Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576738 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #900 Gepost op: 11-08-2014, 22:21:10 »
Gran Canaria zijn wij geweest. Heel mooie eiland. Veel zon :D in februari dan ;)

Finca huren op Gran Canaria ::ok::

Lanzarote schijnt ook prachtig te zijn :)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #901 Gepost op: 11-08-2014, 22:42:48 »
Gran Canaria is prima in oktober, Maspalomas of Puerto de Mogan zijn aanraders!
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #902 Gepost op: 12-08-2014, 14:44:14 »
Lanzarote schijnt ook prachtig te zijn :)

Naar wat ik heb gelezen, schijnt dat te kloppen :)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #903 Gepost op: 12-08-2014, 16:46:34 »
Gran Canaria is prima in oktober, Maspalomas of Puerto de Mogan zijn aanraders!

Als je van toeristenmassa houdt is het daar wel uit te houden ::jaja::

Wij zaten meer naar het noordwesten, waar het groener is (omdat het daar meer regent).
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #904 Gepost op: 12-08-2014, 22:23:06 »
Als je van toeristenmassa houdt is het daar wel uit te houden ::jaja::

Wij zaten meer naar het noordwesten, waar het groener is (omdat het daar meer regent).


ieder zijn keus natuurlijk, maar ik vond het eind september wel mee vallen met het massa toerisme. Dat was er meer in Playa des Ingles.


Hwt is maar net wat je zoekt Daisy...
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #905 Gepost op: 12-08-2014, 22:23:53 »
ja klopt maspolomas en puerto is de wat chiquere kant. Maar het blijft een fijn eiland!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Vakantie
« Reactie #906 Gepost op: 14-08-2014, 14:13:28 »
Hier is het nog steeds heet, gezellig en vet :)

Eerste dag gewaterfietst, echt heel chille zee en mooie vissen en zo. Maandag naar PortAventura geweest, supergroot pretpark met hoogste achtbaan van Europa en nog een paar records die me minder boeiden.
Morgen naar Tarragona om hopelijk een Barcashirt te scoren en verder gewoon lekker op het strand en aan het zwembad gelegen met vrienden van vorig jaar en elke avond naar het strand. Zijn wel veel minder Nederlanders dan vorig jaar maar ja je kunt niet alles hebben.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #907 Gepost op: 22-08-2014, 18:17:37 »
Ik ben weer terug. Heb de hele week 32 graden of hoger gehad, op een dagje na. Dus ik moet weer even wennen hierzo.

We waren met een groep van 6 Nederlanders en 2 Belgen (en 25 Fransen maar daar hadden we nauwelijks iets mee te maken, want die hadden een eigen bus en een eigen gids). Wij hadden op 6 mensen twee gidsen. Een Nederlandstalige en een Engelstalige. Het reisbureau dacht namelijk dat de Nederlanders die een Engelstalige gids hadden geboekt (was nml 100 euro goedkoper) Amerikanen waren. Dus zaten we daar met 8 mensen in een bus voor 20 personen en met 2 gidsen.  ::rofl:: De mensen waren op zich erg aardig, maar de jongsten na mij waren van mijn ouders leeftijd. Enneh de Nederlanders waren nogal erg, nou ja, Nederlands. Maar dan in het extreme. Het eten was niet goed (te veel vlees), we zaten te lang in de bus, er was geen airco bij het pension op het Roemeense plattteland etc. etc. Terwijl heel van die dingen hadden ze toch echt van te voren kunnen bedenken. Dan werd er af en toe echt genant onbeschoft gedaan naar het personeel (ja, want die snappen het ook natuurlijk als er Nederlands tegen ze gepraat wordt)en er werd vooral flink geroddeld over de Fransen. Echt onze gids werd er af en toe knettergek van. En dan zat ie te klafen tegen de andere gids. Ik heb zo gelachen.  ::rofl:: (best leuk om vreemde talen te spreken). Zegt ie tegen mij in het Roemeens: "Wat ben je rustig". Ik:  ik ben altijd rustig, ik ben niet zoals de andere Nederlanders". Hij: "Misschien moet jij iets drukker doen misschien wordt de rest wat rustiger".  ::rofl:: En er was een vrouw bij die wilde weten waar ze het steeds over hadden, was ie niet iets over haar aan het zeggen. "Ja, we hadden het net over het ontbijt".  ::rofl::

Dan de reis zelf, want het was echt een fantastische vakantie. Ik zal eerst even een landkaart plaatsen, dan kun je ongeveer zien waar we gereisd hebben.



Dag 1
Van Boekarest reisden we naar Curtea de Arges, daar is de kerk waar de Roemeense koningen begraven liggen. Daarna gingen we via de Transfagarasan route naar Sibiu. De Transfagarasan is volgens de presentatoren van Top Gear een van de spectaculairste autoroutes in Europa.  



