot het einde van het schooljaar. De man leeft nog steeds, heeft nu een school-adviesbureau.


Overigens: praktijklessen, voor zover we die hadden, vond ik altijd het leukste, ook al was ik er niet goed in.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #101 Gepost op: 6-03-2009, 23:13:02 »
Had gisteren meegedaan aan de bio olympiade.. Vandaag meteen de uitslag terug :D Ik had gewoon 71 van de 100 punten.... ik ben echt blij, alleen jammer dat het helemaal niets mee telt.. Maar wel weer fijn dat het ongeveer examenniveau is en ik hiervoor 0, noppus had voorbereidt
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Schooltopic
« Reactie #102 Gepost op: 7-03-2009, 00:04:33 »
goedso ::ok::
zat er ook aan te denken eraan mee te doen
maar volgens mij heb ik hem volgende week
iig ik had die les gemist dat hij erover had :(
Ben nu al een eindexamen van een paar jaar geleden aan het maken, telt als een PO cijfer
zonder te leren denk ik wel 3/4 tot nu toe goed te hebben
wel iets meer
vind het trouwens zelfs leuk om zo'n examen te maken :-[
geen druk en ik weet veel in te vullen zonder te leren, zelfs geen één keer doorgenomen ::tandpastasmiley::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #103 Gepost op: 7-03-2009, 10:52:23 »
nee wij hebben ook niet geleerd ;D. Ik had 60 goed ;D, maar ik vind dat ook altijd leuk om te doen hoor :P.
HEt telt toch niet mee en ben altijd heel erg benieuwd hoeveel ik nog weet enzo. Wil mezelf altijd testen maar dan wel zonder dat er een cijfer aan verbonden is :P.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Schooltopic
« Reactie #104 Gepost op: 7-03-2009, 11:56:46 »
afgelopen week hebben we de adviesgesprekken gehad voor de middelbare school. en dan is bij mijn zoons wel erg duidelijk gebleken dat zo'n cito-toets niet echt belangrijk is. de ene zoon had n.a.v. de toets een vwo-advies, maar hij gaat naar vmbo gemengd
theoretisch en de andere zoon had een wel erg tegenvallende score (vmbo kaderberoeps)maar gaat naar vmbo theoretisch plus.
en dan zag ik enkele keren dat programma van prem die zo ontzettend hamert op die citotoets.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Schooltopic
« Reactie #105 Gepost op: 7-03-2009, 12:39:00 »
Die Prem is gek. Die heeft het ook over "de cito-toets halen". ::) Bij de cito-toets is het helemaal geen kwestie van 'halen of niet halen', het is gewoon een indicatie voor het niveau van een leerling. En zo moet het ook gebruikt worden.
Wat je vaak ziet is dat wanneer de score van de cito-toets hoger uitvalt dan verwacht (zoals bij jouw eerste zoon), de ouders zeggen dat de docent ernaast zit. En wanneer omgekeerd de cito-toets tegenvalt (zoals bij jouw tweede zoon), dan klopt de toets niet.
Met dat gedoe van Prem geloof ik best dat hij erin zal slagen die leerlingen een hogere score te laten halen. Maar de vraag is wat ze eraan hebben. Want dadelijk staan ze er op de middelbare school gewoon weer alleen voor, en gaan ze alsnog onderuit. ::niet-ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #106 Gepost op: 7-03-2009, 12:43:44 »
afgelopen week hebben we de adviesgesprekken gehad voor de middelbare school. en dan is bij mijn zoons wel erg duidelijk gebleken dat zo'n cito-toets niet echt belangrijk is. de ene zoon had n.a.v. de toets een vwo-advies, maar hij gaat naar vmbo gemengd
theoretisch en de andere zoon had een wel erg tegenvallende score (vmbo kaderberoeps)maar gaat naar vmbo theoretisch plus.
en dan zag ik enkele keren dat programma van prem die zo ontzettend hamert op die citotoets.

