Auteur Topic: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)  (gelezen 12791 keer)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)
« Gepost op: 14-10-2008, 21:09:26 »
Voor een discussie ben ik altijd wel in... ::jaja::

Stelling: "De Hemel en Hel zitten bestaan nergens anders als in je hoofd en in de boeken..."
« Laatst bewerkt op: 14-10-2008, 22:04:14 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Hemel en Hel
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2008, 21:10:53 »
Niet mee eens. Maar dit is eigenlijk geen goede stelling, want je kunt geen argumenten geven, het is een kwestie van wat je gelooft.

Het is net als dat je het bestaan van God niet kunt bewijzen, maar het tegendeel ook niet.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2008, 21:12:51 »
Hmmm, daar heb je wel gelijk in eigenlijk... maar dan is een discussie over reincarnatie ook niet mogelijk ;)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2008, 21:17:50 »
Hmmm, daar heb je wel gelijk in eigenlijk... maar dan is een discussie over reincarnatie ook niet mogelijk ;)

Klopt :P

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2008, 21:17:57 »
Ik geloof wel in een soort van hemel (er moet iets zijn na onze dood), maar ik geloof niet dat er een hel is  ::ohno::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2008, 21:24:43 »
in de hemel geloven is gewoon ook veel fijner dan in een hel geloven :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2008, 21:27:44 »
Misschien is deze wereld wel de hel van een andere wereld?

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2008, 21:31:27 »
Ik ben het er iig niet mee eens dat wat in een ander topic werd gesuggereerd dat mensen altijd bekende of belangrijke mensen zijn geweest of althans zich dit alleen maar herinneren tijdens een regressie.
Een paar jaar geleden was er een programma van Derek Bolt over reïncarnatie "Wie Was Ik?" geheten. Daar hadden de meeste mensen die meededen, zo niet alle mensen, een heel gewoon beroep in vorige levens.
Geniet nooit met mate...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2008, 21:33:04 »
Ik geloof wel in een soort van hemel (er moet iets zijn na onze dood), maar ik geloof niet dat er een hel is  ::ohno::

er moeten mi. tegenpolen zijn om het universum in evenwicht te houden, dus ALS er zoiets als een hemel is, zal er ook wel zoiets als een hel zijn....

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2008, 21:33:42 »
Volgens mij zijn hemel en hel alleen maar bedacht om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden. Doe je goed kom je in de hemel, doe je kwaad kom je in de hel. (even kort verwoord ;) )
Geniet nooit met mate...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2008, 21:35:14 »
Misschien is deze wereld wel de hel van een andere wereld?

Dat idee heb ik ook wel eens  ::ohno:: Maar niet altijd...

Sartre beschreef de hel overigens (voor zover ik me herinner) als een kale kamer zonder deuren of ramen waar je een eeuwigheid zat met twee mannen en één vrouw...en je kunt dus niet dood...  'k moet er inderdaad niet aan denken...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2008, 21:44:10 »
@test, ik weet niet of je refereerde aan mijn opmerking met die bekende en minder bekende personen, maar als het niet zo is: geeft verder niets.

Ik verwees met mijn opmerking naar een  Koot en Bie uitzending, waarin dit aan de orde kwam. Daar was de gereincarneerde in een vorig leven dus plotseling een nazibeul geweest, en dat onderwerp heeft destijds heel erg veel stof doen opwaaien.

Ja, dat programma van Derk Bolt vond ik ook wel leuk, bleek de persoon in kwestie tuinman op een kasteel in Frankrijk te zijn geweest, was leuk m te zien.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2008, 21:56:00 »
Ik ben het er iig niet mee eens dat wat in een ander topic werd gesuggereerd dat mensen altijd bekende of belangrijke mensen zijn geweest of althans zich dit alleen maar herinneren tijdens een regressie.

Dit geloof ik ook niet hoor. Wat ik me wel afvraag is of, indien reincarnatie klopt, dit geheel aarde of universumgebonden is...anders is het wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel toevallig dat Esther en John elkaar opnieuw tegenkomen...tenzij er hogere machten zijn die de reincarnatie een beetje sturen om onafgehadelde zaken in een volgend leven verder te kunnen uitwerken....

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2008, 22:45:10 »
Dat idee heb ik ook wel eens  ::ohno:: Maar niet altijd...

Sartre beschreef de hel overigens (voor zover ik me herinner) als een kale kamer zonder deuren of ramen waar je een eeuwigheid zat met twee mannen en één vrouw...en je kunt dus niet dood...  'k moet er inderdaad niet aan denken...

