Auteur Topic: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?  (gelezen 57664 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Er blijken regelmatig mensen problemen te hebben met het bereiken van bepaalde sites/domeinen van RealityNet, zoals RealityWorld.org en EeuwigeRoem.org

Laat ik ten eerste stellen dat dit probleem niet veroorzaakt wordt door RealityNet, maar door de DNS-server(s) van je provider. Domain Name System servers zijn servers die domeinnamen als RealityWorld.org en EeuwigeRoem.org vertalen naar een ip-adres.

Als je een internet verbinding heb, krijg je over het algemeen automatisch 2 DNS-servers van je provider toegewezen. In plaats van dat het toewijzen automatisch gebeurt, kan je er ook voor kiezen om zelf ip-adressen van DNS-servers in te voeren. Hopelijk kunnen deze DNS-servers wel de domeinen vinden.

Om deze DNS ip-adressen in te voeren volg je onderstaande stappen.

Voor je hiermee begint, is het verstandig om deze tekst lokaal op je pc/laptop op te slaan mochten er problemen onstaan om op internet te komen. Je kan de aanpassingen dan ongedaan maken en dan zou alles weer moeten werken.

Voor Windows XP:
1 Klik op Start
2 Klik op configuratiescherm
3 Klik op netwerk verbindingen
4 Rechts klik op de verbinding waarmee je computer/laptop contact maakt met internet. Dat kan dus een draarloze verbinding zijn of een bedrade verbinding en kies eigenschappen
5 Dubbellik in het tabblad algemeen op Internet Protocol(TCP/IP) of selecteer dit en klik op de button Eigenschappen
6 Onderaan kan je kiezen tussen automatisch DNS adressen toe te laten wijzen of zelf DNS adressen in te voeren. Kies uiteraard de laatste optie.
7 Vul bij de voorkeurs DNS in: 208.67.222.222 en bij de alternatieve DNS 208.67.220.220
8 Klik op OK

Voor Windows Vista en Windows7
1 Klik op Start en ga naar Netwerk
2 Klik op Netwerkcentrum
3 Zoek de regel Verbinding - LAN-verbinding - Status weergeven op of draadloos afhankelijk van de gebruikte internetverbinding die je gebruikt
4 Aan het einde van de regel klikken op Status weergeven
5 Klik in scherm Status van de LAN/draadloze verbinding op Eigenschappen
6 Selecteer Internet Protocol Versie 4 door op deze te klikken
7 Klik daarna op Eigenschappen
8 Vul hier de hierboven genoemde ip-adressen in


Om de veranderingen actief te maken zonder dat we opnieuw te hoeven opstarten gaan we als volgt te werk:
1 Klik op Start en vervolgens op run
2 Vul in het scherpje cmd in
3 Er verschijnt nu een klein zwart (DOS) scherm
4 Type ipconfig /renew in en druk op enter
5 Type ipconfig /all in. Bijna onderaan zie je als het goed is staan DNS SERVERS en daarachter de 2 ip-adressen die je eerder hebt ingevuld.

Je kunt nu gaan proberen of je de domeinen die je eerder niet kon bereiken nu wel kan bereiken.

Bovenstaande aanpassingen kunnen ongedaan worden door dezelfde stappen opnieuw te doorlopen, maar dan te kiezen voor automatisch toewijzen van de DNS servers (zie stap 6 van de XP handleiding)


Succes!
Geniet nooit met mate...

