Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576859 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vakantie
« Reactie #2600 Gepost op: 18-09-2023, 11:20:33 »
Heb je een make-over gehad LdH? ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2601 Gepost op: 18-09-2023, 17:19:10 »
Ik ben inderdaad nog knapper geworden dan ik op de foto al was...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2602 Gepost op: 18-09-2023, 18:57:06 »
Dat verklaart alles.


Het hele personeel van JFK moest dit wonder der natuur natuurlijk met eigen ogen komen aanschouwen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2603 Gepost op: 20-09-2023, 05:30:57 »
Vandaag naar de Harry Potter store geweest  :D ;wat een fantastische winkel is dat. Alleen jammer dat het fototoestel ineens leeg was... Maar goed, we komen er nog wel meer. En morgen staat een bezoek aan de HP-tentoonstelling op het programma.  ::jaja::

Ook het flatirongebouw gezien. Het stond alleen helaas gedeeltelijk in de steigers.
« Laatst bewerkt op: 20-09-2023, 05:32:47 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2604 Gepost op: 30-09-2023, 13:21:42 »
RN: ramen en deuren gesloten houden, LdHmolletje is back in town.......



Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2605 Gepost op: 2-10-2023, 06:58:57 »
 ;D Een reisverslag volgt zo snel mogelijk...
Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2606 Gepost op: 7-10-2023, 15:51:40 »
Donderdagochtend was het eindelijk zover. Het begin van de reis waar ik sinds ik kleuter was al naar uit keek, de reis naar een van de interessantste steden van de wereld: New York! Koffer ingepakt (en nog veel ruimte over, dat is mooi...) en met de bus richting station. We zouden in Hengelo nog even met onze moeder gaan eten, zodat zij ook afscheid van ons kon nemen) Blond vakantiemoment nummer 1: ik moest wel verrekte lang wachten op mijn zus en moeder; wat bleek: ik had me ruim een uur in de tijd vergist. Na een lekker etentje ging het via Schiphol op weg naar het Best Western-hotelletje bij Hoofddorp. Hoewel we pas de volgende middag zouden vliegen is dat wel relaxed. Je weet immers nooit wat de trein zou doen, de volgende dag. En ook fijn: een McDonald's voor de deur. Meteen maar blond vakantiemoment nummer 2: kijk goed op de bevestiging van het hotel in welk hotel je moet zijn. Wij stonden in het Bastion-hotel, waar we de buren van Best Western hadden geboekt...

Na een eerste McDonald's-ontbijt ging het met de hotelbus richting Schiphol voor de reis. Het inchecken daar ging wel heel makkelijk. We waren de allereerste in de (op dat moment nog korte) rij, en waren binnen een goed kwartier zelfs ook de douane voorbij... (dat dat anders kon merkten we op de terugweg in New York wel) De korte trip met de A320 van British Airways naar Londen Heathrow leverde echter meer problemen op. Hoewel iedereen netjes op tijd in het vliegtuig zat bleek het vertrek nog bijna een half uur te duren... Er bleek geen duwwagen beschikbaar... Daardoor werd het in Londen erg haasten. Eerst met de bus naar een andere hal, en vervolgens na een vrij trage douanegang rennen naar het vliegtuig. Hoewel we officieel 2 uur hadden voor de overstap kwamen we met een kwartiertje speling aan bij de gate. En we waren niet eens de laatsten. De reis naar JFK verliep probleemloos, en heel relaxed. Bij vertrek bleek er hooguit een man of 100, maximaal. We zijn zelfs op andere plekken gaan zitten met een mooier uitzicht naar buiten. Na een rustige vlucht landden wij na ongeveer 6 en een halfuur in New York. Nog even door de douane en dan snel naar het hotel. Dachten we... De rij voor de custom service bleek nogal lang. Er stonden zeker 500 mensen te wachten... en er waren maar 2 (en af en toe 3 of 4 poortjes open...) Toen we uiteindelijk bij een douanier aanbeland waren duurde het nog langer. Ik weet dat mijn paspoort volgend jaar zomer vernieuwd moet worden, en dat mijn foto nogal oud is, maar ik ben ermee zelfs zonder ook maar 1 probleem Londen binnen gekomen. Hier echter niet. Zelfs bij mijn vingerafdrukken leek ze te twijfelen... Maar goed, na zo'n 2 en een half uur en een stempel in het paspoort rijker waren we dan toch eindelijk in New York, en een minuut of 40 later in het hotel...