Inderdaad, dat is het toneelstuk Huis Clos ('Gesloten deur'), met de beroemde uitspraak ""L'enfer, c'est les autres". Er zijn in dat stuk overigens twee vrouwen en één man.  ;) Ze hebben geen oogleden meer, zodat ze hun ogen niet kunnen sluiten. Daardoor zijn ze gedwongen elkaar tot in de oneindigheid te observeren, waardoor ze nooit privacy zullen hebben. Aanvankelijk vinden ze het vreemd dat er geen martelingen en geen vuur in de hel zijn (de kamer is best mooi, met comfortabele stoelen), maar uiteindelijk blijken ze elkaars grootste marteling te zijn. ;D Heel boeiend stuk. ::ok::

Overigens was Sartre atheïst. ;)
Misschien slaat Huis Clos wel meer op Expeditie Robinson dan op de discussie over hemel en hel, of misschien is Expeditie Robinson ook wel een voorproefje op de hel. ;D
« Laatst bewerkt op: 14-10-2008, 22:46:55 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2008, 22:58:15 »
Inderdaad, dat is het toneelstuk Huis Clos ('Gesloten deur'), met de beroemde uitspraak ""L'enfer, c'est les autres". Er zijn in dat stuk overigens twee vrouwen en één man.  ;) Ze hebben geen oogleden meer, zodat ze hun ogen niet kunnen sluiten. Daardoor zijn ze gedwongen elkaar tot in de oneindigheid te observeren, waardoor ze nooit privacy zullen hebben. Aanvankelijk vinden ze het vreemd dat er geen martelingen en geen vuur in de hel zijn (de kamer is best mooi, met comfortabele stoelen), maar uiteindelijk blijken ze elkaars grootste marteling te zijn. ;D Heel boeiend stuk. ::ok::

Overigens was Sartre atheïst. ;)
Misschien slaat Huis Clos wel meer op Expeditie Robinson dan op de discussie over hemel en hel, of misschien is Expeditie Robinson ook wel een voorproefje op de hel. ;D

Wat een geweldig idee voor een nieuwe Realityserie ;D

Offline Dwaastoo

• Forumlid
Re: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2008, 00:15:38 »
@KD

Ah, dankjewel, was weer een klepel en klok voorbeeld voor me  ;D

"Hel, dat zijn de anderen"... kan me er wel iets bij voorstellen... ::hypocriet::

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #16 Gepost op: 15-10-2008, 03:37:19 »
als je niet in hemel en hel gelooft, waar blijf je dan na je dood?
reincarnatie; wat heb je eraan?

(ibung heeft geen enkel spiritueel gevoel)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 15-10-2008, 09:22:10 »
als je niet in hemel en hel gelooft, waar blijf je dan na je dood?

Nergens...

Wie weet, misschein is het leven wel, what you see is what you get. Is de ziel, persoon etc niets anders dan de stroompjes die in je brein opgewekt worden en als je brein ermee stopt is het leven voor die persoon klaar.

Waar gaan bloemen, planten, vliegen etc eigenlijk naar toe naar hun dood? Ook naar de hemel/hel ???

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18 Gepost op: 15-10-2008, 20:15:31 »
Ik ben benieuwd als wat of wie de door eigen schuld verongelukte haider terug zal komen.

Aangezien je ook als plant terug kan komen, denk ik dan aan een heilig boontje.

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #19 Gepost op: 15-10-2008, 21:36:41 »
pfoeh, moeilijk topic zeg.
misschien wel één van de moeilijkste onderwerpen om over te praten.

sowieso denk ik dat je niet op aarde bent om alleen maar hier te zijn.
wat heeft mijn leven voor nut als ik hierna niet meer ben?
ik geloof dat er zeker een doel is waarvoor ik leef. mensen zijn er niet enkel om zich voort te planten en om de aarde te bevolken.

en als er meer is dan alleen leven om het leven, dan moet er ook meer zijn dan enkel mensen.
en dan kom ik bij God uit. en God spreekt over een leven na dit leven.
hoe en wat? héél moeilijk vind ik dat.  :-\\
al zie ik de hemel als een plek waar je eeuwig heel dichtbij God kunt zijn. dat is ook een belofte uit Zijn Woord.
en waar God is, daar is vrede, dus het moet wel een vredige plek zijn.
de hel is denk ik een plek waar God niet is.

maar ik vind het heel erg moeilijk, omdat je niet aan de dood ontkomt.
en als ik niet zou vrezen over mijn leven na dit leven, dan is het wel over dat van mijn vrienden.

KD; dat klinkt ook echt heel erg.
ik heb al zoveel voorstellingen van de hel gemaakt, maar volgens mij is het helemaal niet goed dat ik dat doe...
als God beloofd dat een ieder die in Hem geloofd behouden zal worden, is het beter om je daar op te richten denk ik.
maar brr, ik vind zoveel dingen op aarde al een hel.  ::ohno::

wel eens bij nagedacht trouwens dat Jezus zelf ook in de hel is geweest?
toen Hij stierf aan het kruis en volkomen door Zijn Vader verlaten was.

« Laatst bewerkt op: 15-10-2008, 21:43:27 door Lautjuh »