Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 438262 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #320 Gepost op: 29-10-2012, 19:44:19 »
Met het afschaffen van de Studenten-OV voorzie ik een forse toename van het zwartrijden.

Niet omdat ik vind dat studenten per definitie criminelen zijn, die er een hobby van maken om zwart te rijden. Integendeel, ik wil er juist mee zeggen dat ze straks niet anders meer KUNNEN. Ze zullen toch op de een of andere manier van hun kamer naar de studielokatie moeten komen. En als dat niet per fiets of auto kan: dan met het OV, en als daar geen geld voor is: dan maar zonder te betalen.

Niet dat ik zoiets goed zou keuren, maar begrip ervoor opbrengen, dat kan ik wel.

Uiteraard scheer ik hiermee een groep, de studenten iha, over een kam, maar ik bedoel juist het tegenovergestelde te zeggen. De goede verstaander weet wel dat ik het in dit verband juist voor ''de student'' op neem.

Los daarvan: een nare bijkomstigheid van deze plannen, die ik echter geen bijkomstigheid wil noemen: de plannen zetten ons land op termijn nagenoeg buitenspel, als het gaat om goed opgeleide vakmensen op velerlei gebieden.
wat een totale onzin. Echt ongelooflijk wat een generalisaties en domme opmerkingen op een rij.
1. Ze kunnen niet anders ?   HUH ???  Je hebt altijd een keus
2. Begrip opbrengen voor dit gedrag ???  En ondertussen wel klagen als het OV duurder wordt zeker ?
3. Hoezo minder studenten ? Ze moeten iets opofferen, een lening aangaan die ze later weer terug kunnen betalen. Vergeet niet dat de dokter, de advocaat en de notaris jaren op kosten van de vuilnisman en de postbode hebben gestudeerd. En daarna fijn lekker snel een nieuwe auto gekocht hebben. Het gaat geen enkele student kosten.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #321 Gepost op: 29-10-2012, 19:48:21 »
wat een totale onzin. Echt ongelooflijk wat een generalisaties en domme opmerkingen op een rij.
1. Ze kunnen niet anders ?   HUH ???  Je hebt altijd een keus
2. Begrip opbrengen voor dit gedrag ???  En ondertussen wel klagen als het OV duurder wordt zeker ?
3. Hoezo minder studenten ? Ze moeten iets opofferen, een lening aangaan die ze later weer terug kunnen betalen. Vergeet niet dat de dokter, de advocaat en de notaris jaren op kosten van de vuilnisman en de postbode hebben gestudeerd. En daarna fijn lekker snel een nieuwe auto gekocht hebben. Het gaat geen enkele student kosten.
+1
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #322 Gepost op: 29-10-2012, 19:48:39 »
De afschaffing van de stufi kan ik ook begrijpen hoor Lukie ;)

Maar die OV kost me meer geld dalijk dan de stufi
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #323 Gepost op: 29-10-2012, 19:51:30 »
Oja goed idee.. Ik word gemiddeld 1x per 2 weken gecontroleerd dus dan maak ik al winst. En als ik een beeetje oplet waar de conducteur zich bevind kan ik ze nog vaker ontlopen
om die reden worden de treintoiletten afgesloten. Leuk als je als zwartrijdende student ook nog eens hoge nood hebt.........:D


Nieky, je moet er geen misbruik van maken, he?


Lukie, ik heb het bewust zo ''aangezet''. Natuurlijk weet ik dat studenten niet en masse zullen gaan zwartrijden, maar bij het lezen van het regeerakkoord waar het studenten aan gaat, krijg je wel haast de neiging om er fel tegenin te gaan. Dat was mijn opzet.

Dat het verhaal barst van de generaliserende opmerkingen: ik heb het in mijn verhaal hierboven zelf al aangegeven. Maar ik had er, zoals het er ook staat, hele andere bedoelingen mee.


Met dit akkoord wordt het een aankomende student behoorlijk tegengemaakt om zelfs maar aan een studie te DENKEN.


Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #324 Gepost op: 29-10-2012, 19:52:53 »
Nieky, je moet er geen misbruik van maken, he?

