Auteur Topic: Wat is schoonheid?  (gelezen 2757 keer)

Offline lollygirl

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Wat is schoonheid?
« Gepost op: 8-01-2009, 15:49:59 »
Hallo allemaal,
voor school ben ik bezig met een project met daarin de onderzoeksvraag "wat is schoonheid?"(en dan bedoel ik niet, wat vind jij knap/mooi of waar val je op)
Nu is het heel lastig te beantwoorden omdat er niet één goed antwoord is. Door de mening van zoveel mogelijk mensen te verzamelen zullen wij tot een rapport moeten komen. Jullie kunnen mij vast wel helpen....
vertel me: Wat vind jij schoonheid? Wat versta jij daar onder? Wanneer heeft iemand schoonheid? Waar baseer je dat op?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)

Voor mij telt een groot deel uitstraling en zelfverzekerheid mee naast het uiterlijke aspect zoals een gave huid en een gezonde persoonlijke hygiene...
Keep Watching

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is schoonheid?
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2009, 22:02:00 »
alles heeft te maken met de beleving van de waarnemer denk ik. het object of de persoon die beoordeeld gaat worden doet er niet toe, dat is zoals het is. door associaties, herinneringen en ervaringen komt de waarnemer tot een oordeel.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2009, 01:50:46 »
Schoonheid herken je uit liefde, niet uit mening.
Ik heb met vrienden vaak zat gehad dat we langslopende vrouwen een cijfer gaven (niet zo hard dat ze voor haarzelf hoorbaar zijn uiteraard ;) )
Maar echt mooi? nou, ja, mij is uitstraling, bij voorkeur in combinatie met een bepaald persoonlijk voorkeursvorm
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2009, 07:26:12 »
Schoonheid kun je leterlijk hebben, maar ook figuurlijk. Je kunt het over objecten hebben, over landschappen, maar ook over dieren en mensen. Schoonheid kan letterlijk zijn, uiterlijk, maar zoals hiervoor dus ook al aangegeven: ook innerlijk, of een combinatie van de twee.

Wat heb je aan een beauty-queen, als de vrouw een intens slecht karakter heeft, bijvoorbeeld?

Iets voor iemand over hebben, of heel veel over hebben, daarin komt schoonheid dus meer tot uitdrukking dan in een leuk uiterlijk.

Al moet gezegd worden, dat het oog ook wat wil, en dat het best wel helpt, als een innerlijke schoonheid verpakt is in een leuke buitenkant.

Klinkt cliché-matig, maar zo ervaar ik het.

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2009, 14:24:10 »
schoonheid verandert ook, wat men vroeger mooi vond wordt nu als lelijk of niet interessant beoordeeld. ook traditie en cultuur hebben invloed op wat men schoonheid vindt.
als je op de reclame maar vaak genoeg hoort dat slank/mager mooi is gaat de massa dit als waar aannemen. heeft weer te maken met kuddegeest, erbij willen horen.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2009, 22:01:27 door ibung »
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2009, 18:35:33 »
De natuur vanmorgen was van zeer bijzondere schoonheid :D ::ok:: Pastelkleurige lucht, prachtige witte bomen, de rivier die er als een schilderij uitzag en vliegtuigen die oranje strepen achter lieten ::ok:: ::ok:: ::ok::

Duizend fotomomentjes gezien ::tandpastasmiley::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2009, 19:05:22 »

Duizend fotomomentjes gezien ::tandpastasmiley::
had je maar een geheugenkaart om die allemaal vast te leggen, he?

Offline lollygirl

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2009, 17:34:10 »
klopt dat schoonheid verschillende dingen is. sommige verstaan er alleen uiterlijk onder, als je een foto van iemand ziet kun je die gene een schoonheid vinden zonder dat je diegene kent of hebt gesproken. andere zeggen dat het vooral is lekker in je vel zitten en dit ook utistralen, jezelf zijn...
Keep Watching

Offline reaver

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2009, 23:22:40 »
Schoonheid is naar mijn gevoel een vorm van perceptie, een interpretatie samenhangend met een bepaalde smaak, een voorkeur dat sterk beïnvloed kan worden door een bepaalde stemming en ervaringen.

Schoonheid wordt te vaak gebruikt als troostmiddel door te zeggen dat echte schoonheid vanbinnen zit...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2009, 18:46:27 »
Een hele bekende uitspraak:

"Beauty is in the eye of the beholder!"

En zo is het maar net...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"