Sommige middelbarescholen hechten heel veel waarde aan de uitslag van de CITO toets....te veel naar mijn mening. Zij weigeren stelselmatig leerlingen vanwege hun CITO uitslag, terwijl het leerlingvolgsysteem een heel ander (vaak positiever)beeld geeft.
Bij ons zijn leerlingen geweigerd voor het VWO, vanwege de CITO en later bleek dat ze met gemak het VWO konden doen...
Bij ons is de CITO een onderdeel van de beoordeling wat voor opleiding een kind gaat volgen. Meestal gebruiken wij het als ondersteuning bij het adviesgesprek omdat ouders voorgekauwd wordt dat de CITO zo belangrijk is. Vaak is van te voren al bekend welke opleiding een kind kan gaan volgen...met dank aan het LVS :D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Schooltopic
« Reactie #107 Gepost op: 7-03-2009, 13:23:04 »
Op zich vind ik het Prem niet verkeerd doen hoor. Heel leuk programma, alleen: een toets is niet heilig. Je kan mensen proberen te motiveren om hun best te doen, en die citotoets is wel een graadmeter, maar tegelijk ook een momentopname.

Voel je je tijdens finale van Wimbledon niet goed, dan verlies je die, ook al ben je nummer 1 van de wereld. Daar is het mijns inziens een beetje mee te vergelijken.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Schooltopic
« Reactie #108 Gepost op: 7-03-2009, 15:47:30 »
cito is inderdaad een momentopname. beide zonen scoorden lager dan verwacht op zaakvakken, maar op het rapport scoren ze daar buitengewoon goed(achten en negens). kregen nog een compliment van de leraar dat ze zo'n goede algemene ontwikkeling hebben.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #109 Gepost op: 7-03-2009, 15:49:57 »
Ik vind de sfeer rondom de CITO ontzettend beladen...kinderen raken door alle aandacht in de media (en dus ook van de ouders) zo opgefokt dat ze mega zenuwachtig worden voor de toets en domme fouten gaan maken. Wij zijn binnen het team bezig om te kijken of we niet gaan stoppen met het maken van de CITO. Sommige onderdelen hebben we zelfs al laten vallen.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #110 Gepost op: 7-03-2009, 15:57:17 »
Ik vind de sfeer rondom de CITO ontzettend beladen...kinderen raken door alle aandacht in de media (en dus ook van de ouders) zo opgefokt dat ze mega zenuwachtig worden voor de toets en domme fouten gaan maken. Wij zijn binnen het team bezig om te kijken of we niet gaan stoppen met het maken van de CITO. Sommige onderdelen hebben we zelfs al laten vallen.
Ik heb op school niet de CITO maar de GIFO toets gemaakt. Die duurde niet een hele week maar maar één dag, en er werd ook helemaal niet benadrukt dat het zo belangrijk was, dus niemand was echt zenuwachtig. En de leraar baseerde zijn advies ook niet alleen op het resultaat. Het werkte best goed volgens mij.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Schooltopic
« Reactie #111 Gepost op: 7-03-2009, 16:01:58 »
de media en de ouders zorgen er wel voor dat de kinderen opgefokt raken.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Schooltopic
« Reactie #112 Gepost op: 7-03-2009, 16:19:48 »
In mijn tijd (hihihi, net of ik oud ben ;D) werd er anders ook (nog) niet zo dramatisch over gedaan hoor. Erg zenuwachtig was ik verder ook niet. Echt belangrijk vond ik het ook niet want ik weet m'n score niet eens meer.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #113 Gepost op: 7-03-2009, 20:27:09 »
Bij mij klopte mijn score ook niet echt... ik had 539 gehaald.. wat is dat vmbo tl/havo toch??? Ook mijn school gaf mee eest tl/havo en daarna havo advies.. En dat alles terwijl ik nu in 6-vwo zit... T zegt allemaal dus niet zo veel.

(Die cito had hoger kunnen zijn als ik tijdens het maken van de cito niet half ziek was)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #114 Gepost op: 7-03-2009, 21:31:05 »
mooi hoor,
mijn pws (ook 6vwo) is nu klaar en we moeten hem maandag presenteren
we moeten als allereerste van mijn jaar :)
Whaha, grappig, wij ook xD

Dinsdag herkansing Natuurkunde.. :( Ik vrees er nu al voor..
Had een 3,9 voor die toets, terwijl ik echt kéihard geleerd had.
Tja, dat motiveert je dan ook niet echt..  Mja, nu dus wel wéér keihard aan het leren..
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Schooltopic
« Reactie #115 Gepost op: 7-03-2009, 22:02:48 »
dan heel veel succes dinsdag lovlivv
en gewoon een voldoende halen, veel oefenen uit examenbundel, had ik laatst gedaan en had toen zomaar een voldoende ::tandpastasmiley::

