Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 438263 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #380 Gepost op: 31-01-2014, 16:19:17 »
ik heb jarenlang voor leden belasting ingevuld bij de FNV invuldagen en nog nooit problemen gehad. Vrijwel altijd gingen de mensen met een tevreden gevoel naar huis om het jaar daarop weer terug te komen omdat de afrekening gelijk was aan de aangifte.
Moet wel zeggen dat de steeds veranderende regels het er niet eenvoudiger op maken.
er was eens......

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #381 Gepost op: 31-01-2014, 21:41:53 »
Ik baseerde mijn verhaal op de reportage van 1Vandaag van gisteren ;)

Die vrouw wist het wel mooi te brengen trouwens. Ik mocht haar wel. ;D
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #382 Gepost op: 31-01-2014, 23:55:53 »
is dit een mening of een feit?
Ikzelf heb heel wat keren geld mogen ontvangen en helemaal niets te klagen over tempo of watdanook...

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het regelmatig een rommeltje is bij de belastingdienst. Zoals het bv ook bij het UWV vaak een rommeltje is. M.i. niet de schuld van de verantwoordelijke ministers of staatssecretarissen, maar van de topambtenaren van deze diensten. Zaken die naar voren komen bij deze diensten, worden of ontkent of gebachetaliseerd. Het disfunctioneren van deze diensten kosten niet alleen veel geld, maar onschuldige burgers worden hiervan de dupe. Uiteraard niet alles gaat fout, maar je zal maar het slachtoffer zijn van een dergelijke overheidsdienst, dan is het strijden als David tegen Goliath: de kans dat je wint is vrijwel nihil.
Dat een aantal mensen hier geen problemen hebben gehad (tot nu toe) met deze diensten, wil niet zeggen dat er een hoop mensen wél problemen hebben en daar veel narigheid van ondervinden.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2014, 23:57:39 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #383 Gepost op: 1-02-2014, 10:17:10 »
absoluut waar Test.. als het misgaat bij bv de belastingdienst (maar geldt ook voor bv nutsbedrijven, politie, enz) dan is het verschrikkelijk moeilijk om je gelijk te krijgen.. En dat voelt verdraaide onrechtvaardig.
Daar waar zij alle middelen zonder pardon inzetten domweg omdat ze dat kunnen, heb jij geen enkele mogelijkheid om te zorgen dat je gehoord wordt. Ik begrijp helemaal dat mensen dan televisie, radio en krant gebruiken om hun 'recht' te halen, want een andere mogelijkheid is er vaak niet.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 10:19:58 door Stormpie »
er was eens......

Online Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #384 Gepost op: 1-02-2014, 10:18:51 »
 ::fluit::
🜃

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #385 Gepost op: 1-02-2014, 10:29:34 »
absoluut waar Test.. als het misgaat bij bv de belastingdienst (maar geldt ook voor bv nutsbedrijven, politie, enz) dan is het verschrikkelijk moeilijk om je gelijk te krijgen.. En dat voelt verdraaide onrechtvaardig.
Daar waar zij alle middelen zonder pardon inzetten domweg omdat ze dat kunnen, heb jij geen enkele mogelijkheid om te zorgen dat je gehoord wordt. Ik begrijp helemaal dat mensen dan televisie, radio en krant gebruiken om hun 'recht' te halen, want een andere mogelijkheid is er vaak niet.
ik vraag me af of ons beeld van de belastingdienst juist hierdoor erg misvormt wordt. Ik wil helemaal niet beweren dat het allemaal goed gaat, maar ik krijg het idee dat de mening over de belastingdienst voornamelijk gefundeerd is op dit soort reportages.
En dat vind ik heel bezwaarlijk.

Er worden natuurlijk fouten gemaakt, maar ik maak in mijn werk ook dagelijks fouten. Als jullie alleen maar horen wat ik fout doe, dan moet ik ook heel snel weg. Ik wil niet beweren dat we niet duidelijk moeten maken wat er fout gaat, en als er schrijnende zaken zijn, is dat heel erg, en moet er ook wat aan gedaan worden.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het regelmatig een rommeltje is bij de belastingdienst.
Ik snap niet waar je dit op baseert. Hoeveel% gaat er dan fout? Als jij dit een feit vindt, dan zou ik graag cijfers zien.
En dit lijkt flauw, maar het is serieuze vraag. Zo'n stelling geeft de betekenis mee, dat het vaak niet deugt en het okay is om te mopperen op de belastingdienst. Ik vraag me wel af of dat ook niet gevaarlijk is omdat het op de lange termijn onze loyaliteit aan het systeem kan ondermijnen.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 10:39:34 door Schulz »
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #386 Gepost op: 1-02-2014, 11:23:44 »
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het regelmatig een rommeltje is bij de belastingdienst. Zoals het bv ook bij het UWV vaak een rommeltje is. M.i. niet de schuld van de verantwoordelijke ministers of staatssecretarissen, maar van de topambtenaren van deze diensten.

