Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 574860 keer)

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2140 Gepost op: 4-06-2018, 19:32:54 »
Leuk, ook een mooi eiland, veel plezier. ::ok::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2141 Gepost op: 5-06-2018, 12:09:14 »
Veel plezier Sven! Wel op tijd weer thuis voor de uitslag?
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #2142 Gepost op: 5-06-2018, 16:08:31 »
S en ik zijn dus in Boedapest en Bologna geweest :D
Al afgelopen donderdag weer terug, maar een vakantieverslagje moest & moet nog even wachten, aangezien ik direct een paar nuttige werkdagen had. Dusssss ik heb feitelijk pas sinds net 'weekend', zodat ik pas nu m'n neus om de hoek van het forum steek ;D

Dus dat ga ik morgen denk ik even tikken. Maar de samenvatting is dat het heerlijk was & lekker eten, dus dan kunnen jullie dan verder de tekst overslaan ::ok:: ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2143 Gepost op: 5-06-2018, 16:43:23 »
Tussen de regels doorlezen, zou misschien een optie zijn.....

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2144 Gepost op: 5-06-2018, 17:41:59 »
S en ik zijn dus in Boedapest en Bologna geweest :D
Al afgelopen donderdag weer terug, maar een vakantieverslagje moest & moet nog even wachten, aangezien ik direct een paar nuttige werkdagen had. Dusssss ik heb feitelijk pas sinds net 'weekend', zodat ik pas nu m'n neus om de hoek van het forum steek ;D

Dus dat ga ik morgen denk ik even tikken. Maar de samenvatting is dat het heerlijk was & lekker eten, dus dan kunnen jullie dan verder de tekst overslaan ::ok:: ;D
Oh, ja, theoretisch had ik natuurlijk wel een verslagje kunnen typen aangezien ik de afgelopen dagen wel vrij heb genomen. Maar ik sluit me gewoon aan bij je samenvatting en laat het verder aan jou over ::hypocriet:: :-*
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2145 Gepost op: 5-06-2018, 19:20:33 »
::rofl:: 


Welkom terug beiden :D fijn dat het leuk was
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2146 Gepost op: 6-06-2018, 16:22:29 »
Veel plezier Sven! Wel op tijd weer thuis voor de uitslag?

Nét op tijd! Op 13 juni om 13:00 is het vliegtuig terug (zonder vertraging), om 15:00 worden we gebeld. Oftewel, ik en mn vrienden zitten in de auto met zijn vieren als we gebeld worden... :o
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #2147 Gepost op: 9-06-2018, 22:29:44 »
Goed. Vakantieverslag liet even op zich wachten, omdat mijn 'weekend' alsnog vol zat. En na een werkdag zoals vandaag heb ik wel tijd - riddle me that.
Anyway, het is al laat, dus ik ga het kort houden.
Voor zover mogelijk. Eh, ik laat mij ook verrassen.


Het was een zonnige Meimiddag toen het vliegtuig vertrok uit Eindhoven. Het Wizz Airvliegtuig was prachtig roze en de beenruimte behoorde helaas niet tot de opties. Na het instappen..
Te uitgebreid? Okay, fine.

We vlogen dus in de namiddag van woensdag 23 mei heen naar Boedapest. Ondanks enige vertraging hadden we alles tot in de púntjes voorbereid, dus we pakten een bus bij het vliegveld, waren precies op tijd op het station.. waar onze trein 44 minuten vertraging had. De volgende mochten we met ons kaartje niet in (die was slechts een kwartier vertraagd), maar gelukkig was er na ongeveer 25 minuten een andere optie, die slechts 10 minuten vertraagd was. Een half uur later stapten we de trein, en zodoende rechtstreeks de jaren 60, in. We reden langs stations zonder licht en zonder naam, en de conductrice zette haar handtekening op onze kaartjes omdat ze stiekem altijd filmster had willen worden.
We kwamen bij onze Airbnb aan (stylish in al z'n IKEAheid), checkten in een minuut in, en spendeerden de rest van de avond met uitzoeken hoe het slot werkte. Het slot was niet van IKEA.

