Auteur Topic: Evaluatie molbeurs '11  (gelezen 10815 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Evaluatie molbeurs '11
« Gepost op: 17-03-2011, 09:17:04 »
Ik vond het weer een prachtseizoen ::bravo::

Mijn voorstel voor een wijziging ligt op het koopstop-vlak: knap dat de mazen van het spel gevonden zijn maar het geeft te veel voordeel voor de fanatici/meest actieve handelaren tov. hen die het spel net kennen of minder handelen en dan op zo'n manier altijd achteraan de rij aansluiten.

Er wordt al vaak gezegd dat het spel voor een beginner ingewikkeld is maar leg dan zo'n verlengde koopstop maar eens uit. Dat zou je al uit kunnen schakelen door de koopstop voor alle handel in dat aandeel te laten gelden...
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2011, 09:38:50 »
Die verlengde koopstop begrijp ik nog steeds niet. Dus hoe Siebrand dat toch telkens deed... care to elaborate? Hoe je van koopstop gebruik kunt maken om vanaf 19:00 uur alvast transacties op te voeren, dat heb ik nu wel door. Maar hoe je vanaf 18:00 uur al datzelfde kunt bereiken zonder dat ie om 19:00 uur of 20:00 uur maar pas om 20:02 dus 22:00 uur verwerkt wordt. Nee, dat vat ik niet.

Heb dus geen problemen met koopstop en vanaf 19:00 uur al invoeren. Dat is gewoon handig gebruik maken van de beperkingen aan het systeem. Maar m.i. mag er wel een blokkade op transacties die al voor <19:00 uur worden ingevoerd met het oog om op 22:00 uur als eerste aan de beurt te zijn om er profijt van te hebben. Of doe dan gewoon consequent en verbiedt beide.

Verder vind ik de koppeling tussen K/M aandelen van dezelfde kandidaat fijner werken. Die koppeling is nu dit jaar eruit gegooid, maar het heeft m.i. een nadelig effect. Dat de koerswijzigingen gewoon nihil zijn. In het begin was het centen schrapen om extra dukaten te verkrijgen. Hierdoor ging menig beursganger (incluis. moi) eenzelfde botverdrag vertonen zoals we die een paar jaar terug al zagen. Terwijl wanneer die koppeling er nog was er veel meer leven in de brouwerij van koerswijzigingen zou zijn.

Verwerktijd op 2 minuten moet vooral zo blijven. Koopstop van een uur, het zij dan maar zo. Maar breng de koppeling terug, dat maakt het handelen leuker op de beurs. De een profiteert van de ander als in: de een zijn dood is de ander zijn brood. En daar is niks op tegen, heb vaak genoeg die dingen lopen initiëren op de beurs voorgaande jaren. Vond ik ook niet leuk maar hey: ik begon er mee, dat anderen er gebruik van maken om winst te behalen is juist part of the game.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2011, 10:04:35 »
care to elaborate?

That's my point  ::tandpastasmiley:: : als zelfs jij het niet begrijpt, hoe dan met newbees? Maar goed, het antwoord is dus dat je de koopstop kunt verlengen door steeds tegen het 1 uur moment 1 aandeeltje te verkopen. Dat verlengt de koopstop met nog eens een uur. Als je dag en nacht opblijft en dit elk uur doet en maar genoeg in stock hebt kan je dus een volle week koopstop creeren  ::niet-ok::


Aan de koerswijzigingen kan je inderdaad ook vast nog wel wat draaien. Ik vind bijv. niet echt reflecteren dat 80% nu Patrick als mol heeft maar de scores niet 80-20 dus een viervoud uit elkaar liggen maar met 76-56 slechts een beetje. Ik snap wel dat er ook veel alles-of-niets gedrag is dus de hele onderste helft maar tegen beter weten in toch op Art inzet maar toch vind ik het verschil wel erg klein.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2011, 12:34:51 »
Ik vond het weer een mooi spel dit jaar, leuk om te zien dat er tussen de mensen die al jaren om een top tien plek strijden (ErikTKS, Siebrand, Lo, yidm, ik) wat nieuwe namen zijn gekomen (Maerten, Molow, Swubb).

