Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436246 keer)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1340 Gepost op: 21-03-2018, 20:24:28 »
De WIV is net zo goed te ingewikkeld om zwart-wit ja of nee op te zeggen :P
Alleen is Oekraïne ver-van-mijn-bed, maar de WIV niet.

Voor de gemeenteraad heb ik op een lokale partij gestemd en voor het referendum dus tegen de WIV.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1341 Gepost op: 21-03-2018, 21:11:31 »
Volgens de exitpoll ligt het erg dicht bij elkaar.....
Wit is ook een kleur!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1342 Gepost op: 21-03-2018, 21:15:33 »
Dit laat nu precies zijn hoe kansloos een referendum is! ::ok::
🜃

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1343 Gepost op: 21-03-2018, 21:15:56 »
Too close to call.

De opkomst is in elk geval groot genoeg om geldig verklaard te worden ::ok::

Dit laat nu precies zijn hoe kansloos een referendum is! ::ok::
Juist niet. Het laat juist zien dat het kabinet deze wet er te snel doorheen heeft gedrukt omdat er dus geen duidelijk voor of tegen is bij de kiezer.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2018, 21:18:55 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1344 Gepost op: 21-03-2018, 21:16:54 »
Dit laat nu precies zijn hoe kansloos een referendum is! ::ok::
eens
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1345 Gepost op: 21-03-2018, 23:43:12 »
Eens met Fabiann en Lukie
Tuurlijk is er in een land geen duidelijkheid bij de kiezer over dit soort dingen. Als we het met zn allen overal over eens zouden zijn, waren alle problemen de wereld uit... Daarom hebben we mensen gekozen die die debatten voor ons voeren en dan de beslissingen nemen. Laat ze dat dan ook doen
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1346 Gepost op: 21-03-2018, 23:54:55 »
Tuurlijk is er in een land geen duidelijkheid bij de kiezer over dit soort dingen.
Omdat het bijna gelijk is betekent het nog niet dat de stelling onduidelijk is voor de kiezer, alleen dat ze het niet eens zijn ;D.

Overigens ben ik niet perse voor referenda, vooral niet in de huidige vorm...
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1347 Gepost op: 22-03-2018, 06:23:50 »
Overigens ben ik niet perse voor referenda, vooral niet in de huidige vorm...
De referendumwet had idd wat aangepast moeten worden (zoals geen opkomstdrempel of referendum niet via burgerinitiatief aanvragen), afschaffen ging en gaat mij te ver.

Maar ja, de volksvertegenwoordigers willen dus blijkbaar het volk niet vertegenwoordigen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1348 Gepost op: 22-03-2018, 07:59:12 »
Ik ben wel blij met de uitslag van het referendum waarvoor ik zelf niet mocht stemmen......   ::bravo::
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1349 Gepost op: 22-03-2018, 10:09:24 »
Omdat het bijna gelijk is betekent het nog niet dat de stelling onduidelijk is voor de kiezer, alleen dat ze het niet eens zijn ;D.

Overigens ben ik niet perse voor referenda, vooral niet in de huidige vorm...

Dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde dat het logisch is dat het volk niet overal eensgezind over is want dan zou politiek overbodig zijn zegmaar

Maar ja, de volksvertegenwoordigers willen dus blijkbaar het volk niet vertegenwoordigen.

Sorry, maar dit is dus precies wat ze wel willen doen. Het volk vertegenwoordigen betekent juist niet dat alles wat ze doen ineens via referenda moet worden voorkomen. Referenda zijn een vorm van directe democratie en wij zijn een indirecte democratie. We kiezen mensen in wie we het vertrouwen hebben dat ze ons land in goede banen leiden. Laat ze dat dan ook doen en laten we niet met zn allen gaan doen alsof wij het als volk beter weten dan de mensen die we nota bene zelf gekozen hebben.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1350 Gepost op: 22-03-2018, 10:19:17 »
Mee eens Lucy.

Het is ook nog zo dat de plekken waar geen gemeenteraadsverkiezing was er veel meer 'tegen' is gestemd. Volgens de laatste cijfers is 57% tegen en 42% voor in gemeentes waar alleen het referendum was, terwijl in andere plekken het 48,3% tegen en 47,1% voor is. Dat laat, mijn inziens, ook zien hoe stom een referendum is. Het geeft vooral de tegen-stemmers een stem, terwijl diegene die het er mee eens zijn, of denken laat onze vertegenwoordigers dat maar uitmaken, minder vaak gaan stemmen.