Zaterdagochtend, na een heerlijke nachtrust (kingsize bedden, een voor mij relaxte snelweg op de achtergrond) gingen we naar Manhattan voor een eerste kennismaking met de stad. Na een moeizame aankoop van de weekkaart voor de metro (hij pakte zelfs de visacard niet, waardoor we cash moesten betalen) met de E-lijn naar Manhattan. Als eerste naar Rockefeller Centrum. FAO Schwartz was eens de mooiste speelgoedwinkel van Amerika, en hij is nog steeds mooi, maar voor 'normale' dingen als Lego e.d. ben je op het verkeerde adres. Wel vind je er een enorme Funko-afdeling, net als een Barbie-afdeling... De American Girl-winkel even verderop was heel erg groot. Een winkel speciaal gewijd aan de America Girl-poppen... We wilden er even kijken voor een cadeautje; maar wat een mooie winkel! Zelfs ik vond het mooi! Tot slot naar de M&M's-store voor een zakje snoepjes... Ik ben helemaal verliefd geworden op de pretzel-versie!
's Middags gingen we naar Little Italy waar de jaarlijkse San Gennaro-optocht zou worden gehouden. Het was er echt extreem druk... Na eerst een speciale kerstwinkel in geweest te zijn (het bleek tot de laatste donderdag zowat het enige te zijn wat met Kerst te maken had) vonden we uiteindelijk toch een mooi plekje aan het begin van de optocht. Ik moet zeggen, het was een leuke, maar rommelige optocht. Met wel lekker veel drumbands ertussen!
Tegen het einde van de eerste echte dag gingen we nog naar het bekende Times Square, waar we voor het avondeten nog een paar leuke winkeltjes bezochten (o.a. een enorm grote snoepwinkel, waar gummi-beertjes van meerdere kilo's werden verkocht, een Japanse maga-achtige winkel en de Disney-store) Ons eerste avondeten was in het fish-and-chips-restaurant van Gordon Ramsey. Het was echt heerlijk!
Eerste constateringen na een dag New York: - voor de wietrokers op dit forum: ga naar New York; alleen al door over straat te lopen wordt je high... Zoveel wiet wordt er gerookt. - Het is duidelijk dat men in New York zeker met het milieu bezig is, maar niet te vergelijken met hier. Plastic zakken worden niet meer uitgegeven, maar je cola komt gewoon in plastic bekers, af en toe nog met een plastic rietje en zo nog veel meer dingen; er rijden zeker elektrische auto's rond, maar hier in Nederland zie je in een dag of 2 meer elektrische auto's dan in New York in 2 weken; er rijden voor mijn gevoel zelfs meer Tesla's in Nederland rond, dan in het land van herkomst.

De volgende dag was het zondag en gingen we eerst naar een vlooienmarkt. Het was zeker groot, alleen helaas niks van onze gading. We liepen terug over een afgesloten avenue... Die bleken ze iedere zondag af te sluiten voor die vlooienmarkt. Helaas ging het lopen bij mij die dag (en de dagen erop) wat moeilijk te gaan door een liesblessure opgelopen in de wachtrij op JFK...) Daarna gingen we door naar de Barnes and Noble-boekhandel aan Union Square. Union Square blijkt een verrassend mooi park te zijn met heel veel tafeltjes en stoeltjes waar je vrij op kunt zitten. Hier hebben we ook onze eerste echte New Yorkse hotdogs gegeten... Barnes and Noble is een wel heel grote boekhandel... Boekhandels als Scheltema in Amsterdam zijn maar kleine boekhandels in vergelijking met de grote Barnes and Noble. Bijna overal vind je heel veel van. Bijvoorbeeld misschien wel 25 meter kasten met kookboeken, meerdere rijen met alleen maar manga-strips en een kinderafdeling groter dan de meeste boekwinkels in Nederland.
Nieuwe constateringen: - het eten ligt op een redelijk gelijk niveau als hier qua prijzen, maar het drinken bij de McDonald's is wel heel erg goedkoop. Voor nog geen 2 Dollar het je een large frisdrank... En die is echt large voor Nederlandse begrippen - Blijkbaar houden Amerikanen niet van Spa rood, want ik heb nergens sparkling water kunnen vinden, helaas.
Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2607 Gepost op: 7-10-2023, 15:52:09 »
Op maandag regende het voor een eerste keer (maar dat was al in Nederland voorspeld); die dag stond in het teken van de wijk waarin het hotel stond (Jamaica) en een bezoek aan een mega-supermarkt. Helaas regende het dusdanig waardoor we niet lang door Jamaica konden lopen. Wel ben ik nog in een kringloopwinkel geweest (tja, gezien mij werk kon ik natuurlijk niet anders) Ook die was enorm! Daarna ging het met de stoptrein naar Rosedale voor een bezoek aan een winkelcentrum (dat tegenviel) en een Walmart. Echt, wat een megagrote supermarkt is dat. We zijn zeker anderhalf uur in de winkel geweest... En zo als alles in Amerikanen: groot, groter, grootst... Verpakkingen van 24 blikjes cola, zakken snoep met 100 zakjes, dozen met 60 eieren... En overal zoveel soorten van! Een shirt van Nascar en een doos baseball cards rijker (als je in Amerika bent moet je toch Amerikaans doen, vind ik) ging ik weer terug naar het hotel. Oh ja, ik heb daar voor het eerst bij een Subway-restaurant gegeten!

