Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576703 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1820 Gepost op: 17-09-2016, 17:53:42 »
Weer thuis van een heerlijke vakantie in Andalusië :D

Eerdere verslagen hier van oa Daisy, maar ook van anderen en elders hadden me al enthousiast gemaakt, en het klopte allemaal, Andalusië is erg mooi, en er is veel te zien en te doen.

Vrijdag 2 september kwamen we aan in ons vakantiehuis, en dat beviel ons al direct heel goed. Groot, luxe, eigen zwembad, echt mooi. Het was warm, en de eerste zaterdag bleven we dan ook lekker 'thuis' van ons zwembad genieten.







Zondag besloten we om het dorp te bekijken. Te voet, want het was maar 3 kilometer verderop. Drie kilometer afdalen wel te verstaan, en dus moesten we klimmend weer naar huis. Het dorp, Casarabonela, is niet groot, maar kent een heel knus oud gedeelte, met nauwe straatjes, allemaal witte huisjes, een mooie grote kerk, de restanten van een oud Moors fort en een mooi pleintje met een fraai uitzicht.



Nog wat hoger in het dorp zagen we iets wat er als een grot uit zag. En dat intrigeert ons, dus daar moesten we heen. We moesten even puzzelen hoe, want het leek afgezet te zijn, maar via een omweggetje, en langs wat prikstruiken klimmend zijn we er gekomen.



Uiteindelijk verder omhoog doorgelopen en moe en bezweet thuisgekomen, en dus weer fijn het zwembad ingedoken.


De volgende dag, maandag, gingen we naar Malaga. Want dan was het vast iets rustiger dan in het weekend... De auto in het centrum geparkeerd, vlakbij de markthallen, en het was er toch druk! De hallen waren erg mooi, maar het stonk nogal naar vis en dus zijn we snel doorgelopen.

We kwamen langs de kathedraal van Malaga. Een enorm bouwwerk, en het leek aan de buitenkant alsof ze het nog veel hoger wilden maken, maar het moesten opgeven. De dragers van de pilaren waren echt gigantisch groot. Van binnen was de kathedraal echt schitterend. Nog nooit zo'n mooie kerk gezien. Ergens voelde ik wel schaamte, wat heeft de katholieke kerk toch veel geld gestoken in allerlei kunststukken, houtsnijwerk, etc etc.




Vanaf de kerk liepen we door naar het Moorse paleis en het aangrenzende fort hoog op de berg. We besloten om eerst het fort te bekijken. Je kon met de bus omhoog of wandelend, een wandelingetje van maar 20 minuten. Ja, natuurlijk wandelen wij dat wel even... Wat een klim! Echt steile paden, oef. Maar boven werden we beloond, een mooi fort met een fantastisch uitzicht over Malaga.




Eenmaal beneden ook uitgebreid het oude paleis en zijn mooie patio's bekeken, en langs het oude Romeinse theater daar direct naast gewandeld. Lekker tapas gegeten tot besluit en toen weer naar huis.





Het was deze week erg warm in Casarabonela, 38-39 graden. In Malaga was het ietsje minder heet, maar toch warm zat, dus de volgende dag besloten we om fijn ons zwembad en onze ligstoelen te verkennen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1821 Gepost op: 17-09-2016, 17:57:20 »
Woensdag was het nog steeds meer dan 35 graden. Ik had gelezen over een mooie wandeling in de buurt van Nerja, door een kloof waar een rivier door loopt. Lekker verkoelend stond erbij, dus wij op zoek naar deze rivier. Helaas was de verkoeling ver te zoeken: de rivier stond droog. Dan maar naar de grotten van Nerja, daar is het vast ook koel. Maar eerst wat eten en een boodschapje doen en zo. Tegen 16 uur stonden we bij de grotten, en toen bleken zij al te sluiten. Helaas! Nerja is een badplaats, daar hadden we verder geen zin in. Dan maar gewoon de berg naast de grotten oplopen, doen we tenminste nog iets. Na een wandeling van 5 kilometer kwamen we bij een verlaten picknickplaats. Later thuis bleek dat deze picknickplaats van juni tot oktober is gesloten ivm de warmte en de droogte. Van eind oktober tot mei is het open en mag iedereen er barbecueën en zo. Het was vrij bizar om te zien, zo'n grote picknickplaats, zo verlaten.
We wilden niet dezelfde weg terug, dus zochten we een ander pad, en dat vonden we. We daalden steil af naar een droge rivierbedding en wandelden zo door de kloof van de droge rivier terug naar Nerja. Echt schitterend! Hadden we toch nog onze 'rivier'wandeling, maar dan anders...




De volgende dag was de laatste dag boven de 35 graden, dus werd het weer een zwembaddag.


