Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436295 keer)

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1800 Gepost op: 19-07-2020, 17:03:19 »
Zolang Orban de boel dwarsboomt als er geëist wordt dat de rechtsstaat op orde is in een land, vind ik dat we niets verplicht zijn aan dit soort dictaturen
You'll never walk alone

Online Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1801 Gepost op: 19-07-2020, 17:33:07 »
Nou nee, maar het gaat mij om de Zuidelijke landen, die nog aan het opkrabbelen zijn na de vorige crisis en nu ook weer het hardst getroffen zijn door Corona.

« Laatst bewerkt op: 19-07-2020, 17:43:24 door Loezel »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1802 Gepost op: 19-07-2020, 17:50:39 »
Heel eerlijk heel die Europese unie is een farce. De ongelijkheid van betaling aan de pot en het krijgen uit de pot zijn absoluut belachelijk.

Een tijd terug een documentaire gezien over 2 boerderijen . De een lag in zuid Finland de ander in noord Estland.  Ik dacht dat ze aardappelen verbouwden. De een kreeg met Europese subsidie drie en half keer zoveel als de andere.

Maar terug over de situatie van zuid Europa en de steun die zij “ eisen” van de Europese unie. Mijn stelling als je maar een habbekrats betaalt, mag je geen topvergoeding eisen . Ik zie het als wederom een vraag van de financiële minder draagkrachtige landen [ met name italie en Spanje) om van de grote broers geld te krijgen .

Ook de grote landen zijn getroffen door Corona , ook daar krijgt de economie harde klappen. Dus als er Europese steun komt mag die van mij naar verhouding van betaling aan de Europese kas zijn en moet er minder gekeken worden naar de invloed van Corona hierop.

Ja ik stemde destijds tegen eu participatie van Nederland en zou dat weer doen, omdat er gewoon geen gelijkheid is.  1 Europa is voor mij 1 richtlijn en bv dezelfde maatregelen voor invoer en export, dezelfde coronarichtlijnen etc. Nu is het een papieren monsterconstructie.

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1803 Gepost op: 19-07-2020, 17:53:39 »
Nou nee, maar het gaat mij om de Zuidelijke landen, die nog aan het opkrabbelen zijn na de vorige crisis en nu ook weer het hardst getroffen zijn door Corona.

Ik vind ook dat we solidariteir aan hen verplict zijn, maar dat ze daar met 60 (ik weet de precieze leeftijd niet) al met pensioen kunnen.... Ik snap wel dat dat scheve gezichten geeft en men aandringt op hervormingen
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1804 Gepost op: 20-07-2020, 12:27:38 »
Ik ben het eens met Tarbozan. 1 Europa betekent in alles 1. Het kan toch niet zijn zoals in dat voorbeeld van de boeren dat boeren die hemelsbreed niet ver van elkaar wonen zulke verschillende subsidies krijgen? Een Europees coronafonds is mooi, maar waarom zouden de geldbedragen grotendeels als giften naar Zuid Europa moeten gaan? Zonder er iets voor terug te geven?

Als ik heel eerlijk ben: als de Europese Unie zo doorgaat heeft het zijn langste tijd gehad... Op deze manier zou ik er eerlijk gezegd ook niet rouwig om zijn...
Ich bin ein Bärliner!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1805 Gepost op: 20-12-2020, 17:41:21 »
Afgelopen week is het rapport Ongekend Onrecht van de parlementaire onderzoekscommissie naar de Toeslagenaffaire verschenen.
Het is schandalig wat heel veel ouders is aangedaan. Hele grote schulden bij de Belastingdienst, ten onrechte, met daarbij ook nog een aantekening 'Opzet/Grove Schuld', waardoor ze niet in aanmerking kwamen voor een betalingsregeling.
Voor meer info https://nl.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire en https://nos.nl/artikel/2361021-commissie-ongekend-onrecht-in-toeslagenaffaire-beginselen-rechtsstaat-geschonden.html

Diverse ministeries waren hierbij betrokken (Financiën, Sociale Zaken). Wiebes, destijds staatssecretaris bij Financien en nu minister van Economische Zaken kreeg de zwaarste kritiek.
De eerste gevallen kwamen al in 2012 voor de rechter. Een groot deel van de affaire speelde tijdens de kabinetsperiode Rutte II maar ook het huidige kabinet en parlement heeft niet goed gehandeld de afgelopen jaren.

