Auteur Topic: Examen vrees  (gelezen 26697 keer)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Examen vrees
« Reactie #60 Gepost op: 19-05-2008, 21:42:42 »
ten eerste: allemaal succes.
ten tweede: examenvrees is een woord. waarom schrijft men tegenwoordig toch niet meer de woorden aan elkaar?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #61 Gepost op: 20-05-2008, 11:20:21 »
dat valt me nu ook inderdaad op, dat het in de titel los wordt geschreven.

Wat ik vandaag hoorde: het LAKS heeft weer bovenop de examens gezeten, en misstanden gesignaleerd.

Een paar vragen bij Nederlands waren zodanig van opzet, dat die waarschijnlijk anders (of helemaal niet) beoordeeld zullen worden.

Wat ik irritant vind: dat kan dan wel zo zijn, maar leerlingen die van die vraag niets begrijpen (terecht niets begrijpen, omdat de vraag zelf al niet deugt), maken zich vervolgens ook zorgen over het hele examen, en dat kan toch ook het resultaat van die andere vregen beïnvloeden? Of zie ik het verkeerd.

Ik bedoel: mensen die redelijk safe zitten met het vak, gaan wellicht aan zichzelf twijfelen bij het hele examen. En maken het om die reden misschien minder goed dan wanneer die ''foute'' vraag er niet tussen had gezeten.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Examen vrees
« Reactie #62 Gepost op: 20-05-2008, 15:08:58 »
Ik heb helemaal niks gemerkt van onduidelijke vragen...

Oh, en geschiedenis vandaag ging wel aardig:

Maandag: Nederlands: "Je cijfer ligt waarschijnlijk tussen 7.1 en 9" (Nodig: 3,7)
Maandag: Wiskunde: "Je cijfer ligt waarschijnlijk tussen 5.4 en 7.4" (Nodig: 4,7)
Dinsdag: Geschiedenis: "Je cijfer ligt waarschijnlijk tussen 5.4 en 7.4" (Nodig: 4,2)
Vrijdag: Aardrijkskunde (Nodig: 4,1)
Maandag: Economie (Nodig: 5,3)
Dinsdag: Maatschappijleer (Nodig: 5,0)
Dinsdag: Engels (Nodig: 4,1)

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #63 Gepost op: 20-05-2008, 15:16:50 »
dat valt me nu ook inderdaad op, dat het in de titel los wordt geschreven.

Wat ik vandaag hoorde: het LAKS heeft weer bovenop de examens gezeten, en misstanden gesignaleerd.

Een paar vragen bij Nederlands waren zodanig van opzet, dat die waarschijnlijk anders (of helemaal niet) beoordeeld zullen worden.

Wat ik irritant vind: dat kan dan wel zo zijn, maar leerlingen die van die vraag niets begrijpen (terecht niets begrijpen, omdat de vraag zelf al niet deugt), maken zich vervolgens ook zorgen over het hele examen, en dat kan toch ook het resultaat van die andere vregen beïnvloeden? Of zie ik het verkeerd.

Ik bedoel: mensen die redelijk safe zitten met het vak, gaan wellicht aan zichzelf twijfelen bij het hele examen. En maken het om die reden misschien minder goed dan wanneer die ''foute'' vraag er niet tussen had gezeten.

Het LAKS heeft de eerste dag al 2000 klachten binnengekregen, het merendeel 'het was te moeilijk' of 'het was te lang'. Ik vraag me al een paar jaar af of er nou serieus wordt geklaagd, of dat er heel veel mensen denken, laat ik maar bellen, misschien wordt de normering dan wel bijgesteld  :-X
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Examen vrees
« Reactie #64 Gepost op: 20-05-2008, 15:30:19 »
Het LAKS heeft de eerste dag al 2000 klachten binnengekregen, het merendeel 'het was te moeilijk' of 'het was te lang'. Ik vraag me al een paar jaar af of er nou serieus wordt geklaagd, of dat er heel veel mensen denken, laat ik maar bellen, misschien wordt de normering dan wel bijgesteld  :-X

Ik snap het ook niet. Nederlands te moeilijk? Ik heb zelden zo'n makkelijke tekstbegriptoets gemaakt, en de tekst was ook gemakkelijk samen te vatten. Het kan aan mij liggen, maar als je dit moeilijk vond, kun je óf gewoon niet zo goed lezen (kan gebeuren, iedereen heeft wel iets waar hij niet goed in is) of je zit gewoon een niveau te hoog.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #65 Gepost op: 20-05-2008, 15:41:58 »
Een examen is bij mijn weten nooit in zijn geheel te moeilijk. In dit geval ging het specifiek om een vraag, die niet goed was geformuleerd. Ja, ik weet niet of dat aanleeiding is om er goed naar te kijken.