Op dinsdag gingen we eerst naar de Harry Potter-store. Man, die is echt enorm groot! Eerst een keer rondkijken wat er zoal te koop is, om later in de vakantie in te slaan. Wel hebben we een echte butterbeer gedronken. Met een mooie beker als herinnering. Blond vakantiemoment nummer 3: niet vergeten de camera op tijd op te laden... Na een aantal foto's bleek de camera leeg te zijn... Gelukkig gebeurde dat op dinsdag en niet op woensdag. In de buurt was ook een Legostore (ook de moeite waard) en toen we op een pleintje wat zaten te drinken bleken we ook bij het flatiron gebouw te zijn... Bij zijn bouw het hoogste gebouw van New York! Helaas staat een deel in steigers en was het dus niet helemaal te bewonderen. Maar goed, ik kon toch geen foto's nemen.
Na de tentoonstelling zijn we weer richting Rockefeller Plaza gegaan en hebben we nog een aantal winkels bezocht, waaronder ook de grote Lego Store. Oh ja, en ook nog de MLB-winkel. Oftewel een winkel alleen maar gewijd aan baseball.

Op woensdag eerst even de vakantiekaarten weggestuurd. Opvallend: mijn moeder heeft haar kaart 3 dagen eerder gekregen dan mijn tante, terwijl de kaart voor mijn oom (die helaas op een gesloten afdeling zit) nog niet binnen gekomen was... Daarna naar een hoogtepunt van de vakantie: de Harry Potter tentoonstelling. Net als de filmstudio bij Londen was het heel mooi opgezet. Iedere bezoeker kreeg een kaartje waarmee hij spelletjes kon spelen en punten kon verdienen voor zijn huis. Mijn zus koos natuurlijk Gryffindor, terwijl ik mijn punten ging verdienen voor Slytherin (immers het huis van professor Snape). Onderweg zagen we ook veel mooie props uit de verschillende films langs komen. Voor de liefhebbers: als je kans hebt ergens deze tentoonstelling te bezoeken: aarzel niet en ga, want het is echt de moeite waard! Veel mooie props (zoals verschillende kledingstukken van hoofdrolspelers), en ook veel interactief spul!
Schuin tegenover de tentoonstelling was ook het bekende Macy's warenhuis. Denk aan Harrods in Londen, maar dan nog groter en veel toegankelijker voor de normale burger. Een hoogtepunt daar was op de enorme speelgoedafdeling een legomaquette van de Thanksgivingparade die ieder jaar door Macy's wordt georganiseerd. Ook deze winkel is een echte aanrader; zelfs als je net zoals ondergetekende weinig hebt met kleding... Wel had ik hier blond vakantiemoment nummer 4: na de lege camera van gisteren besloot ik ook om oude foto's die er blijkbaar nog op stonden te verwijderen. Alleen verwijderde ik net iets te veel foto's. Ik kwam erachter dat ik dus ook de foto's van donderdag had verwijderd... Gelukkig waren dat geen echt belangrijke foto's, maar toch. Na nog een bezoek aan de NBA winkel (gewijd alleen maar aan basketbal) hebben we 's avonds voor een tweede keer bij Gordon Ramsey gegeten, alleen nu gegaan voor de zogenaamde dirty chips. Zoals de naam al zegt: patat met van alles en nog wat erdoor. In ons geval: bacon, lenteuitjes, kaas en nog veel meer.