Vrijdag de 9e stonden we vroeg op. We hadden een dagje Gibraltar gepland, en dat was een eindje rijden. Nadat we genoten hadden van echt een schitterende zonsopgang stapten we in de auto.
Bijna 2 uur later stapten we in Groot-Brittannië weer uit. Echt bizar hoe Brits Gibraltar is, dat had ik niet verwacht. Inclusief rode telefooncellen!
Ook hier kon je een busje nemen om de rots op te gaan, en ook hier besloten we om dat niet te doen. We vonden een mooie weg naar Upper Rock en genoten van het uitzicht over de haven en de Middellandse Zee.



Eenmaal boven zijn er meerdere bezienswaardigheden. Wij kozen voor de grote grot. Erg mooi, heel groot, indrukwekkend. Maar er is helaas een kermis van gemaakt, inclusief muziek en gekleurde lampen. Het was nog moeilijk om normale foto's van de stalactieten en de stalagmieten te maken, en toen er ook nog een massa mensen binnenkwam, besloten wij om weer verder te wandelen, naar de andere kant van de rots, naar de tunnels die werden gegraven tijdens de belegering van de grot in 18zoveel. Onderweg natuurlijk nog wat apen gezien, heel bijzonder om dat in Europa in het wild van zo dichtbij te kunnen bekijken.







Zaterdags was het weer tijd voor een wandeling in de bergen. Een paar kilometer boven ons huisje ging een onverharde weg redelijk hoog langs de bergkam. Deze weg zijn we opgereden, en ergens halverwege hebben we geparkeerd, om al lopend naar de top te gaan, en te genieten van het uitzicht. Uiteindelijk hebben we de hele weg afgereden, echt kilometers lang net onder de punt van de bergkam. Fantastisch! Op de eerste foto zie je de weg zowel op de berg links als op de berg rechts lopen.



Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1822 Gepost op: 17-09-2016, 17:58:17 »
Zondag de 11e wilde ik graag naar Ronda. Dat lag redelijk in de buurt. Joris had er nog nooit van gehoord, en vroeg zich af of er wel wat te doen is in zo'n dorpje op zondag. Nou, dat bleek! Er was een festiviteit met paarden en koetsjes, het was echt heel druk in de nieuwere helft van het stadje. Gelukkig was het bij de brug over de grote kloof die het stadje in 2en splijt wel te doen, en in de oudere helft van het stadje was het vrij rustig. Wat een bijzondere stad! De kloof die er dwars door loopt is echt gigantisch, heel mooi. We zijn heerlijk gaan slenteren door het oude gedeelte, hier en daar wat bijzondere dingen bekijkend. We hebben de 2 oude bruggen gevonden, en het Moorse badhuis wat daar direct naast staat. Ronda is echt een aanrader.





Na 2 actieve dagen was het weer tijd voor een dagje relaxen 'thuis' maandag.

Dinsdag wilden we graag het Alhambra zien. Ik was gewaarschuwd dat je daarvoor het beste vooraf kaarten kunt reserveren, maar dat had ik nog niet voor de vakantie gedaan. Je legt dan de vakantie zo vast, en daar hou ik niet zo van. Helaas bleken we met de iPad tijdens onze vakantie geen kaartjes te kunnen reserveren via ticketmaster.es. Er zijn wel wat kaarten op de dag zelf verkrijgbaar, daar gokten we dan maar op. Op tijd opgestaan, twee uur in de auto gereden, en toen waren we eindelijk bij het Alhambra. De Spanjaarden blinken niet uit in bewegwijzeren en duidelijkheid over kaartverkoop bij dit soort zaken, dus we moesten nog wat zoeken daar ter plaatse. Uiteindelijk maar eens een suppoost gevraagd, en toen bleek dat er alleen nog kaartjes voor de avond verkrijgbaar waren. Daar wilden we niet op wachten, en dus besloten we om dan de stad Granada zelf maar te gaan bezoeken.
Granada is geen geweldige stad. We zijn aan de hand van een website waar de top tien bezienswaardigheden op staan zelf door de stad gaan wandelen, en de bezienswaardigheden (oa een Moors paleis en een uitzichtpunt) waren niet geweldig. Jammer maar helaas. Mochten we ooit nog eens in de buurt zijn, dan regelen we dus wel vooraf kaartjes voor het Alhambra. Een stedentrip naar Granada gaan we echter nooit maken.
Wat wel ontzettend leuk was, was dat de entree van het universiteitsgebouw van de opleiding Farmacie open stond, en daar binnen in de hal was het heel gaaf. Een paar mooie mozaïeken, een hele rij tekeningen met de ontwikkeling van medicijnen vanaf voor de Romeinen, en een etalage met allerlei oude verpakkingen. Voor iemand die niets met Farmacie heeft totaal oninteressant, maar wij vonden het beiden heel erg gaaf.
Verder nog de kathedraal bezocht, die mooi was maar net even wat minder indrukwekkend dan die in Malaga.