De zaak lijkt mij ernstig genoeg om het kabinet voor te laten vallen.

Maar: er is een crisis, er is een pandemie te bestrijden, en er zijn sowieso al verkiezingen gepland over 3 maanden. Een demissionair kabinet is wellicht minder besluitvaardig mbt maatregelen die nu nodig zijn.

Zou het kabinet moeten vallen, als een soort erkenning? Of zijn openbare excuses van Wiebes, Rutte, de Belastingdienst en eventuele anderen genoeg, en zou daarmee dit kabinet de rit uit mogen zitten? Of kan dat zelfs zonder excuses?


Ik denk dat excuses op zijn minst gegeven moeten worden. Het kabinet laten vallen lijkt me ivm de crisis en pandemie niet handig, maar het voelt niet eerlijk, er zouden koppen moeten rollen gezien de ernst van de situatie.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1806 Gepost op: 20-12-2020, 19:59:27 »
Mijns Inziens zouden er inderdaad koppen moeten rollen, zowel bij de belastingdienst  als uitvoerende, als binnen het politiek bestel

Maar Ik vind het persoonlijk te ver gaan om hier het volledig kabinet voor te laten vallen, ook als we geen covid crisis Hadden gehad.  Ja er zijn verkeerde aannames en keuzes gemaakt, ja er is niet voldoende openheid gegeven en de mogelijkheid tot het krijgen van een stem voor de gedupeerden is erg Lang onder het tapijt geveegd.

Maar ik denk dat hier maar een paar hoofdrolspelers schuldig waren en niet iedere betrokkene was volledig op de hoogte van de inhoud en de meeste hebben  (enkel) de fout gemaakt om zijn of haar vertrouwen blind te geven aan de medeparlemantarier.
« Laatst bewerkt op: 20-12-2020, 21:45:24 door Tarbozan »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1807 Gepost op: 20-12-2020, 20:18:02 »
Ik vind Wiebes sowieso altijd een beetje als een  :-X overkomen
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1808 Gepost op: 21-12-2020, 10:44:14 »
De CU wil terug naar de middeleeuwen,  hun partijleider pleit in elk geval daarvoor.


Mmmmm, eigenlijk geen nieuws dus.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1809 Gepost op: 21-12-2020, 12:00:52 »
De CU wil terug naar de middeleeuwen,  hun partijleider pleit in elk geval daarvoor.


Mmmmm, eigenlijk geen nieuws dus.

in welk opzicht?
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1810 Gepost op: 21-12-2020, 13:04:51 »
Zijn uitspraken vandaag over het afschaffen van toeslagen, en het belonen van gezinnen met veel kinderen.

Onder meer.

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1811 Gepost op: 2-01-2021, 16:57:58 »
Afschaffen van toeslagen vind ik niet per se Middeleeuws, dat hele systeem werkt al tijden niet goed. Ook oa D66 wil het toeslagensysteem afschaffen, en vervangen door een regeling in de belastingen (als een soort speciale heffingskorting, die je uitbetaald krijgt als je meer toeslagen+stufi krijgt dan belasting hoeft te betalen).

Dat vind ik best wel een interessant idee, scheelt heel veel rompslomp en rondpompen van geld, met hetzelfde resultaat.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1812 Gepost op: 2-01-2021, 17:03:08 »
op zich lijkt het afschaffen me wel een slecht idee, maar de regels zijn nu vaak zo onbegrijpelijk gemaakt dat het allemaal wel een stuk simpeler kan
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1813 Gepost op: 2-01-2021, 20:04:14 »
Waarom kan in onze omringende landen gewoon al gestart worden met vaccinatie op de eerst bedoelde doelgroep?  Waarom kan dat hier niet en waarom willen wij eerst de zorgverleners vaccineren ?

Het gaat om dezelfde vaccinatie en dus dezelfde organisatorische puzzel van distributie en opslag, dus daar mag geen excuses in gezocht worden. Het lijkt weer gewoon een beslissing die afwijkend is van de gangbare norm. Met als resultaat dat er nog niet gevaccineerd wordt, maar wel weer oeverloos gediscussieerd over hoe we het nu eigenlijk willen aanpakken. 

