Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436569 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2120 Gepost op: 19-09-2023, 22:51:17 »
Ik had Sigrid Kaag de vorige verkiezingen graag zien winnen voor eerste vrouwelijke premier. Maar wat zij allemaal te verduren heeft gekrgen, ik snap wel dat je dan de Nederlandse politiek verlaat. Wie nu de eerste vrouwelijke premier moet worden, geen idee. Dilan niet, Mona niet, Lilian niet, Mirjam niet, Esther niet, Annabel niet...
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2121 Gepost op: 19-09-2023, 23:00:21 »
Lisa Westerveld   ::love::

Alleen 1 nadeel: ze is van Groen Links...  ::niet-ok::

En de premierskandidaat voor GL/Pvda aka de Linkse wolk is al bekend in Timmermans :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2122 Gepost op: 20-11-2023, 20:17:00 »
In t kader van onze eigen peiling/Exitpoll heb ik de poll weer op 0 gezet en gereset.
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2123 Gepost op: 20-11-2023, 20:51:30 »
Ja, het is bijna zover! Ik vind het spannende verkiezingen, en ik probeer het zo goed mogelijk te volgen maar ik vind de debatten nog niet zo goed. Komt ook door de debatleiders (wie had bedacht dat Wilfred Genee dat zou kunnen...)

Maar ik zie vooral niemand die ik graag als premier zie. Qua ervaring zou Timmermans het wellicht kunnen, maar moeten we echt een 60plusser aan het roer hebben?
Ik vind Jetten het overigens beter doen dan ik had verwacht. Ik dacht een paar weken geleden dat ik liever Paternotte als leider van D66 had gezien, maar Jetten doet het echt best goed.

Ik snap niets van de populariteit van Wilders en Omzigt. Het gaat echt niet goed met Nederland als 1 van die beiden gaat winnen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2124 Gepost op: 20-11-2023, 22:09:26 »
Ik ben vooral bang dat baudet en zijn club garen gaan spinnen bij die mep met de bierfles. Hadden ze beter niet kunnen doen.


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2125 Gepost op: 21-11-2023, 14:38:59 »
Wel grappig im de lastste peilingen te zien en dan de laatste anderhalve bladzijde hier terug te lezen . Bbb die misschien wel winst zou pakken? Ehm nee hoor .  Ik denk dat we afstevenen op een verkiezingsuitslag waarmee niemand iets kan en dus een hele lange (tevergeefse ) formatie

Grootste bottleneck is het te grote aantal partijen, waardoor er weinig echte opties zijn .
Kies je pvv dan blokkeert het halve politieke bestel al de deelname aan de coalitie.
Kies je d66 dan heb je nig 6 andere partijen nodig om een coalitie te kunnen vormen.
Kies je indanks de jaren van leugens en bedrog toch vvd , dan zal et niet veel veranderen .

Ik hoop op een coalitie over links, maar als ik eerlijk ben verwacht ik pvv als grootste (26-30 zetels) met daarachter vdd nsc en gl/pvda allemaal zo rond de 22-26 zetels .

Vond een paar debatten goed, maar ook een paar debatten waren chaos troef en dat sommige politici over bepaalde zaken zich niet hebben geuit, vind ik vreemd

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2126 Gepost op: 22-11-2023, 18:11:14 »
FvD graag, mijn sympathie naar Baudet, na die aanslag op hem in dat café in groningen, walgelijk zo'n snotjong ook nog eens die zo'n lieverd met een bierfles aanvalt
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2127 Gepost op: 22-11-2023, 19:23:51 »
Nooit mijn stem naar die partij. De bierfles en de paraplu waren niet netjes, dat staat hier los van.

Maar dit soort walgelijke partijen zal nooit mijn stem krijgen. Ik kijk met spanning uit naar de exit-poll. Ik hoop van harte dat het ook de pvv niet lukt om de grootste te worden, want dan dreigt (al beweert ie van niet, maar zijn aanhang wil dat) Nexit, en terugkeer naar de gulden.

Hoe bedrogen zal zijn aanhang worden, als die twee zaken catastrofaal zullen uitpakken.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2128 Gepost op: 22-11-2023, 22:33:08 »
De speech van Jetten. Zo ontzettend goed. Zo sterk!

En vervolgens Timmermans ook met een speech vanuit z'n hart.

Er is hoop
You'll never walk alone

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2129 Gepost op: 22-11-2023, 23:21:51 »
Maar het is toch idioot dat Jetten en Timmermans nu pas zo'n speech afleveren en niet tijdens de campagne... ???
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2130 Gepost op: 22-11-2023, 23:40:28 »
De speech van jetten was zoo slecht. Buiten het feit dat wat hij zegt wel waar is , was het gewoon een hele slechte verliezer , een klein kind bijna die stampend en vloekend daar staat.
Timmermans geeft dezelfde boodschap af over de tendens van nederlandse uitslag maar op een veel betere manier . Hij is zelfs kritisch op zijn eigen publiek wat zijn ongenoegen verbaal uit op pvv en wilders , erg knap.  Hij had dit vuur echter wel de laatste week voor de verkiezingen mogen laten zien .

