Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576753 keer)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1020 Gepost op: 20-03-2015, 21:49:18 »
Next dat klopt wel, maar de man hoort de bruidsschat te betalen. Antalya is de enige plaats waar de vrouwen dat doen. De vrouwen in Antalya hebben namelijk nogal veel geld. Veel meer dan de mannen. De vraag is dus eigenlijk? Waarom zijn die vrouwen in Antalya zo rijk en de mannen niet?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #1021 Gepost op: 20-03-2015, 21:57:15 »
Gaat overerving via de vrouwelijke tak?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1022 Gepost op: 20-03-2015, 22:09:29 »
Het heeft idd met de erfenis te maken. Maar daarbij komen de vrouwen er over het algemeen juist minder goed van af. Als een boer doodgaat, dan wordt zijn grond verdeeld over de kinderen. De zoons krijgen de beste grond en de dochters wat overblijft. Heeft zo'n boer nu grond dat deels aan zee ligt, dan zal het stuk dat het dichtst aan zee ligt dus naar de dochters gaan, dat is immers niet vruchtbaar. En toen werd Antalya een strandparadijs.  ;D Dus iedereen wilde ineens de grond aan het strand hebben. Nu verkopen die vrouwen die grond niet. Nee, de hoteleigenaars vragen of ze daar een hotel mogen bouwen, de vrouw wil weten hoe groot het hotel wordt etc. De hoteleigenaar mag zijn hotel bouwen, maar moet jaarlijks 2% van de omzet (dus niet van de winst!) aan de grondeigenaresse betalen. Die stuurt er jaarlijks een boekhouder op af om te kijken of alles klopt. En daarom zijn de vrouwen in Antalya stinkend rijk en de mannen niet.  ;D Ik vond het een mooi verhaal.  :D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #1023 Gepost op: 20-03-2015, 23:05:48 »
 ::oink::

nice ::bravo:: ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1024 Gepost op: 20-03-2015, 23:11:42 »
Oké, nu mijn reisverslag.

Vorige week vrijdag (of liever gezegd zaterdag) kwamen we om 2.30 aan in ons hotel. Om 7.15 werden we vervolgens weer gewekt, want we moesten om 8.30 weer in de bus zitten. We moesten namelijk eventjes de Blauwe Moskee, de Hagia Sofia en het Topkapi paleis bezoeken in 1 dag.  ::rofl::







De dag werd afgesloten met een boottochtje over de Bosporus. Zondag was het om 7.00 verzamelen in de bus. We hadden namelijk een lange weg af te leggen naar Ankara. Het belangrijkste in Ankara was het museum voor Anatolische oudheden, dat was echt wel een van de hoogtepunten van de reis. Er waren allerlei voorwerpen te zien uit de lange geschiedenis van Turkije (van ouder dan de Griekse en Romeinse tijd al). Daarna zouden we nog de tempel van Augustus bezoeken. De gids had ons al gewaarschuwd dat het eigenlijk weinig voorstelde, twee muren waren er over ofzo. Daarbij regende het als een gek. Vandaar dat niemand al te erg teleurgesteld was, dat we er niet heen konden, omdat bij de moskee ernaast ultra-orthodoxe moslims demonstraties hielden ivm de oorlog in Syrië. Daarna door naar Cappadocië. Dat is wel een van de wonderlijkste en mooiste gebieden die ik ooit heb gezien. Vanwege erosie zijn daar allemaal rare uitstulpsel te zien. Daarbij komt dat mensen sommige van die rotsen daar ook nog als woning hebben gebruikt. Heel bijzonder.





 Je kon hier een ballonvaart houden, maar vanwege onze hoogtevrees hadden wij maar besloten het te houden op een Hammambezoekje. Daarna volgde nog een Turkse avond met allemaal Turkse volksdansen. En we hebben nog een ondergrondse stad bezocht. Hier zaten vroeger mensen als ze moesten schuilen voor vijanden.  Na Cappadocië volgde dan alleen nog Antalya. Niet een stad die ik nooit had verwacht te bezoeken. Mijn stelregel is altijd maar, hoe meer Nederlanders ergens de vakantie willen doorbrengen, hoe minder graag ik er te vinden ben. Dus Antalya stond wrs ergens onderaan mijn nog te bezoeken vakantiebestemmingen. Maar het is echt een hele mooie stad. Maar het doet wel een beetje denken aan Las Vegas, met al die afschuwelijke grote vakantieresorts.



Oh ja er waren ook nog drie uitstapjes ter stimulering van de Turkse economie (ja, je krijgt die reis natuurlijk niet voor niets voor 150,-  ;D) Eerst naar een tapijtknoperij. Na het uitlegpraatje werd iedereen besprongen door verkopers. Ik had nergens last van, ze zagen wrs al van verre dat ik echt geen geld heb voor een tapijt van 5,000 euro  ::) In Antalya volgden nog sieraden en de leerfabriek. Uiteindelijk heb ik nog wel hele mooie zilveren oorbellen gekocht. Ik moet alleen nog wat oefenen op mijn afdingen.