De volgende dag wandelden we naar een supermarkt verderop, ontdekten de fantastische broodjes, en gingen terug. Later op de middag liepen we naar Heroes Square: een plein met zo'n grote overwinningspilaar en stoerkijkende Hongaarse koningen er omheen. Aldaar draaide een Roemeense televisiecrew opnames van een Roemeense zangeres, een Roemeens bandje, Roemeense dansers en een grote Roemeense vlag. Daar hebben jullie niets aan gemist. Wat jullie wel hebben gemist was onze eerste poging om een duo-selfie te maken. Dat doen we niet zo vaak, en zijn we niet zo goed in, dus dat was een goed moment ter oefening. We zouden nog vaak oefenen. We werden steeds slechter.
Maar vooruit, omdat jullie er niet waren.. Ohnee, grapje, ik zou een andere plaatsen.
Anyway, daar is ook een park bij waar de wereldtentoonstelling ooit is gehouden met wat kitcherige gebouwtjes, en een paar aardige beeldjes, en een badhuis dat rammend duur is.

De volgende dag gingen we wat meer het centrum in.. en heel toevallig naar misschienwelhetbeste thee/taart-tentje van Boedapest. ;D Daarnaast even het Nationaal Museum meegepakt, waarbij de bankjes zijn goedgekeurd, en toen.. Naar restaurant ruben. Er zijn weinig restaurants waar ik vaker ben geweest, dan restaurant ruben in Boedapest - dit was de derde keer. Dan denk je, dat komt door de naam, en dat klopt helemaal/niet. Nee, kijk.
Spoiler: Kijk dannn (klik om te tonen/verbergen)
(vergeet ook niet de woestcharmante verschijning aan de andere zijde van de tafel te bewonderen ::love:: )
Je kunt bijvoorbeeld Rosé-gebakken eend met een abrikozenchutney en koolnoodles nemen. Plus een voorgerecht, en nagerecht, en drinken, en plofvol zitten.. voor 19 euro per persoon. Restaurant ruben dus. Aanrader.

Op zaterdag gingen we weer aan de stadswandel, onder meer door de Joodse wijk - waar natuurlijk alles dicht was. Inclusief "Den Haag Pizzeria Apartman". Apart, man. Even verderop was Fricci Papa wel open. Ook een aanrader. Maar dan omdat het belachelijk goedkoop is ::rofl:: Met acceptabele kwaliteit, en grotere porties dan je op kunt. Highlight van de kaart was Fruitsoep (1 euro 80). Voorgerecht, koud, zoet - een goede halve liter bosvruchtensoep, met een grote dot slagroom, en een pot kersen erin. Ik herhaal, dit was een voorgerecht. Lowlight: 'Applepepper' (1 euro). Niet doen. Is heet.
Ohja! Maar ook deze dag! De Selfie. Nou, houd u vast. (Vermoedelijk delete ik 'm weer over een week, but let's be honest - dat ga ik vergeten).
Spoiler: Zijn we niet dottig? I know right. (klik om te tonen/verbergen)

Uhmmm de laatste echte Budapest-dag gingen we eindelijk eens van stadsdeel Pest de Donau over naar hogergelegen Buda. Hoop lopen en klimmen, maar er zijn dan ook leuke gebouwtjes. Paleisje, kerkje, vissermansbastionnetje.. oh kijk, een legendarisch thee&taart-tentje. Dat wisten we echt niet van tevoren ::hypocriet:: Ruszwurm, en de taart die ze hun naam hebben gegeven ::love:: Okay, dit is de laatste foto hoor, hierna moeten jullie weer zoet zijn.
Spoiler: Ruszwurm (klik om te tonen/verbergen)

Na daadwerkelijk een keer zelf te hebben gekookt, zat Boedapest er alweer op! De volgende dag, maandag, vroeg vlugvlug naar het vliegveld, voor nog een paar dagen Bologna. Die zal ik even in een nieuwe post gooien ;) Die zal minder lang worden. Denk ik. Het waren minder dagen!
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vakantie
« Reactie #2148 Gepost op: 9-06-2018, 23:48:57 »
Het vliegveld van Bologna ligt bijna naast de stad. Je kunt er vandaan lópen. En dan de bus nemen. Dat kost 1.30 pp ipv de aerobus van 6 euro pp. Van de 9 euro die je uitspaart kan je toch weer mooi ijsjes kopen ::ok:: Kwestie van prioriteiten.
We zijn deze vakantie niet afgevallen.

Anyway. Dat lopen is niet.. extreem.. lastig.. zolang je een beetje weet hoe je moet lopen, en niet bijvoorbeeld probeert af te snijden via een parkeerterrein, want dat heeft hekken. Hahaha-ha. Ja. Goed. Maar uiteindelijk lukte het! Sidenote, als de 4.70 per persoon je niet boeit, dan is de aerobus wel heel veel makkelijker als je voor het eerst in Bologna bent. Just saying.