Op donderdag een nieuw hoogtepunt in de planning: het Vrijheidsbeeld. Na een ontbijtje bij de Mac op Broadway (en een eerste korte blik op Wall Street) door naar de Staten Island ferry. Met deze ferry kan je gratis heen en weer reizen tussen Manhattan en Staten Island, en word je getrakteerd op een wondermooi uitzicht op de skyline van zowel Manhattan, als Queens als New Jersey. En je vaart ook nog eens behoorlijk dicht langs Ellis Island (waar vroeger alle boten met immigranten aankwamen) en het Vrijheidsbeeld. Aangezien wij geen zin (en tijd) hadden om uren in de rij te moeten staan om het Vrijheidsbeeld te mogen zien (met de kans dat je niet eens naar binnen mocht) besloten we het op deze manier te doen. En dat is zeker een aanrader voor degenen die ook eens naar New York willen gaan. Op Staten Island is er ook nog eens voor de liefhebber een outletstore met de nodige interessante winkels. Zelf hebben wij het treintje genomen naar de andere kant van het eiland, waar een trading card winkeltje was. Klein, vol maar wel leuk! En heel aardig personeel. Helaas rijdt er maar een lijntje... Er schijnt namelijk ook een mooi winkelcentrum op Staten Island te zijn.
Weer terug op Manhattan hebben we een echte must gedaan bij een bezoek aan New York: een bezoek aan Ground Zero. Echt heel indrukwekkend (en dat uit mijn mond... ik ben zelf niet snel ergens stil van namelijk). Een mooi monument op de plekken waar eens de torens stonden, met alle namen van de slachtoffers van 9/11; niet alleen van degenen in New York maar ook die van Washington en het elders neergestorte vliegtuig. Het museum zijn we niet ingegaan. Ten eerste ben ik 'geen groot fan' van dit soort musea, maar ook liep het al tegen sluitingstijd. Nog een tip: bezoek de Survivor Tree. Het enige boompje dat de aanslag op het nippertje had overleefd, en na veel liefde weer op Ground Zero is terug geplant.

Aangezien het op zaterdag (en zoals later bleek bijna de hele tweede week) zou gaan regenen, zijn we op vrijdag naar de Brooklynbridge gegaan. Na eerst een heerlijk Oreo-shake te hebben gedronken (Amerikanen zijn echt gek op Oreo!) zijn we de brug over gelopen van Brooklyn naar Manhattan. Wat een imposant bouwwerk, en wat een magistraal uitzicht heb je van de brug... En dan te bedenken dat de brug al bijna 150 jaar oud is... Daarna hebben we nog het Grand Central Station bezocht. Absoluut een van de mooiste gebouwen van New York!
Blond vakantiemoment nummer 5: we wilden ook graag het Chryslerbuilding bezoeken, dus we volgden in de metro de borden die kant op. Buiten aangekomen hadden we werkelijk geen idee welke kant we op moesten. De landkaart gaf geen uitsluiting, evenmin als Google maps. Toen keek ik omhoog... Wat bleek: we stonden de hele tijd al voor het Chryslerbuilding... Maar wat een mooi gebouw is het! Je krijgt wel een stijve nek van het omhoog kijken, maar het is meer dan de moeite waard. We zijn vervolgens maar een zijavenue ingelopen om het van een afstandje te bekijken. En dan wordt het met al zijn details zelfs nog mooier. Overigens op dat moment ook mijn allereerste politie-Smart gezien... Ze rijden daar in New York bij de politie echt in ik weet niet hoe veel verschillende voertuigen.
Even verderop ligt het Central Station. Ook al zo'n monument. Van buiten is hij al mooi, maar als je binnen loopt kom je echt terecht in een van de mooiste stationsgebouwen van de wereld. Een wel heel mooie antieke stationsklok, een fantastisch mooi geschilderd plafond, een enorm grote centrale hal, en dan zal ik vast nog wel het nodige missen. Beneden is er voor de liefhebbers ook een afdeling met allerlei restaurants.
De rest van de dag hebben we gebruikt om een aantal winkels nogmaals (uitgebreider) te bezoeken.
Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2608 Gepost op: 7-10-2023, 15:52:25 »
Nadat het vrijdagavond was gaan regenen regende het de volgende morgen nog steeds. Misschien was een museumbezoek iets? Aangekomen bij het American Museum of Natural History leek dat toch niet zo verstandig... Als wij in de rij waren gaan staan gok ik dat we wel een uurtje of 2 in de rij hadden mogen wachten; en we waren ook nog eens doorweekt geworden. Dus zijn we in de plaats daarvan maar weer gaan winkelen. Ditmaal o.a. bij Hudson Yards, een van de duurste winkelcentra van de stad. Je vindt er heel wat dure merken... Normaal gesproken heb je daar ook best wel een uitzicht over de Hudson, maar door de regen was dat niet mogelijk. Daar in de buurt was ook nog de NHL winkel. Juist ja, helemaal gewijd aan ijshockey. (de enige sport die geen eigen winkel heeft in New York is American Football) Ondertussen hielden we onze telefoons regelmatig in de gaten. Morgen gaan we naar het honkbal, maar de wedstrijd van vandaag is vanwege het weer afgelast...
Constatering: New Yorkers houden van toeteren. En door rood rijden. En door rood oversteken. En ja, het een heeft vast met het ander te maken...