Dat is absoluut waar, maar toch blijft staatsrechtelijk de minister of staatssecretaris verantwoordelijk, anders kun je namelijk nooit meer iemand ergens op aanspreken. De afstand tussen de minister en zijn bestuursorganen wordt steeds groter. De staatssecretarissen en ministers gebruiken dat op dit moment heel erg om te roepen dat ze nergens wat van af wisten en dat ze er dus ook niks aan kunnen doen. En dus... mogen de betreffende instanties dan maar aanrommelen?



Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #387 Gepost op: 1-02-2014, 12:38:32 »
Dat is absoluut waar, maar toch blijft staatsrechtelijk de minister of staatssecretaris verantwoordelijk, anders kun je namelijk nooit meer iemand ergens op aanspreken. De afstand tussen de minister en zijn bestuursorganen wordt steeds groter. De staatssecretarissen en ministers gebruiken dat op dit moment heel erg om te roepen dat ze nergens wat van af wisten en dat ze er dus ook niks aan kunnen doen. En dus... mogen de betreffende instanties dan maar aanrommelen?

Tuurlijk heb je gelijk staatsrechtelijk gezien. Daarom moest Weekers ook wijken. Niet alleen om dit laatste "gevalletje", maar om meer dingen die eerder "niet goed" gingen.

Het ging mij om "de echte" verantwoordelijkheid, die mi bij de topambtenaren van deze diensten ligt. Maar dat had je al begrepen aan je reactie te zien
Geniet nooit met mate...

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #388 Gepost op: 1-02-2014, 12:52:00 »
Ja, maar het punt is dat de ambtenaren weer zullen wijzen naar de staatssecretaris/minister (wat in het geval Weekers idd al eerder is gebeurt). Dit is idd wel een van de grootste 'problemen' in ons staatsrechtelijk systeem. Ik weet niet meer heel precies hoe het zat. Maar in elk geval is het wel zo dat je ambtenaren ook niet verantwoordelijk wil maken. Dan moeten die namelijk uitleg gaan geven in de tweede kamer. En dan kunnen ze bv staatssecretaris en kamer tegen elkaar uitspelen ofzo. Je geeft de ambtenaren dan teveel macht. Dus blijft de staatssecretaris/minister verantwoordelijk, hoewel dat ook niet ideaal is.  ::)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #389 Gepost op: 1-02-2014, 13:00:07 »
Ik snap niet waar je dit op baseert. Hoeveel% gaat er dan fout? Als jij dit een feit vindt, dan zou ik graag cijfers zien.
En dit lijkt flauw, maar het is serieuze vraag. Zo'n stelling geeft de betekenis mee, dat het vaak niet deugt en het okay is om te mopperen op de belastingdienst. Ik vraag me wel af of dat ook niet gevaarlijk is omdat het op de lange termijn onze loyaliteit aan het systeem kan ondermijnen.

Ik denk dat het heel moeilijk wordt om dit met reële cijfers te onderbouwen. En mocht dit al kunnen, dan nog zegt dit niks over de impact, die dit soort dingen op de "slachtoffers" heeft.

Je hebt het over loyaliteit aan het systeem. Denk je écht dat die loyaliteit zo groot is? Ik verwacht eerlijk gezegd niet. Kijk naar de mensen met grote inkomens, die proberen hun vermogen zoveel mogelijk buiten het zicht van de belastingdienst te houden of constructies verzinnen om maar geen belasting te hoeven te betalen. Kijk naar mensen met lage inkomens die proberen met allerlei toeslagen te "rommelen" om maar zoveel mogelijk inkomen te genereren.

Ik vind het een beetje flauw de media de schuld te geven van de beeldvorming. Als de belastingdienst (maar ook andere diensten in mijn ogen) goed met hun fouten zou omgaan en vooral eerlijk hierover zou zijn, dan zou mi de beeldvorming heel anders zijn. En beeldvorming ìs belangrijk, meestal belangrijker dan "de waarheid".
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #390 Gepost op: 1-02-2014, 13:04:44 »
Ja, maar het punt is dat de ambtenaren weer zullen wijzen naar de staatssecretaris/minister (wat in het geval Weekers idd al eerder is gebeurt). Dit is idd wel een van de grootste 'problemen' in ons staatsrechtelijk systeem. Ik weet niet meer heel precies hoe het zat. Maar in elk geval is het wel zo dat je ambtenaren ook niet verantwoordelijk wil maken. Dan moeten die namelijk uitleg gaan geven in de tweede kamer. En dan kunnen ze bv staatssecretaris en kamer tegen elkaar uitspelen ofzo. Je geeft de ambtenaren dan teveel macht. Dus blijft de staatssecretaris/minister verantwoordelijk, hoewel dat ook niet ideaal is.  ::)

Gaat mij er ook meer om dat als een minister of staatssecretaris vertrekt, de ambtenaren blijven zitten en dat er dan dus niet veel verandert. Dan moet je van hele goede huize komen als nieuwe minister of staatssecretaris om de boel te veranderen op zo'n ministerie.
Geniet nooit met mate...