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2010, 16:19:52 »
Gister deed hij het bij mij zonder dat ik iets heb gedaan, vervolgens deed hij het niet meer

maar ik heb nu DE manier gevonden, je kan deze domeinen gewoon bezoeken als je via die anonieme sites dit bezoekt

ik ben nu op
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
heb daar www.eeuwigeroem.org ingetypt en ik kan de site gewoon bezoeken

dus voor diegene die dat van test niet snapt, kan je altijd zo'n anonieme site gebruiken
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2010, 19:31:42 »
Ik heb zojuist precies de handleiding van Test gevolgd en het werkt nu perfect, bedankt!  ::ok::

Aangezien ik totaal niet snap wat ik nu precies heb gedaan, wil ik toch graag even voor de zekerheid weten: heeft deze instelling ook nadelen? Dat ik straks andere sites bijvoorbeeld niet meer kan openen?
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2010, 19:55:43 »
jaah!! Hij werkt vlekkeloos. Ook niet helemaal waar, ik heb wel het idee dat internet nu trager is. kan dat?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2010, 20:58:00 »
Aangezien ik totaal niet snap wat ik nu precies heb gedaan, wil ik toch graag even voor de zekerheid weten: heeft deze instelling ook nadelen? Dat ik straks andere sites bijvoorbeeld niet meer kan openen?

Zover ik weet heeft het geen nadelen. Google maar eens op "open dns servers" en je zal zien dat gerenommeerde sites hier artikelen over hebben. Het enige "nadeel" dat je misschien kan noemen bij deze dns-servers is dat als je een domein (websitenaam) intikt dat niet bestaat, dat je dan op een reclamepagina zou komen. Ik heb dat zelf niet getest maar gevaarlijk is dat verder niet. Als je dit niet wilt, kan je ook op zoek gaan naar andere dns-servers, van bijvoorbeeld andere Nederlandse providers. In plaats van de ip-adressen die in de eerste post staan, vul je dan de ip-adressen van die dns-servers in.

Ik zal nog eens poging wagen om uit te leggen wat je nu gedaan hebt. Als je een site wilt bezoeken, laten we zeggen www.realitynet.org, dan doet je browser een verzoek aan een dns server om het domein realitynet.org te vertalen naar een ip adres. (Dit omdat het internet nou eenmaal met ip-adressen werkt en niet met namen. Die naampjes zijn er alleen maar voor het gemak, omdat nummers moeilijker te onthouden zijn dan namen.) Normaal krijg je van je provider dns servers automatisch toegewezen (waar dit verzoek naar toe gaat) en nu heb je ingesteld dat je zelf gekozen dns servers wilt gebruiken. Meer dan dit is het feitelijk niet.

Mocht je ooit problemen krijgen dat je sites niet meer kan bereiken, kan je altijd weer naar de standaard instelling gaan zoals ik in mijn eerste post heb beschreven. Daarom is het misschien verstandig om mijn handleiding op je pc op te slaan.

jaah!! Hij werkt vlekkeloos. Ook niet helemaal waar, ik heb wel het idee dat internet nu trager is. kan dat?

Zou qua snelheid niet moeten uitmaken deze instellingen.

Dat wat tdietz voorstelt, een zogenaamde proxy server, is over het algemeen wel langzamer.
Geniet nooit met mate...

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2010, 21:04:13 »
ok, dan zal het wel toeval zijn ;)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2010, 21:27:06 »

Dat wat tdietz voorstelt, een zogenaamde proxy server, is over het algemeen wel langzamer.
klopt, maar het is niet zo druk op dat domein, dus voor mij helpt dat :P
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #7 Gepost op: 31-03-2010, 22:21:31 »
@Test, ik heb het ook weleens gehad, maar dan andersom, dat ik bijvoorbeeld WEL op de site van Realityworld terecht kwam terwijl ik dat helemaal niet wilde. Heeft dat dan ook met de DNS te maken?


Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #8 Gepost op: 1-04-2010, 00:38:07 »
Nee, dat heeft met goed typen te maken. :P
Geniet nooit met mate...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #9 Gepost op: 1-04-2010, 08:11:09 »
Nee, dat heeft met goed typen te maken. :P

::rofl::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #10 Gepost op: 1-04-2010, 19:38:41 »
Nee, dat heeft met goed typen te maken. :P
Dat meen je toch niet serieus? Ik logde in op het subforum van wie is de mol 2010, kreeg het openingsscherm, met de foto van Pieter Jan, en bij het intikken van mijn gebruikersnaam en wachtwoord kreeg ik dat scherm, en de mededeling dat het forum niet toegankelijk was. Nou ja, ik wilde er ook helemaal niet zijn.


Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #11 Gepost op: 1-04-2010, 19:52:28 »
. Nou ja, ik wilde er ook helemaal niet zijn.

Wat deed je daar dan :P
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #12 Gepost op: 1-04-2010, 20:35:59 »
Als ik naar het wie is de mol-forum wil gaan, verwacht ik niet dat de pagina van realityWORLD verschijnt.

Toch gebeurde het een paar keer, en mijn vraag was of dat ook met DNS te maken kon hebben.

Ik heb iets dergelijks ook gezien op het lokale forum (Mestreechonline) waar ik regelmatig kom. Ook daar gebeurt het vaker (en nee, niet alleen bij mij) dat er een ander subforum getoond wordt dan waar ik om vraag.

Ook gebeurt het op dat forum, dat de laatste pagina's berichten in onlogische (niet-chronologische) volgorde weergegeven worden. Op RN heb ik dat ook een paar keer gehad, uitloggen en opnieuw inloggen verhielp dat probleem. Je weet dus niet op welk bericht je precies reageert, en jouw reactie komt in eerste instantie ook niet als laatste bericht in het topic te staan. Zoals gezegd: uitloogen en opnieuw inloggen herstelde de situatie.

Klinkt ongeloofwaardig (zeker op 1 april....), maar vraag het de beheerder van het mestreechonlineforum (rubke) maar eens.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #13 Gepost op: 1-04-2010, 22:19:09 »
1x gelukt om op eeuwige roem te komen.
toen niet meer.
vandaag gefrustreerd DNS gewijzigd.
alles werkt en nu ook eeuwige roem

Test geweldig ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #14 Gepost op: 1-04-2010, 22:40:04 »
Ik heb nu continue de eeuwige roem lay-out, terwijl ik gewoon die van WIDM wil. Hoe krijg ik dat terug ???

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #15 Gepost op: 1-04-2010, 22:52:59 »
Ik heb nu continue de eeuwige roem lay-out, terwijl ik gewoon die van WIDM wil. Hoe krijg ik dat terug ???
naar wieisdemol forum gaan, en dan weer het forum knopje drukken
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #16 Gepost op: 1-04-2010, 23:11:17 »
Ik heb nu continue de eeuwige roem lay-out, terwijl ik gewoon die van WIDM wil. Hoe krijg ik dat terug ???

Je kan in je profiel ook een voorkeurs lay-out kiezen onder Profiel wijzigen -> Realitynet voorkeuren In jouw geval Lautjug dus hier

Alleen op bepaalde boards (waar dat is ingesteld) heb je dan de layout van de betreffende site en overal anders je voorkeurslayout.
Geniet nooit met mate...

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #17 Gepost op: 2-04-2010, 18:36:13 »
Je kan ook in Vlaanderen gaan wonen,vandaar raak je zonder probleem op Eeuwige roem.
Idd Test  :D  ;D ;D  ::jaja:: ::jaja:: (zelfs met een tergend traag werkende kl*te computer)  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #18 Gepost op: 2-04-2010, 19:06:08 »
Je kan in je profiel ook een voorkeurs lay-out kiezen onder Profiel wijzigen -> Realitynet voorkeuren In jouw geval Lautjug dus hier

Alleen op bepaalde boards (waar dat is ingesteld) heb je dan de layout van de betreffende site en overal anders je voorkeurslayout.

Oke bedankt!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Problemen met het bereiken van bepaalde domeinen/sites op RN?
« Reactie #19 Gepost op: 2-04-2010, 23:11:01 »
Hey test, super bedankt voor die uitleg,
zit nu op een andere comp waar ik wel aan de instellingen mag komen
en het eeuwige roem topic doet het nu perfect ::bravo::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!