Natuurlijk doe ik dat niet, maar het gaat om het idee dat het gewoon voordelig is
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #325 Gepost op: 29-10-2012, 19:57:43 »

Lukie, ik heb het bewust zo ''aangezet''. Natuurlijk weet ik dat studenten niet en masse zullen gaan zwartrijden, maar bij het lezen van het regeerakkoord waar het studenten aan gaat, krijg je wel haast de neiging om er fel tegenin te gaan. Dat was mijn opzet.

nog meer onzin. Iedereen wordt in het regeerakkoord aangepakt. Het is gewoon goedkoop scoren. En natuurlijk zet je in een discussie iets steviger aan maar er is een verschil tussen aanzetten en gebakken lucht.
Dat het verhaal barst van de generaliserende opmerkingen: ik heb het in mijn verhaal hierboven zelf al aangegeven. Maar ik had er, zoals het er ook staat, hele andere bedoelingen mee.

Met dit akkoord wordt het een aankomende student behoorlijk tegengemaakt om zelfs maar aan een studie te DENKEN.


Elke student die zo denkt moet naar het ROC. Je doet aan bangmakerij.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #326 Gepost op: 29-10-2012, 19:59:26 »
Ik had trouwens liever de langstudeerboete gehad dan het leenstelsel ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #327 Gepost op: 29-10-2012, 19:59:37 »
Ik had trouwens liever de langstudeerboete gehad dan het leenstelsel ::).
+1. Ik heb volgens mij nooit echt gezeurd over die boete
You'll never walk alone

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #328 Gepost op: 29-10-2012, 20:01:45 »
Oja onderbouwing: De langstudeerboete is alleen als je je studie niet binnen het termijn haalt. Voor mij 4 jaar plus een extra jaar vertraging. Pas daarna zou je de boete krijgen. Ik vind de langstudeerboete dus rechtvaardiger omdat het in principe je eigen schuld is dat je studievertraging oploopt. Het leenstelsel word er gewoon ingeduwd, je hebt geen keus.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #329 Gepost op: 29-10-2012, 20:17:37 »
okey dat waren de studenten.

Nu de andere plannen. Ik moet zeggen dat ik met wat ik tot nu gehoord en gelezen heb, ik de plannen wel begrijp en ook wel mee kan instemmen.

* hypotheekrente  werd eens tijd, het zijn nog maar kleine stapjes (dat vind ik voor mij persoonlijk dan wel weer fijn ;D), maar dat systeem slaat nergens meer op. Dus goed dat ze daar eindelijk wat aan doen.

*inkomensafhankelijke zorgpremie is ook alleen maar eerlijk

*verkorten van de WW duur is heel pijnlijk :(
*korten op ontwikkelingssamenwerking vind ik heel moeilijk te verkopen, maar wil ik best mijn best voor gaan doen om te begrijpen.
* 0 lijn ambtenaren, onderwijzers, politieagenten. Ben ik niet zo blij mee, maar gelukkig wel investeringen in onderwijs. Niet veel maar toch laat politiek Nederland zien dat ze daar wat mee willen. En de regelzucht gaat eraf op het onderwijs. Dat gaat zo veel administratie schelen (hoop ik.... eerst zien dan geloven).

Kortom echt vrolijk kan je er niet van worden, maar ik begrijp ook wel dat het voor niemand gemakkelijk word.
Ik sta nog achter mijn stem op Samsom.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #330 Gepost op: 29-10-2012, 20:23:08 »
Ik snap ook wel dat het niet zo makkelijk word en bne het ook met een aantal dingen eens ( Waaronder de hypotheekrenteaftrek )...

Maar waarom in Godsnaam bijvoorbeeld meer geld naar defensie ::) ? Heeft Belgie snode plannen ofzo ?
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #331 Gepost op: 29-10-2012, 20:28:39 »
hmmm volgens nu.nl wordt er wel bezuinigd op defensie.
Maar helemaal opdoeken kan je gewoon niet doen als Nederland.
Je bent afhankelijk van je positie als doorvoerland en je exporteert heel veel naar andere landen. Daarbij heb je verantwoordelijkheden als lid van de NAVO. Als je als Nederland nog iets te vertellen wil hebben dan moet er een acceptabele krijgsmacht zijn.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #332 Gepost op: 29-10-2012, 20:30:25 »

nog meer onzin. Iedereen wordt in het regeerakkoord aangepakt. Het is gewoon goedkoop scoren. En natuurlijk zet je in een discussie iets steviger aan maar er is een verschil tussen aanzetten en gebakken lucht. Elke student die zo denkt moet naar het ROC. Je doet aan bangmakerij.
Lezen is een vak, Lukie. Je reaktie geeft er blijk van dat je nog steeds niet weet wat ik eigenlijk wil zeggen.

