Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 86323 keer)

Offline Tunnelkijkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #60 Gepost op: 1-03-2010, 17:03:39 »
moet alleen nog even uitzoeken hoe t moet als ik in t weekend met de trein wil (dan gwn een kortingskaartje kopen toch??)
Yep
Laat de zomer beginnen!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #61 Gepost op: 1-03-2010, 17:06:53 »
::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

ik blijf zeggen dat ik er geen enkele last van heb, vind het veel gemakkelijker dan zo'n kaart

In welk opzicht is het makkelijker? Eerst mocht je gewoon gratis in de bus en de trein stappen. Nu moet je in- en uitchecken? Ik zie het makkelijke er niet aan. ??? ???

Ik heb veel gedoe gehad met mijn kaart: ik kon hem maar niet opladen, omdat er geen abonnement voor me klaar stond. Uiteindelijk is het opgelost toen ik de hulplijn van de IB-groep heb gebeld (geen leuke muziekjes gehoord trouwens  :(), maar het heeft de nodige tijd en moeite gekost.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tunnelkijkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #62 Gepost op: 1-03-2010, 17:12:24 »
Belde je 0900-0980 (algemeen Ov-chip, daar heb ik mijn kaart geblokkeerd)of 0900-6655444? (studentenlijn?)  Want die laatste heeft muziekjes :P Hoe laat belde jij? ik heb nu al 17 minuten aan de lijn gehangen, maar ik kom niet door!
En de kaart was idd makkelijker!
Laat de zomer beginnen!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #63 Gepost op: 1-03-2010, 21:14:46 »
Nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag over het inchecken en het uitchecken met een (gewone) OV-chipkaart.

Stel: ik laad mijn kaart op met bijvoorbeeld 40 euro. Ik reis van Maastricht naar Sittard, dat kost volgens mij nog geen 10 euro retour. Ik check uit, het apparaat geeft aan dat ik heb uitgecheckt, en ik ga de stad in. Bij de terugreis zegt het incheckpoortje: ''onvoldoende saldo''.

De fout ligt in het poortje. Maar hoe kan ik bewijzen dat ik met mijn kaart niet stiekem toch naar Groningen ben gereisd? Dat kan ik niet, en ik ben dus 10 keer zoveel geld kwijt voor mijn reis. Ik ben die 40 euro kwijt, en moet bijladen voor de terugreis.

En dan nog iets: hoe ''voelt'' de kaart dat ik met de trein, dan wel met de bus aan het reizen ben? Op sommige trajecten rijden namelijk zowel bussen als treinen.

Offline Tunnelkijkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #64 Gepost op: 1-03-2010, 21:48:33 »
 op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven, maar aan de stel: te zien is het een hypothetische vraag? Of is het al gebeurd?
Op je bus-treinvraag: bij een overstapplek op Amsterdam Amstel heb je om van trein naar bus te gaan of andersom 2 checkpaaltjes, man de ns en de gvb. Je checkt daar eerst uit bij trein/metro om daar weer bij het andere paaltje in te checken. Ondanks dat de trein en metro allebei van Amstel naar Centraal gaan.
Je hebt dus poortjes van iedere maatschappij, volgens mij.
Laat de zomer beginnen!

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #65 Gepost op: 2-03-2010, 11:16:56 »
De fout ligt in het poortje. Maar hoe kan ik bewijzen dat ik met mijn kaart niet stiekem toch naar Groningen ben gereisd? Dat kan ik niet, en ik ben dus 10 keer zoveel geld kwijt voor mijn reis. Ik ben die 40 euro kwijt, en moet bijladen voor de terugreis.

Je reisgeschiedenis wordt gewoon geregistreerd en kan worden uitgelezen door controlepersoneel.
The sun came up and reality set in.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #66 Gepost op: 3-03-2010, 12:15:47 »
Als het controlepersoneel er is, is het geen probleem, zeker niet als de lezers correct werken. Maar ik zie soms helemaal geen conducteur in de trein, hoe kan ik dan aantonen dat ik een kortere reis heb gemaakt dat het systeem aangeeft?


