Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436498 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2080 Gepost op: 15-03-2023, 10:15:47 »
GroenLinks provinciaal om het sociale blok te vergroten in de eerste kamer tegenover de coalitie & PVDD bij waterschappen omdat klimaat voor mij het belangrijkste speerpunt is op dit gebied. Sowieso vind ik PVDD soms landelijk nog wel eens extreme stellingen hebben die mij net iets te ver gaan, maar op het gebied van waterschap vind ik het allemaal heel erg reasonable.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2081 Gepost op: 15-03-2023, 12:27:35 »
::ok::

Ik stem al jaren D66, maar aangezien de beloofde nieuwe bestuurscultuur er nog steeds niet is, stem ik dit keer GroenLinks.

Idem ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2082 Gepost op: 15-03-2023, 16:33:30 »
You'll never walk alone

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2083 Gepost op: 15-03-2023, 17:01:35 »
Welkom bij mijn partij allemaal.  ::tandpastasmiley::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2084 Gepost op: 15-03-2023, 17:57:43 »
Bij mij is het ook GroenLinks geworden! En bij de waterschappen een of andere onafhankelijke waterschapspartij, die dan wel gesteund werd door onder andere GL. Geen idee hoe onafhankelijk die dan echt zijn, maar het zag er allemaal wel goed uit ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2085 Gepost op: 15-03-2023, 19:43:18 »
Bij mij is het de gebruikelijke partij geworden... Bij de waterschappen deed die partij echter niet mee en was ik toch wel zwevend.
Uiteindelijk pas vandaag die keuze gemaakt.
Wit is ook een kleur!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2086 Gepost op: 15-03-2023, 19:55:27 »
Tssk en dan ben ik de enige tot nu toe die D66 stemde. Voorheen was ik de enige op CDA of 1 van de weinigen op VVD :P

Ik heb voor het eerst een blanco stem uitgebracht. Ik vind waterschappen als organisatie heel belangrijk maar ik vind niet dat wij als leken daar een stem voor moeten uitbrengen. Laat dat lekker aan de deskundigen over.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2087 Gepost op: 15-03-2023, 21:39:49 »
Ik heb op de BBB gestemd ::bravo::. Ik vind Caroline een top mens en ik kan mij erg vinden in haar. En ik kom natuurlijk van het platteland, dus ik voel mij genoodzaakt om op de BBB te stemmen.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2088 Gepost op: 15-03-2023, 21:45:42 »
Ha daar ben je aan de exitpolls te zien lang niet de enige in! ;D
🜃

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2089 Gepost op: 15-03-2023, 22:03:21 »
Ik ben overigens echt een zwevende kiezer, want ik stem elke keer anders :P.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2090 Gepost op: 16-03-2023, 12:02:18 »
Grote misvatting dat bbb enkel voor de boeren zou zijn, zitten echt wel wat standpunten in waar ze niet Perse voor de natuur kiezen . In Brabant zouden volgens hen meer betaalbare goede starterswoningen moeten komen en mag dit ten koste gaan van aanleg natuur .

Ik heb me echt op een paar voor mij belangrijke punten gericht en goed ingelezen in de standpunten maar kwam toch  weer uit bij mijn vertrouwde partij.vooral ook omdat ik nog niet geloof in een geslaagd huwelijk pvda/gl.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2091 Gepost op: 16-03-2023, 12:05:20 »
Grote misvatting dat bbb enkel voor de boeren zou zijn, zitten echt wel wat standpunten in waar ze niet Perse voor de natuur kiezen . In Brabant zouden volgens hen meer betaalbare goede starterswoningen moeten komen en mag dit ten koste gaan van aanleg natuur .
Zodat het niet ten kostte gaat van de boeren... oftewel ze zijn wel alleen bezig met de belangen van de boeren ;).

Sowieso als je kijkt naar dingen als onderwijs dan hebben ze punten als verplicht onderdeel agrarisch onderwijs invoeren, waar slaat dat überhaupt op?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2092 Gepost op: 16-03-2023, 12:36:24 »
BBB is zo ongeveer in alles tegen de natuur (Een boerenbedrijf noem ik geen natuur).

Wolven zijn niet welkom, de waterstand moet zo laag mogelijk (wat goed is voor de boeren, maar erg slecht voor de biodiversiteit).
Meer starterswoningen zullen er zeker moeten komen, maar ik heb liever dat dat ten koste gaat van boerenland dan van natuur...

Een van de weinige positieve punten die ik zie is dat ze Schiphol niet verder willen laten groeien en als gevolg daarvan willen investeren in het openbaar vervoer, als is dat dan waarschijnlijk niet om de reden waarom ik dat zelf zou willen. (De achterliggende reden bij BBB zal zijn dat als Schiphol minder uitstoot, de boeren meer kunnen uitstoten)
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2093 Gepost op: 16-03-2023, 15:09:09 »
Exact. Ze zijn gewoon one issue. Alleen dat issue is nu nogal groot.