Het is geen bangmakerij, hetgeen ik voor ogen heb, ik tast af wat er zou kunnen gebeuren. En natuurlijk, ik gaf het in de eerdere berichten al aan: zo zwart-wit als het er staat, moet niemand het opvatten, en zo bedoel ik het ook helemaal niet. In dit berichtje heb ik het dan ook voor de laatste keer in deze dscussie gezegd: ik schaar me juist aan de kant van ''de student'' in het algemeen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Wat D*N net aangeeft: het leenstelsel wordt de student opgedrongen.

Nogmaals:in mijn eerste bericht hierover heb ik precies aangegeven dat ik het voor de (goedwillende) studenten wilde opnemen. Je kan echter altijd ergens tegenaan lopen, waardoor je je studie met geen mogelijkheid binnen de maximaal gegeven termijn kunt afronden. Een langdurige ziekte, bijvoorbeeld, daar kun jij niets aan doen als het je overkomt, daar kan eender wie dan ook iets aan doen. Ik weet niet of de kabinetsplannen in deze uitzondering voorzien, ik ben van mening dat het wel zou moeten.


Ik weet wel dat meer groepen worden aangepakt, ik reageerde echter op het onderdeel ''studenten'', om het zo maar even te noemen, zelf word ik ook behoorlijk in mijn beurs getroffen, helaas. Maar daar gaat het in deze lopende discussie niet om.

Ik zeg nergens dat ''de'' student per definitie crimineel is, integendeel. Mijn uitgangspunt was juist: de plannen brengen veel onvoorziene en ongewenste neveneffecten met zich mee. Een student zal een alternatief moeten zoeken voor het wegvallen van een deel van zijn inkomen, en daarbij zal die zijn (haar...) creativiteit moeten aanspreken, je wil je studentenlevn neem ik aan zo aangenaam mogelijk door komen.

De maatregelen komen op mij over als ''het mes op de keel zetten'', zo van: als je als student niet precies dit paadje bewandelt, gaat het je later heel erg veel geld kosten, een alternatief lijkt er niet te zijn.


Zo, en nu heb ik alles gezegd wat ik hierover wilde zeggen. Wie nu nog steeds denkt dat ik het alleen maar zwart wil zien: tja.........


Over de hypotheekrente ging het hier in eerste instantie helemaal niet. Daar kan ik echter het volgende op zeggen: Nederland is voor zover ik weet het enige land dat dit via de belastingen regelt.In Duitsland en Belgie wordt er ook een soort teruggaaf uitbetaald, maar dan via een korting die de hypotheekverstrekker verleent op de rente. Wel systeem eerlijker is, dat zal de komende jaren moeten blijken.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #333 Gepost op: 29-10-2012, 20:35:12 »
Heb het allemaal nog niet zo gelezen alleen een aantal belangrijke zaken uit het regeerakkoord. Is er al bekend wat ze met de JSF gaan doen? Bespaart ook heel veel geld als ze dat schrappen. En die onzinpraatjes dat het doorgaan veel werkgelegenheid oplevert. ::hand::
Geniet nooit met mate...

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #334 Gepost op: 29-10-2012, 20:38:09 »
JSF Blijft natuurlijk  >:(
You'll never walk alone

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #335 Gepost op: 29-10-2012, 20:39:20 »
JSF Blijft natuurlijk  >:(
>:( En wat voor zin heeft dat?

Ik vind zorg toch wel iets belangrijker dan een JSF ::niet-ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #336 Gepost op: 29-10-2012, 20:41:09 »
Lezen is een vak, Lukie. Je reaktie geeft er blijk van dat je nog steeds niet weet wat ik eigenlijk wil zeggen.

Het is geen bangmakerij, hetgeen ik voor ogen heb, ik tast af wat er zou kunnen gebeuren. En natuurlijk, ik gaf het in de eerdere berichten al aan: zo zwart-wit als het er staat, moet niemand het opvatten, en zo bedoel ik het ook helemaal niet. In dit berichtje heb ik het dan ook voor de laatste keer in deze dscussie gezegd: ik schaar me juist aan de kant van ''de student'' in het algemeen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
maar je schetst een onzinnige scenario, naar mijn bescheiden mening ::)
Wat D*N net aangeeft: het leenstelsel wordt de student opgedrongen.