Toch vond ik het persoonlijk dit jaar minder leuk dan andere jaren. Natuurlijk omdat we DC misten ;D maar ik merk dat ik er veel minder mee bezig was. Volgens mij heb ik dit jaar veel minder gehandeld dan andere jaren. Dat kwam door dat koopstopverhaal wellicht (ik vertrek om 18:45 uur naar de sportschool, kon er dus nooit aan meedoen), maar ook door de andere koppeling van de aandelen. Wat yidm/joosie ook zegt dus.

De verwerkingstijd op 2 minuten vond ik erg leuk. De eenmalige injectie van molaandelen, plus de verplichting om er 60 te hebben viel wat weg doordat er veel mensen met 60 waardeloze pepijnaandelen zaten maar is op zich wel een goeie wijziging.

Mbt de koopstop zou ik zeggen: alle nog openstaande transacties laten vervallen om 20:02 uur, en pas vanaf 21.30 uur (direct na de uitzending) kunnen er weer opdrachten worden gegeven. Lijkt mij een stuk eerlijker, want dan ga je dus handelen nav de uitzending ipv nav de hoogste prijs voor de uitzending.
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2011, 16:57:31 »
Wat begrijpen aangaat van wat er hier allemaal wordt gezegd zit ik na 2 jaar nog op 0%, maar dat zal er ook aan liggen dat ik nooit wat van de beurs begrijp. Maar dat ligt aan mij.

Echter, het voorstel van Swifty aangaande een gehele koopstop vind ik zeer interessant.Laat inderdaad gewoon een algehele handelsstop zijn tussen het moment dat de beurs sluit en het moment dat de aflevering afgelopen is. Het moet toch mogelijk zijn dat tijdens die anderhalf of voor mijn part 2 uur, compleet niet gehandeld mag en kan worden!

Verder vind ik dat je zoiets als dit jaar met Miryanna op een of andere manier moet voorkomen in een volgend jaar. Mocht er door een actie van buitenaf zoiets als dit jaar naar buiten komen, dat je dan, vanaf het moment dat het naar buiten komt, een koop/verkoopstop voor dat aandeel instelt. Dat lijkt mij best mogelijk. Uiteindelijk heeft immers deze onbedoelde actie het spel wat mij betreft te veel beïnvloed... Hopelijk gebeurt zoiets niet gauw meer, maar om het te voorkomen zou je best regels kunnen bedenken.
Natuurlijk heb ik het niet over tips die je uit de afleveringen zelf haalt, zoals dit jaar met de testvragentheorie. Die zitten immers in de afleveringen zelf, en zijn dus ook voor iedereen op hetzelfde moment voor handen!

En wat de koersen aangaat: zowel de manier van dit jaar, als die van vorig jaar hadden hun charme, maar ik denk dat je met de manier van vorig jaar waabij de mol- en kandidatenaandelen aan elkaar verbonden waren voor meer verschuivingen zouden kunnen zorgen!

Maar hoe dan ook, hoe ik ook mag eindigen, ik heb het heel leuk gevonden! Bedankt voor dit jaar! Volgend jaar hopelijk weer!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2011, 17:20:06 »
Dit is mijn eerste molbeurs jaar dus ik kan totaal niet vergelijken met hoe het voorgaande jaren was. Ik kan wel zeggen dat ik het geweldig vind! ::bravo:: Vind het echt hartstikke leuk om te doen en natuurlijk ook heel leuk om te zien hoe ik zo hoog eindig. Had het nooit verwacht. :) Niet eens per se voor het t-shirt maar gewoon voor de eer. (Wist eerst niet eens dat er iets te winnen viel. :P)

Heel erg bedankt voor de molbeurs Erik ik vind het echt heel leuk en ik hoop dat het er volgend jaar weer is. :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2011, 23:15:41 »
Heb dit jaar voor het eerst meegedaan. Viel me echt op dat het veel ingewikkelder is dan ik verwacht had. Weet nu nog niet precies hoe je het moet aanpakken, en weet eigenlijk ook nog niet goed wat ik ervan vond.
Nou ja, ik vond het erg leuk natuurlijk! Maar ik heb het gevoel dat simpeler, minder flauwe trucjes en meer beloning voor vroeg weten wie De Mol is misschien leuker zouden zijn ?
« Laatst bewerkt op: 18-03-2011, 18:56:04 door G-root »
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2011, 18:19:18 »
simpeler, minder flauwe trucjes en meer beloning voor vroeg weten wie De Mol