Vandaag de grote dag: we gaan naar de Yankees. Ondanks de nog steeds aanhoudende regen gaat de wedstrijd gewoon door! Eerst hadden we even bij de McDonald's voor de deur wat gedronken (in de Mac een volledige honkbalinrichting) en daarna naar de ingang. Na wat nerveuze momenten omdat we onze kaartjes niet op onze telefoon naar voren kregen door een slechte internetlijn kwamen we uiteindelijk toch binnen. Wat een groot stadion! En wat een mooi stadion, zowel van binnen als van buiten. Een veld waar veel voetbalclubs hier nog een puntje aan kunnen zuigen, en dat ondanks de regen. En ook in het stadion was er het nodige te zien. Meerdere winkels waar je van alles en nog wat van de Yankees kunt kopen (ik heb er een sjaal gekocht en een magneetje met Mickey Mouse erop), veel restaurantjes, en veel geschiedenis aan de muur. Waar de Nederlandse voetbalsupporter ook een voorbeeld aan mag nemen is het gedrag van de baseballsupporter. De wedstrijd werd vanwege de regen bijna een uur uitgesteld, maar je hoorde werkelijk niemand klagen... Men nam gewoon nog een drankje of wat popcorn of ging nog even winkelen. Wij konden in de tijd mooi naar het museumpje gaan. Absoluut de moeite waard! Heel veel uniformen gedragen door de toppers die ze in de loop der tijd hebben gehad, maar ook bijvoorbeeld alle kampioenschapsringen en meerdere andere prijzen! Vlak voor de wedstrijd begon zaten we op onze plek bovenin het stadion. Zo'n baseballwedstrijd is echt een onvergetelijke ervaring. Je weet bijna niet waar je allemaal moet kijken. Enige minpuntje van de dag: de Yankees verloren kansloos met 1-7 van de Arizona Diamondbacks, en dat terwijl ze de vrijdag ervoor en de dag erna wel zouden winnen.

Op maandag regende het nog steeds, maar nu zouden we wel naar het American Museum of Natural History gaan. We hadden voor de zekerheid de tickets de dag  ervoor al besteld. Het museum is echt iedere dollar waard die we ervoor moesten betalen. We wisten al dat we heel wat afdelingen moesten skippen, omdat het anders te veel zou worden...Als eerste ons hoofddoel: de afdeling met de dierenskeletten. Men heeft daar een van de wereldwijd grootste collecties van dinosaurusskeletten... Het aantal hoogtepunten is ontelbaar, maar denk aan een Tyrannosaurus, een Titanosaur, een Triceratops, een Dimetrodon en nog tientallen andere skeletten. Vervolgens hebben we de Afrikaanse zoogdieren bezocht. En daarna nog heel wat andere dierenafdelingen. De inrichting is echt subliem. Alle dieren stonden in hun natuurlijke omgeving, met veel liefde ingericht. Ook in deze afdelingen kan je als je wilt uren rondzwerven. Ondertussen hebben we nog wat lekkers gegeten in een van de restaurantjes. (ikzelf had tyrannosaurusvormige kipnuggets...) Halverwege de middag gingen we dan toch maar weg. Aangezien het wat minder regende op dat moment zijn we een stukje door Central Park gelopen... (de eerste en tot mijn schaamte enige keer van de vakantie) naar Strawberry Fields; een herdenkweide voor John Lennon die vlakbij vermoord was.