Mijn basisschool deed gelukkig niet aan de cito toets
wel aan de antree toets, en die zegt ook niks over het niveau ::ohno::
Ik was ruim een dag eerder klaar dan de rest van de klas met de entree toets en had daardoor het taalgedeelte heel slecht gedaan, wiskundig gedeelte bijna foutloos
Ik had n.a.v. de entree toets een havo advies, was toen havo/vwo gaan doen en met niks uitvoeren het tot Vwo6 geschopt, ik heb het nu pas moeilijk op school (voor het eerst een onvoldoende op mijn raport staan), nu moet ik pas echt iets doen voor school
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #116 Gepost op: 7-03-2009, 22:16:38 »
Wij zijn nu aan het bekijken of we de entree toetsen niet willen laten gaan voor de hoogste groepen....eigenlijk zijn wij een beetje anti toetsen omdat het voor onze school een vertekenend beeld geeft vanwege de achterstand die de meeste kinderen al op taalgebied hebben. In een aantal gevallen snappen ze de vraagstelling al niet omdat ze ongeveer vier jaar achterlopen op taalgebied.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Schooltopic
« Reactie #117 Gepost op: 7-03-2009, 22:28:01 »
die toetsen moeten ook worden afgeschaft, het is een momentopname
stel dat het thuis niet zo goed gaat op dat moment, of je bent die weken niet zo lekker
dan maak je die toetsen gewoon heel slecht ::niet-ok::
Mijn oude basisschool had daarom juist niet aan de cito meegedaan, maar de entree toets is verplicht, anders had ik die ook nooit gedaan ::jaja::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Schooltopic
« Reactie #118 Gepost op: 7-03-2009, 22:34:21 »
Nou ja, het idee van die toetsen is natuurlijk dat er nog een objectieve indicatie is, náást het oordeel van de docent. Dat zou toch positief moeten zijn.
Maar het moet inderdaad niet doorslaggevend zijn bij de toelating tot de middelbare school, zoals nu vaak wel het geval is.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #119 Gepost op: 8-03-2009, 18:25:09 »
Maar aan de andere kant.. Ik ben niet helemaal voor óf tegen de CITO. Voor sommige mensen is het niet de manier om die mate van 'intelligentie' te zien.Maar je ziet bijvoorbeeld wel aan een CITO-toets hoe iemands basiskennis is. En daar zit inderdaad gelijk het probleem; het is een momentopname. Ja, dat is zo. Maar de meeste dagen zijn wel representatief voor een lange tijd. Dat geldt tenminste voor mij. Niet voor de mensen die er héél zenuwachtig voor waren en black-outs hadden.

Ben ooit begonnen op gymnasium, (wat me enigzins afgeraden was, maar ik heb er nooit spijt van gehad) met een cito-score van 550 en minder dan 10 fouten. Maar mijn probleem bleek natuurlijk niet in mijn 'intelligentie' te zitten, maar in mijn zelfdiscipline, concentratievermogen en dat soort dingen. Dus na twee jaar ben ik gekapt met gymnasium (met een 3 voor Grieks, een 4 voor Engels, een 5 voor Latijn (na heel veel moeite), een 5 voor Frans en een 6- voor Duits. Jup, inderdaad; alleen talen. Maar dat is rijtjes leren, en daar ben ik een ramp in.). Dus ben ik atheneum gaan doen, en de 3e klas zonder ook maar huiswerk te maken doorgekomen met alleen zevens, achten en negens. Nu in het einde van de bovenbouw begin ik dat natuurlijk keihard terug te krijgen, want nu MOET ik huiswerk maken, maaar ik kan het nog steeds niet.

Oké, heel verhaal dat niet meer alles met de CITO te maken had xD Maar toch, ben ik het er nu eigenlijk wel mee eens;  de cito-toets kan wel iets zeggen over je zogenaamde intelligentie, je inzicht, als je tenminste je dag hebt en geen black-out, maar het zegt NIKS over je werkhouding. En als er op 'hogere niveaus' wel IETS belangrijk is, dan is het zelfdiscipline, motivatie om huiswerk te maken, concentratievermogen. Dus eigenlijk is de CITO inderdaad ontzettende onzin. Eigenlijk zouden ze op de basisschool om de paar weken een stukje van zo'n toets moeten geven ofzo, waar je je dan wel langere tijd op gaat voorbereiden ofzo. Dan gaat het niet alleen maar om basiskennis, maar ook om andere factoren.

Wow, wat een verhaal xD
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..