De airbnb was een groot huis, waar wij de etage hadden die half onder de grond zit. Dat heb je wel vaker in Italië, en het was fantastisch. De airco was aanvankelijk kapot, maar het was binnen een casual 24 graden.
De eerste dag deden we verder rustig aan - het reizen was tamelijk vermoeiend geweest.
Helaas waren hier de restaurantjes duurder (shocking). Desalniettemin, de Tagliatelle alla Bolognese (spaghetti is niet traditioneel) hebben we als ware Italianen rond vorken gedraaid. De mensen aan de andere tafeltjes waren uiterst attent door onze pogingen niet uit te lachen, vermoedelijk als dank doordat we geen mes vroegen.

Ohja! Maar, toen, de volgende dag.
Een van de redenen dat we deze airbnb hadden gekozen, was doordat het ontbijt inclusief was. De Dame vond het namelijk leuk om ontbijt te maken, en had daardoor een half dozijn foto's op airbnb gezet van allemaal verschillende ontbijtsamenstellingen.
Een voorbeeld (helaas hebben we slechts 1x het ontbijt op de foto gezet).
Spoiler: Ontbijt (klik om te tonen/verbergen)
Voor de hartige dingen, beginnen we met een soort pita-broodjes met een vrij goede ham. Daarnaast verse croissantjes gevuld met een gedroogde ham. Bij het zoete deel waren kleine glaasjes met bananensmoothies; een soort pruimenvlaai, en een gesuikerde luchtigee cake. Daarnaast sinaasappelsap, melk, cornflakes, yoghurt, en goede verse aardbeien.
De samenstelling wisselde dagelijks. Je kon opgeven of er dingen waren waar je absoluut niet van hield. Het was zelfs geen probleem toen we de laatste dag om 7u30 vertrokken: het ontbijt stond stipt om 7u klaar. Je zou er bijna speciaal voor naar Bologna gaan.

Bologna is een relatief klein oud stadje, waarbij het stadscentrum veelal intact is gelaten. Bij de rondweg, waar de verdedigingsmuur ooit heeft gelopen, staan de toegangspoorten nog. Er zijn nog meerdere torens, en er zijn gallerijen. Langs vrijwel elke straat in het centrum zijn er gallerijen over het voetpad.
Die zijn mooi, en nuttig doordat ze schaduw geven, beschermen tegen de regen en het verkeer, en geven via stenen muurtjes eindeloze zitplekken. Een neveneffect is dat het geluid van het Italiaanse verkeer dat door de stenen straten tussen de stenen huizen scheurt ook goed blijft hangen. Bologna was een luidruchtige stad. Schijnbaar is de binnenstad soms autovrij - hoewel we dat in praktijk niet hebben mogen meemaken.

Afijn. Wat leuk is in Bologna is de Santo Stefano basiliek. Dit is niet de grootste basiliek, of de belangrijkste. Het is meer een heel klein oudje kerkje. Waar toen een heel klein oud kerkje tegenaan is gebouwd. Waar toen een heel klein oud kerkje tegenaan is gebouwd. En dat dan iets van 6 keer. Of 7. Of 14. Het lijkt een beetje per bron te verschillen. Maar overwegend vonden de Bolognesen blijkbaar je een nieuwe kerk gewoon tegen een andere kerk moest aanzetten. Dan wist je de nieuwe kerk tenminste te vinden. Praktisch.

De laatste dag in Bologna zijn we nog naar een paar universiteitsmusea gegaan. Die waren gratis en leken interessant - bijvoorbeeld iets met comperatieve evolutie, over hoe dingen als tanden zich hebben ontwikkeld. Helaas waren de teksten overwegend in het Italiaans, zo ver er teksten waren. We hebben vooral skeletjes gekeken.
Daarnaast hebben we nog even de bieb meegepakt. Want daar kon je zitten, en saaie Engelse tijdschriften lezen.. Maar daarnaast kon je op verdieping -1 door wat Romeinse opgravingen onder het museum lopen.
Verder hebben we nog even naar de tombe van Santo Dominico gekeken (de oervader van de Dominicanen); gespeurd naar een beeldje van Michelangelo; Onze grote vriend Dancing Jesus belachelijk gemaakt (okay, dat was ik); ijsjes gegeten; bijna een Italiaanse lezing over Pasta bijgewoond; en pizza's gegeten. Bologna was een goede stad. Niet voor weken (behalve als je heeeel erg van ontbijt houdt), maar voor een paar dagen is het best leuk.