Er zijn altijd klachten over bouwwerkzaamheden die zich vlakbij een examenlokaal afspelen. DIE klachten vind ik dan wel terecht, het is gewoon een kwestie van goede afspraken maken, maar bouwwerkzaamheden kunnen niet altijd stilgelegd worden, neem ik aan.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Examen vrees
« Reactie #66 Gepost op: 20-05-2008, 15:49:05 »
Ik snap het ook niet. Nederlands te moeilijk? Ik heb zelden zo'n makkelijke tekstbegriptoets gemaakt, en de tekst was ook gemakkelijk samen te vatten. Het kan aan mij liggen, maar als je dit moeilijk vond, kun je óf gewoon niet zo goed lezen (kan gebeuren, iedereen heeft wel iets waar hij niet goed in is) of je zit gewoon een niveau te hoog.

ik hoorde van mijn nederlands leraar dat er 1 vraag was die een beetje onduidelijk was. Zo'n vraagstelling was nog nooit geweest dus er was wat verwarring. Maar verder zei hij dat het prima te doen was (volgens zijn leerlingen dan)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #67 Gepost op: 20-05-2008, 15:49:51 »
ik hoorde van mijn nederlands leraar dat er 1 vraag was die een beetje onduidelijk was. Zo'n vraagstelling was nog nooit geweest dus er was wat verwarring. Maar verder zei hij dat het prima te doen was (volgens zijn leerlingen dan)
dat zal die bewuste vraag 14 zijn geweest.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Examen vrees
« Reactie #68 Gepost op: 20-05-2008, 16:00:05 »
dat zal die bewuste vraag 14 zijn geweest.

ff kijken welke dat was :P

Oh die. Hmm, ik vind hem niet onduidelijk. Je moet hem hooguit even twee keer lezen om hem te begrijpen.
Ik had hem in ieder geval goed ;)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #69 Gepost op: 20-05-2008, 16:01:51 »
ff kijken welke dat was :P

Oh die. Hmm, ik vind hem niet onduidelijk. Je moet hem hooguit even twee keer lezen om hem te begrijpen.
Ik had hem in ieder geval goed ;)
Dat is mooi. En alvast gefeliciteerd met je diploma. Het is toch wel erg handig om nu al te kunnen ''meten'' op welk punt je mag rekenen.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Examen vrees
« Reactie #70 Gepost op: 20-05-2008, 20:07:43 »
En ik mag nog 5 jaar wachten  :P

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #71 Gepost op: 20-05-2008, 20:09:27 »
En ik mag nog 5 jaar wachten  :P

Brugpiepertje!  ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Examen vrees
« Reactie #72 Gepost op: 20-05-2008, 20:20:02 »
Ik 2  ::niet-ok::  Ik wil studeren  :\'( :P
First you go backwards, but then forwards again

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #73 Gepost op: 21-05-2008, 06:27:42 »
Heel veel sterkte en wijsheid allemaal...vorig jaar zat ik nog te stressen vanwege de examens :)
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #74 Gepost op: 21-05-2008, 12:24:21 »
Ik vond Duits supermoelijk en was maar net op tijd klaar, maar wat blijkt nou...

Je cijfer ligt waarschijnlijk tussen 7.6 en 9.3

 :D

en die vraag 14 van Nederlands vond ik juist een van de makkelijkere

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #75 Gepost op: 21-05-2008, 12:36:28 »
Over geschiedenis:

Bij opgave achttien moest een aantal zinnen in de goede volgorde worden geplaatst. Van een van de zinnen konden de leerlingen de positie onmogelijk bepalen, omdat hun kennis daarvoor niet toereikend was. Het CEVO, dat de examens coördineert, bevestigt dat. Wanneer een examenkandidaat deze zin verkeerd heeft geplaatst, zal dat niet fout worden gerekend.

yeah, puntje erbij 8)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #76 Gepost op: 21-05-2008, 12:44:49 »
wordt dan een extra punt toegekend, of geen aftrek gegeven?

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Examen vrees
« Reactie #77 Gepost op: 21-05-2008, 13:01:45 »
wordt dan een extra punt toegekend, of geen aftrek gegeven?
nou je kon in totaal 3 punten voor de vraag halen en voor elke fout ging er een punt af, dus ik denk dat je dan gewoon geen punt aftrek krijgt bij die vraag als je die ene zin fout hebt

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Examen vrees
« Reactie #78 Gepost op: 21-05-2008, 13:05:26 »
ah, das mooi, kan net het verschil uitmaken.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Examen vrees
« Reactie #79 Gepost op: 21-05-2008, 14:22:47 »
Over geschiedenis:

Bij opgave achttien moest een aantal zinnen in de goede volgorde worden geplaatst. Van een van de zinnen konden de leerlingen de positie onmogelijk bepalen, omdat hun kennis daarvoor niet toereikend was. Het CEVO, dat de examens coördineert, bevestigt dat. Wanneer een examenkandidaat deze zin verkeerd heeft geplaatst, zal dat niet fout worden gerekend.

yeah, puntje erbij 8)

Hahaha ik heb die volgorde-vragen maar gewoon een beetje gegokt, want die wist ik echt niet ;D Misschien heb ik dan nu ook een puntje daarvoor ;D