Daarna hadden we kort de tijd om even mijn favoriete stad Sibiu te bezoeken. Maar het leuke van een reis met een gids is dat je dan net wat meer te weten komt dan anders. Sibiu ziet er zo mooi uit, omdat het ooit Culturele Hoofdstad van Europa is geweest dat wist ik. Ze hebben daar een Duitse burgemeester en die heeft beloofd dat hij alles zou opknappen en dat is met behulp van het geld van de benoeming Culturele Hoofdstad prima gelukt.



We sliepen in een klein pensionnetje in het dorpje Sibiel. Het stikt daar van de pensionnetjes en alle toeristen worden netjes verdeeld. Er was zelfs een toeristenshop. En een Mariabeeld aan het begin, in het midden en aan het eind van het dorp om de boze geesten te verjagen.  ;D Het was heel knus en gezellig, maar volgens sommigen was het een probleem dat er geen airco was en dat het klein was en dat er muggen waren.  ;D


Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #908 Gepost op: 22-08-2014, 18:17:58 »
Dag 2 naar Bistrita


Eerst bezochten we een gefortificeerde weerkerk. Roemenië werd in de geschiedenis natuurlijk voortdurend belegerd, dus de mensen gingen weerkerken bouwen in de bergen om zich te kunnen beschermen. In deze weerkerk in Biertan werden mensen die wilden scheiden een tijdje samen opgesloten. Ze kregen alles wat ze nodig hadden om zich te redden (borden, vorken en lepels, maar geen messen) en als ze dan daarna nog wilden scheiden dan mocht dat. Gek genoeg werkte dit systeem nog ook. Hierna gingen we door naar Sihisoara de geboorteplaats van Dracula. We hebben gegeten in het 'geboortehuis' van Dracula. Maar zoals onze gids al zei: Hoe kunnen ze dat in hemelsnaam weten, zoveel is er niet over Dracula bekend.
Hierna gingen we naar Targu Mures, waar we drie prachtige kerken hebben bezocht. Hierna gingen we door naar Bistrita, waar ook nog een kerk was, maar die was helaas gesloten toen we aankwamen. De mensen die Dracula hebben gelezen kennen Bistrita als de naam waar Jonathan Harker zijn reis richting Dracula begon. De Roemenen willen hier natuurlijk best een slaatje uit slaan, dus sliepen wij in een hotel met dezelfde naam als waar Jonathan Harker de nacht doorbracht.

Dag 3 Bucovina

Vanaf Bistrita gingen we door naar Bucovina, alwaar wij een mooi klooster hebben gezien.



Deze dag was het Maria Hemelvaart (mijn naamdag, jippie, ik ben nog nooit zo vaak gefeliciteerd op 15 augustus) en dat is een nationale feestdag voor de Roemenen, dus alles was dicht en overal was het stervensdruk. En er was een kermis voor de hele regio en deze mensen kwamen daar optreden.



Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #909 Gepost op: 22-08-2014, 18:18:31 »
Dag 4 Roemeens Moldavië

Vandaag 3 kloosters bezocht. De eerste was Voronets, ook wel bekend als de Sixtijnse kapel van het Oosten.



Daarna gingen we naar een ander klooster. Daar was een orthodoxe monnik die ons van alles wilde uitleggen, ik verstond er niks van, gelukkig hadden we onze gids. Maar toen wilde die monnik mij iets laten zien, dus hij trok mij mee en hij vertelde me iets en dat begreep ik dan nog wel. Maar vermoedelijk keek de monnik naar onze gids om te vertalen, maar onze gids zei: Oh zij verstaat Roemeens. Toen kwam ik niet meer van de monnik af, alles moest ik zien.  ::rofl:: Geweldig vond ie het.



Na alle kloosters, een prachtige tocht naar de Bicazkloof en het rode meer.



Dag 5 Brasov

Het was zondag, het was een lang weekend geweest en wij zaten precies op de weg naar Boekarest. Drama. Ik wil nooit meer wat horen over Nederlandse files. In elk geval gingen we eerst naar het vroeger buitenverblijf van de koning. Ooit had Ceausescu bedacht dat hij er ook wel wilde wonen. Maar hadden de historici (die verwachten dat er niks van Peles zou overblijven), het hout is al oud en daar zitten beestjes in en die beestjes scheiden gifgassen af, waardoor je dood kunt gaan.  ;D Dus geen Ceausescu's in Peles.