Dat zijn alle 3 goede dingen denk ik  :)

Toch wint degene die al heel vroeg de mol wist. Alleen zou je inderdaad nog eens na kunnen rekenen wat was gebeurd als er steeds iemand vol had ingezet op Patrick. Erik moet maar zeggen of hij iets kan loslaten dat het systeem narekent. Aan de hand daarvan kan je wellicht wat aan de knoppen draaien om het systeem te perfectioneren. Ikzelf vind het bijv. gek dat hoewel 82% Patrick als mol had de koersen nog dichtbijelkaar stonden, 76 om 56 ofzo was het.

De trucjes kunnen er uit zoals door Swifty eerder genoemd is door inderdaad alle handel te annuleren ipv verlengde koopstoppen enzo.

En wat mij betreft met grote cheats / lekken direct alle handel stilleggen. Dat blijft arbitrair natuurlijk want hoedanig vertrouw je de cheats? De twittercheats klopten ook niet want Art bleef gewoon in het spel. En Karin was de mol helemaal niet hoewel dit stellig bekend was gemaakt omdat men dit in het AVRO-gebouw in de lift gehoord had, etc.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2011, 18:55:42 »
Toch wint degene die al heel vroeg de mol wist.

Nee toch ? Als je elke week de afvaller hebt verdien je toch veel meer ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #9 Gepost op: 18-03-2011, 19:36:39 »
Toch wint degene die al heel vroeg de mol wist: Maerten!

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #10 Gepost op: 18-03-2011, 19:45:22 »
Hoezo? Hij had toch pas op het laatst aandelen van Patrick als mol? Het was eerder voor mijn gevoel degene die de meeste afvallerskandidaten had eindigde hoog! (en degenen die het geluk hadden met Miryanna...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline belg

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #11 Gepost op: 18-03-2011, 20:15:42 »
10de bij mijn eerste deelname, niet slecht.

Maar ik vraag mij af of ik hoger had gestaan als ik direct alles op Patrick had gezet?
Nu heb ik het gevoel dat het mol-vinden zelf weinig invloed heeft op de uitslag. je scoort voornamelijk door de afvaller goed te raden. Als die afvaller dan ook nog eens ontegensprekelijk uitlekt is het inderdaad een kwestie van geluk en snel aandelen kopen.

Of snap ik het spel niet goed?

Anders zou ik voorstellen om het aantal kandidaten-aandelen in waarde te beperken, al weet ik niet wat daar de nevenwerkingen van zouden zijn. 

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #12 Gepost op: 18-03-2011, 21:15:59 »
Hij had toch pas op het laatst aandelen van Patrick als mol?

Nee je kan dat zien bij de bonusscores. Ik en Erik zitten daar volkomen fout. Wij hebben onze 60 verplichte aandelen op Pepijn ingezet tot hij het spel verliet. Maerten niet: die heeft praktisch alleen Patrickmol-aandelen en zat echt vele weken eerder dan de nrs 2 en 3 en ook 4 op de goede mol. Verder: het effect van de afvallers is groot maar niet doorslaggevend: G-root was er als eerste bij met Miryanna maar valt buiten de prijzen. Voor de rest waren het vooral vroege hypes en was het lemmingen/schapenkudde gedrag want de voorspelde afvaller viel geeneens af (bv. Art) of het effect was exact verkeerd (Karin viel wel als voorspeld af maar Soundos ook). M.a.w.: de afvaller voorspellen blijft een gok en ongewis en met inzetten op de minst waarschijnlijke variant kan je giga winnen met als maximale voorbeeld die mensen die voor 55 ofzo Pepijn kandi volstrekt tegen de mores kochten.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2011, 22:41:40 »
(en degenen die het geluk hadden met Miryanna...)