Mijn ''stel dat'' was inderdaad een hypothetische vraag, ik heb namelijk nog geen ov-chipkaart. Ik wacht daar dus ook mee totdat dit probleem getackled is. Ik heb dus ewcht geen zin om 40 euro te gaan betalen voor een rit van 25 kilometer.

In Zuid-Limburg worden de studenten, die van Heerle4n naar Maastricht (en retour) moeten, nu flink benadeeld, omdat daar alleen een Veoliatrein rijdt. Die maatschappij heeft het niet nodig gevonden om tijdig incheckpaaltjes te plaatsen, waardoor de studenten een gewoon abonnement hebben moeten aanschaffen. Gevolg: regelmatig discussies met het controlepersoneel.

Toch geef ik hier de studenten volledig gelijk. ZIJ kunnen er immers niets aan doen dat een maatschappij te beroerd is die paaltjes te plaatsen. Enkele studenten aan de Juridische Faculteit zijn dit aan het uitzoeken, en stellen zich oip het standpunt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden. Of je nu in Amsterdam, Maastricht, Heerlen of Rotterdam woont en/of studeert, je zou in het hele land gebruik moeten kunnen maken van jouw studenten-OV.

Dat heet het principe van rechtsgelijkheid.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #67 Gepost op: 3-03-2010, 12:40:27 »
Ik ga met die ov-chipkaart ook wachten tot het allerlaatste moment. Gevolg is wel dat ik hier in Amsterdam de metro niet meer in kan.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #68 Gepost op: 3-03-2010, 13:02:44 »
Als het controlepersoneel er is, is het geen probleem, zeker niet als de lezers correct werken. Maar ik zie soms helemaal geen conducteur in de trein, hoe kan ik dan aantonen dat ik een kortere reis heb gemaakt dat het systeem aangeeft?

Maar waarom zou je dat willen dan ?
The sun came up and reality set in.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #69 Gepost op: 3-03-2010, 14:05:49 »
Ik ga met die ov-chipkaart ook wachten tot het allerlaatste moment. Gevolg is wel dat ik hier in Amsterdam de metro niet meer in kan.

Maar waarom zou je dat willen dan ? ::)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #70 Gepost op: 3-03-2010, 14:13:42 »
Maar waarom zou je dat willen dan ? ::)

De metro in? Dat wil ik ook niet, vandaar. Maar als ik de metro in zou moeten, dan kan dat dus niet. Snap je het nog?
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #71 Gepost op: 3-03-2010, 20:22:27 »
Maar waarom zou je dat willen dan ?
Ik weet dat het met vrienden is gebeurd, dat ze dachten dat ze hadden uitgecheckt, maar dat was dus niet gebeurd. Toen werd dus hun hele tegoed afgeboekt, en ze hebben hemel en aarde moeten bewegen om het weer terug te krijgen.

Vandaar dat ik die vraag hier ook neer heb gezet. Met een trajektkaartje heb je nog enig houvast, met een OV-chipkaart ben je aan de soms haperende elektronica overgeleverd.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #72 Gepost op: 3-03-2010, 20:24:52 »
Ik weet dat het met vrienden is gebeurd, dat ze dachten dat ze hadden uitgecheckt, maar dat was dus niet gebeurd. Toen werd dus hun hele tegoed afgeboekt, en ze hebben hemel en aarde moeten bewegen om het weer terug te krijgen.

Vandaar dat ik die vraag hier ook neer heb gezet. Met een trajektkaartje heb je nog enig houvast, met een OV-chipkaart ben je aan de soms haperende elektronica overgeleverd.

