Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436525 keer)

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1400 Gepost op: 28-02-2019, 19:09:26 »
Ik hoorde iemand een korte samenvatting geven: waterschappen gaan bv over de hoogte van het waterpeil in de polder. Voor de boeren moet het laag, voor de natuur gemiddeld en voor huizenbezitters aan de hoge kant. En dat dit een politieke beslissing is. (onder voorbehoud dat ik t goed begreep)

Voor mij is dat bv al een belangrijke afweging, gezien al die scheuren die dit jaar in mijn huis gekomen zijn.

“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1401 Gepost op: 28-02-2019, 19:19:56 »
Gelukkig doen we ook nog meer dan alleen het waterpeil reguleren. ;D

Waterschappen beheren en onderhouden dijken en zorgen voor schoon en voldoende water in sloten. We zuiveren het afvalwater dat o.a. jij en ik dagelijks door het toilet of doucheputje spoelen.

Dat er Waterschapsverkiezingen zijn komt omdat waterschappen hun eigen belasting heffen.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1402 Gepost op: 28-02-2019, 19:30:38 »
Even snel doorgelezen, toch minder lastige keuze dan gedacht. Klimaat is belangrijk dus daar vertrouw ik pvdd het beste mee ::ok::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1403 Gepost op: 28-02-2019, 19:37:33 »
Gelukkig doen we ook nog meer dan alleen het waterpeil reguleren. ;D

Waterschappen beheren en onderhouden dijken en zorgen voor schoon en voldoende water in sloten. We zuiveren het afvalwater dat o.a. jij en ik dagelijks door het toilet of doucheputje spoelen.

Dat er Waterschapsverkiezingen zijn komt omdat waterschappen hun eigen belasting heffen.
ja maar dat snap ik, maar wat zit daar dan voor politieke besluitvorming achter?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1404 Gepost op: 28-02-2019, 20:26:09 »


Via www.mijnstem.nl kun je de stemhulp van jouw waterschap vinden.


Wat verwarrend dat 'eens' en 'oneens' soms links-rechts staan en soms rechts-links.

Klimaat is wel belangrijk D*N maar landbouw ook. Ik vind dat er behoorlijk veel aandacht is voor natuur, ten koste van de landbouw. Hier in Flevoland hebben de boeren een goeie zomer gehad, zij mochten blijven beregenen maar elders waren er wel grote problemen.

Het Waterschap is behalve voor het waterpeil ook erg belangrijk ivm bodemverontreiniging en waterzuivering. Eigenlijk jammer dat we geen idee hebben wat ze doen, terwijl we wel mogen bepalen wie er deelnemen.

Leuk dus dat je wat achtergrond vertelt Fabian! Wat vind jij van de vaste zetels voor bepaalde groeperingen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1405 Gepost op: 1-03-2019, 00:10:20 »
Het waterschapsbestuur vertegenwoordigt vier categorieën belanghebbenden. De ingezetenen van het waterschap (inwoners); bedrijven; eigenaren van ongebouwde onroerende zaken (agrariërs); en natuurterreinbeheerders (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, etc.). De politiek zit dus vooral in de tegengestelde belangen van deze vier categorieën. Het komt echter ook voor dat er geen politiek vuurwerk is, wat dat betreft is het waterschapsbestuur erg mild. 

Nu zijn er inderdaad wat Swifty zegt vaste (geborgde) zetels voor de laatste drie categoriën. Ik vind dat op zich geen probleem. Het zijn vaak deskundige bestuurders met een groot netwerk en een duidelijk standpunt.

De meeste zetels (ongeveer 75%) worden overigens door de vertegenwoordigers van inwoners bezet. Dit zijn dan ook degenen waar je voor kiest 20 maart.

Let wel, ook deze gekozen vertegenwoordigers (lees: partijen) dragen soms een warm hart toe aan de drie andere belangencategorieën. Bijvoorbeeld:

* CDA komt veelal op voor agrariërs.
* VVD komt veelal op voor bedrijven en daarom dus ook voor agrariërs.
* Water Natuurlijk (een soort van lijstencombinatie van D66 en GroenLinks) komt veelal op voor natuurterreinbeheerders.
🜃

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1406 Gepost op: 1-03-2019, 11:46:46 »
Man, in de laatste 5 minuten is mijn kennis over de waterschappen verdubbeld! Goeie uitleg Fabiann ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1407 Gepost op: 1-03-2019, 11:51:35 »
Man, in de laatste 5 minuten is mijn kennis over de waterschappen verdubbeld! Goeie uitleg Fabiann ::ok::