Dat is gewoon niet waar LdHmolletje, ik eindig dit jaar lager dan de vorige seizoenen dat ik de juiste mol had (vorig jaar 2e, widm-junior gewonnen), hoewel ik 1 van de eersten was die reageerde op dat van Miryanna. Ik weet dat het voor jou gevoel allemaal erg oneerlijk was, maar zoveel invloed heeft die twitterleak niet gehad, echt niet.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2011, 10:41:51 »
Nee dat klopt, even uitrekenen en je ziet dat het een paar honderd dukaten scheelt maar de verschillen zijn 45.000 van de nr1 met nr7 die net geen prijs had, en dat was trouwens ook nog G-root die er dus als 1e bij was met Miryanna! Dus heel veel heeft het allemaal niet uitgemaakt, in een enkel geval 1 of 2 plaatsen verschil op de ranglijst maar het heeft zeker niemand een prijs door de neus geboord ::pinokkio::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2011, 15:58:21 »
Het enige wat ik mij dan afvraag: hoeveel van die personen die ineens alleen maar Miryanna-aandelen kochten, hadden dat ook gedaan als dat niet uitgelekt was! Zo bedoel ik het dus! Hadden ze dat niet gedaan had men ook minder aandelen in de weken erop kunnen kopen! Ik denk immers dat er niemand in de top zit die toen niet al die aandelen heeft gekocht!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #16 Gepost op: 19-03-2011, 16:03:19 »
Ik denk dat ik 6de was geworden of lager als ik niet 144 Miryanna aandelen had gekocht toen. Het heeft namelijk veel winst opgeleverd. Hoewel, ik kocht ze wel heel laat vanwege school. Toen ik thuiskwam stonden ze al op 85 ofzo.

Maargoed ik heb wel meer domme dingetjes gedaan zoals te laat verkopen of te vroeg verkopen waardoor ik al met al veel geld heb verloren dus een 5de plaats is nog wel knap voor mij.

Maargoed zulke invloeden heb je met een beurs en je kan er niks aan doen. ;)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #17 Gepost op: 19-03-2011, 16:09:04 »
Ik wil net zeggen. Met Miryanna was ik juist als een van de laatste. Kwam thuis, zag wat er gebeurd was. Onder het mom van: "dan ik kan ik niet achterblijven" als nog enkel Miryanna aandelen gekocht. Tegen 86 dukaten per aandeel o.i.d. Swifty/G-root hadden destijds er de meeste profijt van want gekocht a 75/76 dukaten per aandeel. Maargoed, dat laat wel onverlet dat als dit niet was gebeurd ik over alle kandidaten had gespreid ja.

Maar tis en blijft een gok. Toen Jan eruit ging. Ik zat de hele week vol op Jan, want die twitterhint was genoeg bewijs. Toen ging ik twijfelen vanwege twitterhints naar Art. En dus koos ik voor de veilige weg: spreiden over Jan/Art. Jan ging exit, Art niet. Dus waar ik dan de ene week voordeel genoot, leverde ik dat een andere aflevering weer gewoon in. Pepijn bijv. had ik niks van, ookal had ik gewoon vast moeten houden aan de testvragentheorie die ik notabene hier op het forum plaatste. Dus tja.. dat is part of the game vind ik. Zo gewonnen, zo geronnen / you win some, you loose some.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #18 Gepost op: 19-03-2011, 16:23:46 »
Nu maar hopen dat zoiets niet nog een keer gebeurd. Overigens hoop ik ook dat ze niet weer zo'n afvallershint erin gaan zetten... Dat zal het denk ik een stuk spannender gaan maken!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Evaluatie molbeurs '11
« Reactie #19 Gepost op: 19-03-2011, 19:48:19 »
hoeveel van die personen die ineens alleen maar Miryanna-aandelen kochten, hadden dat ook gedaan als dat niet uitgelekt was!

Ik denk immers dat er niemand in de top zit die toen niet al die aandelen heeft gekocht!

Dan vergis je je toch echt want Erik was vlot present op de beurs maar weigerde te kopen en is toch 2e geworden.

En verder hebben gewoon heel veel mensen Miryanna gekocht, ook als je op 90 kocht had je nog een goede bonus. Dus de winst was wel minder maar niet nihil. Alleen de mensen die echt dagenlang niet op molbeurs kwamen gingen het schip in. Dus wat dat betreft loont activiteit wel.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)