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #391 Gepost op: 1-02-2014, 13:14:58 »
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om dit met reële cijfers te onderbouwen. En mocht dit al kunnen, dan nog zegt dit niks over de impact, die dit soort dingen op de "slachtoffers" heeft.
Dat bestrijd ik ook helemaal niet. Ik vind ook dat je die impact heel serieus moet nemen. Het is erg goed dat er officiële instanties zijn, zoals de ombudsman, die individuele gevallen nagaan, en oplossingen eisen etc. 

Je hebt het over loyaliteit aan het systeem. Denk je écht dat die loyaliteit zo groot is? Ik verwacht eerlijk gezegd niet. Kijk naar de mensen met grote inkomens, die proberen hun vermogen zoveel mogelijk buiten het zicht van de belastingdienst te houden of constructies verzinnen om maar geen belasting te hoeven te betalen. Kijk naar mensen met lage inkomens die proberen met allerlei toeslagen te "rommelen" om maar zoveel mogelijk inkomen te genereren.
Ja, dat geef ik allemaal toe; vreselijk. Maar loyaliteit aan het systeem, dat je vindt dat de samenleving geld mag vragen aan individuen voor zaken tot algemeen nut (en of je die dingen nuttig vindt, is een andere discussie), dat heb ik het gevoel dat met slogans als 'ze komen alleen maar geld halen' ondermijnt wordt. Ik snap ook niet waar dat vandaan komt. Want het zijn individuen die jouw belasting in behandeling nemen en ik snap niet wat dan zijn persoonlijk belang zou zijn om bij jou dan zoveel mogelijk geld weg te halen. En wie zijn 'ze'?


Ik vind het een beetje flauw de media de schuld te geven van de beeldvorming. Als de belastingdienst (maar ook andere diensten in mijn ogen) goed met hun fouten zou omgaan en vooral eerlijk hierover zou zijn, dan zou mi de beeldvorming heel anders zijn. En beeldvorming ìs belangrijk, meestal belangrijker dan "de waarheid".

Maar dat gebeurt er toch. Dat is toch de essentie van de media, dat ze beeldvormen. In het hypothetische geval dat de media alleen maar positieve zaken zou laten zien van de belastingdienst; alleen maar zou laten zien dat het goed gaat en individuele gevallen goed zou oplossen, dan zouden ze toch ook aan beeldvorming doen. Dat gebeurt bv in communistische landen. Ook heel kwalijk. Maar wat hier gebeurt, vind ik ook heel kwalijk. Bij ons staat het rtl nieuws aan. Ik heb eens geturfd waar zij hun klemtonen leggen: en daar word ik heel bedroefd van.

Ik ben het met je eens dat het verhullen van fouten ook een hobby is van overheidsinstanties en dat dat ook heel kwalijk is. En dat het goed is dat er media zijn die dat aan de kaak stellen. Ik maak meer bezwaar tegen het feit dat wij als kijker dit soort nieuwsfeiten doortrekken naar een algemene stelregel dat iets helemaal niet deugt.

Ik ben het dan ook heel erg met je oneens dat beeldvorming belangrijker is dan de waarheid. Ik zou hier bijna een argument ad Hitlerum ingooien, maar dat mag niet.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 13:18:37 door Schulz »
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #392 Gepost op: 1-02-2014, 13:55:45 »

Ja, dat geef ik allemaal toe; vreselijk. Maar loyaliteit aan het systeem, dat je vindt dat de samenleving geld mag vragen aan individuen voor zaken tot algemeen nut (en of je die dingen nuttig vindt, is een andere discussie), dat heb ik het gevoel dat met slogans als 'ze komen alleen maar geld halen' ondermijnt wordt. Ik snap ook niet waar dat vandaan komt. Want het zijn individuen die jouw belasting in behandeling nemen en ik snap niet wat dan zijn persoonlijk belang zou zijn om bij jou dan zoveel mogelijk geld weg te halen. En wie zijn 'ze'?