Ik vind burgers meer betrekken bij de politiek niet verkeerd, maar niet via zo'n referendum.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1351 Gepost op: 22-03-2018, 10:32:01 »
Het geeft vooral de tegen-stemmers een stem, terwijl diegene die het er mee eens zijn, of denken laat onze vertegenwoordigers dat maar uitmaken, minder vaak gaan stemmen.

Ik vind burgers meer betrekken bij de politiek niet verkeerd, maar niet via zo'n referendum.
Geldt dit dan eigenlijk niet voor de hele politiek? Hoe verklaar je anders zo'n belachelijk lage opkomst bij de verkiezingen gisteren? Hoe verklaar je anders het succes van stadspartijen, en van protestpartijen als PvdD, DENK, PVV, FvD enz...
Overigens: in het verleden was het ook zo dat bepaalde partijen het als het regende beter deden/slechter deden dan als het droog was. Blijkbaar hadden bepaalde groepen stemmers van bepaalde partijen (o.a. PvdA) geen zin om in slecht weer hun stem uit te brengen, terwijl de aanhangers van andere partijen (volgens mij o.a. CDA) dat wel deden.

Daarbij vraag ik me af hoe het kan dat referenda in andere landen wel lijken te werken (oke, je hebt verschillende soorten referenda, maar het gaat toch om hetzelfde), maar hier niet? Is juist een referendum niet handig om de politiek een seintje te geven dat ze toch niet helemaal meer goed bezig zijn? Ik bedoel, je kiest je volksvertegenwoordiger voor in principe 4 jaar, en in die 4 jaar kunnen ze min of meer gewoon doen waar ze zin in hebben. Door bijv. een compleet andere richting in te gaan dan ze in hun verkiezingsprogramma beloofden (kijk maar eens naar de coalitiepartijen van de VVD...) Is dan een referendum niet een perfect middel om de politiek weer in de juiste richting te krijgen?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1352 Gepost op: 22-03-2018, 10:57:08 »
Nee dat is het niet, want de politiek gaat niet over ja of nee. Als je invloed wil hebben kun je toch gewoon lid worden van je partij en via die weg vragen stellen over de weg die degenen die jij hebt gekozen bewandelen? Je zegt het zelf al, in andere landen werkt het, omdat ze daar andere systemen hebben. Niet alleen andere soort referenda maar ook gewoon andere politieke systemen. Het is dus niet vergelijkbaar.

En nog even los van of politieke partijen hun programma’s wel of niet naleven, zijn zij hoe dan ook beter geïnformeerd en beter in staat om belangrijke beslissingen te nemen dan ‘het volk’ waarvan het gros geen idee heeft waar ze voor of tegen stemmen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1353 Gepost op: 22-03-2018, 11:51:50 »
Geldt dit dan eigenlijk niet voor de hele politiek? Hoe verklaar je anders zo'n belachelijk lage opkomst bij de verkiezingen gisteren? Hoe verklaar je anders het succes van stadspartijen, en van protestpartijen als PvdD, DENK, PVV, FvD enz...
Ja deels gaat dat wel over meer dan het referendum ja. Ik weet niet zeker hoe dat zit met stemmen ed. Dat het weer een invloed heeft, heb ik inderdaad ook wel vaker gehoord. Mensen die 'tegen' vanalles zijn, stemmen inderdaad ook op zo'n protestpartij maar vaak genoeg gaan ze ook helemaal niet stemmen. Ik denk dan ook zeker niet dat stemmen op een volksvertegenwoordiger het beste systeem is. Maar ik weet niet echt een beter alternatief voor een democratie. Initiatieven zoals de g1000 vind ik wel erg interessant.

Het idee van een referendum vind ik niet eens zo verkeerd. Maar de meeste mensen die stemmen, hebben zich er gewoon niet genoeg in verdiept. En ik pretendeer zeker niet dat ik zelf wel helemaal op de hoogte was. In tegenstelling - hoop ik tenminste - tot kamerleden die stemmen over een wet. Bovendien mogen die kamerleden ook nog amendementen indienen ed. voor ze gaan stemmen. Dus kunnen zo in zeker zin wel nuance aanbrengen die met een gewone ja/nee niet mogelijk is.

