Auteur Topic: Postcrossing  (gelezen 1068 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Postcrossing
« Gepost op: 30-08-2010, 21:00:32 »
Ik was het topic kwijt, dacht ik, maar ik had er slechts een post aan gewijd.

Ik doe sinds anderhalve week mee met het systeem van Postcrossing. Ik weet niet of iemand het kent, maar ik zal eerst zeggen wat het NIET is: het is GEEN kettingbriefsysteem, daar heb ik een gruwelijke hekel aan, en ik zal het ook nooit promoten.

De bedoeling is dat je je registreert op de site van postcrossing, met je eigen adres (naam mag ook een nickname zijn, maar ze vragen eigenlijk puur voor de registratie je echte naam te gebruiken, doen ze verder niets mee).

Je hebt nu een profiel, en kan ermee aan de slag. Je kan in eerste instantie 5 codes krijgen, plus bijbehorende adressen.

Vervolgens neem je net zoveel ansichtkaarten als Postcard-ID's, dus maximaal 5, je schrijft het verkregen adres, op de kaart, en op de linkerkant KUN je je eigen adresgegevens zetten, maar dat hoeft niet. Wat je wel altijd moet vermelden, is het POSTCARD ID dat bij dat adres hoort.

Postzegel (77 cent voor Europa, 97 cent voor de rest van de wereld) erop, je loopt, fietst, brommert of vliegt naar de dichtstbijzijnde brievenbus, en nu is het afwachten.

Ik had (daar ben ik ook postbode voor) het systeem eerst niet door, dacht dat het volledig virtueel was, en dat het zich op internet afspeelde. Nee hoor, het gaat om echte kaarten, Internet zorgt slechts voor het registrerern van de kaarten, en de afstand die ze hebben afgelegd.

Omdat er tussen het opvragen van mijn codes, en het daadwerkelijk verzenden van de kaarten afgelopen vrijdag een week zat, wordt die week meegeteld in de overtocht. Maar ik had ze pas afgelopen vrijdag op de bus gedaan, en vandaag kreeg ik al een bericht dat de eerste van de vijf was gearriveerd, en door de ontvanger geregistreerd. En die kaart is beland in Finland.

Kan TNT nog een puntje aan zuigen, een kaart binnen Nederland doet er soms langer over. Mijn andere kaarten zijn naar Portugal, Duitsland, Argentinië en Amerika gegaan.

Dat registreren is van belang, want het zorgt ervoor dat je eigen adres wordt vrijgegeven aan een willekeurige andere deelnemer van het systeem. Dus de eerst kaart die ik ontvang, kan best eens uit Israel of Hongarije, of Nieuw Zeeland komen. En omdat het 1 op 1 gaat, is het dus ook beslist geen kettingbriefsysteem.

Interesse? Klik op DEZE LINK.

Als er iets niet duidelijk is, ze hebben een FAQ.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Postcrossing
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2010, 21:07:41 »
Oh, en je hoeft niet bij de brievenbus te wachten, je kan de kaarten erin deponeren, en terug naar huis gaan,, en daar wachten op reacties.

Het heeft wel een beetje weg van een moderne vorm van flessenpost.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Postcrossing
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2010, 22:20:22 »
als ik nu echt, echt, echt, heel echt niks meer te doen heb...............

dan nog niet, sorry Jos
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Postcrossing
« Reactie #3 Gepost op: 31-08-2010, 09:43:15 »
Bij mij komt dit ook een beetje uit een vroegere hobby. Ik heb heel veel geschreven over de hele wereld, en heb nog steeds contact met een van de contacten van 25 jaar geleden.

Ik kreeg gisteren overigens een tweede melding van een ontvangen kaart

Maar jij hoeft het niet leuk te vinden, anderen zien er misschien wel iets in.......

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Postcrossing
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2010, 19:23:28 »
als ik nu echt, echt, echt, heel echt niks meer te doen heb...............

dan nog niet, sorry Jos

 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Geniet nooit met mate...