Daarna naar Bran (Dracula's kasteel volgens de legende. De beste man is er echter nooit geweest). Het was er stervensdruk en ik was er al eens geweest, dus ik bleef lekker beneden om met de Nederlandse gids over politiek te praten. Hij heeft sinds de jaren '90 niet meer gestemd. Alle politici zijn corrupt en volgens hem gaat de president, zodra zijn termijn erop zit meteen de gevangenis in vanwege corruptie. Toen de anderen beneden kwamen, liep de Engelstalige gids naar de Roemeenstalige gids toe en hij begon een heel verhaal over hoe de Nederlanders steeds maar weer over de Fransen zaten te zeuren en steeds eerder wilden zijn dan de Fransen, maar wel enorm liepen te treuzelen.  ;D
's avonds kwamen we aan in Brasov. Waar onze Engelstalige gids verdween, maar die komt uit Brasov, dus ik had wel een vermoeden waar hij uithing. Als je Brasov vergelijkt met Sibiu, kun je goed het verschil zien tussen wel of geen Duitse burgemeester en wel of geen Culturele Hoofdstad. Net als Sibiu is Brasov een odue Saxische stad, maar in Brasov ziet het er zo uit:

« Laatst bewerkt op: 22-08-2014, 21:02:22 door Loezel »

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #910 Gepost op: 22-08-2014, 18:20:23 »
Dag 6 Boekarest

Terug naar Boekarest. Onder andere het parlementspaleis. We kregen daar een rondleiding. 4 Nederlanders, 2 Belgen en 25 Fransen staan keurig te luisteren naar de gids. Zegt een van de andere Nederlanders ineens, midden in het verhaal van de gids: Ja eh zullen we nu maar weer doorlopen. Zooo genant. De andere Nederlanders schaamden zich kapot. Lopen we verder, vraagt de gids van het paleis aan onze gids: Is die meneer nou altijd zo. Zegt onze gids: nou.... niet altijd.... Ik ging echt helemaal stuk daar  ::rofl:: Later kwam er een Franse mevrouw van wie ik wist dat ze ook mee zou gaan naar de Donau Delta en die vroeg hetzelfde  ;D Leuk weetje nog over het parlementsgebouw. Dat is dat afschuwelijke marmeren gebouw dat Ceausescu heeft laten bouwen. Er zit geen airco in. Wel luchtgaten, maar door de airco konden giftige stoffen worden verspreid om hem te vermoorden, dacht Ceausescy dus geen airco.
Daarna nog een tour door de stad, we hebben onder andere het balkon gezien waar Ceausescu zijn laatste toespraak hield en toen zat dit deel van de reis erop. Afscheid genomen van de gidsen en de andere Nederlanders en Belgen.

Dag 7
Bijna de hele dag in de bus gezeten op weg naar de Donau delta, maar toch nog even een boottochtje gemaakt. Prachtig, zoveel verschillende vogels gezien.



Dag 8
Deze dag minder vogels gezien maar wel onder andere een oud vissersdorpje, dat helemaal moest verdwijnen omdat Ceausescu er een flessenfabriek wilde vestigen. Helaas een zonnesteek opgelopen. Ik heb me zelden zo beroerd gevoerd.

Maar al bij al een fantastische vakantie gehad. Ondanks de zeurende Nederlanders en de enge Franstalige gids en de zonnesteek.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #911 Gepost op: 22-08-2014, 18:30:15 »
Leuke weergave van je vakantie Loezel ::ok::
Nederlanders, het kunnen toch ook vreemde vogels zijn..... zucht
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #912 Gepost op: 22-08-2014, 18:56:08 »
Wat een leuk verslag Loezel! En wat is het soms toch jammer hoe landgenoten in den vreemde zijn, fijn dat jij iig wel hebt genoten.
Keep calm and eat chocolates!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Vakantie
« Reactie #913 Gepost op: 22-08-2014, 19:01:45 »
Leuke reisverslag om te lezen en ook leuke foto's ::ok::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #914 Gepost op: 22-08-2014, 19:19:05 »
Holy ::oink::


Nice job loesje ::respect::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #915 Gepost op: 22-08-2014, 19:22:33 »
mooi hoor loesje, uitprinten en in het plakboek, je hele vakantie album af!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #916 Gepost op: 22-08-2014, 19:49:52 »
Leuk verslag. ::ok::

Donaudelta wil ik ook nog een keer heen, en dan inderdaad vanwege de vogels :P. Weet je toevallig nog wat je allemaal gezien hebt? Of is dat inmiddels alweer ver weggezakt..?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #917 Gepost op: 22-08-2014, 21:18:43 »
In elk geval meeuwen, witte zwanen, zwarte zwanen, bruine zwanen, reigers, futen, pelikanen, ooievaars en er was nog een groepje zwarte vogels in een boom, waarvan de schipper en de Franse mevrouw met wie ik daar was heel enthousiast tegen mij begonnen te vertellen. Maar ik heb geen idee welke vogel dat was, want zoveel vogels ken ik niet in het Roemeens en Frans. :P

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #918 Gepost op: 22-08-2014, 22:55:12 »
leuk verslag Loezel! heb google maps er even bijgepakt om te zien waar alles precies was :)
er was eens......

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Vakantie
« Reactie #919 Gepost op: 22-08-2014, 23:00:24 »
Nice loezel! Zeurende mensen volgende keer gewoon een tikkie op de neus geven en achterlaten :)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.