En toen gingen we weer terug naar huis. Met Ryan Air. Wat veeeel meer beenruimte had dan Wizz Air. Who knew. Ryan Air.
En toen was het weer uit met de pret. De werkweek kon weer beginnen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2149 Gepost op: 9-06-2018, 23:56:59 »
Wizz is best te doen als je aan het gangpad zit..... Hoewel, jij hebt natuurlijk nog meer beenruimte nodig dan ik.

Budapest is wel een mooie stad (alleen was het bij ons vervelend dat we ruim buiten het stadscentrum zaten en elke dag eerst 20 minuten met een of andere tram van voor de oorlog moesten om bij het metronetwerk tekomen..... ::tandpastasmiley::

Wit is ook een kleur!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #2150 Gepost op: 10-06-2018, 01:26:36 »
Super leuk verslag ::bravo::

En selfie ::love:: ::love:: ::love:: Love it!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #2151 Gepost op: 10-06-2018, 10:44:38 »
Super leuk verslag ::bravo::

En selfie ::love:: ::love:: ::love:: Love it!
dit
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2152 Gepost op: 10-06-2018, 12:04:02 »
En dan heeft hdd het beste verhaal nog niet eens verteld..

Er was eens een eekhoorntje, dat vrolijk door Bologna huppelde. Hij vond de temperatuur overdag heerlijk, maar 's nachts... ja, 's nachts had hij het toch wel een beetje koud. Hij dwaalde rond, op zoek naar een warme plek om te overnachten, en vond toen een warme boiler ergens in een airbnb. Het eekhoorntje ging lekker liggen en doezelde wat weg, tot hij plots de overweldigende drang kreeg om ergens op te knagen. Zijn oog viel op een mooi rubberen slangetje in de boiler. Daar kon hij wel even heerlijk op gaan knabbelen! En dat deed het eekhoorntje, tot hij eindelijk in slaap viel en mooie dromen droomde over grote parken met de grootste eikenbomen die hij ooit had gezien.

De volgende ochtend wilde Starlight een lekker warme douche gaan nemen. Ze zette de douche aan en wachtte tot hij warm werd... maar dat gebeurde niet. Ze zette de douche uit en probeerde het nog eens, maar nee, ze had de keuze tussen de standen lauw, koud en ijskoud. Ze appte de airbnb-verhuurster, die de boiler eens uit en weer aan zette. Maar helaas, de douche deed het nog steeds niet en het warme water in de gewone kraan al evenmin. De airbnb-verhuurster besloot de onderhoudsdiensten te bellen, en Starlight en HDD gingen Bologna maar in.

Die middag schrok het eekhoorntje ineens wakker van een hoop licht, en staarde recht in de ogen van een paar klusjesmannen. Snel vluchtte hij de boiler uit en ging op zoek naar het park uit zijn dromen, terwijl de mannen het slangetje gingen repareren. Het eekhoorntje leefde nog lang en gelukkig, en Starlight en HDD konden weer warm douchen en kregen ook nog een fles wijn voor het ongemak.

EINDE ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #2153 Gepost op: 10-06-2018, 12:05:04 »
:D

alleen geen happy end voor het slangetje :(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2154 Gepost op: 10-06-2018, 14:09:32 »
Wat maak je er toch een mooi verhaal van Starlight ::bravo::


En ook leuk verslag HDD :D

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2155 Gepost op: 10-06-2018, 14:26:43 »
Leuk verslag met leuke foto's HDD en Starlight ::bravo::

Aparte combi trouwens, Boedapest en Bologna, hoe kwamen jullie daarbij? Allebei iets gekozen?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2156 Gepost op: 10-06-2018, 14:41:55 »
Volgend jaar Culemborg en Cesenatico?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2157 Gepost op: 10-06-2018, 15:00:52 »
Aparte combi trouwens, Boedapest en Bologna, hoe kwamen jullie daarbij? Allebei iets gekozen?
We wilden sowieso naar Boedapest, maar we wilden er ook nog een 2e stad bij, dus toen zijn we gaan kijken wat een beetje goedkoop vliegen was vanaf Boedapest en daarna ook weer terug naar Nederland. Van het handjevol steden wat daaruit kwam leek Bologna ons het leukst voor een paar dagen :)

Verder maken we helemaal geen beslissingen op basis van de prijs hoor ::hypocriet::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2158 Gepost op: 10-06-2018, 18:59:02 »
Dus ook niet op basis van eerste letters?



Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2159 Gepost op: 10-06-2018, 19:48:49 »
Wat een heerlijke verslagen! En die selfie is ::love:: maar die eetfoto's ook! En veel belangrijker om te fotograferen dan welk oud kerkje of paleisje dan ook ;D
Keep calm and eat chocolates!