Over de uitslag zelf, ik ben geschokt en heb veel zaken gehoord waar ik maar moeilijk mee om kan op dit moment.

Wilders die het volk ment en de woorden geeft dat er weer hoop moet komen voor nederland . Hoe hij dat wil gaan doen, geen idee en hij zegt daar ook niets over .  Hij doet concessies qua asiel/migratie en laat zijn islamiseringsbeleid los. En waar blijf je dan met de geloofwaardigheid naar je eigen achterban , die juist op die punten voor je kiest .

Zal pvv dus echt wat stappen weg doen van rechts om een toegang tot het premierschap mogelijk te maken ?  Ik twijfek enorm of ik dat wil en kan geloven

Verder gaven zowel nsc als vvd mixed feelings de  afgelopen weken over samenwerking met pvv. Maar beide lijken na de uitslag niet onwelwillend te staan tegenover samenwerking . Ze gebruiken zelfs exact dezelfde bewoordingen , hoop en over de eigen schaduw heen stappen .

Een spannende formatie gaat volgen, want wie is bereid wat toe te geven en in hoeverre ben je bereid iemand te geloven die nu , na17 jaar zegt er te willen zijn voor alle nederlanders, terwijl hij al17 jaar bewust bepaalde groepen viseert en uitsluit .

De nummer 2 van de pvv deed het erg slecht op camera, was inhoudelijk matig at best en wees alleen maar naar wilders, maar gaf wel aan dat ze blij was dat ze na 17 jaar hun plan eindelijk konden gaan starten ( vrije vertaling ).

Ik zou als minderheid in nederland een erg unheimisch gevoel hebben bij deze uitslag . Meer nog dan ik dat nu al wel heb .

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2131 Gepost op: 23-11-2023, 07:43:29 »
Maar het is toch idioot dat Jetten en Timmermans nu pas zo'n speech afleveren en niet tijdens de campagne... ???

Volledig mee eens.

Maar sterk was het wel  ::jaja::
Niet normaliseren wat abnormaal is.
You'll never walk alone

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2132 Gepost op: 23-11-2023, 11:18:49 »
OMG!   ::oink::

 Ik heb niet op Jesse Klaver gestemd, maar vond zijn toespraak wel erg mooi, vooral het enigszins geruststellen van buitenlanders en islamieten.
...maar soms even niet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2133 Gepost op: 23-11-2023, 13:25:15 »
Ook weer een toespraak gebaseerd op sentiment, waar hij miscchien maar weinig van kan hard maken. Ja ik kan volledig begrijpen dat minderheden in nederland nu schrik hebben en hopen dat wilders inderdaad wat milders wordt . Maar hoe wil klaver of jetten hun zekerheid bieden  al wat ze ( ervan uitgaande dat ze beide in de oppositie komen ) kunnen doen is proberen de (te) vergaande plannen van de pvv tegen te houden

Ik begrijp de angst en de frustratie bij partijen op links, maar de feiten liggen er en laten we afwachten wat er uit gaat komen.   Gaat geert zijn achterban in de steek laten en stapjes naar links maken of gaat hij vol door op de bekende koers . In het laatste geval hoop ik dat dilan en pieter een duidelijk nee laten horen , in het eerste geval zal pvv bij de volgende verkiezingen weer behoorlijk gaan verliezen .

Hoe dan ook door de uitslag van gisteren is wilders nu aan zet of we het willen of niet ( en klaarblijkelijk wil nederland ( duidelijk niet wij hier bij rn ) dat .

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2134 Gepost op: 23-11-2023, 22:09:49 »
Ik denk dat vooral VVD en NSC nu goed klem zitten.

Als ze wel met Wilders in een regering gaan, dan is dat in strijd met wat ze zelf in hun eigen campagne gezegd hebben. Ook al zijn beiden daar vaag over geweest.

Als ze niet met Wilders in een regering, dan gaat Wilders geen regering kunnen vormen want dan zitten al 25 + 24 + 20 zetels daar niet in (want GL-PvdA gaat het ook niet doen, maar die is daar altijd duideijk over geweest) en dan speelt Wilders precies dezelfde "we worden altijd uitgesloten" kaart van de afgelopen 17 jaar en wordt zijn achterban alleen maar nog ontevredener en nog groter.