Dit ja! Super!
En heb meteen even de stemwijzer gedaan en volgens mij klopt'ie wel; de partij die bovenaan kwam te staan is ook de partij waar ik op stem normaal gesproken. Wist niet eens dat die meedeed in de waterschappen, dus helemaal mooi weer ::rofl::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1408 Gepost op: 1-03-2019, 19:00:58 »
De stemwijzer voor de waterschappen levert mij geen verrassing op. Die keuze staat dus vast.
Maar bij de provincie ga ik maar niet voor de eerste partij. Een stem op DENK zie ik niet echt zitten.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1409 Gepost op: 2-03-2019, 08:26:18 »
Wat ik in mijn regio vooral opvallend vind, is dat mijn ouders en ik, qua cijfers, in hetzelfde postcodegebied wonen, maar we toch onder een ander waterschap vallen :o

Straks maar eens de stemwijzers invullen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1410 Gepost op: 2-03-2019, 09:42:12 »
Ha, dat kan inderdaad voorkomen. Waterschapsgrenzen sluiten niet aan op gemeente- en provinciegrenzen. Het gebied van het waterschap wordt veelal begrensd op waterstaatkundige werken (dijken) en waterlichamen (rivieren). De gemeente Midden-Drenthe bijvoorbeeld valt hierdoor in 4 waterschappen.

Om het allemaal makkelijker te maken! ;D
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1411 Gepost op: 2-03-2019, 09:44:42 »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1412 Gepost op: 2-03-2019, 10:42:41 »
hmmm als ik stemwijzer waterschap invul kom ik op zo'n speciale waterschapspartij uit.
ons water of zoiets. Hoe betrouwbaar is dat ? Zijn dat van die splinterfracties zoals we er ook teveel in de tweede kamer hebben? Doorlinken naar de website staan er voor al witte mannen op, door linken naar het programma van de partij, één grote leegte.....
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1413 Gepost op: 13-03-2019, 18:57:50 »
Daar is ie weer! De speldwijzer!

 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1414 Gepost op: 13-03-2019, 19:36:18 »
hmmmm ik kom op:

Een naam op het stemformulier waar toevallig je oog op valt - 84%
Overmoedige man in korte broek - 74%
Separistische partij Flevoland -64%

en dat alles kennelijk onder het genot van een pizza shoarma....

 ::hypocriet:: ::hypocriet:: ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1415 Gepost op: 13-03-2019, 20:49:23 »
Een naam op het stemformulier waar toevallig je oog op valt
Het beste wat jij kunt doen is het stemformulier openslaan en een willekeurige naam aankruisen. Je hebt nu aan je democratische plicht voldaan. Gefeliciteerd weer!

 Partij tegen de Burger - 70%
 Pizza shoarma - 56%
 Separatistische partij Flevoland - 39%
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1416 Gepost op: 19-03-2019, 08:57:29 »
Het wordt dus de Separatistische Partij Flevoland...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1417 Gepost op: 19-03-2019, 10:56:11 »
Hey, wij willen nog wel bij Flevoland horen hoor! ;D




Ik heb de poll aangepast. Ik ben benieuwd of jullie gaan stemmen op een partij van Rutte III of juist niet, en of het voor jou nog meespeelt dat deze partij nu meeregeert of niet, en of je dus bewust voor of tegen het huidige Kabinet stemt?
Of stem je op die partij vanwege provinciale belangen en neem je dan maar voor lief dat het ook de samenstelling van de Eerste Kamer gaat bepalen?

Ik stem op een regeringspartij. Ik vind Rutte III het niet heel slecht doen. Ik sta achter de standpunten van deze partij. Ik vind dat ze hier in Flevoland het dichtst bij mijn standpunten mbt provinciale zaken staan. En ik vind het leuk dat een jonge boer die ik persoonlijk ken vrij hoog op de lijst staat, en enthousiast is om aan de provinciale politiek te gaan deelnemen. Hij krijgt mijn stem.
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1418 Gepost op: 19-03-2019, 10:59:25 »
Ik niet, maar dat heb ik bij de landelijke ook niet gedaan dus ik blijf gewoon bij mijn standaardkeuze(s). Is niet zozeer omdat ze wel of niet in de huidige reagering zitten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1419 Gepost op: 19-03-2019, 12:11:32 »
De regeringspartij waar ik altijd op stem doet niet genoeg voor onderwijs.

Ik zoek nog een alternatief  ;D
You'll never walk alone