Deze dag was de enige dag dat het regende, maar we troffen de bui toen we in de auto zaten, dus we hadden er geen last van. Het was nu 15 graden kouder dan in de eerste week, en het was zelfs een graad of 5 kouder dan het in Nederland was...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1823 Gepost op: 17-09-2016, 17:58:30 »
En toen was het woensdag 14 september, de dag waarop we iets gingen doen waar we wel voor de vakantie al voor gereserveerd hadden, en waar we al een poosje naar uitkeken (Joris iig, ik zag er een beetje tegenop): El Caminito del Rey bewandelen!
Tot aan ergens in de jaren 90 was dit een bijzonder avontuurlijk pad langs de bergwand, hoog in een kloof, met diep daar beneden een riviertje, met wat watervalletjes. Het pad was in verval geraakt en werd steeds gevaarlijk, en het werd daarom gesloten. Helaas waren er nog wat mensen die toch het pad wilden lopen, en sommigen daarvan vonden de dood. Daarop werd besloten om het pad op te knappen en voor het publiek te heropenen.
Hier een filmpje van hoe het was voor de heropening in 2015:


Het opgeknapte pad ligt direct boven het oude pad, en is een stuk minder spectaculair. Ik heb hoogtevrees, maar vond het begin van het pad bijna teleurstellend, ik had me voorbereid op veel angsten maar het was zo veilig gemaakt dat het bijna niet meer leuk was. Gelukkig veranderde dat gaandeweg wel. Halverwege was een lang stuk gewoon een grindpad langs een bergwand, zoals we er wel meer hadden gelopen deze vakantie.





Op het einde zat een glazen balkon (wat ik wel eng vond, ook al is dat net zo veilig als de houten betimmering), en een hangbrug, 100 meter boven de kloof. Die was wel heel eng! Op de brug kon ik niet naar beneden kijken, alleen voor me uit, en ik vroeg Joris om even te wachten met lopen tot ik aan de overkant was, omdat alles bewoog. Maar het was gaaf!
Wat een mooie wandeling, als je ooit in Andalusië komt moet je deze zeker lopen!






Donderdag nog een laatste dagje zwemmen, spullen inpakken en de laatste blik werpen op de mooie omgeving, want vrijdagmorgen gingen we alweer naar huis. Het was echt een geweldige vakantie, wat is Andalusië echt ontzettend mooi!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1824 Gepost op: 17-09-2016, 18:14:08 »
Andalusië ::love::

Mooie foto's Swifty en vooral leuk om de El Camino del Rey van dichtbij te zien, ik hem m alleen van de weg af gezien.  ::ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #1825 Gepost op: 17-09-2016, 18:24:03 »
mooie foto's, mooi verslag. Leuke vakantie geweest denk ik!

je zou maar bijna ook weg gaan...........
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1826 Gepost op: 17-09-2016, 18:28:58 »
 :D

Auto is er klaar voor, koffer gepakt, nu ff relaxen en morgen vroeg weg. :)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #1827 Gepost op: 17-09-2016, 18:44:20 »
Prachtige foto's Swifty en heel leuk om te lezen, zo'n uitgebreid verslag.

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #1828 Gepost op: 17-09-2016, 19:25:02 »
Mooi Swifty. Alsof de lezer er zelf bij is.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #1829 Gepost op: 17-09-2016, 20:12:58 »
Mooi Swifty!! en wat is die hoogtevrees herkenbaar..
Jammer van het Alhambra, want dat is dus echt de moeite waard!
er was eens......

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Vakantie
« Reactie #1830 Gepost op: 17-09-2016, 20:16:04 »
Leuk Swifty! Ik heb na het lezen zelf al zin om te vertrekken ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1831 Gepost op: 17-09-2016, 21:06:55 »
Ziet er goefnuit swifty!!

Voelt ook even alsof ik op vakantie ben. Nu even een klein weekendje op ons bootje in volendam. Heerlijk!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1832 Gepost op: 17-09-2016, 21:34:45 »
Wat een prachtige foto's Swifty.  Ik krijg meteen zin om ook op vakantie te gaan.  :D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #1833 Gepost op: 18-09-2016, 15:25:43 »
Inderdaad heel mooie foto's Swifty! En een dito reisverslag ::jaja::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1834 Gepost op: 18-09-2016, 16:03:43 »
Dat leest en ziet er uit als een leuke reis.

Ik mag morgen achter de geraniums uit. Op naar Wroclaw  ::love::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #1835 Gepost op: 18-09-2016, 16:18:14 »
Veel plezier daar, Syllie!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #1836 Gepost op: 18-09-2016, 19:59:22 »
Dat leest en ziet er uit als een leuke reis.

Ik mag morgen achter de geraniums uit. Op naar Wroclaw  ::love::

heel veel plezier Syllie!!
er was eens......

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #1837 Gepost op: 18-09-2016, 22:19:29 »
Mooi uitgebreid verslag Swifty ::bravo:: Mooie omgeving!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Vakantie
« Reactie #1838 Gepost op: 18-09-2016, 22:53:55 »
Geniet ervan Syllie!
2024: wie is de Mol?

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #1839 Gepost op: 26-12-2016, 13:19:51 »
Net terug van Roadtrip door ZO van USA.

Foto speciaal voor mijn broer gemaakt. Helaas niet gelukt dit exemplaar te wisselen voor nieuw exemplaar.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”