Dinsdagmorgen regende het nog steeds... Dus hebben we eerst weer wat gewinkeld. Nadat het eindelijk droog geworden was zijn we richting Wall Street gegaan. We hebben daar natuurlijk de bekende stier gezien (en ja, alles wat erover wordt beweerd klopt...) Het was echter ondoenlijk om er bij te poseren. Dan waren we zeker een uur verder... Even verderop zijn we Wall Street zelf gaan bewonderen. Helaas mag je nergens meer naar binnen, maar de aanzichten van de beurs zijn ook al mooi! Oh ja, en even verder kwamen we de Trump Tower tegen.

Woensdag zou het droog blijven, dus besloten we direct naar een volgend museum van onze lijst te gaan: de USS Intrepid; een vliegdekschip ingericht als museum. Helaas was de Concorde tijdelijk verplaatst naar elders wegens de bouw van een nieuw onderkomen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Er was nog genoeg te zien. Op het bovendek allerlei straaljagers en helikopters, maar ook de allereerste Space Shuttle! Die echt verrassend groot was; in ieder geval een stuk groter dan ik had gedacht. In de benedendekken stonden ook nog de nodige vliegtuigen en kleinere tentoonstellingen. Zeker voor de liefhebbers een museum dat de moeite waard is!
Hierna gingen we door naar het Empire State Building. We hadden hem wel al van een afstandje gezien, maar nog niet van dichtbij. Ook nu weer kregen we bijna nekpijn van het kijken naar het gebouw. Direct naast het gebouw was een verrassend winkeltje: een echte Build-a-Bear-store. Hier kan je je eigen persoonlijke knuffelbeer (en tegenwoordig ook andere dieren) laten maken, die je vervolgens allerlei verschillende kleding kan aantrekken en toebehoren kan geven. Aangezien het einde van de reis naderde hebben we onze laatste inkopen gedaan bij de Harry Potterstore, met o.a. een pet speciaal voor de winkel en een glas van Hermione... Vervolgens nog een laatste keer eten bij Gordon Ramsey.

Donderdag begon nog droog, en deden we daarom nog een hoogtepunt van de reis: de zogenaamde High Line. Een voormalig hooggelegen spoor waarover vroeger levensmiddelen vervoerd werden is nu omgebouwd tot een park op hoogte! Zelfs al hou je niet van parken, de High Line is zeker een must. Niet alleen zit je volledig in het groen, maar ook heb je op veel plekken een mooi uitzocht. Terug in het centrum hebben we een heerlijke harvest quiche gegeten, om daarna weer richting Rockefeller Plaza te gaan. Ditmaal wilden we Top of the Rocks beklimmen... (een platform op zeer grote hoogte), maar de rij was dusdanig lang dat we het er niet op waagden zonder kaartje. In plaats daarvan zijn we richting de grote bibliotheek gegaan (ook alweer zo'n mooi gebouw). Hier konden we namelijk de originele Winnie the Pooh en zijn knuffelvriendjes bezichtigen. Voor de liefhebbers van Paris St. Germain: die hebben daar in de buurt een eigen winkel.

Op vrijdag was het helaas tijd om weer naar huis te gaan. Na de koffers te hebben ingepakt zouden we nog even naar Manhattan gaan (we hadden immers nog meerdere uren de tijd); helaas beschikte het weer daar anders over. Het was echt een noodweer, dus toen we na anderhalf uur in Manhattan waren waren we toch zo verstandig om maar direct naar JFK te gaan. Doordat de meeste metrolijnen niet reden deden we daar ook weer een paar uur over. Maar goed, we waren net op tijd bij het vliegtuig (het duurde bijna 2 en een half uur om onze tickets te krijgen en door de douane te komen), maar we hadden het gered! Terug in het vliegtuig naar Nederland, natuurlijk via Heathrow... Uiteindelijk via een omweg en zo'n 3 uur vertraging met de trein kwamen we eindelijk aan in Hengelo...
Mmm, ik heb nu alweer heimwee!
Ich bin ein Bärliner!