Dat is het punt volgens mij. Deze immense populariteitsuitbarsting van de PVV is het resultaat van alle crises waar we (om wat voor redenen dan ook) in zijn gerold, maar in elk geval door al die afgelopen "middencoalities" niet uit zijn geholpen. Nu geeft het volk een helder signaal: we zijn klaar met al die naar binnen gekeerde politiek. Er moet nu echt iets gebeuren waar de hardwerkende Nederlander direct op vooruit gaat, en de middenpartijen hebben hun kansen inmiddels wel verspeeld. Anders neemt de frustratie alleen maar nog verder toe.

Probleem is dat de linkerpartijen die zeggen dat "niet altijd alles (meer) kan", wat mij betreft gewoon gelijk hebben. Klimaat en zo. Blijven roepen dat wel alles kan is gewoon leugenachtig, maar helaas heel makkelijk is en een bodoschap die mensen graag willen geloven.

Ik zie maar één optie. Wilders moet het maar gaan doen dan. Laat maar zien wat je kan, Geert. Binnenlands zou ik zeggen: hij gaat z'n gang maar. Heel veel slechter dan de afgelopen 13 jaar gaat het niet zijn (behalve op klimaat. Daar hoeven we geen leiderschap te verwachten.) Dat heeft vooral rijke mensen rijker gemaakt.

Mijn echte zorg zit vooral Europees.
  • Oekraïne
  • Reputatie van NL in EU
  • Collectief optreden EU in de wereld tegenover de andere grootmachten (China, VS, Rusland)
Dat soort zaken.

Gelukkig hebben wij een coalitiestelsel, en zijn 37 van de 150 zetels geen meerderheid, en, gelukkig is het zelfs iets minder dan de helft van 76 dus zelfs binnen een meerderheidsregering geen meerderheid.

Gelukkig nog altijd 100 van de 150 zetels naar "normale" partijen (alhoewel ik de VVD daar nu wel even onder meereken...)


« Laatst bewerkt op: 23-11-2023, 22:11:52 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2135 Gepost op: 24-11-2023, 00:35:22 »
Wat er bij een deel van de pvv stemmers geloofd wordt is dat wilders hun gaat helpen aan geld in de portemonnee wat nu nog naar dijken in pakistan en putten in bangladesh gaat . En dat dat geld mogelijk weer guldens zullen zijn en dat nederland voor zichzelf kiest .
Deze wilders gelovigen denken dat dat betekent dat we uit de eu stappen en dan het op ons eentje wel gaan redden .

Ik zou zeggen sprookjes worden in de efteling uitgebeeld en niet in den haag .

Pvv heeft gewonnen en mag het nu laten zien en dat is misschien de snelste manier om er van af te komen .  En of we nu van 12 jaar of  van max 16 jaar de rotzooi moeten ruimen , wat maakt het uit .( ik geloof niet dat een vvd , ncs, pvv , bbb 4 jaar kan regeren persoonlijk)

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2136 Gepost op: 24-11-2023, 09:56:08 »
Ik denk dat vooral VVD en NSC nu goed klem zitten.

Als ze wel met Wilders in een regering gaan, dan is dat in strijd met wat ze zelf in hun eigen campagne gezegd hebben. Ook al zijn beiden daar vaag over geweest.

Als ze niet met Wilders in een regering, dan gaat Wilders geen regering kunnen vormen want dan zitten al 25 + 24 + 20 zetels daar niet in (want GL-PvdA gaat het ook niet doen, maar die is daar altijd duideijk over geweest) en dan speelt Wilders precies dezelfde "we worden altijd uitgesloten" kaart van de afgelopen 17 jaar en wordt zijn achterban alleen maar nog ontevredener en nog groter.

Dat is het punt volgens mij. Deze immense populariteitsuitbarsting van de PVV is het resultaat van alle crises waar we (om wat voor redenen dan ook) in zijn gerold, maar in elk geval door al die afgelopen "middencoalities" niet uit zijn geholpen. Nu geeft het volk een helder signaal: we zijn klaar met al die naar binnen gekeerde politiek. Er moet nu echt iets gebeuren waar de hardwerkende Nederlander direct op vooruit gaat, en de middenpartijen hebben hun kansen inmiddels wel verspeeld. Anders neemt de frustratie alleen maar nog verder toe.

Probleem is dat de linkerpartijen die zeggen dat "niet altijd alles (meer) kan", wat mij betreft gewoon gelijk hebben. Klimaat en zo. Blijven roepen dat wel alles kan is gewoon leugenachtig, maar helaas heel makkelijk is en een bodoschap die mensen graag willen geloven.

Ik zie maar één optie. Wilders moet het maar gaan doen dan. Laat maar zien wat je kan, Geert. Binnenlands zou ik zeggen: hij gaat z'n gang maar. Heel veel slechter dan de afgelopen 13 jaar gaat het niet zijn (behalve op klimaat. Daar hoeven we geen leiderschap te verwachten.) Dat heeft vooral rijke mensen rijker gemaakt.