Maar van FvD als grootste naar BBB als grootste is wel vooruitgang.

You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2094 Gepost op: 16-03-2023, 16:19:50 »
Zijn er eigenlijk al mémes van?

Van die speech van baudet, bedoel ik.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2095 Gepost op: 16-03-2023, 21:50:28 »
Zijn er eigenlijk al mémes van?

Van die speech van baudet, bedoel ik.
Echt die man verkoopt nog een autowrak van de sloperij als een splinternieuwe (niet-elektrische) auto. Wat een clownsspeech als je zo zwaar verliest. De uil van minerva is een beetje vleugellam.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2096 Gepost op: 17-03-2023, 07:45:25 »
In de Volkskrant slaat Jan Bouman uit Zeist de spijker op de kop! ::ok:: ::ok::

Citaat
Worden mensen dan nooit wijzer? Al de keren die ik heb mogen stemmen. Nooit kregen we een progressieve meerderheid. Zelfs als ik D66 meetel in het progressieve kamp reikten we na de oorlog op zijn hoogst tot zo’n 45 procent. Vaak was het zo dat één van de linkse partijen mocht meedoen in een liberaal-confessioneel kabinet. Deze ene partij moest dan in de regering opboksen tegen het conservatieve smaldeel en de echte verandering kwam er derhalve niet van.

Wat we na een dergelijke regeringsperiode overhielden waren ontevreden kiezers die de enige progressieve partij in het kabinet afstraften. Je had ons toch bestuurlijke vernieuwing beloofd, zegt men tegen D66. Niets van gemerkt hoor; jullie komen je beloften niet na. Vervolgens wordt die partij afgestraft door de kiezer, zoals eerder bij de PvdA geschiedde.

We moeten niet naar die ene progressieve partij kijken die wint, of het nu de SP of de PvdD is. Het totale plaatje telt en dan moeten we helaas constateren dat ondanks de ontevredenheid van het kiezersvolk rechts blijft winnen. Telkens komt er een paradijsvogel met een eigen geluid of het nu een Koekoek, Fortuyn, Thierry of Van der Plas is, de kiezer trapt erin. In plaats van eindelijk echt een ommezwaai te maken en progressief te stemmen, kiest men rechtser dan ooit.
Jan Bouman, Zeist
🜃

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2097 Gepost op: 17-03-2023, 12:33:11 »
Hier in Overijssel gaat de BBB al moeite krijgen de 17 zetels in te vullen... Er stonden wel iets van 23 namen op de stemlijst, maar meerdere kandidaten stonden blijkbaar ook op de lijst voor de Eerste kamer bijvoorbeeld, en geven daar de voorkeur aan. Ze houden hier waarschijnlijk maar 1 reserve over, dus zijn ze min of meer verplicht de volledige periode uit te zitten.
Overigens, bij sommige stemmingen kunnen ze ook een probleem gaan krijgen... Er zijn hier boeren die in de raad gaan komen, die met belangenverstrengeling te maken kunnen gaan krijgen, aangezien hun grond grenst aan natuurgebieden waarover hier zomaar eens de komende jaren gestemd kan gaan worden...

(volgens mij ben ik zo'n beetje de enige op dit forum die Schiphol het liefst zou zien groeien, en Lelystad zo snel mogelijk geopend zou willen zien...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2098 Gepost op: 17-03-2023, 12:47:23 »
(volgens mij ben ik zo'n beetje de enige op dit forum die Schiphol het liefst zou zien groeien, en Lelystad zo snel mogelijk geopend zou willen zien...)

Ja, dat is inderdaad ook echt een topplan. Zodat de biodiversiteit nog verder achteruit gaat en er nog minder woningen gebouwd kunnen worden waardoor 30 minners nog langer bij hun ouders moeten blijven wonen.

Als de geruchten kloppen en VVD,CDA en CU 2030 en de gedwongen uitkoop willen gaan loslaten als gevolg van de winst van de BBB dan hoop ik dat D66 de stekker uit dit kabinet trekt. In dat geval krijgen zij waarschijnlijk mijn stem weer terug bij de volgende verkiezingen. Ik ben nog nooit voorstander geweest van een kabinetscrisis maar dit is mij een crisis waard  ::jaja::


You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2099 Gepost op: 17-03-2023, 21:47:35 »
Nieky ik hoor absoluut wat hem zegt, maar wat is de toekomst van politiek Nederland als we dit kabinet opblazen ?  Welke werkbare alternatieven zijn er ?