Weer erg laks gereageerd en nog steeds geen niet lullen maar poetsen mentaliteit, zelfs in iets zo belangrijks als de volksgezondheid .  Vanochtend op teletekst was op pag x te lezen dat partij y commentaar had en het zo wilde aanpakken, terwijl op de volgende pagina stond dat de regering het zus wilde gaan doen, maar tegenwerking van de oppositie kreeg etc etc. Dan ging ook nog de raad van ziekenhuizen zich ermee bemoeien.

Eerlijk,nu die vaccins er zijn en we al maanden weten wat voor effect het virus heeft op gezondheid , maar ook op het sociale aspect en de economie, had ik gehoopt dat politiek Nederland voor 1 keer gezamenlijk achter iets kon staan en een keer knopen door kan hakken ipv oeverloos aan elk los draadje te trekken om te zien wat er mogelijk is.


Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1814 Gepost op: 4-01-2021, 23:15:13 »
Waarom kan in onze omringende landen gewoon al gestart worden met vaccinatie op de eerst bedoelde doelgroep?  Waarom kan dat hier niet en waarom willen wij eerst de zorgverleners vaccineren ?

Het gaat om dezelfde vaccinatie en dus dezelfde organisatorische puzzel van distributie en opslag, dus daar mag geen excuses in gezocht worden. Het lijkt weer gewoon een beslissing die afwijkend is van de gangbare norm. Met als resultaat dat er nog niet gevaccineerd wordt, maar wel weer oeverloos gediscussieerd over hoe we het nu eigenlijk willen aanpakken. 

Weer erg laks gereageerd en nog steeds geen niet lullen maar poetsen mentaliteit, zelfs in iets zo belangrijks als de volksgezondheid .  Vanochtend op teletekst was op pag x te lezen dat partij y commentaar had en het zo wilde aanpakken, terwijl op de volgende pagina stond dat de regering het zus wilde gaan doen, maar tegenwerking van de oppositie kreeg etc etc. Dan ging ook nog de raad van ziekenhuizen zich ermee bemoeien.

Eerlijk,nu die vaccins er zijn en we al maanden weten wat voor effect het virus heeft op gezondheid , maar ook op het sociale aspect en de economie, had ik gehoopt dat politiek Nederland voor 1 keer gezamenlijk achter iets kon staan en een keer knopen door kan hakken ipv oeverloos aan elk los draadje te trekken om te zien wat er mogelijk is.

Helemaal met je eens dat ze te laat zijn gestart met de voorbereidingen voor het vaccineren. Echt onbegrijpelijk gezien hoe iedereen daar naar uit zat te kijken en hoe belangrijk dat is voor het bestrijden van het virus.

Desondanks vond ik het juist logisch om te beginnen met ziekenhuispersoneel. Immers moeten zij zieken verzorgen, dus wil je 100% zeker weten dat zij onbesmet zijn. Daarnaast loopt de ziekenzorg in steeds meer instellingen nu gevaar door uitval onder personeel. En doordat de medicijnen kouder dan 70 graden bewaard moeten worden (waarvoor ziekenhuizen faciliteiten hebben) is het ook praktisch heel goed mogelijk om supersnel al het ziekenhuispersoneel te vaccineren. Lijkt mij dus een logische plek om te beginnen.

Maar nogmaals, NL is echt de slechtste leerling van de klas als het gaat om voorbereiden op de vaccinaties....

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1815 Gepost op: 4-01-2021, 23:37:42 »
Duitsland en Engeland langer/strenger op slot. Zal dat hier dan ook zo zijn?
Wit is ook een kleur!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1816 Gepost op: 5-01-2021, 11:35:33 »
Duitsland en Engeland langer/strenger op slot. Zal dat hier dan ook zo zijn?
Ik hoop het niet zeg...  ::ohno::

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1817 Gepost op: 5-01-2021, 11:50:43 »
Ik hoop het niet zeg...  ::ohno::

Inside bronnen zeggen verlenging tot half februari... ::ohno::

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1818 Gepost op: 5-01-2021, 12:05:07 »
Inside bronnen zeggen verlenging tot half februari... ::ohno::
Ja joh tuurlijk laat iedereen nog meer boeten voor de foute strategie en aanpak van onder andere Hugo de Jonge en Mark Rutte  ::niet-ok:: mag hopen dat dat niet waar is zeg...

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1819 Gepost op: 5-01-2021, 12:28:52 »
Inside bronnen zeggen verlenging tot half februari... ::ohno::

Bron?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!