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Vakantie
« Reactie #2609 Gepost op: 18-10-2023, 19:42:06 »
Klinkt zo goed! Ik wou dat ik iets langer in New York was gebleven, maar dat is nou eenmaal niet het doel van mijn reis. Ik ben nu op weg naar Fargo, North Dakota. Alweer de 35e staat deze reis. Het is de minst bezochte staat, dus ik ben erg benieuwd wat er te beleven valt
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2610 Gepost op: 18-10-2023, 21:25:18 »
Ik heb even gegoogled: je kunt er uitsluitend met Americain Express betalen. Zoek maar even op, wat daar de reden van is.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2611 Gepost op: 19-10-2023, 21:07:05 »
New York  :D

Bijna een week alweer terug vanuit Kreta. Heerlijke vakantie gehad.

Uiteraard alweer begonnen met de plannen voor 2024. De bedoeling is om iig weer 2 nieuwe USA staten aan mijn lijstje toe te voegen. ::love::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2612 Gepost op: 19-10-2023, 21:13:51 »
Ben je er een legpuzzel van aan het maken, tot je die puzzel compleet hebt?

Leuk vooruitzicht.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Vakantie
« Reactie #2613 Gepost op: 20-10-2023, 10:52:13 »
New York  :D

Bijna een week alweer terug vanuit Kreta. Heerlijke vakantie gehad.

Uiteraard alweer begonnen met de plannen voor 2024. De bedoeling is om iig weer 2 nieuwe USA staten aan mijn lijstje toe te voegen. ::love::

Welke gaan het worden? ::bravo::

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Vakantie
« Reactie #2614 Gepost op: 20-10-2023, 15:33:45 »
Ik zou North Dakota overslaan  ::rofl::
Mensen zijn misschien wel het aardigst tot nu toe, maar in de grootste stad van de staat is gewoon helemaal niks. Helaas werd m'n bus naar South Dakota gecanceld, dus ik kan vandaag pas door
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2615 Gepost op: 20-10-2023, 17:59:36 »
North (en South) Dakota staan iig niet bovenaan de lijst. ;D
Washington State en Oregon is de bedoeling. ::jaja:: Laatstgenoemde uiteraard geinspireerd door een bekend TV programma. Seattle moet het start en eindpunt worden. Las van de week dat de Boeing fabriek weer rondleidingen geeft dus dat lijkt me wel erg leuk.

Dat zouden staat 18 en 19 worden.
Tot nu toe aangedaan New York, New Jersey, Maryland, Massachusetts, Rhode Island, Connecticut, Vermont, New Hampshire, Maine, Pennsylvania, Ohio, Michigan, Illinois, California, Delaware, West-Virginia en Indiana.

Delaware ben ik ooit een stukje doorheen gereden met de trein (verder niet gestopt). En de laatste 2 ben ik echt maar heel kort doorheen gereden, de 2 noordelijkste puntjes van die staat lag tussen 2 andere staten heen, uiteraard wel bewust die route genomen :D Indiana staat nog wel op een lijstje voor een latere reis (als je me een beetje kent kan je wel achterhalen waarom ik daar nog eens heen wil :P)

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Vakantie
« Reactie #2616 Gepost op: 20-10-2023, 21:16:42 »
Washington State en Oregon lijken mij ook heel tof inderdaad. Ik hoop er over ongeveer twee weken te zijn, maar reizen met bussen in het noordwesten is niet makkelijk. Eerst maar eens proberen vanuit Sioux Falls naar Nebraska te gaan en daarna richting Rapid City voor Mount Rushmore.

Als iemand nog tips heeft voor welke steden wel en welke niet in California, hoor ik dat graag!
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2617 Gepost op: 20-10-2023, 22:18:51 »
Ben alleen in drie steden geweest. Het is wel even geleden (2005 en 2009).

San Francisco vond ik geweldig - alleen niet alle buurten zijn even goed.  Centrum is duur. LA vond ik niet zo, behalve de Santa Monica regio. San Diego vond ik wel leuk.

Highway 1 is prachtig dus hopelijk rijdt daar ook een bus  ::jaja:: (kan vanaf Oregon al, die kust route staat ook zeker op de lijst voor volgend jaar).

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vakantie
« Reactie #2618 Gepost op: 21-10-2023, 13:42:45 »
Heel leuk Daisy!
You'll never walk alone

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Vakantie
« Reactie #2619 Gepost op: 21-10-2023, 17:38:22 »
Leuk Daisy! Ik ben vorig jaar dwars door Oregon gereisd, dus als je tips wilt, laat het dan gerust weten!
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela