Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 438136 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #640 Gepost op: 7-04-2016, 16:49:35 »
wellicht is er onderzoek gedaan naar de intellectuele bagage van de stemmers. Of een onderzoek naar gedegen achtergrond kennis van de materie alvorens te stemmen..
er was eens......

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #641 Gepost op: 7-04-2016, 19:06:39 »
En in dit geval zijn er heel veel mensen bewust niet gaan stemmen, omdat ze tegen referenda zijn. Of in elk geval tegen dit referendum.  Daarom vind ik Daisy ' idee van een 50% drempel ook niet slecht. Dan geef je die menden ook een stem. En dan zegt een uitslag ook echt wat.
Dan kun je de opkomstdrempel juist beter afschaffen, zodat het niet mogelijk is om 'strategisch' thuis te blijven. Dan kun je alleen invloed op de uitslag uitoefenen door te gaan stemmen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #642 Gepost op: 7-04-2016, 19:13:55 »
En dan komt er 10% opdagen. En dan? Dan kan je er helemaal niks mee, en dat kunnen we nu al niet.
Tactisch stemmen zal je altijd houden, ook bij 2e kamer verkiezingen gebeurt dat (SP of PvdA, VVD of PVV). ::jaja::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #643 Gepost op: 7-04-2016, 19:22:41 »
En dan komt er 10% opdagen. En dan?

Dan schaffen we het weer af ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #644 Gepost op: 7-04-2016, 19:25:09 »
Dan gaat het eerstvolgende referendum over het wel of niet houden van een referendum. Dat snappen de mensen tenminste.

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #645 Gepost op: 7-04-2016, 19:31:57 »
En dan komt er 10% opdagen. En dan? Dan kan je er helemaal niks mee, en dat kunnen we nu al niet.
Tactisch stemmen zal je altijd houden, ook bij 2e kamer verkiezingen gebeurt dat (SP of PvdA, VVD of PVV). ::jaja::

Daarom ben ik ook tegen peilingen  ;D
You'll never walk alone

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #646 Gepost op: 7-04-2016, 22:10:32 »
Ik kan er maar 1 ding over zeggen: geldverspilling, dit soort onzin. Gooi het dan maar meteen in de Noordzee ::ohno::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #647 Gepost op: 7-04-2016, 22:25:32 »
Ik kan er maar 1 ding over zeggen: geldverspilling, dit soort onzin. Gooi het dan maar meteen in de Noordzee ::ohno::
Die Engelsen kunnen, voor zo ver ze dat konden, binnenkort ook niks meer met euro's #brexit  ::) Doe maar niet ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #648 Gepost op: 8-04-2016, 11:19:03 »
Die HADDEN de euro al niet. Was vooral vervelend voor de buren, Ierland. Zij moeten nog altijd geld wisselen als ze naar Groot-Brittannië gaan.

Zoals gezegd: ik heb trgen mijn natuur in gehandeld, en ben niet gaan stemmen.

Dat heeft meerdere redenen. Het onderwerp was te complex om zomaar ja of nee op te zeggen.

Ik vind bovendien een referendum niet het juiste middel om over het onderwerp van afgelopen woensdag te stemmen.

Er zijn nog meer redenen waarom ik dat niet heb gedaan. Onder meer de manier waarop de woordvoerders van GeenPeil zich opstelden, maar ook omdat ik vind dat een kabinet door het volk afgerekend mag worden bij de reguliere verkiezingen. Een volksraadpleging is naar mijn mening dubbelop.

Daarentegen, de termen TTIP en Ceta werden hier al genoemd. Hoewel ik op korte termijn echt niet zit te wachten op weer een referendum, denk ik dat DIE onderwerpen heel wat makkelijker onder woorden te brengen zouden zijn. En dat daarbovenop ook de geldigheisdrempel van 30 procent ruim gehaald zou zijn. Sterker nog, ik denk dat het opkomstpercentage dan wel eens rond de 75 procent had kunnen liggen.

« Laatst bewerkt op: 8-04-2016, 11:35:20 door Bodejos »

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #649 Gepost op: 8-04-2016, 12:24:06 »
Ik zit me nu in te lezen of ik de petitie voor een referendum over TTIP moet gaan tekenen. Dat ik tegen referenda ben maakt het wel lastig, trouwens.

nou ja inlezen...

Zijn er hier al rn'ers die daar ook over nadenken?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #650 Gepost op: 8-04-2016, 13:10:38 »
Een primair probleem [althans, paar weken geleden, vermoed nog steeds zo], is dat alles volkomen in het geheim wordt overlegd - zodat geheel onduidelijk is wat er in komt.

Behalve enkele uitlatingen als 'er zullen geen Amerikaanse chloorkippen op de Europese markt komen hoor!'
Lijkt me inderdaad een veel beter onderwerp voor een referendum.

Maar ja, dat ik ook tegen referenda ben - maakt het er niet eenvoudiger op ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #651 Gepost op: 8-04-2016, 14:01:35 »
Hier hetzelfde. Tegen referenda, maar bij een referendum over TTIP zou ik wrs toch wel gaan stemmen.  ::)

Overigens denk ik niet dat er dan een opkomst van 75% gehaald gaat worden. Gaat misschien de drempel duidelijker halen dan dit referendum. Maar ik vermoed dat ongeveer de helft van de bevolking nog nooit van TTIP gehoord heeft of nauwelijks weet waar het over gaat. En daarbij zijn er natuurlijk altijd de 'ik ben tegen referenda, dus ik blijf uit protest thuis stemmers'  ;D

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #652 Gepost op: 8-04-2016, 14:17:40 »
Petitie voor het referendum ga ik niet tekenen. Petitie tegen het verdrag in zijn huidige vorm (als dat er zou komen) misschien wel (maar eerst inlezen).

Komt er wel een referendum, dan ga ik waarschijnlijk wel stemmen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #653 Gepost op: 8-04-2016, 17:39:14 »
Zoals gezegd: ik heb trgen mijn natuur in gehandeld, en ben niet gaan stemmen.

Dat heeft meerdere redenen. Het onderwerp was te complex om zomaar ja of nee op te zeggen.
Daarom ben ik wel gaan stemmen, maar heb het stemformulier blanco in de stembus gedaan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #654 Gepost op: 8-04-2016, 19:18:53 »
ttip is te veel omvattend voor een referendum Want ik wil wel een chloorkip (lijkt me net zo lekker als de ouderwetse plofkip) maar geen schaliegas. Veel te complex en veel te veelomvattend. Moeten we aan onze volksvertegenwoordigers in Den Haag of Brussel over laten.

Dus ook dat is geen onderwerp voor een referendum. Die 75% die Bodejos noemt is natuurlijk totaal niet te verwachten aangezien die er bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen er nog niet eens waren. De verkiezingen daarvoor was het 75,3%

Kortgezegd: Ik ben tegen een referendum, ik ga daar dus ook geen petitie voor ondertekenen. Petitie tegen het verdrag ga ik ook niet ondertekenen. Komt er een referendum dan ga ik wel stemmen en ga ik me laten voorlichten door de krant en mijn politieke partijen.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2016, 19:21:33 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #655 Gepost op: 8-04-2016, 20:11:25 »
ttip is te veel omvattend voor een referendum Want ik wil wel een chloorkip (lijkt me net zo lekker als de ouderwetse plofkip) maar geen schaliegas. Veel te complex en veel te veelomvattend. Moeten we aan onze volksvertegenwoordigers in Den Haag of Brussel over laten.

mmm ja, dat is idd het een wel en ander niet.
Maar ik maak me meer zorgen over (naar wat ik nu begrijp) het gedeelte dat multinationals de Nederlandse staat kunnen aanklagen en dat dat in het geheim met drie advocaten wordt uitgevochten en dat er geen rechter aan te pas komt. Dat vind ik erg fundamenteel en dat gedeelte lijkt mij (tot nu toe) niet te ingewikkeld voor een referendum.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #656 Gepost op: 8-04-2016, 20:29:06 »
Mijn inschatting dat het misschien weleens 75 procent zou kunnen worden, is waarschijnlijk wel erg optimistisch. Het is ook meer om aan te geven dat ik denk dat TTIP en CETA na een goede campagne van de overheid makkelijker aan de bevolking uit te leggen is.

Maar dan moet dat laatste wel goed aangepakt worden. Na 2 dagen hoor ik om me heen steeds meer mensen in mijn omgeving zeggen: gut, ik heb woensdag tegen gestemd, maar als ik me meer in het onderwerp had vastgebeten, had ik JA gestemd.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #657 Gepost op: 8-04-2016, 20:36:15 »
Volgens mij is dat waar de meeste mensen tegen zijn. Ik geloof ook wel dat dit enigszins zou worden aangepast.  Maar ik weet niet in hoeverre. Het is in elk geval wel eng. Overigens is ISDS, zoals het heet al onderdeel van veel handelsverdragen. Canada wordt aan de lopende band voor arbitragecommissie gedaagd. Roemenië heeft inmiddels een hele stad tot cultureel erfgoed maten uitroepen om het mijnen naar goud te laten stoppen. Er liep inmiddels een rechtszaak voor een bedrag van 4x het Roemeense zorgbudget. Maar dat hele ISDS gebeuren is wel eng, want milieuvervuiling is prima als de bedrijven hun centjes maar kunnen verdienen en de arbitrage wor et ook regelrecht als chantage gebruikt. Er worden in Roemenië hele hectares illegaal hout gekapt ' maar als jullie daar wat tegen gaan doen, dan klagen we jullie lekker aan'.  ::niet-ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #658 Gepost op: 8-04-2016, 20:37:27 »
@bodejos die mensen hadden dan gewoon even hun best moeten doen. Zijn hier in de laatste dagen genoeg sites genoemd waar je informatie kon vinden.

@schulz ook dat is al eens weerlegd door ons Lilianne

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #659 Gepost op: 8-04-2016, 21:15:00 »
@Lukie: ik kan niet anders dan je in deze gelijk geven. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om zich afdoende op de hoogte te stellen.

Het meest merkwaardige argument om NEE te stemmen, hoorde ik echter woensdag bij een van de journaals: "ze maken zich druk om de plastic tasjes, maar de vluchtelingen laten ze verdrinken. Ik stem dus tegen Europa......".

Dat is dus drie keer niks......