Dat er een klein verschil is. Tja, dat betekent dat mensen inderdaad verdeeld zijn. Maar dat is soms bij stemmingen in de kamer over een wet ook. De donorwet was bijvoorbeeld ook maar net aangenomen. Maar meerderheid is meerderheid in ons huidige systeem, dus die komt er wel.
« Laatst bewerkt op: 22-03-2018, 11:55:50 door Kaaasje »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1354 Gepost op: 22-03-2018, 11:54:22 »
En nog even los van of politieke partijen hun programma’s wel of niet naleven, zijn zij hoe dan ook beter geïnformeerd en beter in staat om belangrijke beslissingen te nemen dan ‘het volk’ waarvan het gros geen idee heeft waar ze voor of tegen stemmen.
Heeft 'het volk' dan wel het idee waar ze bij 'hun' partij op stemmen? Er zijn immers hordes mensen die stemmen op een bepaalde partij omdat dat zo nu eenmaal in de familie is, omdat de omgeving/kerk/moskee het graag ziet, omdat die persoon zo'n aardige man/vrouw lijkt... En dan zijn er vast nog wel meer van dat soort redenen te bedenken.

Maar goed, gelukkig mogen we hier in Nederland over dat soort dingen een meningsverschil hebben.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1355 Gepost op: 22-03-2018, 12:32:25 »
Dat vind ik dan nog altijd wel wat anders dan op een onderwerp stemmen zonder voldoende ingelezen te zijn :P
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1356 Gepost op: 22-03-2018, 17:11:24 »
Hoe verklaar je anders het succes van stadspartijen,
Gebrek aan vertrouwen in landelijke politiek ...
Citaat
en van protestpartijen als PvdD, DENK, PVV, FvD enz...
Deze mensen waren er altijd al maar zaten gewoon bij andere partijen. Pvdd zijn gewoon extreme Groenlinks stemmers, DENK stemmers komen van de Pvda, PVV en FvD zijn ontevreden VVD/CDA stemmers. Hun succes verklaren lijkt mij alles behalve lastig.

Citaat
Blijkbaar hadden bepaalde groepen stemmers van bepaalde partijen (o.a. PvdA) geen zin om in slecht weer hun stem uit te brengen, terwijl de aanhangers van andere partijen (volgens mij o.a. CDA) dat wel deden.
Bij Pvda ligt het niet perse aan het weer hoor, maar gewoon aan dat ze ontzettend hebben gefaald toen ze met de VVD gingen regeren. Ik kom uit Pvda central, Groningen, en familieleden zijn er allemaal vanaf gestapt omdat ze zich niet meer konden vinden in de acties van de Pvda.

Citaat
Daarbij vraag ik me af hoe het kan dat referenda in andere landen wel lijken te werken (oke, je hebt verschillende soorten referenda, maar het gaat toch om hetzelfde), maar hier niet? Is juist een referendum niet handig om de politiek een seintje te geven dat ze toch niet helemaal meer goed bezig zijn? Ik bedoel, je kiest je volksvertegenwoordiger voor in principe 4 jaar, en in die 4 jaar kunnen ze min of meer gewoon doen waar ze zin in hebben. Door bijv. een compleet andere richting in te gaan dan ze in hun verkiezingsprogramma beloofden (kijk maar eens naar de coalitiepartijen van de VVD...) Is dan een referendum niet een perfect middel om de politiek weer in de juiste richting te krijgen?
Naar mijn mening wordt er vooral over verkeerde onderwerpen gestemd. Ik bedoel een vraag als willen we de euro of de gulden is veel duidelijker en zou een goed referendum onderwerp zijn (Nouja nu niet meer natuurlijk, maar als voorbeeld).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1357 Gepost op: 22-03-2018, 18:09:12 »
Referenda vind ik juist wél een goede zaak, maar het feit dat ze niet bindend zijn laat ook wel zien wat voor vertrouwen er vanuit de politiek wordt gegeven. Ik ben zeker niet voor afschaffen, dus ik hoop dat er een goed alternatief gevonden kan worden.
Wat voor alternatieven zouden er überhaupt kunnen komen, eigenlijk?


Ohja. Ik zou bijvoorbeeld ook wel een referendum willen over of we voor of tegen Waylons liedje zijn.
Ik ben tegen ::hypocriet::

En terug  ::ontopic::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1358 Gepost op: 22-03-2018, 21:41:50 »
Als ik het goed zie heeft de PVV nergens een meerderheid meer? Niet zo'n goeie zet geweest dus, in meer gemeenten meedoen ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1359 Gepost op: 22-03-2018, 21:43:16 »
nooit ergens een meerderheid gehad toch?
waren wel groot in Den Haag en Almere maar nooit de meerderheid.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.