Nogmaals:in mijn eerste bericht hierover heb ik precies aangegeven dat ik het voor de (goedwillende) studenten wilde opnemen. Je kan echter altijd ergens tegenaan lopen, waardoor je je studie met geen mogelijkheid binnen de maximaal gegeven termijn kunt afronden. Een langdurige ziekte, bijvoorbeeld, daar kun jij niets aan doen als het je overkomt, daar kan eender wie dan ook iets aan doen. Ik weet niet of de kabinetsplannen in deze uitzondering voorzien, ik ben van mening dat het wel zou moeten.
Blijkt weer inderdaad dat je niet goed ingelicht bent. De voorlopige plannen voorzien er zelfs in dat als je een bepaalde periode na je studie werkeloos blijft, de studieschuld wordt kwijt gescholden.

Ik zeg nergens dat ''de'' student per definitie crimineel is, integendeel. Mijn uitgangspunt was juist: de plannen brengen veel onvoorziene en ongewenste neveneffecten met zich mee. Een student zal een alternatief moeten zoeken voor het wegvallen van een deel van zijn inkomen, en daarbij zal die zijn (haar...) creativiteit moeten aanspreken, je wil je studentenlevn neem ik aan zo aangenaam mogelijk door komen.

De maatregelen komen op mij over als ''het mes op de keel zetten'', zo van: als je als student niet precies dit paadje bewandelt, gaat het je later heel erg veel geld kosten, een alternatief lijkt er niet te zijn.
alternatieven zat, je noemt zelf al zwart rijden. Je zou ook werken kunnen overwegen, liften (heel populair vlak voor de OV kaart er kwam)

Zo, en nu heb ik alles gezegd wat ik hierover wilde zeggen. Wie nu nog steeds denkt dat ik het alleen maar zwart wil zien: tja.........
heb ik nooit beweerd. Alleen dat ik je argumenten nogal zwak vond.
Over de hypotheekrente ging het hier in eerste instantie helemaal niet. Daar kan ik echter het volgende op zeggen: Nederland is voor zover ik weet het enige land dat dit via de belastingen regelt.In Duitsland en Belgie wordt er ook een soort teruggaaf uitbetaald, maar dan via een korting die de hypotheekverstrekker verleent op de rente. Wel systeem eerlijker is, dat zal de komende jaren moeten blijken.
Klopt ik dacht dat we klaar waren met de studenten. Dus ik heb de discussie wat breder getrokken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #337 Gepost op: 29-10-2012, 20:43:12 »
JSF Blijft natuurlijk  >:(

Ik lees net dat ze in 2015 de definitieve beslissing over wel of niet doorgaan willen nemen. Echt belachelijk dat ze nu niet definitief NEE hebben gezegd. ::niet-ok::
Geniet nooit met mate...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #338 Gepost op: 29-10-2012, 20:43:21 »
Heb het allemaal nog niet zo gelezen alleen een aantal belangrijke zaken uit het regeerakkoord. Is er al bekend wat ze met de JSF gaan doen? Bespaart ook heel veel geld als ze dat schrappen. En die onzinpraatjes dat het doorgaan veel werkgelegenheid oplevert. ::hand::
jeetje mina, nog even en Daisy heeft een medestander hier.
Ik was altijd tegen de JSF en nogal links en ik loop nu allemaal nogal rechts beleid te verdedigen hier :(

JSF is nodig. Je hebt een vliegtuig nodig voor je krijgsmacht (zie mijn vorige post over het leger). Elk alternatief,  zo is laatst doorgerekend, is duurder.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #339 Gepost op: 29-10-2012, 20:51:53 »
JSF is nodig. Je hebt een vliegtuig nodig voor je krijgsmacht (zie mijn vorige post over het leger). Elk alternatief,  zo is laatst doorgerekend, is duurder.

::oink:: Elk alternatief is duurder? Daar geloof ik niet zoveel van. JSF wordt met de dag duurder. Misschien is het technisch gezien de meest moderne alleen denk dat er bij de voorstanders van de JSF wel meer speelt dan alleen we kiezen qua prijs/kwaliteit het beste vliegtuig.
Geniet nooit met mate...