Mijn echte zorg zit vooral Europees.
  • Oekraïne
  • Reputatie van NL in EU
  • Collectief optreden EU in de wereld tegenover de andere grootmachten (China, VS, Rusland)
Dat soort zaken.

Gelukkig hebben wij een coalitiestelsel, en zijn 37 van de 150 zetels geen meerderheid, en, gelukkig is het zelfs iets minder dan de helft van 76 dus zelfs binnen een meerderheidsregering geen meerderheid.

Gelukkig nog altijd 100 van de 150 zetels naar "normale" partijen (alhoewel ik de VVD daar nu wel even onder meereken...)

+1. Had het niet beter kunnen omschrijven ::ok::

Het is inderdaad jammer dat mensen altijd achter de persoon aan lopen die het hardste schreeuwt. Daarnaast heerst er een soort tendens dat links stemmen niet cool is of alleen voor de elite.

Ik begrijp dat mensen willen dat er meer naar hun eigen belangen gekeken wordt, maar op sommige vlakken gaat dat gewoon niet of zit er meer achter.

Dingen als klimaat moeten inderdaad gewoon doorgaan, want anders stapelen de problemen zich alleen maar op. Mensen zijn bijvoorbeeld bang dat er een voedselcrisis ontstaat als we straks minder boeren(melkvee)bedrijven hebben (wat sowieso al niet waar is omdat 75% van wat de Nederlandse boeren produceren op dit moment geëxporteerd wordt), maar als we te veel melkveebedrijven houden zal de grond alleen maar verder verzuren door al het stikstof en groeit er straks helemaal niks meer.

Mensen willen minder migranten, maar als je kijkt naar de cijfers is het maar 10% van de mensen die daadwerkelijk vlucht uit zijn land. De rest zijn arbeidsmigranten. Willen we die straks ook weren? Hoe gaat dat dan met onze kenniseconomie? Nederland heeft niet genoeg arbeiders (en kennis) om al die functies in te vullen.

En zo zijn er nog veel meer dingen die in eerste instantie heel makkelijk zijn, maar er zit veel meer achter.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2137 Gepost op: 24-11-2023, 12:52:33 »
VVD heeft vandaag geroepen niet in het kabinet te gaan want het zetelverlies wijst erop dat de kiezer heb niet meer wil. Mooi excuus gevonden dus om niet in de coalitie te stappen. Maar ze gaan wel gedoogsteun geven…

PVV zit dus vast aan NSC en BB. Met eventueel een paar man extra in de vorm van bijv SGP. Een meerderheid lijkt er niet in te zitten.

Nu maar hopen dat Timmermans, Jetten, Ouwehand en Marijnissen genoeg tegenwicht kunnen bieden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2138 Gepost op: 24-11-2023, 13:19:29 »
Ik maak mij wel iets meer zorgen dan de gemiddelde Nederlander denk ik als ik het zo lees. Wat misschien ook logisch is gezien ik sociaal werker voor statushouders ben én zelf onderdeel van de LGBTQ+ gemeenschap waarvoor dit beiden in ieder geval niet goed is.

Niet dat ik doomscenario's verwacht als een asielstop of grote beperkingen in rechten voor LGBTQ+, maar ze gaan het in ieder geval niet beter maken. We zullen niet vooruit gaan. Op asiel zullen ze wsl in ieder geval het werk veel lastiger maken zoals met de eerdere voorstellen als beperking gezinshereniging of een twee statussen systeem. Beiden zullen voor complete chaos zorgen in de keten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2139 Gepost op: 26-11-2023, 21:07:26 »
Wat er bij een deel van de pvv stemmers geloofd wordt is dat wilders hun gaat helpen aan geld in de portemonnee wat nu nog naar dijken in pakistan en putten in bangladesh gaat . En dat dat geld mogelijk weer guldens zullen zijn en dat nederland voor zichzelf kiest .
Deze wilders gelovigen denken dat dat betekent dat we uit de eu stappen en dan het op ons eentje wel gaan redden .

Ik zou zeggen sprookjes worden in de efteling uitgebeeld en niet in den haag .

Pvv heeft gewonnen en mag het nu laten zien en dat is misschien de snelste manier om er van af te komen .  En of we nu van 12 jaar of  van max 16 jaar de rotzooi moeten ruimen , wat maakt het uit .( ik geloof niet dat een vvd , ncs, pvv , bbb 4 jaar kan regeren persoonlijk)

Dit bericht zit nagenoeg compleet zo in mijn hoofd.

Voordeel is dat ík het nu niet hoefde in te tikken.....