Als het goed is wordt er als je incheckt de borg van je chipkaart afgehaald... Pas als je uitcheckt berekend de kaart voor hoeveel geld je hebt gereist.. naar aanleiding daarvan wordt er extra afgeboekt van je kaart of er juist weer tegoed op gezet... Als je dus niet uitcheckt ben je alleen de borg kwijt en niet je hele tegoed... tenzij je er niet meer tegoed op hebt staan dan de borg is natuurlijk
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #73 Gepost op: 3-03-2010, 20:37:33 »
Zo zou het dus moeten werken. Maar als je uitgecheckt denkt te hebben (groen lampje plus tekst hebt gekregen), zou het goed moeten zijn. Maar die apparatuur kan ook haperen, zodat ie niet de juiste informatie aan de reiziger geeft.

Uiteraard kan het ook andersom. Wat ik dus bedoel:  is dit soort problemen nou te tackelen of niet?

Iets anders. Voorheen kon je met een retourtje Maastricht-Amsterdam, bijvoorbeeld in Eindhoven uitstappen, om daar even een kop koffie te drinken, en vervolgens verder te reizen. Dat kosste je verder niets meer. Je moet inchecken, uitchecken, weer inchecken en uitchecken. Je vergeet dan op de eerste plaats makkelijk een van die handelingen, en bovendien: je betaalt ook meerdere keren een starttarief, terwijl afgesproken was dat de nieuwe manier van reizen niet duurder zou zijn.

Hoe zit dat nou precies?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #74 Gepost op: 3-03-2010, 20:43:40 »
eeeh een misschien domme gok, maar dan gewoon niet uitchecken ?
Dat lijkt mij het meest logisch, of het ook kan weet ik niet
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #75 Gepost op: 3-03-2010, 21:25:18 »
Zo zou het dus moeten werken. Maar als je uitgecheckt denkt te hebben (groen lampje plus tekst hebt gekregen), zou het goed moeten zijn. Maar die apparatuur kan ook haperen, zodat ie niet de juiste informatie aan de reiziger geeft.

Uiteraard kan het ook andersom. Wat ik dus bedoel:  is dit soort problemen nou te tackelen of niet?

Iets anders. Voorheen kon je met een retourtje Maastricht-Amsterdam, bijvoorbeeld in Eindhoven uitstappen, om daar even een kop koffie te drinken, en vervolgens verder te reizen. Dat kosste je verder niets meer. Je moet inchecken, uitchecken, weer inchecken en uitchecken. Je vergeet dan op de eerste plaats makkelijk een van die handelingen, en bovendien: je betaalt ook meerdere keren een starttarief, terwijl afgesproken was dat de nieuwe manier van reizen niet duurder zou zijn.

Hoe zit dat nou precies?

Je hebt een half uur om dan koffie te drinken...
Je hebt een half uur overstaptijd.. binnen dat half uur wordt er geen nieuw opstart tarief gerekend...
 
We kunnen ook te ingewikkeld gaan doen natuurlijk... Hoe vaak komen zulk soort situaties nou voor..
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #76 Gepost op: 3-03-2010, 22:27:14 »
Het is wel onhandig als je door vertraging net een trein mist en dat die maar eens in het uur ofzo gaat. Je moet toch uitchecken als je de trein uitstapt? en niet het station af

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #77 Gepost op: 3-03-2010, 22:40:07 »
je moet pas uitchecken als je weg gaat van dat station of als je overstapt van vervoersmiddel trein--> metro
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #78 Gepost op: 3-03-2010, 23:20:12 »
ok. Ik ben dus al sinds januari niet meer met het ov geweest.
Met de fandag kan ik het mee maken. Onee, we gaan met de auto :D, onee was niet zo handig met parkeren. Daar moeten we nog even over nadenken dan.

Weten jullie trouwens hoe het werkt als je met korting rijd? Want mijn zus had haar ov niet opgehaald dus haar tijdelijke ding stond nog op die kaart. Maar ze had er geld op gezet zodat ze gewoon kon reizen. Maar bij de trein ging hij klagen. Blijkbaar kon je niet een abonnement en geld op je pas hebben staan. MAar dat is dan toch raar als je met korting rijd?

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #79 Gepost op: 3-03-2010, 23:27:18 »
ik dacht dat je dan gewoon een kortingskaartje moet kopen, maar zal het wel vragen aan een conducteur
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!