Opvallende zaken:
- Turken zijn echt super gastvrij en heel erg beleefd.
- Als je bruin wilt worden, moet je niet in maart naar Turkije gaan. We hadden temperaturen variërend van 1 - 18 graden. De ene dag sta je in de sneeuw, de volgende dag zit je in een of ander badparadijs.  ;D
- In al die toeristische plaatsen spreken bijna alle Turken Nederlands.  ;D Onze gids was zelf ook in Nederland geboren en later teruggegaan. Die man van de tapijtknoperij was overduidelijk ook in Nederland geboren want die sprak gewoon accentloos Nederlands.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #1025 Gepost op: 20-03-2015, 23:21:22 »
leuk verslag Loezel!
er was eens......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #1026 Gepost op: 20-03-2015, 23:23:18 »
leuk loezel.

Dat soort verplichte verkoopdingen zijn altijd grappig zolang je maar slim genoeg bent om je portemonnee op zak te houden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1027 Gepost op: 20-03-2015, 23:24:55 »
Ik vond het ook wel leuk hoor. Zaten mooie dingetjes bij. Maar als ik zo'n tapijt in mijn huis wil kunnen krijgen, moet ik eerst een nieuw huis kopen.  ::rofl::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1028 Gepost op: 20-03-2015, 23:25:42 »
Leuk verslag ::ok::

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vakantie
« Reactie #1029 Gepost op: 20-03-2015, 23:59:05 »
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1030 Gepost op: 21-03-2015, 07:04:32 »
Leuk Loezel!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #1031 Gepost op: 21-03-2015, 08:52:19 »
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1032 Gepost op: 21-03-2015, 09:35:38 »
Cappadocië !  ::bravo:: Ik zou ook niet in zo'n luchtballon stappen daar, alhoewel de verleiding groot is, want het ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe zit het met de opleiding en de veiligheidsvoorschriften ???

Jammer van het weer, maar verder wel veel gezien in korte tijd :o
...maar soms even niet :)

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1033 Gepost op: 21-03-2015, 10:03:41 »
Weer een leuk verslag Loezel ::bravo:: Bij het zien van Istanboel kreeg ik weer een beetje heimwee naar deze mooie, indrukwekkende stad.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #1034 Gepost op: 21-03-2015, 10:20:00 »
Leuk Loezel :) Maar waarom was die reis maar € 150,-?
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Vakantie
« Reactie #1035 Gepost op: 21-03-2015, 10:48:18 »
Leuk verslag Loezel  ::bravo:: ::ok:: Als je naar die foto van die rotsen kijkt lijkt het net alsof je er een gezicht/smiley in ziet (ogen en mond :P)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1036 Gepost op: 21-03-2015, 11:54:36 »
Leuk Loezel :) Maar waarom was die reis maar € 150,-?

Nou, eigenlijk was het niet helemaal 150, want er komt nog een visum bovenop plus verschillende pakketten die je eigenlijk wel af moet nemen (zoals het avondeten, de lunch en de excursies), maar als je bedenkt dat sommige van de hotels waar wij zaten normaal 75,- per nacht vragen, was het nog steeds extreem goedkoop. Maar dat komt, normaal gesproken zouden alle hotels gewoon leegstaan in de winter. Dan moeten de hotels hun personeel ontslaan en daar hebben ze geen zin in. Dus wat doet de Turkse overheid die subsidieert de toeristenindustrie. Dus het verschil tussen wat wij nu betalen en wat de hotels normaal kosten wordt gesubsidieerd door de Turkse overheid, omdat die hotels en reisorganisaties Turkije promoten. Gevolg is dat alle hotels volzitten en het personeel kan doorwerken. Hetzelfde is bij die fabrieken, die krijgen ook weer subsidies op alles wat ze verkopen etc. Dus als je eens naar Turkije wilt, is het geen slecht idee om in het najaar te gaan, want dan is alles zoveel goedkoper dan in de zomer.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #1037 Gepost op: 21-03-2015, 12:38:57 »
::ok:: interessante tip
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #1038 Gepost op: 21-03-2015, 12:49:23 »
Bij het zien van Istanboel kreeg ik weer een beetje heimwee naar deze mooie, indrukwekkende stad.

Ik ook. ::jaja::

Wij waren daar eind maart/begin april. In Nederland was het toen een graadje of 10-12, daar maar een graad of vijf warmer. Maar dan in het park achter het Topkapi een kop koffie op een terrasje in de zon, met uitzicht over de Bosporus. Zo wil ik elke zaterdag wel beginnen.

Mooie stad, geweldige mensen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Vakantie
« Reactie #1039 Gepost op: 21-03-2015, 13:21:54 »
Dat sieraden- en leerfabriek bezoeken hadden wij ook gedaan daar. De bedrijfsleider van de sieradenfabriek had ons als prooi uitgekozen en nam ons zelfs mee naar zijn kantoor. Net of je op audiëntie bij de koning was; ik voelde me tamelijk opgelaten. En de rest van de vakantiegangers in de bus maar op ons wachten. Ja, je ontmoet natuurlijk niet iedere dag de koning van Turkije.  ::ohno::
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)