Volgens mij werd dit niet beweerd door Tristan. Hij zei dat de belastingdienst meteen bij je op de stoep staat als er geld gehaald moet worden, maar als er geld uitgekeerd wordt, dat het dan vaak moeizaam gaat. Uiteraard is dat gechargeerd (mag ik aannemen) en zeker gaat het vaak wel goed. Maar juist als het misgaat, gaat het ook goed mis. In dit geval van die toeslagen die maar niet betaald werden, kan dat een grote invloed hebben op mensen, die van deze toeslagen afhankelijk zijn.

Maar dat gebeurt er toch. Dat is toch de essentie van de media, dat ze beeldvormen. In het hypothetische geval dat de media alleen maar positieve zaken zou laten zien van de belastingdienst; alleen maar zou laten zien dat het goed gaat en individuele gevallen goed zou oplossen, dan zouden ze toch ook aan beeldvorming doen. Dat gebeurt bv in communistische landen. Ook heel kwalijk. Maar wat hier gebeurt, vind ik ook heel kwalijk. Bij ons staat het rtl nieuws aan. Ik heb eens geturfd waar zij hun klemtonen leggen: en daar word ik heel bedroefd van.

Het ging om de negatieve beeldvorming van de media, waarvan ik in jouw woorden proefde, dat die de basis vormde voor de negatieve beeldvorming bij burgers. Tuurlijk zijn de media meer geïnteresseerd in de negatieve verhalen dan de positieve.

Ik ben het met je eens dat het verhullen van fouten ook een hobby is van overheidsinstanties en dat dat ook heel kwalijk is. En dat het goed is dat er media zijn die dat aan de kaak stellen. Ik maak meer bezwaar tegen het feit dat wij als kijker dit soort nieuwsfeiten doortrekken naar een algemene stelregel dat iets helemaal niet deugt.

Dat is niet gezegd, maar er deugt meer niet dan ik uit jouw woorden opmaak. En ik maak me er kwaad om, dat in een overheidsdienst, die handenvol geld kost zoveel onkunde is. Als het een bedrijf was geweest, waren ze in mijn ogen al tig keer failliet gegaan.

Ik ben het dan ook heel erg met je oneens dat beeldvorming belangrijker is dan de waarheid. Ik zou hier bijna een argument ad Hitlerum ingooien, maar dat mag niet.

Het gaat er niet om dat ik vind dat beeldvorming vaak belangrijker is dan de waarheid, maar dat zoiets in de praktijk zo blijkt te werken. Er blijven vaak dingen aan je hangen ook al zijn die dingen helemaal niet waar.
Geniet nooit met mate...

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #393 Gepost op: 22-05-2014, 08:22:36 »
Niet vergeten te stemmen vandaag!


Weet jij waarvoor je stemt en wat ze doen daar in Brussel? Ik denk dat Europese verkiezingen de belangrijkste zijn, maar ik heb er het minste gevoel bij...
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #394 Gepost op: 22-05-2014, 09:01:27 »
Heh - zelfs Dennis weet z'n stem al! :P Nouja wist waarschijnlijk - denk dat hij reeds gestemd heeft.


Uhmm ik heb enkele dagen geleden een drietal stemwijzers gedaan - daar kwam constant pvda & de piraten uit. Moet tijdens het stemmen maar kijken welke het wordt. :P

--

In ander politiek nieuws: die nieuwe VVD-staatssecretaris van Financieën Wiebes lijkt zo-waar [meer dan] capabel! How about that :o
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #395 Gepost op: 22-05-2014, 10:16:14 »
Ik heb geen idee wat ik moet stemmen...
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #396 Gepost op: 22-05-2014, 10:20:35 »
Moet je een stemwijzer doen :)

http://www.europeseverkiezingen.com/id/vjfblxko71ge/europese_stemwijzers heeft er 18 - waaronder een Jongeren kieswijzer, naast de Stemwijzer, Kieskompas e.d.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #397 Gepost op: 22-05-2014, 10:25:42 »
Kieskompas vind ikzelf het beste. Dan zie je tenminste waar je staat in het politieke spectrum (links/rechts/conservatief/progressief). ::ok::
🜃

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #398 Gepost op: 22-05-2014, 10:46:10 »
haha maar ik wil nooit afgaan op stemwijzers maar op puur verstand :P

Maar mss in dit geval wel beter van niet ::)

Bedankt  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #399 Gepost op: 22-05-2014, 10:55:29 »
http://www.europeseverkiezingen.com/id/vjfblxko71ge/europese_stemwijzers heeft er 18 - waaronder een Jongeren kieswijzer, naast de Stemwijzer, Kieskompas e.d.

Bedankt het heeft echt geholpen ::)

PvdD 71%
SP 71%
PvdA 71%
D66 70%
CDA 70%
PP 70%
You'll never walk alone